Niin otti... Jospa ehkä kesällä on vedetty aivan liian äärirajoilla, ylitetty ne, ja sen jälkeen Eurorean Trophyn pelit ovat vieneet homman lopullisesti yli. Silloin Haapakosken selityksissä olisi ollut tuossa asiassa pieni järki. Tosin se järki toki kertoisi sitä, että Haapakoski itse treenautti liikaa Kärppiä. Vaiko kokematon Sihvonenko niitä kuntotreenejä treenautti. Vaiko kuka. Mielestäni vastuu on aina silti viime kädessä päävalmentajan.
Jos tuo skenaario pitäisi paikkaansa, olisi Haapakosken pitänyt sanoa, että on treenauttanut joukkueen ylikuntoon ja vika on hänen, eikä niin, että European Trophy vei vain voimat, vaikka se sen lopullisen iskun olisikin antanut.
Pahintahan tässä on tietenkin se, että kun Ara puhuu, että nyt aletaan tekemään töitä, niin jos joukkue on pääasiassa ylikunnossa, niin siitä ei hyvää seuraa... Täältä teksti-tv:n ääreltä neuvottuna; kannattaisi suorittaa koko joukkueelle nyt pidempiaikaiset leposykeseurannat, ja etenkin ortostaattisen sykkeen seuranta kertoisi, että missä mennään. Ortostaattinen syke voi antaa paremman kuvan kuin pelkkä leposyke, sillä siinähän mitataan leposyke mutta myös se, miten voimakkaasti pienikin rasitus - eli makuulta seisomaan nouseminen - vaikuttaa sykkeeseen.
Vaan kyllähän tässä todellakin Haapakosken virheistä vielä maksetaan. Ei Ara ole voinut parin päivän jälkeen tehdä juuri mitään.
Harri Hakkarainen on valmistellut off ice-harjoittelun tuolla ajalla, tämmöisessä käsityksessä olen. Tietysti se riski ylimenoon on mahdollinen, kun tunnetusta syystä niitä valmisteltuja ohjeita ei ole tekijänsä ollut seuraamassa kuin ajoittain.
Nythän kaikki off ice-harjoittelu siirtyi Sihvosen vastuulle. Hänen kompetenssistaan tähän toimeen minulla ei ole tietoa, mutta vahva epäilys siitä, ettei ainakaan parempaan suuntaan tulla menemään.