Kärppien kannattajatoiminta 2024–2025

• 35 739
  • 194

LeTioV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Okei ymmärrän, että lapsiin vetoaminen saattaa tuntua klassikolta. Ja varmaan oliskin jos siellä vaan huudeltas vittua ja saatanan läskiä. Mielestäni suihinottokone ja jne jutut ja chantit menee jo yli. Itse olen käynyt Kärppien peleissä jo kohta 40 vuotta ja kuullut sekä nähnyt katsomossa jos jonkun näköistä toimintaa niin lapsena kuin aikuisena. En ole siis niinsanottu märkäkorva ja kavahdu joka ikisestä jutusta.

Hyvä, että katsomossa riittää tunnetta, mutta silti vois pm:n tyypit katsoa tässä asiassa peiliin ja vähän miettiä tekemistään. Onko tuo nyt enää oman joukkueen kannattamista vai läheneekö Ultras tyyppistä ajattelutapaa ja vihanlietsontaa. Olisipa kiva tietää mikä olis kärppä organisaation näkemys tämän tyyppiseen toimintaan.

Hankalahan tuota rajaa on vetää, mutta omasta mielestäni tällä kertaa se ylitettiin etenkin kun kyse ei ollut yksittäisen kannattajien spontaaneista huutelusta.

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
vai läheneekö Ultras tyyppistä ajattelutapaa
Vähän nyt ehkä kontekstista irroitettu tämä pätkä, mutta avaatko, että mitä ”Ultras tyyppinen ajattelutapa” sinulle tarkoittaa?

PM on koko olemassaolonsa ajan edustanut ultras-kulttuuria. Harmi, että tuolla sanalla on Suomessa niin negatiivinen klangi ja se täällä ihmisten mielissä tarkoittaa aika eriä kuin muualla Euroopassa.

Jack Jones

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lisätietoja tästä :D
tämä ”suihinottokone” herätti muiston kuukausien takaa ja googlettelu antoi vastauksen. Oletattavasti liittynee tähän Joonas Raskin sekoiluun.. oma kantani on että on kyllä ansainnut tuollaiset huutelut.

Rask oli kirjoittajan mukaan oli alkanut ensin esitellä vatsalihaksiaan juhlaseurueelle. Hetken päästä Rask oli alkanut hinkata itseään morsianta vasten.

– Tämä oli vielä harmitonta ja nauratti hetken aikaa, kunnes #88 päätti ottaa vaimoani takaapäin nutturasta kiinni ja alkoi kesken tanssin painaa hänen päätään alaspäin, huutaen samalla ääneen ”suihinottokone”. Tämä tapahtui juhlakansan edessä, mikä oli todella nöyryyttävää.

LeTioV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vähän nyt ehkä kontekstista irroitettu tämä pätkä, mutta avaatko, että mitä ”Ultras tyyppinen ajattelutapa” sinulle tarkoittaa?

PM on koko olemassaolonsa ajan edustanut ultras-kulttuuria. Harmi, että tuolla sanalla on Suomessa niin negatiivinen klangi ja se täällä ihmisten mielissä tarkoittaa aika eriä kuin muualla Euroopassa.
En osaa itse sanoa, miten Ultras toiminta käsitetään eri tavalla Euroopassa tai Suomessa ja itsellä voi olla siitä väärä käsitys. Mutta ymmärsit varmaan pointin kuitenkin mitä sillä ajoin takaa eli sitä "negatiivista klangia".

Itse ainakin irtisanoudun tuon tyyppisestä toiminnasta. Harmillinen tilanne jos osa kannattajista haluaa eriytyä pieneksi ryhmäksi kun siellä fani
katsomossa on muitakin pitkänlinjan kannattajia jotka nyt eivät vain ole osanneet organisoitua ryhmäksi. Luulisi, että kun rummut ja megafonit käytössä niin tarkoitus olisi yrittää yhdistää ja saada koko hallin mukaan kannustamaan eikä pitää omaa showta pystyssä.

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
En osaa itse sanoa, miten Ultras toiminta käsitetään eri tavalla Euroopassa tai Suomessa
Hyvin yksinkertaistetusti: Suomessa tämä on (lähinnä median ja paheksuvien toimesta) mielletty ryhmäksi joka on agressiivinen/tappelee jne. Aika lailla missä tahansa muussa maassa tämä on ihminen joka on kannattajakatsomossa ja käyttää ääntä kannattamiseen.

Haluaisin silti kuulla niitä lisätietoja suihinottokoneesta, kuulostaa oikeasti mielenkiintoiselta :D

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ei liity Kärppiin mutta Luulajassa parhaillaan käynnissä selvittelyt, että ketkä lauleskeli/huuteli epäasiattomia Linköpingin pelaajalle.

LeTioV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hyvin yksinkertaistetusti: Suomessa tämä on (lähinnä median ja paheksuvien toimesta) mielletty ryhmäksi joka on agressiivinen/tappelee jne. Aika lailla missä tahansa muussa maassa tämä on ihminen joka on kannattajakatsomossa ja käyttää ääntä kannattamiseen.

Haluaisin silti kuulla niitä lisätietoja suihinottokoneesta, kuulostaa oikeasti mielenkiintoiselta :D
Eiköhän tuo tullut tässä ketjussa selväksi mistä tuo juontaa juurensa ja musta tuntuu että taidat itse ihan hyvin tietää kans mistä kyse ja mitä siellä huudeltiin. Ja tunnut siitä jopa nauttivan kun hymynaamoja tekstailet.

Ja niinkuin aiemmassa viestissä vastasin jota et näköjään välttämättä jaksanut lukea niin sillä nyt ei ollut viestini kannalta merkitystä mitä ultras sanalla todellisuudessa tarkoitetaan (osaan sen kyllä käydä googletamassa itsekkin) vaan sillä mitä se toiminta alkaa muistuttamaan

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eiköhän tuo tullut tässä ketjussa selväksi mistä tuo juontaa juurensa ja musta tuntuu että taidat itse ihan hyvin tietää kans mistä kyse ja mitä siellä huudeltiin. Ja tunnut siitä jopa nauttivan kun hymynaamoja tekstailet.
Päinvastoin, en jaksa uskoa että siellä on seksileluja heiluteltu niin kiinnostaa oikeasti tietää suihinottokoneen ja Kärppien faniryhmän (vaikka ehditkin tuomita pelkästään Poromafian) yhteyden :D

Harmi ettet näemmä millään osaa edes itse vastata tähän väitteeseesi.

Alavaari

Jäsen
Raskia ei sinänsä tarvi mielestäni silitellä myötäkarvaan, mutta kuten ei Raskin olisi kannattanut huudella suihinottokonetta, ei kyllä mielestäni kannata kenenkään muunkaan julkisesti. Ääni sille, että tuollaiset jätetään pois fanikatsomosta ja näistä tapahtumista muutenkin.

LeTioV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Päinvastoin, en jaksa uskoa että siellä on seksileluja heiluteltu niin kiinnostaa oikeasti tietää suihinottokoneen ja Kärppien faniryhmän (vaikka ehditkin tuomita pelkästään Poromafian) yhteyden :D

No jos nyt välttämättä haluat täyden raportin ottelusta niin... Siellä oli oma laulu valmisteltu Raskin naistenhakkaamiseen liittyen. Sitä en muista oliko siinä ihan rumpukomppi taustalla, mutta hyvin harjoiteltu chantti kuitenkin. Lisäksi oli sitä suihinottokone huutelua useaan otteeseen. Lehterä sai oman osansa huumeisiin liittyen. Komarov tituleerattiin Putinin huoraksi.

Muistan kun Karalahtikin sai aikaan omat nisti huutelut Hifki paidassa kun saapui Raksilaan eka kertaa. Ainahan näitä on ollut. Hankala näissä on kenenkään sanoa missä se raja menee ja mikä on organisoitua ja mikä yksittäisten ihmisten päähän pistoksia, mutta joku roti nyt sentään.

Humuli71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Niemelä ikuisesti

HIFK:n pomo järkyttyi pelaajansa tekosista

Tuosta uutisesta lisätietoa suihinottokone huudon alkuperästä.
No jos nyt välttämättä haluat täyden raportin ottelusta niin... Siellä oli oma laulu valmisteltu Raskin naistenhakkaamiseen liittyen. Sitä en muista oliko siinä ihan rumpukomppi taustalla, mutta hyvin harjoiteltu chantti kuitenkin. Lisäksi oli sitä suihinottokone huutelua useaan otteeseen. Lehterä sai oman osansa huumeisiin liittyen. Komarov tituleerattiin Putinin huoraksi.
Ei tuota Rask-chanttia ainakaan capo alottanut siitä olen varma. Rummutukseen en kiinnittänyt huomiota. Ensimmäisen kerran kuulin chantin kauden ekassa Nordiksen pelissä.
Mielestäni se on ihan hyvä, että tuommoisista sekoiluista muistutetaan pelaajia jälkeenpäin. Varsinkin Komarov oikein kerjäsi kannattajakatsomolta tätä huomiota, kun kaarteli G-kulman edessä ennen jokaista vaihtoaan.

Onneksi jokainen muu joukkue koko SM-liigassa on niin harmaa ja mauton, ettei niiden pelaajista kovin erikoista herjaa pysty edes keksimään, joten uskon, että lapset ovat edelleen turvassa Raksilassa.

Imsamiz50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
HIFK:n pomo järkyttyi pelaajansa tekosista

Tuosta uutisesta lisätietoa suihinottokone huudon alkuperästä.

Ei tuota Rask-chanttia ainakaan capo alottanut siitä olen varma. Rummutukseen en kiinnittänyt huomiota. Ensimmäisen kerran kuulin chantin kauden ekassa Nordiksen pelissä.
Mielestäni se on ihan hyvä, että tuommoisista sekoiluista muistutetaan pelaajia jälkeenpäin. Varsinkin Komarov oikein kerjäsi kannattajakatsomolta tätä huomiota, kun kaarteli G-kulman edessä ennen jokaista vaihtoaan.

Onneksi jokainen muu joukkue koko SM-liigassa on niin harmaa ja mauton, ettei niiden pelaajista kovin erikoista herjaa pysty edes keksimään, joten uskon, että lapset ovat edelleen turvassa Raksilassa.
Todella hyvä, että muistutetaan. Niinhän se vaan menee, kun teet tyhmiä valintoja/tekoja elämässä niin kuulet siitä. Ja on pakko sanoo, että kyllä nämä chantit on niitä mihin itsekkin tykkää lähteä mukaan ( toki lähden kyllä jokaiseen ) mut onhan nää omalla tavallaan hauskoja. :D

Tokihan tässä oli pakko taas vedota lapsiin, mutta kai se on nykypäivänä lapsien käytävä kotikoulua ja kaupungeissa pyöriminen kielletty, kun kaikkea voi kuulla.

Imsamiz50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Joo Suomessa tää on kyl lemppari, kun meet mustassa hupparissa fanikatsomoon, niin sut leimataan huligaaniks joka tulee peleihin tappelemaan ja rähisemään.

Medialla ja ylipäätään isol osal ois oppimista siinä mitä ultras meinaa vaikkapa tuolla naapurimaassa.

Valitettavasti ilman näitä ultraksia jotka pukeutuu all black nii kannattaja katsomo on todella hiljanen, viime vuoden pelicans sarjassa menin enemmän sinne kärppäkannattajien katsomoon päin niin oli kyllä erätauolla pakko puskee lähemmäks poromafiaa, kun tunnelma oli tuolla kärppäkannattajien ”osassa” niin paljon laimeempi ja puoletkaan edes chäntännyt, koska tähän tulee kuitenkin joku kommentoimaan, että ”kyllä mulla on oikeus olla hiljaa ja katsoa peliä” niin kyllä on, mutta itse en ymmärrä sitä, että mennään fanipäätyyn rassaa luuria ja ollaan turpa kiinni 60 minuuttia.

Toki en ymmärrä myöskään sitä, että ostetaan liput pelii ja istutaan istumakatsomossa kun patsaat, mutta ei mennä nyt siihen koska se, että Suomessa istumakatsomo lähtis kunnolla mukaan fanittamaan tarvittais kyllä kärpiltä joku sponsorointi alkoholiin, niin että jokainen sisälle tuleva varmistetaan, että promilleja on tarpeeksi.

Humuli71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Niemelä ikuisesti
Valitettavasti ilman näitä ultraksia jotka pukeutuu all black nii kannattaja katsomo on todella hiljanen, viime vuoden pelicans sarjassa menin enemmän sinne kärppäkannattajien katsomoon päin niin oli kyllä erätauolla pakko puskee lähemmäks poromafiaa, kun tunnelma oli tuolla kärppäkannattajien ”osassa” niin paljon laimeempi ja puoletkaan edes chäntännyt, koska tähän tulee kuitenkin joku kommentoimaan, että ”kyllä mulla on oikeus olla hiljaa ja katsoa peliä” niin kyllä on, mutta itse en ymmärrä sitä, että mennään fanipäätyyn rassaa luuria ja ollaan turpa kiinni 60 minuuttia.
Minusta tuntuu, että tuo musta valtaväri katsomossa johtuu enemmän siitä, että musta on myös Kärppien pääväri. Ei kai ultrakulttuuriin ole ainakaan perinteisesti kuulunut mikään musta pukukoodi, vaan enemmänkin värien tunnustaminen.

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
mutta itse en ymmärrä sitä, että mennään fanipäätyyn rassaa luuria ja ollaan turpa kiinni 60 minuuttia.
En muista kumpi näistä Marjamäen seiskapeleistä se oli, mutta oli siinä pokassa pitelemistä kun fanikulmaan alkoi tulla vanhempaa väkeä hienoissa vaatteissa.

Näyttivät niin eksyneiltä että varmaan vain ottaneet random paikat että saavat varmasti liput.

Imsamiz50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minusta tuntuu, että tuo musta valtaväri katsomossa johtuu enemmän siitä, että musta on myös Kärppien pääväri. Ei kai ultrakulttuuriin ole ainakaan perinteisesti kuulunut mikään musta pukukoodi, vaan enemmänkin värien tunnustaminen.
Ainakin Osasto41 tällä ydinporukalla ja FC Lahden faneilla toi mustaan pukeutuminen. Yhden FC Lahden pelin kävin katsomassa tammelassa ultraksien mukana niin sieltä tuli vaan ohje, että pukeudu mustaan. Entiiä että onko itse ultras toiminnan kanssa mitään tekemistä, mutta aika usein kun seuraa näitä p-maalaisia ultras ryhmiä niin musta se pääväri on jengillä mikä niitä chänttejä vetää.

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF
Ainakin Osasto41 tällä ydinporukalla ja FC Lahden faneilla toi mustaan pukeutuminen. Yhden FC Lahden pelin kävin katsomassa tammelassa ultraksien mukana niin sieltä tuli vaan ohje, että pukeudu mustaan. Entiiä että onko itse ultras toiminnan kanssa mitään tekemistä, mutta aika usein kun seuraa näitä p-maalaisia ultras ryhmiä niin musta se pääväri on jengillä mikä niitä chänttejä vetää.
Ultras-kulttuuri totta kai muovautuu ajan saatossa ja eri maissa ja paikkakunnilla erilaiseksi. Tosiaan kuten Humuli totesi, niin perinteisessä määritelmissä ultrakulttuurissa tunnustetaan seuran värejä yhdenmukaisella pukeutumisella, mutta sitten taas kuten sanoit, eritoten Pohjois-Euroopassa tummiin pukeutuminen (ja myös tiettyihin merkkeihin pukeutuminen) on aika valtavirtaa.

No joo, vähän aiheen vierestä jo ehkä menee nämä jutut, mutta ihan mielenkiintoinen aihepiiri ja sinänsä mukavaa, että tämä kulttuuri ainakin jollakin tasolla kiinnostaa ja on tuttua Oulussa myös PM:n ulkopuolella.

Karhustomi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ultras-kulttuuri totta kai muovautuu ajan saatossa ja eri maissa ja paikkakunnilla erilaiseksi. Tosiaan kuten Humuli totesi, niin perinteisessä määritelmissä ultrakulttuurissa tunnustetaan seuran värejä yhdenmukaisella pukeutumisella, mutta sitten taas kuten sanoit, eritoten Pohjois-Euroopassa tummiin pukeutuminen (ja myös tiettyihin merkkeihin pukeutuminen) on aika valtavirtaa.

No joo, vähän aiheen vierestä jo ehkä menee nämä jutut, mutta ihan mielenkiintoinen aihepiiri ja sinänsä mukavaa, että tämä kulttuuri ainakin jollakin tasolla kiinnostaa ja on tuttua Oulussa myös PM:n ulkopuolella.
Joo normaalisti tosiaan mustaa, ainakin itestä ollu hienoa kun ollu fanimatkoilla "white out", niin se ois kiva saada tuotua kans kotipeleihin. Kalpa tais tämmösen järjestää jossain kotipelissä että jakoi sisäänkäynnillä valkoisia paitoja.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy