Kärpät 2002-2003

  • 110 700
  • 994

JanJ

Jäsen
Katsotaan miten hyvin Mettovaara korvaa Pirjetän.
 

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Lassen stuntti

Jep. Pirjetän tehoja ei Sampalta kannata odottaa, mutta jännä on nähdä piristääkö kotiseudulle paluu miestä. Kultakypärälle on tyrkyllä ensi kaudelle parikin uutta taitopelaajaa joten kyllä Mettovaara sikäli hyvin joukkueeseen rymistelijäosastolle mahtuu. Siellä kun on sitä tilaa.
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
Mettovaara on duunariosastoa ja sellaisia pelaajia joukkueeseen aina tarvitaan. Uskoisin että paluu kotijäille myös piristää miehen esityksiä entisestään. Huhut kertovat että Metto oli Luleån parhaita pelaajia playoffeissa tällä kaudella..?
 

Thomas#70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät is iron
Kokoa ja kokemusta!

Mettovaara tuo kokemusta ja kovuutta!
Hänen ei sillain tarvi pirjetää korvata, koska Pisteiden teko on aivan erimiesten harteilla (Lievers Pota Tenkrat Ton)

Hieno vahvistus!
 

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Motivaatio Samilla tuntui olevan ainakin kohdallaan. Lyhyen juttutuokion aikana korosti monta kertaa, että Oulu oli ainoa vaihtoehto sekä monen vuoden haave.

Tässäpä ketjuja ensi kaudella:
Pota-Lievers-Jokinen
Ton-Viuhkola-Tenkrat
Palsola-Mettovaara-Pyörälä
Juntunen-Saarenheimo-Aarnio
Haataja

Pakkeihin en koske, katotaan nyt kuka tulee.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Metto

Mettovaara oli Junnolta todella hyvä värväys, tuo voimaa ja kokoa
kärppiin.Kärpissä ei ole todellakaan monta pelajaa, joka tulee kulmasta kiekon kanssa maalille, ja näitä äijiä tarvitaan ,joka ikisessä jäkis joukkueessa.
Samppa on huippu vahvistus!
 

Twist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät,
Dallas Stars
Tyytyväinen täytyy Kärppien uuteen hankintaan olla. Fyysisyyttä luvassa ja tämän tyyliset pelaajat ovat olleet Kärpissä harvinaista herkkua nykyaikana. Hyvä maskipelaaja, jota ei niin vaan maalin edestä siirrellä.
 

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Iikka Törnvall

Onko teillä Kärppäfaneilla tetoo Iikka Törnvallista? Onko jatkamassa ensi vuonna Kärpissä? Ainakin Jääkiekkolehti pari päivää sitten tiesi kertoa, että Iikka olisi siirtynynt Ässiin. Mutta muualla medioissa siirtoa ei olla julkistettu. Kertokaa myös vähän minkälainen pelimies on kyseessä.
 

puhuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ja vuoden päästä...

... sitten kummastellaan, kun Mettovaara hieroo sopimusta NHL:ään:cool:
Eipä silti. Samin kannalta hieno juttu päästä vielä kotikaupunkiin pelaamaan. Eikä pitäisi olla edes kohtuuttomat odotukset puolin jos toisinkaan.
Monenlaisia tunteita siirto tuntui herättävän täällä Oulussa, niin puolesta kuin vastaankin. Kaikki eivät kaverista välttämättä pitäneet, ainakaan nuorempana. Ei edes kaikki pelikaverit.
Itselleni sopii silti oikeinkin hyvin, että edes yksi ikäryhmäni pelaaja vielä löytyy edustuksesta. (varmaan viimeinen:) )
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Vai että kokoa ja kovuutta?..

Varsin monet täällä ovat ilmoittaneet olevansa tyytyväisiä jopa erittäin tyytyväisiä Kärppien tehtyä Mettovaaran kanssa sopimuksen. Itse en kuulu tähän edellä mainittuun ihmisjoukkoon.

Syitä on monia. Mutta niistä tärkeimmät ovat seuraavat:
1. Mettovaara ei mielestäni tuo kärppälaumaan laisinkaan kovasti kaivattua kovuutta (erityisesti tarkoitan kulmavääntöjä ja maalin edustoilla tapahtuvia taisteluja). Olen nähnyt paikanpäältä lukuisia pelejä, kun Sami pelasi vielä narripaidassa (+tietenkin myös aikonaan hänen pelatessa kärppänutussa olin aina paikalla). Valitettavasti muistot varsinkaan jokerivuosilta eivät ole kovinkaan hyviä, sillä ei tämä oulunpoika esittänyt oikeastaan juuri koskaan jäällä ollessaan täällä niin mainostettua kovuutta. Mielessäni ovat varsin kirkaasti ne muistikuvat, kun Mettovaara menee kulmatilanteeseen todella varoen, enemmälti vain mailallaan hitusen törkkien. Toivottavasti hänellä löytyy se kuuluisa kärppäsydän, että ensi kaudella kriittinen yleisö näkisi hänen laittavansa myös kroppansa täysillä peliin. Moni varmasti ajattelee tätä lukiessaan, että eihän tuo ääliö ole nähnyt Samin pelejä sitten moneen vuoteen, jos se puhuu jokerivuosista. Oikeastaan näin on syytäkin ajatella, koska se on täysin totta (jos nyt ei lasketa näitä Oulussa pelattuja harjoituspelejä, joiden perusteella on mielestäni täysin turhaa tehdä johtopäätöksiä). Mutta kaikesta huolimatta uskallan jo näin varhaisessa vaiheessa väittää, etteivät nuo Ruotsissa pelatut vuodet, ja niiden aikana kasvanut miehen ikä (33v nyt) ole ainakaan lisännyt Samin kovuutta kaukalossa.

2. Toinen asia mikä todella mietityttää on seuraava: Mettovaara halusi (Junnon suusta kuultua faktaa) tehdä Kärppien kanssa mahdollisimman pitkän sopimuksen (siis puhutaan kolmesta tai neljästä vuodesta). Tämähän on oikeastaan ihan looginen asia, koska Sami varmasti haluaa lopettaa uransa kärppäpaidassa. Mutta kovasti homma haiskahtaa myös tietynlaiselta rahastukselta (tai sanotaan nyt sievästi vaikka talouden turvaamiselta). Ensimmäiset neuvottelut Kärppien kanssa kaatuivat juuri tähän sopimuksen pituuteen. Kärpät ei halunnut tehdä näin iäkkään pelaajan kanssa kuin vuoden sopimuksen tai 1+1-mallia olevan. Tämähän on täysin järkevää, koska eihän sitä voi vielä tietää onko Mettovaara todella palkkansa arvoinen vai jäähdytteleekö hän vai. Nyt, kun Pirjetän lähtö näyttää suhteellisen varmalta Junnon oli sitten tartuttava jo kerran sivutettuun/puoleksi unohdettuun oljenkorteen. Näin syntyi siis kahden vuoden sopimuspaperi, joka tänään harmikseni julkaistiin.

Olen siis todella sitä mieltä (vaikka pieni kärppäfanaatikko olen koko pienen ikäni ollut:) ), että ei Mettovaara ole läheskään samantasoinen pelaaja kuin Pirjetä, eikä edes yhtä tärkeä joukkueellensa kuin Joenväärä terveenä:p ...
No jokaisellahan meistä on oikeus mielipiteeseen, ja tämä oli minun sellainen. Jos joku haluaa kertoa omansa tai haukkua tekstini suohon olen siitä kiitollinen. Saa lähettää kommenttia+kysymyksi myös yksityisviestien kautta.

Olen puhunut. :D
 

Roy

Jäsen
"Olen siis todella sitä mieltä (vaikka pieni kärppäfanaatikko olen koko pienen ikäni ollut ), että ei Mettovaara ole läheskään samantasoinen pelaaja kuin Pirjetä, eikä edes yhtä tärkeä joukkueellensa kuin Joenväärä terveenä"

Ei varmasti olekaan samantasoinen pelaaja, eikä pidäkään olla. Tuskin Junno tai kukaan muukaan seurajohtaja löytää tällä hetkellä vapaita suomalaisia pelaajia, jotka A) ovat tasoltaan kohtuullisia B) haluavat todella pelata seurassa C) sopivat joukkueen roolitukseen ja budjettiin. Kärppien tapauksessa ulkomaalaishyökkääjän palkkaaminen ei ole mahdollista.

Joenväärästä olen samaa mieltä. Todellakin tervettä Jomia on kenen tahansa hänen roolissaan vaikea korvata. Uskon silti Mettiksen onnistuvan ja kaikki tuki miehelle on annettava. Ennen kaikkea Sammy tuo kokemusta varsin nuorekkaaseen Kärppälaumaan. Tämä tulee näkymään kevään korvilla, uskokaa pois.
 

JPL

Jäsen
Mettis

Sehän on selvä, että Sami ei tuo joukkueeseen taitoa, kovuutta, voimaa eikä nopeutta. Se mitä Sami tuo, on kokemus. Kärppien rosteri on sanalla sanoen kokematon, varsinkin kotimaisten pelaajien osalta. Eikä siellä liikaa ole >185cm >90kg pelaajia, jotka kuitenkin osaavat myös pelata. Tietenkin kokoa pitää myös käyttää, mutta kyllähän Sami niin tekeekin, samaan tapaan kuin Lasse. Pitää muistaa että kyseessä on pelaaja, jolla on pääsarjakokemusta yli 400 ottelun verran, Suomen ja Ruotsin sarjoista. Kärpissä tällaista kokemusta ei yksinkertaisesti ole kellään muulla pelaajalla. Viime kausi ja varsinkin sen loppu kuitenkin osoitti että Sami on vielä vähintään kohtuullisessa kunnossa, ollen yksi pudotuspelien parhaista pelaajista.

Sitä saa, mitä tilaa.
Kärpät tietää varmasti tasan tarkkaan, mitä Sami tuo joukkueeseen. Ei sieltä tullut ykköskentän sentteriä, joka taistelisi pistepörssin voitosta. Sieltä tuli kokenut kahden suunnan pelaaja, joka voi kertoa mitä tarkoittaa pelata SM-Liigan finaaleissa pelaajille jotka ovat katsoneet niitä vain kotoa. Koska Sami halusi nimenomana Kärppiin pelaamaan, osoittaa se että asennepuoli on varmasti kunnossa. Ei täällä katsella pelaajaa, joka ei halua voittaa ja pelata tosissaan kautta pidempään, on sopimus tai ei. Esimerkkejä valmennuksen, ei niin taloudellisista, ratkaisuista on riittämiin viime kaudeltakin. Ymmärrän täysin senkin että Sami halusi mahdollisimman pitkän sopimuksen. Mietippä itse. Jos olet ostamassa vaikka omakotitaloa jostain kaupungista. Työpaikka on siellä valmiina, mutta tj. haluaisi että teet vain vuoden mittaisen paperin. Ottaisitko sen työn, vai menisitkö naapurifirmaan, josta tarjotaan ehkä hieman halvempaa mutta kuitenkin pidempää sopimusta. Mitä enemmän tulee ikää, sitä pidemmälle sitä haluaa suunnitella elämää. Eikö totta?

Näin ainakin itse näen tämän vahvistuksen. Jos joku odottaa Samista Lassen korvaajaa, tulee varmasti pettymään. Joukkueessa pitää kuitenkin olla erinlaisia persoonia ja monipuolisuus on valttia. Yhteen tahkoon survotut pelaajat eivät mestaruuksia voita.
 

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Re: Vai että kokoa ja kovuutta?..

Viestin lähetti JVR
Syitä on monia. Mutta niistä tärkeimmät ovat seuraavat:
1. Mettovaara ei mielestäni tuo kärppälaumaan laisinkaan kovasti kaivattua kovuutta (erityisesti tarkoitan kulmavääntöjä ja maalin edustoilla tapahtuvia taisteluja). Olen nähnyt paikanpäältä lukuisia pelejä, kun Sami pelasi vielä narripaidassa (+tietenkin myös aikonaan hänen pelatessa kärppänutussa olin aina paikalla). Valitettavasti muistot varsinkaan jokerivuosilta eivät ole kovinkaan hyviä, sillä ei tämä oulunpoika esittänyt oikeastaan juuri koskaan jäällä ollessaan täällä niin mainostettua kovuutta. Mielessäni ovat varsin kirkaasti ne muistikuvat, kun Mettovaara menee kulmatilanteeseen todella varoen, enemmälti vain mailallaan hitusen törkkien. Toivottavasti hänellä löytyy se kuuluisa kärppäsydän, että ensi kaudella kriittinen yleisö näkisi hänen laittavansa myös kroppansa täysillä peliin. Moni varmasti ajattelee tätä lukiessaan, että eihän tuo ääliö ole nähnyt Samin pelejä sitten moneen vuoteen, jos se puhuu jokerivuosista. Oikeastaan näin on syytäkin ajatella, koska se on täysin totta (jos nyt ei lasketa näitä Oulussa pelattuja harjoituspelejä, joiden perusteella on mielestäni täysin turhaa tehdä johtopäätöksiä). Mutta kaikesta huolimatta uskallan jo näin varhaisessa vaiheessa väittää, etteivät nuo Ruotsissa pelatut vuodet, ja niiden aikana kasvanut miehen ikä (33v nyt) ole ainakaan lisännyt Samin kovuutta kaukalossa.

Hyvä, että mainitsit tuon muutaman vuoden tauon. Sillä Kärppien otteita 10 vuotta nähneenä olen täysin varma, että Mettovaara tuo myös kovuutta ja fyysisyyttä joukkueeseen. Siihen riittää, että taklaa kunnolla 3 kertaa kaudessa, sillä Kärppien pelistä puuttuu taklaukset kokonaan. Myös roolituksella on jotakin tekemistä tämän kanssa, niin valmennusjohto kuin Samikin kuuluttivat juuri tätä fyysisyyttä joukkueen peliin. Hiukan tilastoa seuraavaksi, vaikka se ei suoraan verrannollinen olekaan:

97-98 AIK 18ott 6min
Jokerit 24 ott 10min
98-99 Jokerit 32 ott. 22min
99-00 Newcastle 9 ott 27min
Jokerit 22 ott 20min
00-01 Luleå 48ott 69min
01-02 Luleå 46ott 57min

Samin jäähymäärät ovat nousseet tuolla Ruottinmaalla, mikä saattaa myös johtua tuuristakin. Mutta pointti on, että vasta Ruotsissa Mettovaarasta tehtiin selkeästi enempi puolustavaan ja rikkovampaan rooliin pystävä pelaaja. Samaan rooliin häntä on myös Kärpissä suunniteltu.
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
No niin, hienoa jotta saatiin heti kerralla oikia kunnon UkkoMetto, eikä mittään Koppeloa. Siinä saa Heleniukset, Hyvöset ja Nielikäiset ihan rauhassa pullistella, kun meijän Metto tullee ja näyttää mistä se kana pissii.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mitä, onko Kärpät hankkinut Mettovaaran? Ei kai...

Tervetuloa Samppa takasin. Pistä laidat ryskyyn, ja verkot tötterölle!
------

Vakavasti sanottuna; nyt Pirjetän mahdollisen ja Koskenkorvan siirtymisen myötä Kärpät näyttää heikentyneen viime kauteen verrattuna.

Kärkeen tuli toki terävyyttä ja tähtiä lisää, mutta materiaalin leveydessä ollaan mm. Laukkasen, Hamiltonin, Joenväärän, Harjulan myötä hävitty.

Junnolla ja Kärpillä on rakennustyömaa vielä pahasti kesken, ja nimenomaa hyökkäyksen osalta!

Puolustus on ilman sitä staraakin suht valmis. Puolustuksen kysymysmerkit materiaalin kapeus, Jaakola ja Palomäki ovat osaltaan hiukan harhaa.

Esim. allekirjoittanut "itki" jo viime kaudella, että Palomäelle ja Jaakolalle pitäisi saada runsaammin peliaikaa ja enemmän vastuuta; jos tämä puolustuksen stara vielä tulisi, ei kunnon peliaikaa ja vastuuta riittäisi Jaakolalle ja Palomäelle.

Toki stara on aina stara, ja se koventaisi materiaalia, mutta silloin se tarkottaisi sitä, että esim Jaakola joutuisi hakemaan peliaikaa jostain muualta.

Jaakola ja Palomäki ovat ihan päteviä pelimiehiä. He voivat suorittaa, mikäli saavat Kärpissä vastuuta, läpimurron ensi kaudella.
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
"No niin, hienoa jotta saatiin heti kerralla oikia kunnon UkkoMetto, eikä mittään Koppeloa. Siinä saa Heleniukset, Hyvöset ja Nielikäiset ihan rauhassa pullistella, kun meijän Metto tullee ja näyttää mistä se kana pissii." (Railwayman)

Todella hienosti muotoiltu tuo teksti, kunhan vaan sitä ei ota liian tosissaan. No, kukapa sitä edes voisi ottaa?:confused: ;)

Hyvä ystävä, Kärpät#18....Asioista voidaan olla eri mieltä, ja ilmeisesti olemmekin. Onhan tuo kieltämättä totta, että Mettovaara tuo "kovuutta" kärppälaumaan, jos siihen riittää tuo sinun mainitsemasi kolme taklausta vuodessa (ens kaudella kyllä Jäälin jättiläinen (Aarnio) pistää noi tilastot kokolailla uusiksi). Kärjistettynä, ehkä se Sami sen verran jaksaa vielä vanhanakin taklata:eek:
Ja jäähytilastosta sen verran, että kriittisenä ihmisenä tyydyn toteamaan vaan: "Ei se luistin kulje yhtä tehokkaasti enää vanhoillapäivillä. Joutuu koukkimaan et pysyy nuorempien vauhdissa mukana." Juu, toki on totta, että Luulajan roolituksessa Mettovaara on ollut puhtaasti kahdensuunnan hyökkääjä.

Sitä ei sovi kiistämään, että Mettovaara tuo rutkasti kokemusta tohon jalkeilla olevaan ryhmään. Kokemus onkin tärkein tuliainen Samilta minun mielestäni.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
... äsken jäi kesken.

Sitä minä yritin siis sanoa, että tottakai puolustuksen stara minulle kelpaa, mutta kyllä me voidaan jaakoloilla ja palomäkiillä lähteä syyskuussa liigaan.

Tuo on ihan tuollaisenaan ihan kelpo porukka testattavaksi syyskuussa. Se puolustuksen stara ja muut paikkaukset materiaalin kannattaa tehdä huolella ja harkiten.

Minua himottaa nähdä enemmän, että millaisia pelimiehiä ovat Topi Jaakola ja Mikko Palomäki. Heille pitää antaa enemmän peliaikaa, jotta tiedetään miten Topi ja Mikko toimii paineen alla. Paineessa ne timantitkin hiotuu... josko näistä tulisi ens kauden komeettoja?

Viime kaudella Kärppien puolustusta ei vaivanneet loukkaantumiset. Pitkänen oli muutaman pelin telakalla, ja Lotvonen mahaflunssassa. Mutta se oli siinä...

Ensi kaudella Kärppien puolustukseen tulee enemmän poissaoloja kuin viime kaudella! Ei kahta tervettä kautta tule peräkkäin...

Sitten tuosta hyökkäyksestä. Menetyksistä minä kaipaan ainoastaan Kossua ja Pirjetää, he olisi ollut hyvä pitää Kärpissä. Hamilton on korvattu, vaikka Tenkratilla. Kossu on korvattu Mettovaaralla. Pirjetä ja Ton – aivan eri tyylisiä pelaajia, vaikka pisteitä Ton takoo vähintään yhtä paljon kuin Pirjetä.

Laukkanen, Joenväärä, Harjula. Harjula korvataan, vaikka Saarenheimolla. Mutta Laukkanen ja Joenväärä? Jotenkin tunnustaa, että hyökkäyksessä on tällä hetkellä Jomin ja Papun mentävä reikä...

Jotenkin tunnustaa, että minä Kärppien pomona koettaisin etsiä vielä kauden käynnistyttyä Jomille ja Papulle paikkaajan. Vaikka kotimainen vaihtoehto seuran ulkoa; yksi ukko riittäisi. Pitäisi saada kotimaista johtajuutta ja työmoraalia. Silloin olisi myös sitä leveyttä.

Pirjetän jäämisellä Kärppiin, olisi kaikki taas ok hyökkäyksen osalta. Itse asiassa, pelipaikalta kuin pelipaikalta ukko pois, niin homma menee taas uusiin puihin...
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
No nyt tuli Kh:lta sellaisia kommentteja, mitä olen odottanut, löytyihän joku asioita nimiä pitemmällekin ajatteleva nimimerkki.

Minä en ole kovinkaan iloinen seuratessani Kärpissä tapahtuvia muutoksia. Vaikka tulijat ovat osittain kovia pelimiehiä, he tulevat sellaisille pelipaikoille, joka Kärpillä oli vahva ennestäänkin. Sen sijaan niitä pelaajia, joita itse eniten kaipasin, ei vieläkään näy.

Bäckström on kohtuullinen valinta, hyvä siinä valikoimassa, josta piti valita. Thomasin saappaat ovat kuitenkin isot, enkä usko Bäckströmin niitä täyttävän. Tosin puolustus on Kärpillä taas vuotta kokeneempi ja jos yhteispeli pakiston kanssa pelaa, niin lopputulos voi toki olla viime kautta parempi, mutta tämän suhteen olemme viisampia kauden jälkeen.

Uskoakseni Kärppiin on vielä tulossa puolustaja, toivottavasti. Kh toivoi peliaikaa nuorille, mutta minä olen sitä mieltä, että Kärpät tarvitsee peliätekevän pakin, joka pystyy avauksillaan ruokkimaan laitureita, tätä pitäisin jopa elinehtona. Samalla pitäisi ylivoimaan saada tulivoimaa, sillä yv oli niitä Kärppien murheenkryynejä päättyneellä kaudella. Jaakolan ja Palomäen vuoro ei mielestäni ole vielä. Katsoisin näiden olevan hyvänä reservinä loukkaantumisten tullessa, mutta muuten jääaika saakin olla vielä tällä kaudella vähäistä. Siinä vaiheessa kun pakistosta aletaan ensimmäisiä viedä NHL:ään, niin vastuullisempia rooleja tulee heillekin.

Tenkratin, Tonin ja Mettovaaran pitäisi korvata Hamilton, Koskenkorva, Laukkanen, Harjula ja Joenväärä. Poislähteneissä on 4 duunaria ja yksi snaipperi, kun tulijoissa on duunari (UkkoMetto) ja kaksi snaipperia. Kärppien pelinrakentelu ei ollut niitä vahvimpia osa-alueita, kiekkoa räiskittiin turhan paljon ränniin. Jos sentterit ja pakisto on entinen, niin sitä samaa on odotettavissa edelleenkin. Ton ja Tenkrat elävät kiekoista, joten jonkun on niitä kiekoilla ruokittava, enkä ainakaan tunnista Kärpistä ensimmäistäkään peliätekevää sentteriä, joka heidän keskelleen sopisi. Viuhkola on hyvinkin rajatapaus, puolustuspeli onnistuu häneltä, mutta se pelinrakentelu on hyvinkin suuri kysymysmerkki. Tonin osalta nähtäväksi jää miten hän sopeutuu Kärppiin ja uuteen rooliin. JYP:issä hän oli joukkueen syömähammas, jonka varaan peli pitkälle rakennettiin, etenkin ylivoimapeli. Kärpissä peliaika ja ylivoima jakaantunee tasaisemmin, jolloin vaarana on ns Selänne-ilmiö tehojen katoamisena. Ton on taitava pelimies, sitä en kiellä, mutta pelaajan vaihtaessa seuraa on aina se mahdollisuus, että pelaaja ottaa takapakkia. Toisaalta sekin on mahdollista, että Ton ja Tenkrat muodostaa ensi kauden sensaation tutkaparina. Jälleen olemme viisaampia kauden alettua.

Se mitä minä odotin Kärppiin hartaasti kädet ristissä oli ykkössentteri. Jos Pirjetä lähtee NHL:ään, niin on tapahtunut päinvastainen eli menetämme parhaan pelaajan juuri siltä osastolta, jolle itse eniten kaipasin vahvistusta. Pirjetä, Viuhkola, Lievers ja Pyörälä ei ainakaan omissa silmissäni muodosta liigan vaarallisimpiin kuuluvaa sentterinelikköä. Jos tuosta Pirjetä korvataan Palsolalla, niin kvartetti heikkenee entisestäänkin. Jo viime kaudella Kärpistä puuttui selvä ykkössentteri, jonka varaan olisi voinut rakentaa tehokkaan ylivoimapelin. Pirjetäkin on enemmän laiturityylinen pelaaja, joka ei ole omimmillaan pelinrakentajana. Lieversiin pätee pitkälti sama ja Viuhkola ei ole vielä valmis niin isoon rooliin. Jos mitaleista aiotaan edes haaveilla, niin itse näen Kärppien suhteen suurimpana puutteena sentterin, joka tehoillaan kuuluisi liigan eliittiin ja joka syötöillään ruokkisi laitureita. Viime kaudella takkusi ylivoima ja kiekon alueelle vienti. Tämä näkyi etenkin peleissä kärkiporukoita vastaan, joiden puolustuksista löytyi taitoa, kokoa ja voimaa. Liian usein, liian helposti Kärppien peli ohjattiin nurkkiin tai mikä pahempi, kiekot vietiin jo sinisellä, joista ilmaantuneista vastaiskuista vastustajat usein rokotti. Vauhtia Kärpiltä kyllä löytyi ja usein se turhankin tuttu rännikiekko johtui siitä, ettei joukkueesta löytynyt taitoa ja rutiinia viedä kiekko alueelle.

Kärpät on samalla rungolla mennyt jatkuvasti eteenpäin. Joukkue on uusiutunut jatkuvasti, mutta varsin rauhalliseen tahtiin. Jo kolmena vuotena muutokset on ollut lähinnä 4-5 pelaajan luokkaa ja nämäkin on yleensä ollut sellaisia, joita ei ole voinut pitää kummoisina menetyksinä. Nyt Kärpät muuttuu enemmän ja minä ihmettelen, että miksi. Vaikka Kärpät tippui Jokereille selkeästi voitoin 1-3, niin parempaan ei pystynyt HPK tai Tapparakaan, joten ainakin itse olen sitä mieltä, ettei Kärpät kaukana huipusta ollut. Jokereihin ero oli selvä, mutta oman näkemykseni mukaan Ton Laukkasen tilalle ja Tenkrat Hamiltonin tilalle kera uuden ykkössentterin ja näiden lisäksi Ahon tilalle vahvistus, niin Kärpillä olisi ollut hyvinkin iskukykyinen joukkue. Vaikka osa muutoksista olisikin sellaisia, ettei niille Kärpät voi mitään, niin siltikin iskukykyä olisi löytynyt tarpeeksi.

Kärpillä on toki taitava nippu nytkin kasassa, ei siinä mitään. Tonilla ja Tenkratilla on yksivuotiset sopimukset, joten ensi kesänä voi pitää Junnolla kiirettä. NHL tulee sekoittamaan jatkossa yhä enemmän Kärppien kuvioita ja suunnitelmia. Tästä syystä näkisin, jotta sellaiset pelaajat, joita ei olla viemässä NHL:ään, kannattaisi pyrkiä pitämään seurassa. Osa lahjakkaista junioreista menee muualle, kuten Törnvall ja Mustonen, kaikki ei Kärppiin mahdu, tämä on hyväksyttävä tosiasia. Jatkossa nuorten pelaajien on myös ylitettävä yhä suurempi kynnys edustuksen riveihin päästäkseen. Tämäkään ei ole uhka. Uhkana pidän sitä, että joukkuetta hajoitetaan omilla toimilla turhaan. Ensi kaudella on vaarana se, että joukkueesta lähtee yksivuotiset sopimukset tehneet vahvistukset, NHL:n varaamat lahjakkuudet ja vähälle peliajalle muuten vaan jääneet pelaajat. Menestyksen mukana kuvioihin tulee hajoittavat tekijät, sekin on jääkiekossa vähän niinkuin luonnonlaki ja itse koen Kärpiltä virheenä sitä jos joukkuetta pitää alkaa ensi kesänä rakentamaan uudestaan alusta.

Kommenttini on hieman kriittissävyinen, pyydän moista anteeksi. On vain asioita, joiden sulattaminen kestää, hmmm....näköjään kauan.
 

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
tsubaduu

Joo rwm, näköjään kestää... no ei se haittaa, sehän todistaa vaan että sääkin oot vain ihminen kun rima kolisi pari kertaa alas... ;)

EDIT: tarkennetaan vielä että riman kolinalla en tarkoita tätä viimeistä, ihan pätevää juttua.

Pakit Palomäki ja Jaakola, viime kaudella ainakin saivat juuri sen verran vastuuta kuin ansaitsivatkin. Sellainen perusvarmuus pojilla vielä ehkä uupui ja tällä kaudella olisi lupa odottaakin sitten enemmän. Tai sitten vesaeekit. Älköön oululehti tehköön Mikosta tahi Topista jutun juttua... Ja kyllä minäkin sitä liideripakkia vielä odotan. Kun nähtäväksi jää noudattaako Pitkänenkin fanien ei-se-vielä-oo-valmis toiveajattelua vai kuittaako allekirjoituspalkkion jo ensi kesän aikana.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Aukoista

Itse olen myös funtsinut enemmän tuota hyökkäyspuolta ja sinne tulleita aukkoja. Jos ajatellaan vaikka ketjua Kossu-Viuhkola-Laukkanen, joka pysyi kasassa käytännössä koko kauden, niin uskoisin, että kyseisen ketjun menetetyt pelaajat ovat korvattavissa yllättävänkin helposti. Viuhkola oli kuitenkin tavallaan ketjun sydän, niin kuin sentterin tulisikin olla ja oli ketjussa se pelaaja, joka kehittyi kauden aikana eniten ja teki erityisesti Kossusta paremman pelaajan kuin mitä tilastot antavat ymmärtää. Ensi kauden joukkueessa kyseisten pelaajien tilalle on tullut rutkasti taklausvoimaa (Aarnio ja Mettovaara). Näin näkisin korvaajat näiden pelaajien osalta. En silti usko, että kahta raatajaa nähdään samassa ketjussa vaan kyseiset pelaajat tulevat täydentämään kiekollisista pelaajista kasattuja vitjoja.

Pirjetälle Kärpissä ei ole korvaajaa ja tuskin sellaista saadaan. Ykkössenttereitä ei ole markkinoilla vapaana, ainakaan suomalaisia. Ainoa toivo on, että Lasse saadaan keväällä takaisin Kärppiin, jos peliaikaa ylhäällä ei tarpeeksi irtoa. Lasse on mielestäni hyökkääjä, josta Kärppien kannattaisi pitää sillä tavalla kiinni, että suhteet jne. ovat kunnossa tulevaisuutta silmällä pitäen, kun NHL-reissu on lopussa ja lapset pitäisi saada Suomeen opiskelemaan. Ehkä (toivottavasti) näemme Lassen vielä Kärppä-paidassa.

Sitten puolustuksesta. Porukkaan haetaan ylivoimaan liideriä, joka ampuu tarkasti ja paljon. Haba-Aho jätti aukon, joka pitäisi täyttää. Lisäksi itse olen melko varma, että Pitkänen tulee lähtemään NHL:een. Alkukierrosten varaukset saavat sen verran kovat allekirjoitusbonukset (miljoona dollaria ja risat), jos lähtevät heti rapakon taakse, että tuskin kaveri pystyy kiusausta vastustamaan, mikä on kyllä paistanut läpi pojan jutusteluistakin. Peliaikaa ainakin olisi tulevassa seurassa tiedossa. Mutta mutta... Puolustuksen runko on hyvässä kuosissa kaikesta huolimatta ja uskon, että nuoret puolustajalupaukset eivät voisi paljon paremmassa koulussa olla kuin mitä Reksa pystyy heille tänä kesänä tarjoamaan. Kehitys voi olla huimaakin mm. Palomäellä & co. Palomäestä odotan Aki Berg tyyppistä pelaajaa, joka viedään vuoden päästä NHL:een.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Puolustus hataralla pohjalla

Viestin lähetti Kh
Puolustus on ilman sitä staraakin suht valmis.

Ethän ole tosissasi Kh?

Meillä on tällä hetkellä seitsemän (7) sopimuksellista pakkia, joista viittä voi sanoa liigatasoisiksi. Jaakola ja Palomäki ovat vain nuoria, lupaavia mutta kokemattomia. Ja tätä on jossain määrin vielä myös Pitkänen.

#3 Lasse Kukkonen
#4 Joni Pitkänen
#7 Topi Jaakola
#26 Mikko Lehtonen
#28 Mikko Palomäki
#29 Kimmo Lotvonen
#50 Mikko Myllykoski

Tuo pakisto ei kestä minkäänlaista loukkaantumista kauden missään vaiheessa. Jos kaksikin näistä viidestä pelimiehestä loukkaantuisi vaikkapa marraskuussa, tulisi paniikki ja hankittaisiin Oleg Romanov ja Patrick Thompson (anteeksi kiroilu) ellei ulkomaalaiskiintiö olisi täynnä. Näin ollen korvaajiksi nostettaisiin Mestiksestä Vesa Ek ja Sami Siltavirta.

Tuossa porukassa on vain yksi kiekolliseen peliin pystyvä mies, Joni Pitkänen, ja hänenkin yllään leijuu NHL-peikko.

Seitsemää pakkia peluutetaan yleensä yhdessä ottelussa. Sopimuksia pitäisi olla yhdeksälle puolustajalle jotta voitaisiin puhua edes jonkinlaisesta materiaalin leveydestä.
 

Krutov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Terve taas,

Kukkonen, Lehtonen ja Lotvonen ovat (lähes) maajoukkuetasoa, Myllykoski liigan keskitasoa. Jos nämä 4 pelaavat koko kauden Kärpissä, runko on kasassa.

Ykköspakki ulkomailta, peliaikaa 20 min/peli purkaa pahimman taakan tämän nelikön harteilta.

6. ja 7. pakki ovatkin sitten hiukan kokemattomampia, läpimurron partaalla sanoisin. Palomäki-Jaakola muodostaa kuitenkin riittävän tasokkaan lisän puolustusrunkoon.
Jos Pitkänen lähtee NHL:ään tilanne on siis aika huolestuttava, runko on toki kasassa ja vieläpä riittävän tasokaskin! Loukkaantumisiin (joita tulee) ei tosin ole varaa, varsinkaan jos se kohdistuu kärkinelikkoon. Omista junnuista toki voidaan vanahaan malliin nostaa ja siksipä olisi pitkin kautta kokeiltava myös näitä A:n poikia edustuksessa, eikä vasta pakon edessä.

Minulle riittäisi tuon "ykköspakin" hankinta, muut puutteet omasta ehtymättömästä tehtaasta.
 
Suosikkijoukkue
Kookoo
Ensiki,onneksi olkoon Kärpät,teitillä on voittaja ainesta ensi kaudeksi! Paperilla joukkue näyttää kovalta,mutta sen varaan ei ehkä kannattaisi luotaa....,kuten viime kaudella (Blues)

Ja sitten asiaan...,Kouvolan kookoon Siirtohuhu palstalla KOMEILEE

;) Herrojen Joenväärä ja Korpelan nimet!!!
Onkos Oulun korkeuksilla siintä puhutu,vai onkos tämä vain jokin "kvaak"??

Tiedustelee Atchafalaya Bay
 

JPL

Jäsen
Olen yllättynyt, jos Jomi suostuu lähtemään mestikseen ja pois Oulun alueelta. Jomillahan on voimassa oleva sopimus Kärppiin, eikä joukkue voi määrätä pelaajaa häipymään pois alueelta, toiseen seuraan. Jomilla kun on opiskelut kesken täällä. Veikkaan että Joenväärä, jos yleensäkkään pelaa, pelaa Kiekko-Oulussa tai Hokkissa. Korpela saattaa hyvinkin olla menossa jonnekkin päin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös