No nyt tuli Kh:lta sellaisia kommentteja, mitä olen odottanut, löytyihän joku asioita nimiä pitemmällekin ajatteleva nimimerkki.
Minä en ole kovinkaan iloinen seuratessani Kärpissä tapahtuvia muutoksia. Vaikka tulijat ovat osittain kovia pelimiehiä, he tulevat sellaisille pelipaikoille, joka Kärpillä oli vahva ennestäänkin. Sen sijaan niitä pelaajia, joita itse eniten kaipasin, ei vieläkään näy.
Bäckström on kohtuullinen valinta, hyvä siinä valikoimassa, josta piti valita. Thomasin saappaat ovat kuitenkin isot, enkä usko Bäckströmin niitä täyttävän. Tosin puolustus on Kärpillä taas vuotta kokeneempi ja jos yhteispeli pakiston kanssa pelaa, niin lopputulos voi toki olla viime kautta parempi, mutta tämän suhteen olemme viisampia kauden jälkeen.
Uskoakseni Kärppiin on vielä tulossa puolustaja, toivottavasti. Kh toivoi peliaikaa nuorille, mutta minä olen sitä mieltä, että Kärpät tarvitsee peliätekevän pakin, joka pystyy avauksillaan ruokkimaan laitureita, tätä pitäisin jopa elinehtona. Samalla pitäisi ylivoimaan saada tulivoimaa, sillä yv oli niitä Kärppien murheenkryynejä päättyneellä kaudella. Jaakolan ja Palomäen vuoro ei mielestäni ole vielä. Katsoisin näiden olevan hyvänä reservinä loukkaantumisten tullessa, mutta muuten jääaika saakin olla vielä tällä kaudella vähäistä. Siinä vaiheessa kun pakistosta aletaan ensimmäisiä viedä NHL:ään, niin vastuullisempia rooleja tulee heillekin.
Tenkratin, Tonin ja Mettovaaran pitäisi korvata Hamilton, Koskenkorva, Laukkanen, Harjula ja Joenväärä. Poislähteneissä on 4 duunaria ja yksi snaipperi, kun tulijoissa on duunari (UkkoMetto) ja kaksi snaipperia. Kärppien pelinrakentelu ei ollut niitä vahvimpia osa-alueita, kiekkoa räiskittiin turhan paljon ränniin. Jos sentterit ja pakisto on entinen, niin sitä samaa on odotettavissa edelleenkin. Ton ja Tenkrat elävät kiekoista, joten jonkun on niitä kiekoilla ruokittava, enkä ainakaan tunnista Kärpistä ensimmäistäkään peliätekevää sentteriä, joka heidän keskelleen sopisi. Viuhkola on hyvinkin rajatapaus, puolustuspeli onnistuu häneltä, mutta se pelinrakentelu on hyvinkin suuri kysymysmerkki. Tonin osalta nähtäväksi jää miten hän sopeutuu Kärppiin ja uuteen rooliin. JYP:issä hän oli joukkueen syömähammas, jonka varaan peli pitkälle rakennettiin, etenkin ylivoimapeli. Kärpissä peliaika ja ylivoima jakaantunee tasaisemmin, jolloin vaarana on ns Selänne-ilmiö tehojen katoamisena. Ton on taitava pelimies, sitä en kiellä, mutta pelaajan vaihtaessa seuraa on aina se mahdollisuus, että pelaaja ottaa takapakkia. Toisaalta sekin on mahdollista, että Ton ja Tenkrat muodostaa ensi kauden sensaation tutkaparina. Jälleen olemme viisaampia kauden alettua.
Se mitä minä odotin Kärppiin hartaasti kädet ristissä oli ykkössentteri. Jos Pirjetä lähtee NHL:ään, niin on tapahtunut päinvastainen eli menetämme parhaan pelaajan juuri siltä osastolta, jolle itse eniten kaipasin vahvistusta. Pirjetä, Viuhkola, Lievers ja Pyörälä ei ainakaan omissa silmissäni muodosta liigan vaarallisimpiin kuuluvaa sentterinelikköä. Jos tuosta Pirjetä korvataan Palsolalla, niin kvartetti heikkenee entisestäänkin. Jo viime kaudella Kärpistä puuttui selvä ykkössentteri, jonka varaan olisi voinut rakentaa tehokkaan ylivoimapelin. Pirjetäkin on enemmän laiturityylinen pelaaja, joka ei ole omimmillaan pelinrakentajana. Lieversiin pätee pitkälti sama ja Viuhkola ei ole vielä valmis niin isoon rooliin. Jos mitaleista aiotaan edes haaveilla, niin itse näen Kärppien suhteen suurimpana puutteena sentterin, joka tehoillaan kuuluisi liigan eliittiin ja joka syötöillään ruokkisi laitureita. Viime kaudella takkusi ylivoima ja kiekon alueelle vienti. Tämä näkyi etenkin peleissä kärkiporukoita vastaan, joiden puolustuksista löytyi taitoa, kokoa ja voimaa. Liian usein, liian helposti Kärppien peli ohjattiin nurkkiin tai mikä pahempi, kiekot vietiin jo sinisellä, joista ilmaantuneista vastaiskuista vastustajat usein rokotti. Vauhtia Kärpiltä kyllä löytyi ja usein se turhankin tuttu rännikiekko johtui siitä, ettei joukkueesta löytynyt taitoa ja rutiinia viedä kiekko alueelle.
Kärpät on samalla rungolla mennyt jatkuvasti eteenpäin. Joukkue on uusiutunut jatkuvasti, mutta varsin rauhalliseen tahtiin. Jo kolmena vuotena muutokset on ollut lähinnä 4-5 pelaajan luokkaa ja nämäkin on yleensä ollut sellaisia, joita ei ole voinut pitää kummoisina menetyksinä. Nyt Kärpät muuttuu enemmän ja minä ihmettelen, että miksi. Vaikka Kärpät tippui Jokereille selkeästi voitoin 1-3, niin parempaan ei pystynyt HPK tai Tapparakaan, joten ainakin itse olen sitä mieltä, ettei Kärpät kaukana huipusta ollut. Jokereihin ero oli selvä, mutta oman näkemykseni mukaan Ton Laukkasen tilalle ja Tenkrat Hamiltonin tilalle kera uuden ykkössentterin ja näiden lisäksi Ahon tilalle vahvistus, niin Kärpillä olisi ollut hyvinkin iskukykyinen joukkue. Vaikka osa muutoksista olisikin sellaisia, ettei niille Kärpät voi mitään, niin siltikin iskukykyä olisi löytynyt tarpeeksi.
Kärpillä on toki taitava nippu nytkin kasassa, ei siinä mitään. Tonilla ja Tenkratilla on yksivuotiset sopimukset, joten ensi kesänä voi pitää Junnolla kiirettä. NHL tulee sekoittamaan jatkossa yhä enemmän Kärppien kuvioita ja suunnitelmia. Tästä syystä näkisin, jotta sellaiset pelaajat, joita ei olla viemässä NHL:ään, kannattaisi pyrkiä pitämään seurassa. Osa lahjakkaista junioreista menee muualle, kuten Törnvall ja Mustonen, kaikki ei Kärppiin mahdu, tämä on hyväksyttävä tosiasia. Jatkossa nuorten pelaajien on myös ylitettävä yhä suurempi kynnys edustuksen riveihin päästäkseen. Tämäkään ei ole uhka. Uhkana pidän sitä, että joukkuetta hajoitetaan omilla toimilla turhaan. Ensi kaudella on vaarana se, että joukkueesta lähtee yksivuotiset sopimukset tehneet vahvistukset, NHL:n varaamat lahjakkuudet ja vähälle peliajalle muuten vaan jääneet pelaajat. Menestyksen mukana kuvioihin tulee hajoittavat tekijät, sekin on jääkiekossa vähän niinkuin luonnonlaki ja itse koen Kärpiltä virheenä sitä jos joukkuetta pitää alkaa ensi kesänä rakentamaan uudestaan alusta.
Kommenttini on hieman kriittissävyinen, pyydän moista anteeksi. On vain asioita, joiden sulattaminen kestää, hmmm....näköjään kauan.