Käykö Tampereen porukoille kylmät?

  • 4 994
  • 40
Suosikkijoukkue
Ilves
Kulunut viikko herätti tällaisessa yli 50-vuotiaassa kiekkoveteraanissa niin paljon ajatuksia, että tuli hommattua käyttäjätunnus niin tälle kuin Ilveksenkin keskustelupalstalle. Olen seurannut kiekkoaiheisia keskustelupalstoja jo muutaman kauden ajan, mutta koskaan en ole tuntenut pakottavaaa tarvetta niihin kirjoittaa. Mielessäni olen monen mielipiteisiin yhtynyt tai niitä vastaan purnannut, mutta silti... kun työkseen kirjoittaa, on kynnys ilmaiseksi kirjoittamiseen ollut korkealla, ainakin minulla.

Viime viikko siis muutti kaiken.

Ensimmäinen kummastuksen aiheeni oli viikon takaisen maanantain jymyuutinen. Ilves hankki maalilleen Bruce Racinen. Arvelin heti, ettei Pietilä tätä uutista kovin maireasti tervehtisi. Kuvittelin mielessäni itseni hänen paikalleen ja arvelin työmoraalin pudonneen hetkessä pakkasen puolelle. Olinkin tuudittautunut selkäsaunaan marssiessani tiistai-iltana paikallisotteluun. Hämmästyksekseni uutinen ei ollut sekoittanut suosikkijoukkueeni maalivahti- tai muutakaan peliä, vaan Ilves otti ansaitusti pitkästä aikaa pisteet paikallisvastustajaltaan.

Seuraava yllätys olikin sitten epämiellyttävämpi. Saman illan Tulosruudun vetistelevä Pietilä-haastattelu tuntui pahalta. Olin jo ehtinyt ajatella, että näinköhän Ilves-johto sittenkin oli osannut hoitaa Racinen hankinnan myös Pietilän suuntaan fiksusti, mutta haastattelu vei pohjan pois tuolta haaveelta.

Pietilän viimeisten pelien hyvät otteet huomioon ottaen en voi kuin harmitella, kun nyt on lopullisesti varmistunut, että hän jättää joukkueemme. Kiitos Mika. Asiat olisi voitu hoitaa tyylikkäämminkin. Toivon kuitenkin, että Racine osoittautuu luottamuksen arvoiseksi, eivätkä Pietilän kyyneleet ennakoi lisää ilvesläisiä kyyneleitä.

Sitten vielä kammottavampaan aiheeseen. Mestarisuosikki Tapparaan kaudella 2001 - 2002.

Kaj Matalamäki ihmetteli Tapparan armotonta kahvausta torstain Ässät-pelin jälkeen. Kari Eloranta moitti Tapparaa kahvaamisesta perjantain Pelicans-pelin jälkeen.

Itse olin aivan mykistynyt Tapparan kahvaamisen määrästä tiistain Ilves-pelin jälkeen. Vaikka olen koko ikäni ollutkin Ilveksen mies, olen aina osannut antaa tunnustusta myös paikalliskilpailijallemme, kun siihen on ollut aihetta. Katson liki viidenkymmenen vuoden kokemuksen tamperelaisesta jääkiekosta oikeuttavan myös varoittavan sormen nostamiseen, vaikka kyse onkin naapuriseuran asioista. Koskaan ei tamperelainen joukkue ole pelannut niin raukkamaista "jääkiekkoa", kuin Jukka Rautakorven ja Kari Makkosen valmentama Tappara - vai pitäsikö sanoa Kahvara - tällä hetkellä tekee. Jos tuon kaltaisella kiekottoman pelaajan mailalla estämisellä ja järjettömällä koukkimisella voitetaan Suomen mestaruus, en voi kuin todeta: ku(u)sessa ollaan.

Jo nyt tiistain paikallispelissä oli nähtävissä, että pelin edetessä myös ilvespelaajat alkoivat käyttää sääntöjen kieltämiä mutta tuomarien sallimia otteita naapurin esimerkkiä mukaillen yhä enemmän. Huvittavinta oli, että Tapparan leiri kehtasi purnata Ilveksen 3 - 1 maalista, joka syntyi alivoimalla Viitakosken koukun jälkeen. Miksi Viitakosken koukku olisi pitänyt viheltää, kun sitä oli edeltänyt monta kymmentä viheltämättä jäänyttä Tapparan koukkua?

Kahvakiekon lopputulos tulee olemaan joka tapauksessa taitokiekon kuolema. Siinä vaiheessa, kun Rautakorven ja kumppaneiden ajama kiekottoman pelaajan estämiseen ja ronkkimiseen pohjautuva pelityyli tulee kaikkien suomalaisseurojen motoksi, tyhjenevät myös jäähallit. Eiköhän urheilutoimittajien olisi aika tehdä jotain, ettei meidän muiden toimitusalojen miesten tarvitse alkaa heilutella sanan säilää heidän reviirillään.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kas vain... Vihdoin tunnustat sentään oikeaa väriä.

Edit: Perkule, axe! Oot sä sitten nopee!
 

spoonful

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän pitäisi useammankin lätkän ystävän rohkeasti myöntää, että viime kevään finaali TPS-Tappara oli oikea kahvakiekon riemuvoitto.

Hirveää katseltavaa ne pelit olivat. Estäjänä ja kahvaajana Tappara etunenässä ja Tepsi hyvin perässä.

Ei sellaisesta voi nauttia, jos pelaaminen perustuu vastustajajoukkueen estämiseen kaikin mahdollisin keinoin. Sellaista se lätkä vaan tahtoo nykyään olla, ei voi mitään kun tuomarit se sallivat. Asiastahan on puhuttu vaikka kuinka monessa viestiketjussa, mutta se ei ole tilannetta muuttanut!
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Sen verran on tullut jatkoaikaa ja Tapparankin sivuja seurattua, että melkein arvasin tapparalaisten reaktion. Jos arvostelet Tapparaa, olet ZZTOIPPARI.

Tamperelaista kiekkoelämää riittävän kauan seuranneena luulisin jopa arvaavani, kuka on ZZTOIPPARI. Jos arvaukseni osuu oikeaan, olen jopa takavuosina työskennellyt hänen kanssaan samassa työpaikassa. En kuitenkaan ole ZZTOIPPARI, enkä aio jankuttaa tästä Tappara-asiasta tämän enempää.

Kerroin, mitä näin ja miten sen tulkitsin. On ikävää, että Tapparan 90-luku vei seuran niin syvälle menestymättömyyden alhoon, että nykyinen kannattajakunta hvyäksyy sieltä nousun keinolla millä hyvänsä. Sinänsä ymmärrettävää, mutta se kertoo jotakin oleellista seuran kiekkokulttuurin tämänhetksestä tasosta.

Mitä Tapparaan tulee, toivon, että yleinen mielipide ja tuomarilinja tekevät tehtävänsä. Ilveksen suhteen sen sijaan toivon Racinen osoittautuvan luottamuksen arvoiseksi.
 

piikki

Jäsen
Tänää se nähään millasta kahvaraa tarjotaan.

Toivottavast tuomarit on tilantee tasal ja Lukko hyötyy rangaistuksist. :D

Vaik Lukon ylivoima ei paljo oo toiminu niin ehkä tsägäl vois pari heittää :D
 

mummi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Samarkand AF, Ghizjablah Amur-dvaktay Sport
Uhkarohkeasti...

otettiin ketjussa esille jokaisen objektiivisesti lätkää seuraavan silmäparin jo aikaa sitten myöntämä ja toteama nilkkapotku mukavalle kiekkorupeamalle eli Tapparan pelityyli, josta kehittyikin sitten aikaa myöden oikein lutuinen Tango-improvisaatio, josta aiempi Jokeri-fani eli spoonfulkin tässä ketjussa pohjusti.
Keskustelu kiekkoilun ikävästä lieveilmiöstä herättänee Pohjois-Hämeessä taas käsittämättömiä kommentteja...

edit: No niin, täähän tulikin oikein kahteen kertaan tunnekuohujen täristämin käsin, sorry folks...
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Muitten käyttämät sanat

Viestin lähetti HN
...ZZtoippari. Itse kehittelemiensä psykedeelisten uhkakuvien sijaan kaveri referoi tällä kertaa muiden juttuja. Hauskoja nämä V.M.:t.


Niin, ja nimimerkki HN käyttää täällä muitten käyttämiä ja keksimiä SANOJA... ;)

Täältä tähän
 

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielestäni kahvauskiekko on SM-liigan pahin vitsaus ja siitä olisi syytä keskustella ihan vakavasti. On sivuseikka ketkä sitä harrastavat, ketkä eivät. Kiekkotapahtumasta se vie joka tapauksessa nautinnon erittäin tehokkaasti. Mailahäirintä tulisi saada kuriin kaikilla tasoilla. Se ei kuulu jääkiekkoon, vaikka täälläkin jotkut ovat toista mieltä.

Kannattaako ylipäänsä vastata viesteihin, joihin ei ole mitään asiallista sanottavaa? (HN, axe) Pelkkä ketjun kasvattaminen tai viimeisen sanan saaminen ei varmaan jaksa kaikkia kiinnostaa.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Kahvaavista joukkueista

Eiköhän jokainen joukkue harrasta tuota kahvaamista, jotkut enemmän toiset vähemmän. Varsinkin vieraskaukaloissa varmasti jokainen joukkue syyllistyy kahvaukseen. Tappara on ilmeisesti joutunut enemmän syytteeseen isokokoisten pelaajien takia. Kuka sitä edes huomioi jos Kärppien Koskenkorva tai Pelicansien Ollikainen ottaa mailalla vauhdin pois ( jos edes onnistuvat siinä ), mutta kun Tapparan Mäkinen tai Kuki tekee saman on se heti nähtävissä.
Pelicansin vastalauseet ( siis joukkueen sisältä tulevat. Me kannattajat katsomme niin värillisten lasien läpi, ettei kaikki haukut ole objektiivisia ) ovat tähän mennessä osuneet vain kahteen joukkueeseen. SM-liigan sivuilla Tommi Turunen haukkui SaiPaa mailahäirinnästä ja viime perjantaina Tulosruudussa Eloranta tuohtui Tapparan pelityylistä. Eloranta haukkuu esim. tuomareita hyvin harvoin ja on itse rauhallisuus, joten jokuhan miehen on hermostuttanut.
 

Kaivanto

Jäsen
Hrmph

Kyllä tämä Haka Metsäläinen tuo kirjoituksellaan niin 'käsialan' eli kirjoitustyylin kuin käsiteltyjen asioidenkin vuoksi hetkeäkään hakematta mieleen ZZTOIPPARIN. Toisaalta itsessäkin saattaa olla jo sitä vikaa, että näitä zztoippareita näkee vähän kaikkialla, oli siihen syytä tai ei. Se taas johtuu siitä, että kyllä niitä on tappara.fissä vähänkään järkeä käyttämällä ollut havaittavissa useampia kuin yksi.

Haka Metsäläinen todistaa varmasti tämänkaltaiset epäilyt vääriksi raportoimalla säännöllisesti Ilveksen peleistä muutakin kuin sellaista, joka on Aamulehdestä luettua. Kun kerran tamperelainen Ilveksen mies on ja siten niissä peleissä käy. Eikä Tapparan peleissä, muutoin kuin paikallisissa. Ai mutta tulikohan noviisin viestitulvan jääminen yhteen Kahvara-Rautakorpi-Makkonen -rykäisyyn selitettyä jo siinä, ettei viitsi ilmaiseksi kirjoittaa. Paitsi Kahvarasta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Minun rakas Kahvarani

Omaan kauniit porkkanaväriset lasit, tunnustan. Ihmettelen tässä vain, että onko minun Tapparani pelityyli ny tässä kesätauon aikana muuttununut niin kauhean radikaalisti. Minä en tällä kaudella ole nähnyt kuin neljä Tapparan matsia livenä + Töpselipelin kiekkoyöstä. Kaikissa niissä vastustaja on kahvannut minun lasieni läpi selvästi enemmän kuin Tappara. Yhden tappiopelin olen nähnyt; Tampere-Cupissa Bluesia vastaan ja yhden tasurin Narreja vastaan. Vieraspeleihin en vielä ole päässyt ja tämä 'tappiokierrekin' on kokonaan näkemättä.

Ilve-leiri vaan viime kaudella aloitti tämän tappara-ajojahdin, silloin meitä vielä puolusteltiin muistakin leireistä. Nyt olemme se suurin paha näköjään vähän joka suunnassa. Minä käyn katsomassa ilveen ja Tapparan kotipelejä, parikymmentä matsia vuodessa, eli muiden kuin tamperelaisten pelit jäävät kiekkoyön matsitkin nähden suhteellisen vähille. Kuitenkin, ehkä myös luultavasti, värillisistä laseista johtuen, minulle Tappara on yksi vähiten kahvaavista joukkueista.Koko Tapparan mollaminen jotenkin alkoi Mälkiän ja Jortikan toimesta vasta viime kauden play-offseissa, minä pidin sitä tyypillisenä 'tuomarehinvaikuttamistaktiikkana', ehkä lasieni värit ovat vaan liian vahvat.

Näitten kolmen porukan osalta: Tappara yrittää kohdistaa paineen kiekolliseen pelaajaan missä vain kentän osalla, agressiivinen karvaus, jossa mennään välillä ylikin, 'kahvat' kohdistuvat kuitenkin useimmiten kiekolliseen pelaajaan - > turhan paljon järjettömiä hyökkäyspään jäähyjä. Ilves: yksi ketju hoitaa maalinteon, muilla vain peliä rikkova rooli, toisella laiturilla vain oman miehen varjostaminen, ylivoimahyökkäykset pois jo hyökkäyssinisellä, karjalainen kusipääkiekko = selvällä estämisellä vauhti pois kiekottomalta laiturilta. Töpseli taas vie takaviistossa mukana luistellen mailalla ohjaten pelaajan laitaan, kiekoton pois maalitekosektorilta, kiekollinen pakotetaan laitaan jai mailalla tai käsin pidetään kiekko ja mies siellä. Muiden pelityylin analysoinnin jätän viisammille. Tai näiden puolustelun.

Nyt saa sitten haukkua minut, mutta kertokaa minulle, mitä teille tarkoittaa 'kahvakiekko':

tapparalaista kiekollisen pelaajan häirintää?
Ilvesläistä kiekottomalta ohimennen vauhti pois peliä?
töpselien kaikki mailalla ohjaten pelaajan omaa vauhtia hyödyntäen laitaan ohjauspeliä?
jotain muuta, mitä?

Lisäisin äänestyksen, mutta kun tämä on SM-liiga palsta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole nähnyt kuluneella kaudella kuin kaksi Tapparan ottelua. Ilveksen isännöimän paikalliskamppailun ja tv-ottelun Tappara - TPS. Kahvaaminen näkyi huomattavasti selkeämpänä nimen omaan paikalliskamppailussa, koska, toisin kuin hanu väittää, Tappara kahvaa nimen omaan kiekottomia pelaajia, mikä ei tv-ruudussa niin selvästi erotu, koska kamera seuraa suhteellisen pientä osaa kentästä. Toki kiekollinenkin pelaaja osansa koukuista saa, mutta tähän syyllistyvät monet muutkin seurat kuin Tappara (tosin esimerkiksi pääkaupunkiseudun seurat ja Ilves näyttävät tässä suhteessa pelaavan puhtaimmilla papereilla - myöskään Kärpät ei juuri vaikuttaisi kahvaavan).

Sen sijaan juuri kiekottoman pelaajan mailalla estäminen näyttäisi olevan Tapparan tunnusmerkki. Aivan kaikkia joukkueita en tosin ole vielä tosi toimissa kuluvalla kaudella nähnyt, vaikka olen kaikki Ilveksen isännöimät ottelut hallissa seurannutkin. Täytyy kuitenkin sanoa, että ainakin Ilveksen vieraista räikeintä kahvakiekkoa on pelannut ilman muuta Tappara. Edes kahvakiekosta perinteisesti moitittu Jyp HT ei yltänyt samaan.

Tämä on minun näkemykseni. Uskon, että ainakin jääkiekkoa hieman pitempään seuranneet voivat helposti yhtyä siihen. Omat silmälasini ovat kelta-vihreät, mutta minulla ei ole mitään syytä mustamaalata Tapparaa aiheetta. Päinvastoin 70- ja 80- luvuilla kävin katsomassa myös useimmat Tapparan kotiottelut, koska niissä tarjoiltiin taitavaa ja vauhdikasta viihdettä. Tosin Korven kauden taktiset tappeluttamiset pakkasivat pahasti korpeamaan.

Mikäli Ilves pelaisi samalla tavoin kuin Tappara nykyään, en varmasti viitsisi käydä senkään pelejä katsomassa. Suosikkiseurastani en silti luopuisi, mutta totisesti tunnustaisin, kun jotakin on pielessä. Toivoisinkin ainakin Tapparan varttuneemmilta kannattajilta hieman selkärankaa ja avointa katsetta.

Enpä paljon Ilveksen osaamista hehkutellut 80-luvun alussa, kun TPS:n Määttänen yritti väkisin sorvata Turun tautinsa läpi Ilveksessä. En myöskään hehkutellut omien suosikkieni pelaamista Bogdanovin tai Jalosen kausilla. Ruususen aika 70-luvulla oli Määttäsen vuosiin verrattuna pelillisesti iloista, vaikkei neljättä sijaa kummoisempaa tulosta tainnut tuodakaan. Mutta Liliuksen, (punaluistin) Ahlbergin, Helanderin Hannun, Aron Jorman ja kumppanien iloinen pelityyli painui mieleen. Nykyisestä joukkueesta ei minulle vielä selvää kuvaa ole oikein muodostunut. Selin ja Pajuoja saattavat olla seuramme parhaat valmentajat sitten Pietilän Saken, mutta taktisina osaajina he eivät vielä oikein ole vakuuttaneet. En esimerkiksi täysin ymmärrä kovasti koheltavan Salmelaisen istuttamista Helmisen ja Niemisen kaveriksi. Mieheltä tuntuu puuttuvan viimeistelytaito, jolla hänen pelipaikallaan kyllä pisteitä ropisisi. Antaisin kuitenkin tämänhetkisille valmentajille kiitosta peli-ilon palauttamisesta Ilves-leiriin. Mälkiän aikana peruutteleva, välillä nyhjäämiseltä vaikuttanut, pelityyli ei aina tuota Ilveksen perustavaramerkkiä esiin tuonut.

Jalon pahin virhe toimitusjohtajana taisi olla, kun hän antoi jäädyttää numeron 13 itselleen. Se olisi tainnut kuulua ennemmin Hakasen Mintsulle. Tai ehkä niitä paitoja numerolla 13 voisi ripustaa kattoon kaksin kappalein. Onhan Jalokin tietysti melkein jo vuoden 1985 viidennellä finaalilla paitansa paikan katon rajasta lunastanut.

Oikeasti Jalon pahimmat virheet toimitusjohtajana ovat tainneet tapahtua maalivahtipuolella. Pietilän karkottaminen ei niistä suinkaan ollut pahin, vaan Sirenin Jaskan tyly syrjään siirtäminen. Tammen Jukka oli ihan hyvä maalivahti ja varmasti Jalon hyvä kaveri, mutta ei se silti tee hänestä lähellekään Jaskan veroista maalivahtivalmentajaa. Edes Antilan nosto Tammen rinnalle ei riitä lähellekään paikkaamaan Sirenin Jaskan mentävää aukkoa, vaikkei Jaska fyysisesti mikään jättiläinen olekaan.

Jos muuten puhut karjalaisesta kusipääkiekosta Ilveksen yhteydessä hanu, olet pahasti menneen talven miehiä. Koetapa seurata hieman aikaasi.
 
Viimeksi muokattu:

Jet-Ace

Jäsen
Haka Metsäläinen / TPS:n Määttänen? (Raimo Määttänen)

TPS:n Määttänen? (Raimo Määttänen) ei mielestäni ole turkulainen, Haka Metsäläinen. Ulkomuistista muistuu kaverin pelanneen HJK:ssa (?) vaan ettei olisi kuitenkin tamperelainen alunperin. Kuka muistaa kaverin kotikaupungin ja pelaajauran vaiheet?
 

AJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kahvauskeskustelua jo pitkään seuranneena täytyy sanoa, että jo on saanut todella naurettavat mittasuhteet se ajojahti jonka kohteeksi Tappara on ko asiassa joutunut.

Kyllähän Tappara kahvaa, mutta niin kahvaa kaikki muutkin joukkueet, eikä ainakaan vähempää kuin Tappara. Manipulointi alkoi jo viime kaudella pääosin sen toisen tamperelaisen joukkueen kannattajien taholta. Kun paskanjauhanta on jatkunut on ankka muuttunut pikku hiljaa faktaksi muidenkin joukkueiden kannattajille. Tappara voittaa-ahaa siellä on taas kahvattu, näin se homma etenee. Voitoillahan ei tietenkään voi olla mitään tekemistä sen yksinkertaisen tosiasian kanssa, että Tappara on pitkästä aikaa sellainen ryhmä joka osaa ja pystyy voittamaan pelejä ihan niillä perinteisillä keinoilla.

Tilastomiehiä varmaankin löytyy, mistä rikkeistä ovat jäähyt eri joukkueille tulleet. Johan sekin jotain kertoisi kun olisi lyödä pöytään faktaa. Ja jos Tappara ei siellä kärjessä koukkaamisjäähyissä olisikaan, niin voihan sitä tietysti vedota siihen, että eihän Tapparan kahvaamisia edes vihelletä samanlailla kuin muilta, joo, joo.

Ps. Tämän illan ottelussa Tapparalla oli 9 jäähyä, joista koukkaamisesta tuli kahvaralle peräti yksi (1)! Vastaavat luvut Ilvekselle oli muuten 6 jäähyä, joista neljä (4) koukkaamisesta, eli mikähän joukkue se oikeastaan se ihvara onkaan?
 

spoonful

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Haka Metsäläinen / TPS:n Määttänen? (Raimo Määttänen)

Viestin lähetti Jet Ace
TPS:n Määttänen? (Raimo Määttänen) ei mielestäni ole turkulainen, Haka Metsäläinen. Ulkomuistista muistuu kaverin pelanneen HJK:ssa (?) vaan ettei olisi kuitenkin tamperelainen alunperin. Kuka muistaa kaverin kotikaupungin ja pelaajauran vaiheet?

Raimo Määttänen synt. Tampereella. Pelasi seuroissa Ilves, RU-38, Upon Pallo ja HJK. Siinä ura, vuodet 61-71.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Karjalainen kusipääkiekko?

Se on edelleenkin vain termi, käsitettä ei ole kai missään täsmennetty. Kaikki varmaan ymmärrämme sen erilailla. Minä olen Ilveksen pelejä nähnyt tällä kaudella joko Hakametsässä tai tv:ssä ehkä viisi, viime kaudella ehkä parikymmentä. Tällä kaudella en ole mitään ihmeellistä muutosta pelityylissä vielä huomannut vaikka valmentaja onkin kääntynyt selin.

Ilveen peli perustuu siihen, että helmiset tekevät maalit, jos eivät onnistu tulee turpiin ja miinuksia herroille välillä rumastikin. Kakkoskentällä on jonkilaisia vapauksia välillä hyökätäkkin, kolmos- ja nelosketjujen peli on kyllä täyttä paritanssia, jossa ylivoimahyökkäysten eliminointi minun mielestäni selvillä estämisillä on avainasia. Sääliittää esim. Vähä-Ruoholan rooli tuossa joukkueessa, kaverilla olisi potentiaalia ihan kiekolliseksi pelaajaksi, nyt on pitkälti uhrattu vain potkupallomaisesti miehensä vartiaksi.

Sen Ilves-TPS pelin näin, tätä viimeistä paikallispeliä en. TPS-pelissä n. 1½ erää peli oli käsittämättömän surkeaa kiekkoa molemmilta, sitten Ilves vei ja töpseli 'kahvasi', eli omaa pelityyliään noudattaen vei miehet laitaan ja yritti pitää ne siellä keinolla millä hyvänsä. TPS:n ykkösketju (oliko Alatalo-Shearer-Nurminen) pidettiin siinä matsissa kiinni nimenomaan keskialueella sen kiekottoman laiturin vauhti mailalla pois ottaen. Töpselin 'paras' ketju olikin nuoremman Koivun johtama, ehkä juuri siksi, ettei sitä pelattu ulos vastaavasti, vaan yritettiin omaakin peliä heitä vastaan.

En halua syyttää ketään, ehkä hieman puolustella Tapparaa, koska ajojahti menee minun mieleastäni vähän reippaanlaisesti yli. Esim. se TV-peli Töpseliä vastaan, siinä Tappara vei ja tepsi 'kahvasi', omalla tylillään, lukuunottamatta toisen erän lopun n. 10 minutin jaksoa, ainoa hetki jossa TPS oli siinä pelissä mukana. Mutta jos joku väittää, että siinä pelissä Tappara kahvasi enemmän kuin TPS, niin sitten kyllä MTV lähettää eri kuvaa eri alueille.
 

ex-jokipoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muutama nopea kommentti:

Ei kolmos -ja neloskentän rooli Ipassa ainakaan valmentajien mukaan ole pelkästään puolustava. Nimenomaan on yritetty rakentaa kolmoskenttää niin, että siinä olisi myös kiekollista taitoa ja että se pystyisi tekemään maaleja. Siksipä siellä Ville Hirvosta pidetään, vaikka puolustuspelaaminen ei ole hänen vahvimpia puoliaan. Mutta eipä kyllä Tapparankaan kolmoskenttä ole maaleilla juhlinut.

AJL:

Ei hyödytä vedota jäähytilastoihin, kun koko ongelman ydin on siinä, että kiekottoman pelaajan estämisestä nimenomaan ei saa jäähyä, ellei estettävä kaadu. Kaikki tällaista estämistä harrastavat, mutta Tappara "parhaiten" ja järjestelmällisimmin.
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
No joo...

Siis jos tämä Tapparan kahvaus olisi niin suuri ja epäoikeudenmukainen valtava vääryys, mitä tästäkin viestiketjusta voidaan päätellä, niin kyllä siihen olisi jo puututtu. Aivan varmasti.

Olisiko nyt niin, että joku taho tässä asiassa hieman liioittelee.
 

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
Re: No joo...

Viestin lähetti Aleksi
Siis jos tämä Tapparan kahvaus olisi niin suuri ja epäoikeudenmukainen valtava vääryys, mitä tästäkin viestiketjusta voidaan päätellä, niin kyllä siihen olisi jo puututtu. Aivan varmasti.

Miten niin? Kyllähän kahvauksesta noin ylipäätänsäkin on puhuttu viimeiset kymmenisen vuotta ja sitä on suurena vääryytenä pidetty, muttei siihen silti ole oikeasti puututtu. Miksi siis nyt olisi Tapparan kohdalla puututtu?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Aleksi,

juuri sen takia otin aiheen esille. Tapparan kahvaus on suuri ja epäoikeidenmukainen vääryys, kuten itsekin totesit. Silti siihen ei vieläkään ole puututtu. Siksi siitä olisikin viimein aika keskustella - eikä vain keskustella vaan myös tehdä asialle jotain.
 

AJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Haka Metsäläinen kirjoittaa asiaa; Tapparan kahvaus on ehdottomasti saatava loppumaan! Mitä keinoja siihen on olemassa? Ehkä olisi syytä koota muiden joukkueiden valmentajat ja palaveerata heidän kanssaan keinoista millä tämä törkeys saataisiin loppumaan. Tätähän Haka Metsäläinen tarkoitti? Kirjoittamisen ammattilaisen tekstiin täytyy voida luottaa!
 

Tapparammiäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tapparan JUMALATON kahvaaminen ja Ilves-lasit

No niin, lausunpa minäkin tähän keskusteluun jotain, vaikka turhaa se taitaa olla, siksi älytön koko kahva-keskustelu mielestäni on.

Ensinnäkin, jos nyt ajatellaan ihan jäähytilastoa, niin olisi erittäin mielenkiintoista, jos jollain olisi esittää tilastoja "kahvajäähyistä". Siis montako jäähyä keskimäärin kukin joukkue on saanut per ottelu. Mikäli Tappara on tässä tilastossa kärjessä, voin myöntää, että kahvaus on joukkueen ongelma. Siinä mielessä, että kaikki tuomitut kahvat ovat väärin ja aiheuttavat joukkueelle alivoimatilanteen ja puolestaan vastustajalle hetkellisen etulyöntiaseman. Niin kauan kun kukaan ei tällaista tilastoa esitä, en aio asiaa ottaa sen kummallisempana, kuin Ilvesläisten säälittävänä propagandana. Kyllä tuomarit ottavat turhat kahvat pois, uskokaa tai älkää. Blokkipeli yms. vain näyttää hieman erilaiselta kun sitä harjoittavat raamikkaat, isot miehet.

Jos totta puhutaan, niin ainakin omasta mielestäni tämä kahvaaminen (jos sitä nyt jotenkin enemmän muka Tappara harjoittaa kuin joku muu keskimääräinen jääkiekkojoukkue SM-liigassa) on jopa vähentynyt tultaessa kaudelle 2001 - 2002. Ja mitä tulee 70-luvun jääkiekon ihannoimiseen: se oli sitä aikaa. Nyt elämme kuitenkin vuotta 2001 ja maailma on muuttunut. 70-luvun opit eivät enää pure tällä vuosituhannella. Helanderikin on rakennusmestari, eikä kiekko enään meinaa kiinnostaa edes katsomossa.

Mitä esim. Ilveksen pelityyliin tulee, niin ei se nyt niin jumalattoman ihanaa sekään ole. Raipe on toki taitava käsistää ja syöttelee nätisti. Putkikin kulkee jos on tilaa liukua. mitä tähän MM-rankkarivirtuoosi / Kuoleva Joutsen Niemiseen tulee, niin täytyy sanoa, että vaikka kyseinen herra on nyt lopultakin hieman ryhdistäytynyt, niin ei häntäkään voi kehua. Laiskaa surffailua pääasiassa siellä missä ei pitäisi olla. Ja sitten tämä taklaaminen kyynerpäät ylhäällä ... no, antaa olla, muuten sorrun siihen mihinkä nämä eräät Ilvesläisetkin täällä näyttävät sortuvan.

Täytyy kuitenkin muistuttaa, kuinka eräät Ipa-fanit kuittailivat alkukaudesta hallilla, että he ainakin pelaavat niillä mitä on, eivätkä tarvitse vanhoja kanukkeja joukkueeseensa. No niin, mikäs tämä Racine sitten on? Heh, sellaista se elämä on, jos itsellä ei ole jotain mikä toisella on, aletaan kateellisiksi ja lapsellisiksi.

Tämäkin viesti olisi tietenkin pitänyt jättää kirjoittamatta, mutta kirjoitin kuitenkin. Itse en kuitenkaan voi sanoa erityisesti karsastavani mitään joukkuetta minkään pelillisen asian takia. Meillä on mielestäni aivan kelvolliset tuomarit SM-liigassa, he kyllä ottavat ylimääräiset koiruudet ihan ammattimaisesti pois. Ainoa juttu, mistä tuomareita voisi moittia on se, että valillä kaukalossa on kaksi aivan eri linjoilla olevaa päätuomaria. Siinä mielessä en kannata kahden päätuomarin järjestelmää.

Love & peace...
 

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kahvaaminen on aina turhaa

"Siinä mielessä, että kaikki tuomitut kahvat ovat väärin ja aiheuttavat joukkueelle alivoimatilanteen ja puolestaan vastustajalle hetkellisen etulyöntiaseman." (Tapparammiäs)

Tuossa asenteessa se ongelma piileekin: kahvata saa niinkauan kun siitä ei saa jäähyä. Valitettavasti se menee tälläkin kaudella läpi.

"Kyllä tuomarit ottavat turhat kahvat pois, uskokaa tai älkää" (sama)

Mitkä kahvat eivät ole turhia? Jäähyjä annetaan enimmäkseen kiekollisen pelaajan kahvaamisesta. Kiekotonta saa kahvata suhteellisen vapaasti ja se tekee pelistä sietämättömän tylsää ja turhauttavaa. Kiekko ei liiku tehokkaasti jos miehetkään eivät pääse liikkumaan. Nykyisen kaltaista pystypainia ja mailasotaa tuskin voi jääkiekoksi enää kutsua: yksi ahertaa laidan vieressä kiekon kanssa ja muut pyrkivät rimpuilemaan eroon kahvoistaan.

"Tämäkin viesti olisi tietenkin pitänyt jättää kirjoittamatta, mutta kirjoitin kuitenkin" (sama)

Olen samaa mieltä.
 

Tapparammiäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
7 - 0 tappiot ovat turhia [tämäkin kahvaamisen syytä?]

"Tuossa asenteessa se ongelma piileekin: kahvata saa niinkauan kun siitä ei saa jäähyä. Valitettavasti se menee tälläkin kaudella läpi. "

Höpö-höpö. Kahvaaminen on juuri sitä, minkä tuomarit puhaltavat, eli kiekottoman estämistä tai kiekollisen dramaattista koukkimista.

"Kiekotonta saa kahvata suhteellisen vapaasti ja se tekee pelistä sietämättömän tylsää ja turhauttavaa. Kiekko ei liiku tehokkaasti jos miehetkään eivät pääse liikkumaan."

Ei pidä paikkaansa. Kiekottoman estämisestä saa aivan oikeassa suhteessa jäähyjä. Se, että Rauman Lukon miehet eivät liiku, ei johdu siitä että Tappara kahvaa, vaan siitä, että valmennuksessa tai miehissä itsessään on jotain hämminkiä. Tämän saimme todeta mm. tiistaina Hakametsässä. Ei ole porukka hyvässä kuosissa jos pelkän Saarelan puuttuminen syöksee joukkueen turmioon. Lisäksi haluaisin huomauttaa, että "ei saa koskea" -mentaliteetti ei kuulu jääkiekkoon, joka on lopultakin kontaktipeli.

"Nykyisen kaltaista pystypainia ja mailasotaa tuskin voi jääkiekoksi enää kutsua: yksi ahertaa laidan vieressä kiekon kanssa ja muut pyrkivät rimpuilemaan eroon kahvoistaan."

Rauman Lukko sen sijaan pelaa näyttävää, hyvää ja kaunista kiekkoa? Ihmettelen miksi ylipäänsä seuraat jääkiekkoa, jos se tuntuu sinusta noin vastenmieliseltä...

""Tämäkin viesti olisi tietenkin pitänyt jättää kirjoittamatta, mutta kirjoitin kuitenkin""

"Olen samaa mieltä."

Noku-noku... ei oo töissä muutakaan tekemistä...;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös