Kärpät mediassa

  • 1 469 413
  • 5 164

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Hieman ihmetyttää tämä päivitys. Aiheena ”Kärpät mediassa” ja alustana anonyymi keskustelupalsta ja ilmeisesti hänen tekemisistään ei saisi täällä keskustella, vaan palaute pitäisi laittaa suoraan hänelle nimen kera. Kannattaisi varmaan pysyä pois täältä mikäli aiheuttaa mielipahaa.
Enää puuttuu klassinen "aina voi tulla itse tekemään paremmin"-argumentti.

Olisi mielenkiintoista tietää, millä meriiteillä hänet on Kärppiin palkattu? Toisin sanoen, kenen tuttuja hän on?
 

Pedon kynnet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuskin Kärppien mediatouhut tulee koskaan nousemaan valtakunnan huipulle niin kauaa, kuin Riikka Airio on viestintäkoordinaattorin roolissa. Kaikesta tekemisestä huokuu keskenkertaisuus ja Riikan tekemät haastattelut ja lehdistötilaisuudet varsinkin tuottavat pelkkää myötähäpeää. Tyyppi on ollut jo 7 vuotta Kärppien palkkalistoilla ja ei tästä ajasta voi kyllä ylpeä olla. Kärppien pitäisi ehdottomasti miettiä tälle pallille jotain toista henkilöä.
Ikävähän se on kellekkään potkuja antaa, oli kyseessä valmentaja tai kukaan muukaan organisaatiosta, mutta valitettavasti tuo kirjoitus vastaa myös omaa käsitystäni tämän hetken tilanteesta. Lehdistötilaisuudet, joita ainakin itse seuraan usein, on ihan puolivaloilla ja kiireellä altapois tekaistuja. Myötähäpeä on hyvä termi tässä yhteydessä. Mallia voisi ottaa melkeinpä miltä tahansa muulta liigapaikkakunnalta, mutta esim Tampereella homma osataan. Lisäksi Oulun tilaisuudet ovat lähes järjestäin illan lyhyt kestoisimpia. Ei aina, mutta usein. Kolme minuuttia on jo melko pitkä haastattelu Oulun mittapuulla...
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Hieman ihmetyttää tämä päivitys. Aiheena ”Kärpät mediassa” ja alustana anonyymi keskustelupalsta ja ilmeisesti hänen tekemisistään ei saisi täällä keskustella, vaan palaute pitäisi laittaa suoraan hänelle nimen kera. Kannattaisi varmaan pysyä pois täältä mikäli aiheuttaa mielipahaa.

Tai vastaavasti ottaa palaute rakentavasti ja miettiä omaa toimintaa ja kehityskohteita. Ehkäpä Riikka näin tekeekin, miettii voisiko nuo haastattelut hoitaa jokin toinen henkilö?
Näemme vain julkaisut ja todennäköisesti pintaraapaisun siitä, mitä kaikkea siellä offisella tehdään..

Itse en lähde arvostelemaan ketään henkilökohtaisesti, kun ei voi tietää mitkä asiat vaikuttavat taustalla ja työnkuvana niin vieras. Mielikuvia toki herättää, mutta käytännön työpäivät vain arvailuja :)
 

Lonkkalämy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt kun Riikka luet tätä, niin fanin näkökulmasta kaipaisin tällaisia juttuja lisää:

Haastatteluja
Tiisereitä tulevista hankinnoista
Pidempää kontenttia jääharjoituksista
hauskoja faktoja pelaajista

Eli aika simppeliä kamaa, mutta sitä tarvitaan toisteisemmin.

Tällä hetkellä tarjolla on kärppäklubin ruokalistaa, synttärionnittelut ja kaupalliset yhteistyöt.

Enkä kirjoita tätä mitenkään pahalla, vaan ihan fanin toiveena.
 

Sturba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Myllykosken imuri, Kärpät, Carolina Hurricanes
Itseänikin vituttaa tuo Kärppien somen sammuminen kauden jälkeen. 27. toukokuuta tuli video Kärppien treeneistä, jossa kuvatekstinä ”BACK IN BUSINESS”. No, ei ainakaan someosasto, nimittäin kuten jo täällä aikaisemmin todettiin, niin juuri mitään ei ainakaan somesta ollut nähtävissä.

En ole edes vihainen, koska ei tämä yllätä ketään. Kärpät on suurseura, mutta some on muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ihan jollain Mestis-seuran tasolla.

Ehkä sitten taas syksyllä aktivoituvat. Ja minähän en tiedä mitä kaikkea he tuolla tekevät kulissien takana. Tiedän vain sen, mikä on meille nähtävillä somessa. Ja tiedän myös sen että muilla seuroilla sitä sisältöä on, Kärpillä ei.

Se ärsyttää että Kärppien somesta saa sellaisen vaikutelman, että joko pitää olla hienoa sisältöä tai sitten ei mitään. Ja kun fania ei ihan hirveästi kiinnosta ne hienot efektit ja kolme tuntia editoidut 30 sekunnin videot.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Ei ollut tarkoitus pahoittaa Riikka sinun mieltäsi, mutta kerta täällä Kärppien touhuilusta median parissa puhutaan, niin kai täällä saa ihan julkisesti puhua aiheesta ja antaa ihan sallittua kritiikkiäkin. Mutta hieno huomata, että sielläkin luetaan tätä sivustoa, niin ehkä touhunne lähtisi tästä vielä nousuun. Kuten huomaat, niin aika moni yhtyy siihen mielipiteeseen, että Kärppien somessa ja lehdistötilaisuuksissa on paljon parannettavaa.

Mikäli tuosta somen graafisesta ilmeestä vastaa joku ulkopuolinen taho, niin respektiä hänelle. Mutta pliis hankkikaa joku ulkopuolinen taho myös hoitamaan haastattelut ja lehdistötilaisuudet. Ja tuottakaa mielenkiintoisempaa sisältöä. Monesti täälläkin on sanottu, että katsokaa miten muualla tehdään, ei se ole sen vaikeampaa.

Ja se miksi kriittikki osui muunmuassa sinuun, niin sinut on palkattu hoitamaan yhtenä osana tätä Kärppien mediaa. Ja olet vielä viestintäkoordinaattorin tittelillä. Oletan, että sinun pitäisi vastata siitä, että millaista viestintää Kärpät harjoittaa. Ja nämä sisälläntuottajat sitten toteuttavat käskyjäsi. Vai onko heillä vapaat kädet toimia? Joka tapauksessa teillä voisi olla palaverin paikka tulevaa kautta ajattelen. Kärpät tahtoo olla urheilullisestikin huipulla, joten miksei somessakin voisi pyrkiä siihen.
 
Viimeksi muokattu:

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Onko Kärppien viestintää tekevät täyttä päivää Kärpille töitä tekeviä? Mietin lähinnä sitä, että voisiko olla että työnantajapuolen resurssointi on se, mikä kaipaa kehittämistä?

Kysyn koska en tiedä.
Se on hyvä kysymys. Jos siellä käydään osa-aikaisesti aina tekemässä silloin tällöin hutaisten joku juttu, niin jälki voi olla nähdyn kaltaista. Some tai viestintä, millä nimellä sitä nyt ikinä haluaakaan kutsua, niin ei siitä kannata joustaa yhtään.

Syy Kärppien alakuloiseen esiintymiseen tämän aiheen kohdalla johtuu luultavasti jostain näistä asioista: raha, osaaminen tai aika.
 
Mietin lähinnä sitä, että voisiko olla että työnantajapuolen resurssointi on se, mikä kaipaa kehittämistä?

Kysyn koska en tiedä.
Tämä on juurikin se syy. 2000-luvun alun Nokian kultavuosina sponsorirahaa on ollut riittävästi jonkinlaisen kunnianhimoisen tuotannon ylläpitämiseen. Sen jälkeen Junnon ajasta nykypäivään on menty aina minimiresursseilla. Viestintävastaavan toimeen on usein kuulunut sivujen ylläpitäminen, sponsoreiden kanssa (viestinnän pään yli) sovitun yhteistyötuotantojen tekeminen, päivitettyjen sponsorilistojen logojen kerääminen, perään soittelu ja muokkaaminen formaattiin sopivaksi. Sen lisäksi on tullut se varsinainen leipätyö, jossa ovat tiedotteet, some, artikkelit, videoeditoinnit ja haastattelut.

Nämä kaikki on toteutettu Kärpissä perinteisesti noin yhden kokoaikaisen työntekijän resursseilla. Välillä tämä on tarkoittanut kahta osa-aikaista, välillä yhtä kokopäiväistä työntekijää. Iso osa tuosta ensinmainitusta työnkuvasta on myös sellaista ad hoc -sisältöä, jota ei ole työntekijälle briiffattu etukäteen, koska ei viestintäosastoa (lue: yhtä ihmistä) ole mahdollista pitää ajan tasalla, koska silloin sitä pitäisi istuttaa kokouksissa ja isojen poikien pöydässä.

Olisin siis varovainen kohdistamaan kritiikin Airioon itseensä, kun oikeasti - kuten olen vuosia täällä hokenut - kyseessä on organisaation ongelma ja arvostuksen puute. Siellä saa viestintää ja pressejä vetää vaikka David Frostin haamu, mutta tuolla työkuormalla ja resurssien pienuudella ei pitkälle pötkitä saati innovoida mitään uutta.

Lähde: trust me, bro
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Olisin siis varovainen kohdistamaan kritiikin Airioon itseensä, kun oikeasti - kuten olen vuosia täällä hokenut - kyseessä on organisaation ongelma ja arvostuksen puute. Siellä saa viestintää ja pressejä vetää vaikka David Frostin haamu, mutta tuolla työkuormalla ja resurssien pienuudella ei pitkälle pötkitä saati innovoida mitään uutta.

Lähde: trust me, bro
Tätä vähän ounastelinkin, kiitos selvennyksestä.

Yleisellä tasolla näkisin muutenkin, että yksittäisille ihmisille palaute menee paremmin perille vaikka sähköpostia lähettämällä vs yksisuuntainen viestintä nimimerkin takaa.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kovasti tuli kehuttua tuota Kärppien kuvanmuokkausta, mutta kuten tuolla yleisessä liigasiirtojen ketjussa käy ilmi, niin moni ihmettelee, että miksi Kärppien instagramissa pelaajat esiintyy kilpailevien joukkueiden väreissä. Photoshoppaamallahan se ongelma ratkeaisi ja voin kyllä yhtyä siihen kritiikkiin.
 

Redimor

Jäsen
Tätä vähän ounastelinkin, kiitos selvennyksestä.

Yleisellä tasolla näkisin muutenkin, että yksittäisille ihmisille palaute menee paremmin perille vaikka sähköpostia lähettämällä vs yksisuuntainen viestintä nimimerkin takaa.

Toisaalta jos siellä ollaan "vain töissä" niin jälki on tällaista. Sen olen ymmärtänyt että organisaation puolesta siellä perseillään siltä osin, että kuormaa on määrätyillä ihmisillä ihan liikaakin ja toisilla sitä ei tarvisi olla lainkaan.
Mutta niinhän laiva seilaa kuin sitä johdetaankin? Katseet toimariin jonka hallussa asiat, johtajat ja lopputulos on...
 

Overdoze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Heräsi ajatus, että viestintävastaavan tai somevastaavan tulisi olla ikäänkuin ulkopuolinen toimittaja, mutta organisaation sisällä. Ihminen joka miettii kannattajan ja seuraajien näkökulmasta mikä sisältö voisi kiinnostaa, ei mitä ja millä tavalla johtoporras nyt haluaa tiedottaa. Sellainen enemmän petopodin tyylinen asenne, missä voisi hieman haastaakin kysymyksillä normijargonin sijaan. Itse en esim pelaajien haastatteluja juuri edes katso, koska niin kysymykset kuin vastauksetkin ovat aina mielikuvituksettomia ja ennalta-arvattavia. Myliltä ja Havulta sen sijaan tulee välillä aika hyvääkin settiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös