Re: Gagarin
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Sanoittaja ei tällä kertaa ollut tarkkana. Nyt he maksavat sen hinnan. If you can`t stand the heat, stay out of the kitchen. Varomattomuus ei ole mikään peruste. Jos riimi oli vahinko, muuttakoon sitä. Kyse ei ole mistään political correct-liikkeen maihinnoususta Suomeen ja Ouluun, vaan siitä että tuo Blood & Honour on todellakin neonatsismin tärkein yksittäinen slogan. Se pitäisi tietää, vaikka uusnatsismi onkin Suomessa lapsenkengissään verrattuna moniin muihin Euroopan maihin.
Niin. Ensinnäkin olen ihan samaa mieltä, että siinä nyt ei ole oltu kovin tarkkoina. Mutta kysymyshän juuri kuuluu, että kuinka tarkkana jotain laulua sanoittaessa pitäisi olla? Sinun mielestäsi tuo kuuluu asioihin joka ehdottomasti pitäisi tietää, vaikka uusnatsit (nyt ei enää natsit) eivät Suomessa mitään kovin isoa joukkoa edustakaan. Minun mielestäni se nyt ei kuulu mihinkään yleissivistykseen. Vertasin tätä tilannetta juuri tuohon itse esille nostamaasi Dachauhun Tapparan palstalla jokunen päivä sitten, joten lainaan itse itseäni tähän väliin:
Gagarin:
Nythän nämä arvostelijat saavat tän kuulostamaan suurin piirtein siltä niin kuin tekijä olis käynyt Dachaussa lomalla eikä olis huomannut että siellä on keskitysleiri. Matkalla kuitenkin oli kivaa ja dokattiin ja keksittiin ajatus tämmöisestä kannustuslaulusta. Sitten laulussa laulettais Dachausta ja kertosäe olis "töitä töitä töitä! .... työ tekee vapaaksi, työ tekee vapaaksi" tai jotain. Ja sen jälkeen vastattais että "ei me tiedetty".
Tämä yksittäinen moka sanaparin kanssa on jotain ihan toiselta planeetalta olevaa verrattuna noihin esimerkkeihin mitä itse tuossa esitit. Edit: niin, piti vielä tuosta kitchen-jutusta sanoa. Että mielestäni äijä ei ole mitenkään paennut kysymystä tai loikkinut keittiöstä ulos. Hän on tuonut omat näkökohtansa esille. Ja lisäksi yksi näkökohta toki on sekin, että tämä kohu tekee kyseisestä kappaleesta varmaan suosituimman Kärppien biisin kautta aikain ja levyjä menee kaupaksi enemmän kuin ehditään painaa. /edit.
Itse olen kuullut lukemattomia suomalaisten bändien biisejä, joista tulee milloin natsit, milloin Neuvostoliitto, milloin mikäkin mieleen. Niitä ei ole varmaan mietitty kun ko. humppia on sävelletty. Itse en ole sanonut etteikö tuosta voisi kenellekään tulla natsit mieleen. Minun pointtini, jos nyt haluat jotain sanoja, on siis tahattomuus ja se että kohdeyleisö ei sitä olisi natsiviittaukseksi suurimmalta osin käsittänyt.
Ja nekin jotka tietävät esim. tuon "veri ja kunnia" -jutun, niin olisivat korkeintaan vähän irvistäneet sillä kohdalla, mutta osanneet ajatella että eihän tässä ole sitä tarkoitettu. Se että tietää jostakin tommoisesta asiasta, ei tarkoita sitä etteikö voi ottaa lauluntekijän motiiveja ja kokonaiskontekstia huomioon ja tajuta, että se "veri ja kunnia" siellä ei ole mikään white power -juttu. Knoppisivistys ja sivistys jossa pystytään näkemään kokonaisuus ovat vähän eri asioita.
On tietenkin eri asia että kaikkihan tuon NYT osaavat natseihin yhdistää. Sen takia tavallaan ymmärrän Kärppä-johtoa, joka toimii kovan julkisen paineen alla.
Tarkoitushakuinen yritys nostaa kohua? En tiedä mitkä olivat motiivit miksi asiasta nousi näin suuri kohu, mutta en ymmärrä automaattista olettamusta, että kyseessä oli jokin henkilökohtainen vendetta Oulun Kärppiä tai Sentencedia vastaan.
Tota noin. Sanoin (jotenkin niin) että yritys hakea julkisuutta
omalle asialle. Oletko tullut ajatelleeksi, että tässä vois olla jotain muitakin asioita kuin Oulun Kärpät ja Sentenced-niminen laulu- ja soitinyhtye?
Ja vielä siitä sanojen muuttamisesta. Minä ymmärrän, että taiteilijalla on iso kynnys mennä muuttamaan omaa tekstiään toisten painostuksen alaisena. Lisäksi on ihan selvää - kuten edellä joku totesi - että eihän se tuohon yhteen sanapariin loppuisi jos sille tielle alettaisiin. Ja edelleen, ymmärrän että sanoittajasta tuntuu varmastikin myös siltä, että jos hän muuttaisi tuon kohdan, niin hän tavallaan tunnustaisi että se on kirjoitettu natsit mielessä.
Ymmärtäisin kyllä senkin, jos mies toimittaisi vaikka otteluita varten eri version. Mutta on jotenkin turha puhua, että jos taideteoksessa / hengentuotteessa on joku kohta joka ei sovi kaikille niin ei voi tajuta miksei sitä voi muuttaa. Tai ainakin se näyttää olevan turha puhua siitä mr. Sergein kanssa. Joku vaan tajuaa jonkin ratkaisun ja joku toinen ei.
Lisäksi metallimusiikin edustajana miehellä on varmasti mielessä juuri nämä vainot joissa biisejä kuunnellaan ja etsitään niistä jos ei etu- niin takaperin jotain tuomittavaa. Sekin varmasti vaikuttaa asiaan.