Ensimmäinen viesti tälle palstalle, toivotaan ettei ihan höpöjä tule kirjoiteltua.
Useamman vuoden Kärppiä aktiivisesti seuranneena uskaltaudun kertomaan omat mielipiteeni tulevan kauden laumastamme.
Joukkue on siis valmis, kuten Marjamäkikin totesi pelinalushaastattelussa eilen. Toki Aaltosen mahdollinen (toivottu) paluu otetaan avosylin vastaan. Voimme siis ainakin hetkeksi unohtaa toiveet kiekollisesta pakista, ja keskittyä siihen mitä käsillä on. Olen pohdintojen jälkeen tullut siihen tulokseen, että joukkueenjohto yhdessä valmennuksen kanssa luottaa siihen, että Pokka lunastaa sen potentiaalin, mikä hänessä on, ja johtaa kauden loppupuolella puolustuksen kiekollista peliä. Kaikki mahdollisuudet tähän on, mutta huolellisuutta täytyy peliin tulla nyt nähtyä enemmän, ja reilusti. Eminger on tässä suhteessa myös hiukan katsomaton kortti, hän voi vielä yllättää meidät kaikki. Häneen tosin pätee samat sanat kuin Pokkaan, eli huolellisuutta, huolellisuutta! Isähahmo heillä molemmilla on ainakin parasta mahdollista luokkaa!
Hyökkäyksessä olen seurannut suurella innolla (ja tyytyväisyydellä) Maxwellin otteita; ensimerkit viittaavat siihen, että pitkästä aikaa SE sentteri on löytynyt. Vahvaa luistelua, vääntämistä ja kiekonhallintaa. Seuratkaapa millä varmuudella hän pystyy hyökkäysalueella kiertämään puolustajan. Laidasta sisään, puolustajan ohi ja maalinkulmalta syöttö maalin eteen; enää täytyy löytyä se mies, joka sen maalin siitä syötöstä tekee. Tämä kuvio tullaan näkemään tällä kaudella vielä useita kertoja.
Viuhkolan otteet eiliseltä miellyttivät myös erittäin paljon: vanhaa juonikkuutta oli havaittavissa, ja mikä tärkeämpää, liike näytti huomattavasti viime kautta paremmalta. Tässä asiassa komppaan täysin nimimerkki Rilliban huomiota pelityylin sopimisesta Pikulle. Peukut ylös, että mitään haaveria ei käy ja hän saa pelata ehjän kauden.
Ansioitunut nimimerkki Hxxx tuossa jo uskaltautuikin ottamaan esiin termin `maalinteko-ongelma`. Henkilökohtaisesti olen hiukan eri mieltä: toki maaliin tarvitaan tällä hetkellä tolkuttoman paljon paikkoja, mutta ketsuppipulloefekti on parin pelaajan kohdalla täysin mahdollista. Erityisesti Donskoi näyttää omaan silmääni saaneen peliinsä sitä parin kauden takaista kiimaa takaisin, ja uskon hänestä olevan vielä paljon iloa tällä kaudella. Viimeistelystä puhuttaessa mallia tulisi ottaa vaikkapa nyt kohdatuista Keski-Euroopan joukkueista, joiden laukaisutekniikka on aivan eri tasolla kuin meillä. Pyörälä on ainoa, jonka viimeistely on tällä hetkellä kylmää ja ”idioottivarmaa”.
Aasinsillalla päästäänkin valmennuksen pariin. Olen hiukan ihmetellyt sitä, kuinka vähän kannattajien keskuudessa annetaan luottoa Marjamäen kykyyn nostaa nuoret runkomiehemme uudelle tasolle. Olen varma siitä, että tulevalla kaudella vähintään kaksi nuorista miehistämme lunastaa potentiaaliaan, ja nousee takuuvarmaksi Liiga-tason maalintekijäksi / suorittajaksi. Nimet Junttila, Donskoi, Pokka nyt etunenässä.
Yhteenvetona: luotto tähän joukkueeseen on täällä varaukseton ja vahva!