Se on ihan sama vaikka kuinka pääsisi OHL:n, mutta sitä varten on sopimukset, ettei nuorety pelaajat pääse heti kaikkiin seuroihin jonne "pääsevät". Kärppien toimintaa on turha puolustella tuossa asiassa siksi, että Kuokkasen kanssa ei ollut edes mitään sopimusta. Jonkinlainen soppari tehtiin juuri ennen OHL-julkistusta, mutta tuossa vaiheessa se oli oletettavasti joku hätäpaikko OHL-pykälällä.
Tuskin kukaan juniori suostuu allekirjoittamaan sopimusta joka estää mahdollisen lähdön OHL:ään mikäli siihen tulee tilaisuus, ja liekö sellaista edes mahdollista estää? Kuokkasella oli varmaan ihan normaali juniorisopimus kuten normaalistikin 18-vuotiailla kahden pelin liigaveteraaneilla on. Ja varmaan tuo uusittu jatkosopimus silloin kesällä oli varmaan ihan hyvässä yhteishengessä tehty kompromissi siitä, että jos OHL:n jälkeen paikka NHL:ssä (tai AHL:ssä) ei meinaa aueta, niin Kuokkanen tulee sitten Kärppiin takaisin eikä mene esim. Tapparaan. Kärppiinhän miehen kai kaikkien sopimusteknisten juttujen mukaan pitäisi tulla jos NHL-paikka ei aukea, mutta toki fakta on se että jos Carolina Hurricanes päättää että Kuokkasen on fiksumpi pelata AHL:ssä kuin Liigassa, niin tuskin Kärpät tuohon mitenkään esteeksi asettuu. Ikävää, mutta näin se vaan on.
Niin ja tuo Saarijärvi, uskon että hän olisi jäänyt moneen muuhun liigaseuraan, mutta Kärpissä ei uskallettu antaa hänelle sellaista roolia kuin hän toivoi. Näin ainakin huhut pyörivät aikanaan, ja Saarijärven lähtöhän tuli sen jälkeen kun Kärppien pakistoon tuli ahdasta Pentikäisen ja kumppanien myötä. Ymmärrän kuitenkin jollain tavalla Kärppien toimintamallin tuossa asiassa, vaikka itse tykkäisinkin siitä, että kovimmille lupauksille lupailtaisiin ainakin alkukaudelle peliaikaa.
Saarijärvenkin kohdalla tilanne oli vähän hankala, koska pojalla oli tasan nolla pelattua miesten peliä ennen kautta 2014-15, jolloin siis lähti Amerikan junnuliigaan. Ei tuollaiselle pelaajalle yksinkertaisesti voida luvata mitään valmista roolia pelaavassa kuusikossa, vaan se annetaan mikäli peliesitykset puoltaa tätä. Omalla tekemisellään sen pelipaikan lopulta ottivat esin. Ville Pokka ja hieman myöhemmin Markus Nutivaara, ja toki osittain myös Taneli Ronkainen joka pääsi paikkaamaan loukkaantumisia ja olikin hyvä keväällä 2016.
Ja tosiaan Saarijärvi lähti jo kaudeksi 2014-15 pois, Pentikäinen tuli vasta myöhemmin ;) Vaikka toki Kärpät oli tehnyt tuolle kaudelle hankintoina Ryan Glennin ja Dan Spangin jotka floppasivat pahasti, mutta on ihan täyttä jälkviisastelua sanoa että
"Saarijärvelle olisi pitänyt antaa paikka ennen heitä" koska olen ihan satavarma että KUKAAN ei tosissaan olisi sanonut tuollaista ennen kuin Glenn-Spang kaksikko oli peliäkään Kärpissä pelannut. Glenillä oli kuitenkin 30 pisteen kausi alla ja Spang oli puolestaan pelannut pudotuspelit ihan hurmiossa, 13 peliä tehoin 1+10 ja oli hyvä niissä peleissä mitä itse katsoin.
Eihän Kärpät luvannut valmista pelipaikkaa edes Jesse Puljujärvelle tai Sebastian Aholle, hekin ottivat siten pelipaikan omien peliesitystensä myötä. Pulju pelasi jo 16-vuotiaana liigassa kaudella 2014-15 ja nousi vakiomieheksi sitten seuraavalla kaudella, Sebu puolestaan kävi jopa Ässissä lainalla tuolla kaudella ja jokainen varmaan muistaa miten tuokin kasvatustarina sitten tuon kauden osalta päättyi. Seuraavalla kaudella Aho olikin aikalailla Liigan paras pelaaja.
En tiedä onko nuorilla pelaajilla jotain pientä vauhtisokeutta tai vastaavaa kun tässä viime vuosina on niin paljon noussut kotimaisia huippujunnuja, mutta en minä keksi oikeasti ainuttakaan syytä miksi nuorelle pelaajalle pitäisi valmiiksi luvata yhtään minuuttia varmaa peliaikaa, vaan kyllä pelaajan on itse kyettävä todistamaan se että on peliajan arvoinen. Jos nyt kuvitellaan että Saarijärvikin olisi kaudella 2014-15 ollut vaikka Kärppien seitsemäs puolustaja kauden alussa, niin varmasti sitä peliaikaa olisi tullut ja poika olisi tasonsa voinut näyttää.