No sitten oli ihan pakko mielenkiinnosta tutkailla tilastojen ihmeellistä maailmaa, että onko tämä joku trendi. No lopputulos oli vähintäänkin yllättävä. Salomäki kokoonpanossa, niin pisteitä tullut 1,88/peli, Salomäki pois niin pisteitä tullut 1,18/peli. Kuitenkaan Miikka ei ole tehnyt pisteitä kummoisenkaan tahtiin tällä kaudella. Mutta se on kyllä todettava, että jos jostakin pelaajasta voi sanoa, että selkä ei suoristu koskaan, niin se on juuri Salomäki ja AV:llä lisäksi hirveä härkä. Meneekö tämä tilasto osastoon emävale vai miten tämä on selitettävissä.
Menipä mihin osastoon tahansa niin näin sen minun mielestä tulisi olla. Sitä "sytytys- ja polttoainetta" myös asennepuolelle pitää löytyä myös sieltä joukkueen sisältä.
Ekaluokkalaisen äidin ja isän kuuluu kouluaamuina huolehtia, että sieltä repusta varmasti löytyy penaali ja kirjat ja että lapaset ovat oikeissa käsissä.
Todella typerälle tuntuu, että tällä tasolla sen valmentajan pitäisi 60 kertaa kaudessa huolehtia 20 pelaajan "pelikassiin riittävät varusteet". Sen pitäisi olla itsestään selvää. Jotenkin niitä puutteita hyväksyy helpommin kun puhutaan niistä marraskuun pimeistä illoista ja runkosarjan puuduttavista peleistä, mutta nyt pian paistaa jo kevään aurinko ja Kärppienkin tilanteessa jokainen piste on nyt tarpeen.
Kun puhutaan tästä joukkueen ja yleisön välisestä symbioosista niin kyllähän meillä vähän aneemista tällä puolella on. Sitä mieltä olen minäkin, että jos maksan pian 25 euroa ottelulipusta niin en minä enää siihen kylkiäisiksi suostu ottamaan vastuuta siitä että joukkue saa asennetta peliin. Kyllä minä katson oikeudekseni odottaa sieltä kentältä jotakin sellaista että "minä sytyn ja sitten suostun sytyttämään myös joukkuetta". Näin päin lähtee varmasti käyntiin tämä nimimerkki Chargerin odottama yleisön tuki.
Mutta onko meillä sitten riittävästi näitä "sytytysaineena" toimivia pelaajia jotka jaksavat illasta toiseen tehdä sitä mitä heille on sovittu. Ennen vanhaan oli yleisön lempilapsi Aarnio joka omilla tempuillaan kyllä sytytti. Porukka molemmin puolin kaukalon laitaa pysyi hereillä. Keräselle jäi käsittääkseni tämä rooli, mutta vähän hiljaisempaa on nyt ollut. Salomäki tosiaankin tekee töitä ja yrittää ja uskon sen kyllä olevan vaikuttava tekijä koko joukkueen ilmeeseen. Parasta tietysti olisi jos tämä kumpuaisi juuri joukkueen johtavilta pelaajilta mikä taitaa olla kuitenkin harvinaisempaa.
Eilisen pelin jälkeen Aravirta lievästi turhautuneen oloisena sivusi aihetta. Hän kuvaili Kähkösen olevan pelaaja joka keskittyy vain oleelliseen, tekee niitä asioita joita on sovittu ja on fyysisesti, henkisesti ja taktisesti koko ajan läsnäoleva. En tiedä onko sytyttävä pelaaja, mutta varmasti tärkeä palanen valmentajan näkökulmasta katsottuna.
Uusi kausi on taas yhden päivän lähempänä ja uutta joukkuetta rakennetaan.