Kärppien uusi tunnuslaulu

  • 35 147
  • 141

puhuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
jep...

Voi herrajestas mikä idiootti. Suureksi yllätykseksi kaveri onkin Jypin kannattaja? Uskomatonta.
Kehuu itseään ylivertaisen älykkääksi jossakin keskustelupalstoilla:) Itsetunnossa jotain pahasti vialla?
No omathan meillä on jokaisella mieltymyksemme. Tuollainenhan tuskin voi juontua mistään kateudesta tai vastaavasta?
Ei kait nyt sentään;)
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Re: jep...

Viestin lähetti puhuri
Tuollainenhan tuskin voi juontua mistään kateudesta tai vastaavasta?
Ei kait nyt sentään;)
Suureksi yllätykseksi oululainen tarjosi maailmanselitykseksi jälleen kerran kateutta....
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Stonecoldille, vaikka tuossa jo vastattiinkin, niin tämähän olisi loputon kierre, jos joku(=kuka vain) näkisi jossain tekstissä jonkun arveluttavan aatepiirin ajatuksia, niin silloin vain muuttamaan tekstiä. Minun mielestä "Maamme" sisältää vähän arveluttavia sanoja, voisi muuttaa sen. Toisaalta tuossa Ilkka Remeksen uusimmassa kirjassa on muutama arveluttava kohta, jos sitä voisi vähän korjata.

Sergeille kirjoitin pitkän kappaleen, mutta tajusin että turhaahan se on, kun ensimmäiselläkään kerralla ei itse ajatus mennyt perille. Turha sitä rautalankaa tuhlata, kun tietää ettei siitä mitään hyötyä ole. Onnea valitsemallanne tiellä.
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Re: eagle

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov

Kidd: Uskompa, että Kalevassa tosiaan juhlitaan noita sanojani. Ainakin huomioonottaen sen mailimäärän, jota sieltä minulle lähetetään Jatkoajan kautta palautteena kyseisen aviisin kritisoimisesta. Jos mielipiteeni on heille yhdentekevä, niin tuskinpa he vaivautuisivat selittämään tarkoitusperiään minulle. Kivaa olla tärkeä.

No hyvä että olet jollekin tärkeä.
En tiedä, jotenkin tuntuu kuin puhuisi seinälle.

Stone Cold, funtsaappa hommaa Sentencedin kannalta! Jos sanoja ei muuteta, pistetään kappale pannaan, jos taas muutetaan, menee melkoisella varmuudella kasvot Sentencedin kuuntelijajoukon edessä. Jos kyseessä olisi veljekset Huoponen niin sanojen muuttaminen varmaan kävisi kivuttomasti, mutta kun Sentencedillä pitää sentään jonkinnäköistä uskottavuutta olla niin sanoja ei taatusti mennä muuttamaan.

Ne, ketkä ostavat Sentencedin levyjä ja diggaavat bändistä, ja vähänkin ajattelevat omilla aivoillaan, tietävät tasan tarkkaan että syytökset natsismista on täysin perseestä ja tuulesta temmattuja, joten so what.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Gagarin

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Sanoittaja ei tällä kertaa ollut tarkkana. Nyt he maksavat sen hinnan. If you can`t stand the heat, stay out of the kitchen. Varomattomuus ei ole mikään peruste. Jos riimi oli vahinko, muuttakoon sitä. Kyse ei ole mistään political correct-liikkeen maihinnoususta Suomeen ja Ouluun, vaan siitä että tuo Blood & Honour on todellakin neonatsismin tärkein yksittäinen slogan. Se pitäisi tietää, vaikka uusnatsismi onkin Suomessa lapsenkengissään verrattuna moniin muihin Euroopan maihin.

Niin. Ensinnäkin olen ihan samaa mieltä, että siinä nyt ei ole oltu kovin tarkkoina. Mutta kysymyshän juuri kuuluu, että kuinka tarkkana jotain laulua sanoittaessa pitäisi olla? Sinun mielestäsi tuo kuuluu asioihin joka ehdottomasti pitäisi tietää, vaikka uusnatsit (nyt ei enää natsit) eivät Suomessa mitään kovin isoa joukkoa edustakaan. Minun mielestäni se nyt ei kuulu mihinkään yleissivistykseen. Vertasin tätä tilannetta juuri tuohon itse esille nostamaasi Dachauhun Tapparan palstalla jokunen päivä sitten, joten lainaan itse itseäni tähän väliin:

Gagarin:
Nythän nämä arvostelijat saavat tän kuulostamaan suurin piirtein siltä niin kuin tekijä olis käynyt Dachaussa lomalla eikä olis huomannut että siellä on keskitysleiri. Matkalla kuitenkin oli kivaa ja dokattiin ja keksittiin ajatus tämmöisestä kannustuslaulusta. Sitten laulussa laulettais Dachausta ja kertosäe olis "töitä töitä töitä! .... työ tekee vapaaksi, työ tekee vapaaksi" tai jotain. Ja sen jälkeen vastattais että "ei me tiedetty".

Tämä yksittäinen moka sanaparin kanssa on jotain ihan toiselta planeetalta olevaa verrattuna noihin esimerkkeihin mitä itse tuossa esitit. Edit: niin, piti vielä tuosta kitchen-jutusta sanoa. Että mielestäni äijä ei ole mitenkään paennut kysymystä tai loikkinut keittiöstä ulos. Hän on tuonut omat näkökohtansa esille. Ja lisäksi yksi näkökohta toki on sekin, että tämä kohu tekee kyseisestä kappaleesta varmaan suosituimman Kärppien biisin kautta aikain ja levyjä menee kaupaksi enemmän kuin ehditään painaa. /edit.

Itse olen kuullut lukemattomia suomalaisten bändien biisejä, joista tulee milloin natsit, milloin Neuvostoliitto, milloin mikäkin mieleen. Niitä ei ole varmaan mietitty kun ko. humppia on sävelletty. Itse en ole sanonut etteikö tuosta voisi kenellekään tulla natsit mieleen. Minun pointtini, jos nyt haluat jotain sanoja, on siis tahattomuus ja se että kohdeyleisö ei sitä olisi natsiviittaukseksi suurimmalta osin käsittänyt. Ja nekin jotka tietävät esim. tuon "veri ja kunnia" -jutun, niin olisivat korkeintaan vähän irvistäneet sillä kohdalla, mutta osanneet ajatella että eihän tässä ole sitä tarkoitettu. Se että tietää jostakin tommoisesta asiasta, ei tarkoita sitä etteikö voi ottaa lauluntekijän motiiveja ja kokonaiskontekstia huomioon ja tajuta, että se "veri ja kunnia" siellä ei ole mikään white power -juttu. Knoppisivistys ja sivistys jossa pystytään näkemään kokonaisuus ovat vähän eri asioita.

On tietenkin eri asia että kaikkihan tuon NYT osaavat natseihin yhdistää. Sen takia tavallaan ymmärrän Kärppä-johtoa, joka toimii kovan julkisen paineen alla.

Tarkoitushakuinen yritys nostaa kohua? En tiedä mitkä olivat motiivit miksi asiasta nousi näin suuri kohu, mutta en ymmärrä automaattista olettamusta, että kyseessä oli jokin henkilökohtainen vendetta Oulun Kärppiä tai Sentencedia vastaan.

Tota noin. Sanoin (jotenkin niin) että yritys hakea julkisuutta omalle asialle. Oletko tullut ajatelleeksi, että tässä vois olla jotain muitakin asioita kuin Oulun Kärpät ja Sentenced-niminen laulu- ja soitinyhtye?

Ja vielä siitä sanojen muuttamisesta. Minä ymmärrän, että taiteilijalla on iso kynnys mennä muuttamaan omaa tekstiään toisten painostuksen alaisena. Lisäksi on ihan selvää - kuten edellä joku totesi - että eihän se tuohon yhteen sanapariin loppuisi jos sille tielle alettaisiin. Ja edelleen, ymmärrän että sanoittajasta tuntuu varmastikin myös siltä, että jos hän muuttaisi tuon kohdan, niin hän tavallaan tunnustaisi että se on kirjoitettu natsit mielessä.

Ymmärtäisin kyllä senkin, jos mies toimittaisi vaikka otteluita varten eri version. Mutta on jotenkin turha puhua, että jos taideteoksessa / hengentuotteessa on joku kohta joka ei sovi kaikille niin ei voi tajuta miksei sitä voi muuttaa. Tai ainakin se näyttää olevan turha puhua siitä mr. Sergein kanssa. Joku vaan tajuaa jonkin ratkaisun ja joku toinen ei.

Lisäksi metallimusiikin edustajana miehellä on varmasti mielessä juuri nämä vainot joissa biisejä kuunnellaan ja etsitään niistä jos ei etu- niin takaperin jotain tuomittavaa. Sekin varmasti vaikuttaa asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

#43

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Paska biisi----->aiheutti pahennusta piireissä---->soittokielto=varma myynti- ja mainoskikka. Nythän yhtye sai varmasti useita uusia faneja.

Huvittavaa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tapparan miehet

Puhutte siitä, että jos biisin muokkaamiseen lähdetään, niin se on päättymätön savotta. "Aina on joku jota jokin loukkaa raeruoho.... Tuo douglaswambaughmainen jos tälle tielle lähdemme-ajattelu voidaan kontrata myös vastapuolelle. Kenties jotkut tahot ajattelevat, että jos natsiviittauksille annetaan siimaa, niin pian Kärppien fanikatsomossa lauletaan "Ein Reich"-osaston lauluja ja tehdään natsitervehdyksiä. "If you tolerate this, your children will be next". Miksi tuo sinänsä naurettava näkökanta olisi yhtään sitä kaukaa haetumpi kuin visiot Gimmelin Roviolla kappeleen turmiollisesta vaikutuksesta?

Oululaiset kiekkoihmiset ovat äärimmäisen herkkänahkaisia. Taitaa olla jotenkin pohjoispohjanmaalainen luonteenpiirre.
Miksi olettaa, että ne oululaistahot, joiden korviin tuo Veri & Kunnia särähti, olisivat yhtään sen suvaitsevaisempia? Oululainen tapa on aina muokata maailma oman malliseksensa. Jos lehdessä, keskustelupalstalla tai tv:ssä esitetään maailmankuvaa, joka eroaa oululaisen omasta mikrotodellisuudesta, alkaa samantien palautteen kirjoittaminen. "Parahin Päätoimittaja. Luin juuri huolestuneena...". Näin taisi toimia natsiyhteydet äkkässyt oululaisälykkökin.


Jos moisen palautteen kirjoittaminen tuntuu yhä siellä Toppilassa silti käsittämättömältä, niin kannattaisiko katsoa peiliin seuraavan kerran kun jossain Kalevassa tai muussa mediassa kirjoitetaan jotain joka ei sovi omaan maailmankuvaan?Kannattaisiko olla edes yhden kerran olematta kirjoittamatta sille päätoimittajalle? Antakaa te ensin jonkun vain särähtää korvaan ilman hirveää itkua.

Gagarin, minulla ei ole mitään käsitystä kirjoittajan omien motiivien ajamisesta. Kerro toki lisää tästä salaisesta agendasta. Itse en ole hirveän tiiviisti seurannut Oulun kunnallispolitiikkaa, joten

Minua ei liikuta pätkääkään tekeekö tämä episodi laulu- ja soitinyhtye Sentecedin suositummaksi vai hajottaako tämä kohu koko orkesterin. Mukavaa tosin, jos jollain menee hyvin.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totalitääriset järjestelmät, jollainen kansallissosialismikin Saksassa oli, nojaavat usein mm. sensuuriin. Pitääkö siis natsisaksan historiasta oppia A) että on syytä välttää vähän hakaristiä kauempaakin haettuja symboleita vai B) että on syytä välttää mm. sensuuria? Oma valintani on aika selvä, mutta asunkin Oulussa ja olenkin varmaan tosi sivistymätön ja ninku muutenkin vähä tyhmä.

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, sillä tokihan kaikki osaamme iloita siitä, että Kalevan toimituksessa tarjottaneen huomenaamulla kakkukaffeet.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä, asiaa voidaan väännellä ja käännellä ihan miten tahansa. Ja voi olla että oululaiset ovat herkkänahkaisia ja sitä rataa. Itse en ole keskustellut mitenkään erityisesti oululaisista. Ylipäätään liian yksityiskohtiin menevä keskustelu tässä, niin kuin monissa muissakin asioissa, harhauttaa. Minä en ainakaan jaksa jauhaa enää mistään yksittäisistä sanoista tai hyväksyttäiskö sitten tuo tai tämä.

Tämän keskustelun ydin kai on siinä, että missä menee raja jonka jälkeen jotain hengentuotosta voidaan ruveta lynkkaamaan tai sensuroimaan. Mielestäni, mm. Muksun tuossa mainitsemin perustein, se rajaa menee paljon pidemmällä kuin tässä tapauksessa. Paljon, paljon pidemmällä. Pohjimmiltaan kyse on sanan- ja ilmaisunvapaudesta, jossa pitäisi olla katto korkealla ja seinät leveällä. Tämä vapaus koskee myös niitä jotka eivät tunne historiaa ollenkaan, tai ovat muuten vaan ihan tyhmiä. Itse asiassa, jos oikein rupeaa miettimään, niin se vapaushan koskee ihan kaikkia. Tietenkin myös niillä, jotka vaativat laulun hyllyttämistä on vapaus mielipiteeseensä. Omasta mielestäni se vain menee huvittavan lähelle juuri niitä ilmiöitä joita he sanovat vastustavansa.

Se että Oulusta löytyy tässä asiassa kauheasti äärimielipiteitä joka suuntaan, ja varmasti naurettavuuksia esiintyy puolin & toisin, ei liikuta minua henkilökohtaisesti yhtään, enkä koe olevani niistä mitenkään vastuussa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti Muksu
Totalitääriset järjestelmät, jollainen kansallissosialismikin Saksassa oli, nojaavat usein mm. sensuuriin. Pitääkö siis natsisaksan historiasta oppia A) että on syytä välttää vähän hakaristiä kauempaakin haettuja symboleita vai B) että on syytä välttää mm. sensuuria? Oma valintani on aika selvä, mutta asunkin Oulussa ja olenkin varmaan tosi sivistymätön ja ninku muutenkin vähä tyhmä.
Koetapa etsiä tästä ketjusta ensimmäistä postausta, jossa mainitaan sana "sensuuri". Helpoimmin se löytyytäältä selaimen Edit-Find-toiminnolla. Sen jälkeen voit nauttia kakkukahvit itseksesi sen kunniaksi, että olit ensimmäinen joka sensuurin tähän keskusteluun toi.

Sivistyssanokirjani sanoo seuraavaa:

Sensuuri (lat. censura "tarkastus") muinaisessa Roomassa censorien harrastama tapojen valvonta. Nykyisin valtiovallan harjoittama, julkaistavaksi aiottujen painotuotteiden ja esitettäväksi tarkoitettujen näytelmien, elokuvien ym. ennakkotarkastus.

Mitä tässä ollaan haluttu ennakolta sensuroida? Ai siitäkö oli kyse, että Kärppäkannattajat olisivat halunneet sensuroida ennakolta Kalevaa?

Sentenced saa julkaista mitä haluaa, mutta vastaa sitten itse jälkikäteen seurauksista mitä natsiviittausten viljeleminen kappaleissansa tuo.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten varmasti tiedät, Sergei, kansallissosialistit nousivat valtaan Saksassa vaaleilla. Hyppään tylsistymisen välttämiseksi itsestään selvien selitysten sekä muiden esimerkkien yli suoraan yläkäsitteisiin ja niiden kautta johtopäätöksiin. Kansa joka vaatii sensuuria sitä saa.

Kiitos sensuurin määritelmästä.

EDIT: Turha ja asiaankuulumaton vittuilu pois.
 
Viimeksi muokattu:

Hypnotised

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
http://www.kaleva.fi/html/JTpage346952.html

Kyllä menee jo naurettavaksi. Pakko oli tuomiorovastinkin päästä kommentoimaan asiaa, vaikkei peleissä käy tai muutenkaa ole jääkiekosta varmaan mitään hajua. Hevimusiikki on varmaan tällekkin ihmiselle saatanallista ja syntiä. Jos tämmösiä päästettäs puikkoihin, niin saataisiin niitä "hei hei hei Kärpät voiton vei"-biisejä.
 
Viimeksi muokattu:

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Tässähän pitää mahdollisilla Oulun-reissuilla pistää sympatiasyistä Routasydän-laulut pystyyn. Lentääköhän ulos hallista?
 

JPL

Jäsen
Re: Tapparan miehet

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Oululaiset kiekkoihmiset ovat äärimmäisen herkkänahkaisia. Taitaa olla jotenkin pohjoispohjanmaalainen luonteenpiirre.
Miksi olettaa, että ne oululaistahot, joiden korviin tuo Veri & Kunnia särähti, olisivat yhtään sen suvaitsevaisempia? Oululainen tapa on aina muokata maailma oman malliseksensa.

Ja Jyväskyläläinen tapa on sitten kertoa meille että laulussa lauletaan Veri & Kunnia... alennuit juuri samalle tasolle, kuin tämä kohun aloittaja Lordi Sweepstake. Poistit lauseen keskeltä kaksi sanaa ja teit siitä uuden lauseen. Koska olet niin sivistynyt, niin valaise meitä, miten suomen kielessä tämä onnistuu. Niin sinä, kuin tämän kohun aiheuttajatkin eivät välitä asiayhteydestä lainkaan vaan luette sanoja kuin piru Raamattua. Koska olet niin sivistynyt, niin kerro milloin taiteilija (lauluntekijä tai joku muu) on muuttanut työtänsä sen takia että joku vähemmistö on saanut siitä huonoja fiboja?

Kärpät on sanonut että syy laulun hyllyttämiseen on pelkästään sen aiheuttamassa kohussa. Itse laulussa ei ole mitään vikaa, vaan niissä pikkusieluisissa ihmisissä, joilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin tutkia muiden ihmisten tekemisiä ja sanomisia ja etsiä niistä pahuutta.

Tiesitkö muuten että "Veri & Kunnia" iskulause, jonka väität kappaleesta löytyvän, on Kelttiläistä alkuperää, mutta Aatu poika nappasi sen sieltä itselleen. Jos se sekopää on sen tehnyt, niin mitä sitten? Pitäisi ilmeisesti ostaa jostain Natsi-Suomi sanakirja, jotta tietäisi että mitä saa sanoa ja mitä ei.

Suosittelen menemään - aivan sama minkä - hevibändin tyyppien luokse ja kysäisemään että onkos pojat uusnatseja, kun on noin pitkät tukat... vaihtoehtoina on että saat selkääsi tai sitten he alkavat nauramaan tietämättömyydellesi.

Minä en löydä suvaitsemattomuutta tästä ketjusta kuin yhden Jyväskyläläisen kirjoituksista.
 
Viimeksi muokattu:

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Loppujen lopuksi biisin soittokielto kotiotteluissa on varsin pieni asia. Nythän sitä on soitettu jopa 2 kertaa/ottelu. Paljon näkyvyyttä, eikö?

Samainen kappale löytyy myöhemmin tässä kuussa julkaistavalta levyltä. Radio Mega on luvannut tehostaa biisin soittamista etc. Routasydäntä tullaan kuulemaan ihan normaalilla tavalla, soitettiin sitä hallissa ne 2 kertaa/ottelu tai ei. Kärpät myös julkisti, että kyseinen biisi ei enää ole virallinen kannatuslaulu. Sentencedin poikia se varmaan vituttaa, mutta minkäs voit. Verkko heiluu edelleen.

Mutta, mutta. Tämäpä ei olekaan asian ydin. Kaikki kumpuaa siitä, että nyt kansan mukaan Oulun Kärpät ovat pettäneet kannattajansa ja kuseneet näiden silmille. Osaltaan näin saattaa ollakin. Tämä yksi kertosäkeen lause on noussut niin suuriin mittasuhteisiin, ettei paremmasta väliä.

Asiassa on myös yksi toinenkin puoli. Se, josta monellakaan ei ole minkäänlaista tietoa. Kärppiin kohdistunut ulkopuolinen paine on kaikkea muuta kuin nämä yleisönosaston/Kalevan kirjoitukset. Ja kun se paine lähtee tietyltä taholta on kompromisseja tehtävä. On kuitenkin kysymys pikkaisen isoimmista asioista kuin yhden biisin soittamisesta.

Miettikääpä sitä.
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti Kärpät#18
On kuitenkin kysymys pikkaisen isoimmista asioista kuin yhden biisin soittamisesta.

Miettikääpä sitä.

Natsi-asiat ovat todella arkoja Saksan suunnalla, eikä niillä auta leikkiä. Vaikkakin tahattomasti tässä tapauksessa. Se että Saksassa huomataan esim Suomen merkittävimmän yrityksen tukevan joukkuetta, jonka kannustuslaulussa vaikka vahingossa viitataan natsien toimintaan, ei voi tietää hyvää. Pienetkin asiat paisuvat osuessaan arkaan paikkaan.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Re: Re: Tapparan miehet

Viestin lähetti JPL
Koska olet niin sivistynyt, niin kerro milloin taiteilija (lauluntekijä tai joku muu) on muuttanut työtänsä sen takia että joku vähemmistö on saanut siitä huonoja fiboja?
Varmaan yhtä usein kuin lehtimiehet ovat muuttaneet juttujansa, koska äänekäs vähemmistö on saanut juttujen sisällöstä ihottumaa.

No pari taitelijaa ihan top-of-my-head: Michelangelon Viimeinen tuomio maalaus herätti aikanansa paljon keskustelua, koska pyhimykset teoksessa olivat alastomia. Michelangelo joutui vastoin tahtoansa vaatettamaan nämä alastomat hahmot. Klassinen säveltäjä Giuseppe Verdi muokkasi pariinkiin otteeseen vähemmän kiihkeäksi "La Traviata"-oopperaansa ennenkuin se kelpasi roomalaisille. The Rolling Stones muutti aikoinaan "Let`s Spend The Night Together" kappaletta Ed Sullivan Showhun. Uusi muoto oli "Let`s Spend Some Time Together". Myös Michael Jackson taisi muuttaa "They Don`t Really Care About Us"-kappaleen "Kike me"-riimiä joksikin muuksi anti-semitisti syytösten takia. Van Morrison teki "Brown Eyed Girlistä" siistimmän version sen jälkeen, kun kappaleessa käsiteltiin teiniraskautta. Eli onhan näitä



Viestin lähetti JPL
Minä en löydä suvaitsemattomuutta tästä ketjusta kuin yhden Jyväskyläläisen kirjoituksista.
Todella yllättävää. Kuinka monella maililla olet viestini raportoinut moderaattoreille, Jatkoajan päätoimittajalle, Julkisen sanan neuvostolle ja Hannu Karpolle? Eihän tällaista suvaitsemattomuutta voi suvaita!!!
 
Viimeksi muokattu:

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Myötätuntoni Sergeille, ei varmaan ole helppoa argumentoida, ja tehdä se kärsivällisesti maltillisesti ja perustellusti, kun vastassa on lauma jota ei paljon tunteenpurkaustensa perusteleminen kiinnosta ja jolle mikä tahansa jääkiekkoon liittyviin typeryyksiin puuttuminen on aina sensuuria ja kukkahattua jne.

Tommoinen veri ja kunnia -juttu on mauton ja tahditon. Tietämättömyys on anteeksiannettavaa mutta ei jääräpäisyys sen jälkeen kun aukot tiedoissa on paikattu.

Jos tässä olisi kyseessä taiteilijan toiminta ns. omaan piikkiinsä, niin asiaan ei tietystikään pitäisi mennä puuttumaan tietojen paikkaamista enempää. Jokainen saa olla juuri niin tyhmä kuin haluaa. Tämä kuitenkin poikkeaa kaikenmaailman Washingtonin vaimot-sensuurimeiningistä siinä, että kyseessä on tilaustyö, nimen omaan tietyn joukkueen kannustuslaulu. Silloin biisiä kuunnellaan sillä mielellä, että sanojen takana seisoo ennen kaikkea ko. joukkue ja seura, ei niinkään taiteilija. Siksi Kärpilläkin on sanansijansa asiassa, ja jos Kärpät ei halua moisen mauttomuuden takana seisoa, niin hyvä niin.
 

JPL

Jäsen
Re: Re: Re: Tapparan miehet

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Todella yllättävää. Kuinka monella maililla olet viestini raportoinut moderaattoreille, Jatkoajan päätoimittajalle, Julkisen sanan neuvostolle ja Hannu Karpolle? Eihän tällaista suvaitsemattomuutta voi suvaita!!!

Kutakuinkin nollalla kirjoituksella...

Voisitko vielä valaista minua suomen kielellisillä asioilla, eli kerroppas vastaus tuohon minun ensimmäiseen kappaleeseen ja nimenomaan sen alkuosaankin.

Lainaan tähän Kalevan yleisönosastolta mielestäni asiaa valaisevan kommentin.

Laureline

Kielentutkimuksen ammattilaisena aloin tekstin nähtyäni ja biisin kuunneltuani ihmetellä, miten Routasydämestä saa kaivettua esiin natsiyhteyksiä. Lauletussa versiossahan sanat "sisu, veri ja kunnia" on rytmitetty selkeästi yhteen. Itse asiassa laulaja laulaa sanat sisu ja veri hyvin nopeasti peräkkäin eikä niin, että "veri ja kunnia" -kohta erottuisi tavallista enemmän muusta yhteydestä.

Paperiversiosta tämä asia ilmenee vieläkin selvemmin. Koska sanat on aseteltu samalle riville, pelkästään "veri ja kunnia" -kohdan irrottaminen asiayhteydestään on räikeän mielivaltaista. Lisäksi sisu-sanan jälkeen tuleva pilkku osoittaa selkeästi, että sanat "sisu, veri ja kunnia" kuuluvat kiinteästi yhteen. Katsokaapa vaikka kielenhuollon oppaista, mitä niissä sanotaan pilkun käytöstä luetteloissa.

Biisin voisi tulkita sisältävän natsimerkityksiä ainoastaan silloin, jos laulaja painottaisi selkeästi sanoja "veri ja kunnia". Näin hän ei todellakaan tee. Paperiversiosta natsiviittauksen löytäisi, jos sanat olisi ryhmitelty esimerkiksi seuraavasti:

Sisu

Veri ja kunnia

Routasydämen kohdalla tämäkään ei pidä paikkaansa. Nämä pienet, mutta kuitenkin suuret, tekstin ulkoasuun, rytmitykseen ja pilkun käyttöön liittyvät seikat osoittavat, että Routasydämen vääntäminen natsien kannatuslauluksi on törkeää ja mielivaltaista tekstin alkuperäisten merkitysten raiskaamista. Pitääkin kysyä, kuinka surkea on Lordi Sweepstaken ja muutamien muidenkin juttutupalaisten kuullun- ja luetunymmärtämisen taso, kun tällaista tapahtuu.

Eli minun pointtini on se, että tätä keskustelua ei saisi edes käydä. JOS kappaleessa olisi oikeasti joku tuollainen iskuLAUSE, niin silloin kappale joutaisikin pannaan. Mutta kun siinä yksinkertaisesti ei sellaista ole.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Voivoi.. Sentenced sai kiitoksesksi 99% positiivista palautetta. Mutta tämä prosentillinen kukkahattutätejä ja segei krivokrasoveja saivat asiansa hyvinkin näkyvästi esiin. Lopakkaa lainatakseni ketä tässä loppujen lopuksi palveltiin. Uusnatsit saivat nyt erittäin halvalla tämän heidän iskulauseensa kaiken kansan tietoisuuteen ja ovat hetken nyt kaikkien tiedossa taas. Sitten nämä kukkahattutädit joita ei kärppien peleissä näy, voivat olla tyytyväisiä ettei me fanit kuulla siellä hallilla sitä natsien biisiä. Seuraavaksi he voisivat alkaa tutkailemaan virsikirjan sanoituksia.. sieltä löytyy varmasti sanoja, sanapareja jotka varmasti riittävät soittokieltoon kirkossa, kunhan vain saa asian julkisuuteen tai käy kysymässä joltain proffessorilta että mitä nämä sanat tuovat mieleen. MInulla routasydän tulee soimaan mp3 listassa... saapa nähä tuleeko minusta nyt sitten uusnatsi. Vielä voisi kysyä että kenen iskulause se Sisu, veri ja kunnia on? Niinkuin yllä jo tuotiin esille.. Kyllä me kärppäfanit ollaan sitten niin herkkänahkaisia ja aivottomia. Me ollaan ihan selkeästi huonompia ihmisiä kuin muut.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pieni kuvitelma siitä miten asiat olisivat voineet mennä:

Joku laulunkirjoittajan kaveri huomauttaa tälle, että "Tiesiksmuuten että toi veri ja kunnia -juttu on vanha natsi-iskulause? Eks sitä vois muuttaa, musta se on vähän nolo juttu." Laulunkirjoittaja ei koe tätä minkäänlaiseksi arvovaltatappioksi sensuurista puhumattakaan, koska kritiikki tulee ystävällismielisessä muodossa kaverilta yksityisesti eikä hyökkäävästi ja nolaavasti lehden palstalla, ja ymmärtää että nyt kävi pieni kömmähdys. Moista vastenmielistä soopaa hän ei halua kynästään päästää, joten hän muuttaa tekstiä oma-aloitteisesti. Asiasta riittää pikku-uutiseksi jos sellaiseksikaan. Lätkäkeskustelupalstoilla kärppäfanit suitsuttavat vuolaasti ja yksimielisesti lauluntekijän fiksuutta, muutama pöljemmän pään muiden joukkueiden kannattaja naljailee hampaattomasti sensuurista.
 

JPL

Jäsen
Maksatko sinä Ylärima uudelleen äänityksen ja uuden 1000kpl painoksen levystä?

Muuten hieno idea.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Sam#9
Natsi-asiat ovat todella arkoja Saksan suunnalla, eikä niillä auta leikkiä. Vaikkakin tahattomasti tässä tapauksessa. Se että Saksassa huomataan esim Suomen merkittävimmän yrityksen tukevan joukkuetta, jonka kannustuslaulussa vaikka vahingossa viitataan natsien toimintaan, ei voi tietää hyvää. Pienetkin asiat paisuvat osuessaan arkaan paikkaan.

Ja mita tulee Suomen merkittavimpaan yritykseen, niin juuri nainkin myos kavi, jollette muista..

Nokian eraan mallin mainoslause oli muutama vuosi sitten Saksassa "Jedem das Seine", ja tasta nousi melkein kansanliike koko yritysta vastaan. Nopeasti se myos vaihtui, natsitematiikka on etenkin Saksassa arka asia, mutta sietaisi sen olla kylla arka teema myos ko. maan II MS:n liittolaisvaltiossa.. Tietenkin case Nokia oli suurempi, ikavampi ja ajattelemattomampi kuin tama, eika missaan mittasuhteessa, mutta yhta kaikki tallaisia ei tarvitsisi sattua. Vallankin kun kyse ei ole asiasta/sanaparista, joka olisi tuntematon.

Se, etteivat Jatkoaikaan kirjoittelevat, olivatpa Oulusta tai muualta tai jonkun rockyhtyeen sanoittaja tunnista ko. sanaparin yhteytta, ei tarkoita sita, etteiko ko. sanaparia yleisesti yhdistettaisi neonatseihin.
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että natsiviittausten kanssa kannattaa olla varovainen. Jos vaikka melkein mihin tahansa muuhun olisi viitattu, vaikka turkulaisuuteen tai mihin tahansa, asian voisi kuitata huumorilla. Ainakaan minun huumorintajuni ei veny natsi-iskulauseisiin, vaikka helvetin laajalle muuten venyykin.

Tavallaan uskon, että sanoittaja ei tiennyt mitä kirjoitti. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että heikko yleissivistys ei ole tekosyy yhtään millekään. Miehen teko olisi ollut myöntää töppäys ja muuttaa sanoja. Tuommoinen "vittu mua kiinnosta jotku vittu sata vuotta vanhat vittu jotku ääriryhmien puukot" -asenne ei ole mistään kotoisin, mutta toki hyvin yleinen meikäläisten ikäpolvessa, jonka keskuudessa tyhmyys=cool. Varsinkin yhteiskunnallisissa ja historiallisissa asioissa. Huomasin tämän jo lukioaikoina, kun eräskin luokkatoveri tarjoili historian kokeen yhdistelytehtävässä Edith Piafia Neuvostoliiton johtajaksi.

Itseäni asia ei paljon kiihkoiluta. Alun perinkin olin sitä mieltä, että Kärpät ei tarvi uutta kannustuslaulua, eikä varsinkaan Sentencedin kaltaiselta genre-bändiltä. Biisi on tusinatavaraa iskulauseilla tai ilman.
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Oho...

Täällähän muutamat ovat alkaneet puhua jo asiaa. Samoilla linjoilla olen ehdottomasti kuin Sergei, ylärima, DAF ja muut kumppanit, jotka tajuavat ajatella tätä asiaa järjellä, eikä tunteella. Tai siis sillä kärppätunteella.


JPL:
Maksatko sinä Ylärima uudelleen äänityksen ja uuden 1000kpl painoksen levystä?

Käsittääkseni Junno ja Kärpät olisivat olleet valmiita maksamaan. Vai?


Ja Jyväskyläläinen tapa on sitten kertoa meille että laulussa lauletaan Veri & Kunnia... alennuit juuri samalle tasolle, kuin tämä kohun aloittaja Lordi Sweepstake. Poistit lauseen keskeltä kaksi sanaa ja teit siitä uuden lauseen. Koska olet niin sivistynyt, niin valaise meitä, miten suomen kielessä tämä onnistuu. Niin sinä, kuin tämän kohun aiheuttajatkin eivät välitä asiayhteydestä lainkaan vaan luette sanoja kuin piru Raamattua.

Lauseesta ei tarvitse poistaa kahta sanaa. Vaan nostaa kokonainen virke esille. Eiköstä niin? Maamme äidinkielessä tämä kyllä onnistuu tietääkseni suhteellisen vaivattomasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös