Minua hieman ihmetyttää tämä villitys. Älkää ymmärtäkö väärin, en ole kateellinen siitä, että Tappara ei CHL:ään ole matkalla.
Moni on nyt täälläkin sanonut, että vitun siistiä. Kovia jengejä tulisi Raksilaan. SM-liiga on ummehtunut ja olisi kiva pelata toisessa liigassa. Toki joitakin voi oikeasti kiinnostaa jääkiekko ainoastaan lajina. Ja luonnollisesti lajia pystyy tuolloin seuraamaan tiiviisti lähimmän joukkueen kautta.
Mutta olenko aivan yksin sen ajatusmaailman kanssa, että itseäni ei kiinnostaisi hevonvittua taistella, jostakin "Venäjän mestaruudesta", siis jos Tappara siellä pelaisi. Ei sitten pätkääkään. Minua ei todella kiinnostaisi se, että "jee nyt Tappara tienasi hyvät massit jne...". Kyllä minulla fanitus lähtee tunteista ja suuren osa näistä tunteista tekee toiset joukkueet, perinteet ja perinteeksi muodostunut Kanada-malja. Ei Tappara olisi enää Tappara, jos se taistelisi jumalauta jostain Tarasov-maljasta. Kenelle sitä sitten ylpeilisi oman jengin voitosta Tampereella? Ketään ei kiinnostaisi, jos huutelisin tuolla, että Tappara on uusi Venäjän mestari hei. Tai sanoisi, että tänään on huikea Länsi-Euroopan derby Pietarin jengiä vastaan.
Ja ylipäänsä on aivan erilaista kohdata joku vittumainen HPK tai HIFK, jonka otteluissa melkein aina sattunee ja tapahtunee. Kun taas vastassa olisi joku täysin tuntematon jengi Siperian perukoilta. Ei jollakin Ufalla ole minun silmissäni mitään statusta tai identiteettiä, joka herättäisi mitään tunteita.
Onko kärppäfaneilla samankaltaisia ajatuksia?