Sehän alkaa joukkue olemaan kasassa. Varsin luottavaisin mielin voi kyllä kauteen lähteä liikkeelle.
Valmennus on ehkä kuitenkin se eniten vahvistunut osa-alue. En ole aivan täsmälleen samaa mieltä valmentajan ylikorostetusta asemasta kiekkoilussa johtavien asiantuntijoiden kanssa, mutta silti se on vahvistunut ja hyvinkin tärkeä osa-alue. Vahvuutena katson raikkauden ja innostuneisuuden itse pelitavan edelle. Pelitavasta katson vahvuutena nopeiden kääntöjen lisääntymisen, kun Aralla taisi nopeat vastahyökkäykset olla kiellettyjä. No ei tietenkään ollut, mutta hirvittävän vähän Kärpät pääsi viime kausilla hyökkäämään ylivoimahyökkäyksiä. Tämä ja nopea joukkue ovat mielestäni melko vaarallinen yhdistelmä.
Pelaajisto hyökkäyksen osalta on edelleen hyvällä tasolla. Yksilötaidollisesti parannus on katsojan silmissä, mutta jotenkin vahvemmalta roolitukseltaan tuntuu tämän kauden joukkue. Hyökkääjissä on moneen ketjuun kahden suunnan pelaajia, mutta myös pelintekijöitä. Puhtaita maalintekijöitä olisin kaksi viikkoa sitten kaivannut enemmän, mutta uskon vahvasti kolmikon JMA-Pyörälä-Junttila iskevän hyvät määrät tauluun, muiden säestäessä.
Sentteriosasto on vahvempi ja ennen kaikkea selkeämpi kuin vaikkapa viime kaudella. Ei pidä yhtään väheksyä Plihalin sopparista eroon pääsemistä, sillä se avasi paikan budjetista uudelle miehelle. Viuhkola on tämän lisäksi KUULEMMA (sormet ristiin) oivassa pelikunnossa jo näin kauden kynnyksellä, joten ehkäpä hänestä vielä yhden sentterin saamma. Joka tapauksessa Maxwell-Huml on ihan rautaa, mikäli Huml toisessa ketjussa keskellä pelaa, ja Kemppainenkin saattaa hyvinkin nostaa osakkeitaan. Alku lupaa ainakin hyvää. Neloseen on sitten keskelle jo tuntuakin ja siinä voidaan käyttää miestä pelin mukaan.
Laituriosasto on sanalla sanoen kunnossa. Edelleen odotan Donskoilta sitä tason nostoa, sillä nyt on minun kalenteriin viimeisiä vuosia, että lunastaa odotuksia. Mikäli nyt ei onnistu, niin hänen varaan on turha tulevaisuudenkaan kärkiketjun tehtäviä odotella. Toisaalta.. jos mies onnistuu niin liekkö enää liigassa pelaa?
Pakisto on hyvä, mutta ei loistava. Siellä olisi edelleen sille kiekolliselle spesialistille tilausta. Korostetun paljon riippuu tällä kaudella Lehtosen pelikunnosta pakiston tulivoima, sillä Pokan ja Ohtamaan (Atellakin silmän kanssa on paljon parannettavaa) lisäksi en hirveästi hyviä nimiä keksi. Ja Pokka ei ole edelleenkään pelaaja, joka voisi pelata vaihdosta toiseen loistavasti. Omaan päähän hänellä riittää parannettavaa edelleen kosolti. Joka tapauksessa puolustus on väkevä omaan päähän kokonaisuutena. Harjoitusotteluissa pisti silmään valitettavan usein se, että eivät saaneet aivan riittävästi hyökkääjiltä tukea, mutta se ei sinänsä ole se pakkien korjattava ongelma.
Maalivahtiosasto on lähtökohtaisesti kunnossa. Karhunen on saanut aivan oikein kasvaa taustalla vähän himmeämmissä valoissa ja saa kasvaa edelleen. Tämä vuosi alkaa olemaan hänelle ensimmäisiä tulosvuosia ja näytön paikkoja tulee olemaan, sillä iso kaveri ykköstontilta tulee tarvitsemaan lepovuoroja. Harjoituspeleissä muutama vanha heikkous pisti silmään, mutta eteenpäin menoakin oli näkyvissä. Pikkuisen enemmän saisi edelleen pysyä maalinsa edessä ja jonkin verran aktiivisemmin pitäisi hakea näköyhteyttä ruuhkan takaa kiekkoon, niin paranee edelleen. Rynnästä puolestaan on toistaiseksi itsellä vaikea arvioida. Ainoat harjoituspelit, jotka itse olen nähnyt kokonaan, ovat olleet erittäin vaikeita maalivahdille. Harvakseltaan tilanteita ja silloin kun tulee, se on läpiajo tai 2-1 hyökkäys. Isokokoisena maalivahtina Rynnäs muistuttaa hieman Tarkkia siinä, että pudottelee paljon kiekkoja eteensä vaan peittää ne paikat olemalla paikoillaan. Mikäli puolustajien kanssa löytyy yhteinen sävel, niin ei pitäisi Rynnäksestä jäädä lähtökohtaisesti kiinni onnistumiset. Se jää tosin vielä nähtäväksi, kunhan alkaa pelejäkin näkemään.
Käytti Aaltonen ulkomaanoptionsa taikka ei, niin olen kovin pettynyt ellei näillä panoksilla päästä suoraan playoff-paikkaan. Olen itse asiassa pettynyt, jos kymmenen kierroksen jälkeen sijoitus löytyy kertaakaan sarjataulukossa kuuden sakin ulkopuolelta (ei se tietenkään katastrofi ole). Kovat on odotukset tälle kaudelle ja toivottavasti kutina pitää paikkaansa.