Minä taas sanoisin, että tuo riippuu eniten pelaajasta ja hänen persoonastaan. Joku tarvitsee tuon maisemanvaihdoksen ja sen mukanaan tuoman henkisen kasvun, jollakin toisella tuo taas saattaa laittaa pasmat ihan sekaisin, kun ei ole vielä valmis hoitamaan kaikkai pyykkäämisiä sun muita pelaamisen ohella. Ja sitten kolmas on välimuoto, jolle käy kumpi vaan ja homma rokkaa.
Totta tämä. Siis kyllähän pelaajan persoona vaikuttaa jopa kaikkein keskeisimmin siihen minkälaisia tavoitteita hän itselleen asettaa, ja minkälaista urakehitystä itse itselleen suunnittelee (eri asia on sitten se, mikä lopulta realisoituu). Juuri tähän viitaten olen täällä ennenkin sanonut, että sellaisten "pasipeltosten" aika on ohi, ne nuoret kiekkoilijat jotka tosissaan haluavat panostaa kiekkouraansa ovat kyllä varmasti suurin osa tavattoman kunnianhimoisia. Edelleenkään ei voi liikaa korostaa, että esimerkiksi Ojamäki sanoi jo aikanaan radiossa käytännössä aivan suoraan ja peittelemättä, että hänellä
ei ole aikomustakaan jäädä Poriin (lähes sanatarkasti näin). Eli spekulaatioille ei sikäli jäänyt sijaa, ehkä nyt se ettei Aho sitten huhujen mukaan miellyttänyt häntä valmentajana vain vahvisti näitä lähtöhaluja, jotka siis kuitenkin olivat olemassa myös Ahosta riippumatta
Maisemanvaihdos ja se että "käännät elämässäsi kokonaan uuden lehden" on sellainen asia, joka saattaa tehdä terää aivan kenelle hyvänsä meistä, esimerkiksi minulle se on sitä todellakin tehnyt. Kiekkoilijatkin ovat ihmisiä joihin pätevät tässä suhteessa samat lainalaisuudet kuin muihinkin ihmisiin. Toki maisemanvaihdos tarkoittaa monesti, että aloitat esimerkiksi sosiaalisten suhteiden ja tukiverkoston rakentamisen osittain alusta, mutta jos on valmis sen riskin/haasteen ottamaan vastaan, niin kyllä minä maisemanvaihdosta suosittelen kokemuksena, itsetutkiskeluna ja elämää rikastuttavana tekijänä. Olet sitten kiekkoilija tai kuka tahansa.. ei se menneisyys ja ne tärkeät ihmiset sieltä kuitenkaan mihinkään silti katoa
On todella tärkeää, että itse kykenee tiedostamaan milloin on valmis ottamaan millaisiakin askeleita omassa elämässään. Ymmärrän erittäin hyvin, että aivan nippa nappa 18-vuotias Patrik Laine otti äidin mukaan lähtiessään Winnipegiin (eikös näin mainittu asian olleen, ihan jo kun Patu ei oikein esimerkiksi osannut pestä pyykkiä). Eri ikäisenä meillä on kuitenkin valmiuksia eri asioihin, ja se minkä ikäisenä kenelläkin on valmiuksia mihinkin, niin se vasta persoonakysymys sitten onkin..