Perustellaanpa hieman näkemyksiä. Ensimmäinen tehdassopimus Hirvoselle oli aikamoinen yllätys rallia seuraavalle kansalle ja kuski päästettiin tavallaan liian nopeasti kovaan paikkaan, koska kaikki meni perseelleen. Garde ajoi viime vuonna vielä vaiheessa olevalla kalustolla aika hyvän kauden, mutta Hirvosen suhteellisen hyvät väläytykset viime kaudella yksityistallin kalustolla toivat sopimuksen, joten siitä täytyy sanoa, että hyvin tehty ja ansaittu tallipaikka.
Siltikin olen sitä mieltä, että Hirvosen vauhti ei riitä. Citroën ei panosta tällä kaudella tuohon Xsaraan sillä tavalla, koska C4:sta hierotaan valmiiksi, joten sen takia ylivoimainen kalusto on taantunut about samalle viivalle. Loeb on vaan niin hyvä kuski, että siihen on vaikea vastata. Ja erikoiselta kuulostaa se, että jos oman tallin autot eivät ole kaksoisjohdossa (kuten joskus Peugeotilla Grönholm ja Burns tai Grönholm ja Rovanperä tai Citröenilla Loeb ja Sainz tai Loeb ja Duval) niin tallipäällikkö käskisi heti rallin alkuosassa nostamaan tassua polkimelta ja varmistelemaan.
Rallissa on tällä hetkellä enemmänkin pulaa tähtikuskeista kuin talleista. Uusia autoja tullee taas viivalle ensi vuonna, mutta mistä saadaan uusia tähtiä. Sainzin, Märtinin ja Burnsin lopettaminen on jättänyt ison aukon tonne rallikartalle. Ja aika ikävä tulee Mikkolan, Blomqvistin, Moutonin, Biasionin, Vatasen, Röhrlin, Alénin, Salosen, Kankkusen, Toivosen ja kumppaneiden kilvoittelua voitosta. Nykyään osittain kyse on Loebin varmuudesta, mutta osittain myös siitä, että tähtikuskeja ei yksinkertaisesti ole kuin Grönholm, Loeb ja Solberg ja se on yksinkertaisesti liian vähän.
Tietysti Mikko Hirvonen tekee hyvää uraa itselleen, mutta minä en pidä tuollaista kaveria tähtiaineksena. Todelliset yrittäjät ovat nuorena vetäneet täysillä ja sitten on tullut ylilyöntejäkin. Aika moni suomalainen on oppinut voittamaan ojan kautta. Viimeisimpänä esimerkkinä tietysti Grönholm, josta moni oli sitä mieltä, ettei hänestä tule koskaan mitään, kun ei pääse maaliin. Itse tosin diggaan paljon enemmän tollaisista kuskeista kuin Grönholm, Toivonen, Alén ja kumppanit ovat olleet verrattuna näihin hirvosiin. Ensin mainitut kuskit laitettoivat kaiken peliin, eivätkä alistuneet mihinkään. Toki Alén oli Stadin kundina paljon sympaattisempi kuin joku Mikko anteeksi olen olemassa Peruskuski, mutta kyllähän se ajotyylikin oli sellainen, että siinä oli sitä jotain.
Keski-Suomen soratiet ovat Hirvoselle niin tuttuja, että siellä olisi pitänyt pystyä haastamaan Loebia. Se on vaan fakta.
EDIT: Unohtui mainita Colin McRae kuljettajana, joka oli nopea ja yliyrittämisen sekä ulosajojen kautta nousi huipulle