Jyväskylän Neste-Rally 17-20.8

  • 12 691
  • 124

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Aleksi kirjoitti:
Kuuntelin vasta tänään Ralliradiota netistä ja tosiaan aina välillä tuohon päälle tulee ilmeisesti Radio Suomen lähetystä (esim Urheiluradio tuli äsken), mutta ainakin parhaillaan on pätkä menossa ja selostus kuuluu hyvin. Näin siis netissä, uskoisin kuitenkin että Radio Keski-Suomen kautta tulee koko ajan rallilähetystä, kuten aikaisempinakin vuosina.
Ei tule. Samaa tuubaa sitä tulee välillä RKS:n kautta. Siitä oli Keskisuomalaisessa juttuakin tänään. Radion edustaja vaati erikoiskokeita siirrettävän ettei mene päälleikkäin Radio Suomen ohjelmien kanssa. On se nyt jumalauta! Mielestäni median pitäisi seurata tapahtumaa eikä päinvastoin. Neste Rally Finland on kuitenkin vain kerran vuodessa ja sen yhden viikonlopun pitäisi pystyä menemään tälläisen tapahtuman ehdoilla.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Itse kolusin tänään Urrian pätkän ja tietenkin kipitin hyppyreiden tuntumaan. Onneksi ajoissa, sillä porukkaa oli liikenteessä pelkästään tuolla pienellä alueella satamäärin. Tämä myös hankaloitti kuvaamista, kun lippispäisiä jarmoja ja rally-stetsonit päässä kulkevia aussinaisia kuikuili päineen kameran edessä.

Tosin kuskit osasivat varoa hyppyrin turmiollisia vaikutuksia liiankin hyvin - etenkin suomalaiset. Onneksi mukana oli myös ulkolaisia (ensikertalaisia), jotka päästelivät hyppyriin surutta ja antoivat jotain aihetta kuvaamiseenkin. Tyylinäytteistä postauksen liitteenä joku italialainen N-ryhmän kaveri, ei kuitenkaan Biasion. Tämä hyppy taisi olla 2. tai 3. pisin, sillä Vetomies-luokan jannu teki vielä lopuksi "mäkiennätyksen". BTW, tavallisesti rempseä Vetomies-luokka oli hieman varovaisen oloinen, yliyrittäminen ja siitä seuraava hauskuus jäi näkemättä. Ford-kuskikin kokeili ajokkinsa jousituksen rajoja, ja ne taisivatkin löytyä...

Kaikkina niinä vuosina, mitä itse on seurannut rallia katsojana ja järkkänä, niin tämä kisa oli kaikkein siistein. Toki tästä kiitos myös osaavalle järjestysmiesjoukolle, joka teki työnsä viimeisen päälle hyvin. Porukka pysyi myös kiltisti lankojen takana pitkiäkin aikoja, ja perinteinen uhkailu EK:n peruuttamisella taisi pysyä kokonaan poissa kuvioista. Hieno meininki, rallitunnelma ja keli olivat kohdallaan. Tästä on vaikea parantaa ensi vuodeksi...no, ehkäpä lisäkorot 70-luvun tyyliin olisivat itselle tarpeen, jotta suurimmasta osasta kuvia tulisi onnistuneita. Joka tapauksessa ensi vuonna Urrialle uudestaan.

Ai niin: lisäplussat Emma Gilmourille, jota ei ajolinjoista ja -vauhdista päätellen todellakaan olisi uskonut naiskuljettajaksi.
 

Liitteet

  • Hei_kuski_me_lennetaan.jpg
    Hei_kuski_me_lennetaan.jpg
    37 KB · kertaa luettu: 584
  • fordi_on_laskeutunut.jpg
    fordi_on_laskeutunut.jpg
    26,5 KB · kertaa luettu: 557

Ender00

Jäsen
Tässä tämä Keskisuomalaisen ralliradio ihmettely. Lainaan sen tähän kokonaisuudessaan, koska linkitys ei toimi ilman tunnuksia.
Urheilu - 19.08.2006

Ralliradiosta kuului perhokalastusta Inarista

JYVÄSKYLÄ
Heikki Kärki

YLE:n ralliradion toiminta sai heti perjantaina rallifanit raivon partaalle. Laukaan EK:n maalintulohetkellä eetteristä nimittäin kuului ralliselostuksen sijaan Ajantasa-ohjelma, jossa kertoiltiin Inarinjärven perhokalastuksesta.


Miksi näin kävi, ralliradion tuottaja Arvo Vuorela?

– Siksi, että virallinen rallikanava on Radio Suomi, joka on julkisen palvelun kanava. Ja YLE:nhän on pakko lähettää ralliradiossakin kaikki tasatuntiuutiset, joista kaksi on pidempiä. Eli kello 10 lähetettävä uutislähetys plus Ajantasa kestää puoli tuntia.

– Sen takia Laukaan erikoiskokeen aikataulua pitäisi tulevaisuudessa muuttaa joko aikaisemmaksi tai myöhemmäksi, ettei se menisi päällekäin uutisten kanssa. Siinä oli ongelma, jota ei tietenkään voitu välttää.

– Aiemminhan meillä on ollut käytössä rinnakkaistaajuus, joka on paljon heikompitehoinen. Sinne on voitu lähettää suunnilleen koko lähetys. Nyt meillä on käytössä järeät lähettimet, niin ralliradio kuuluu paljon laajemmalle, mutta miinuspuolena on, että sinne tulee tällainen puolen tunnin Ajantasa. Nettiinhän koko lähetys kyllä menee.


Eikö sitten Ajantasaa olisi voitu tämän kerran siirtää?

– Ei, sehän on aina vakiopaikallaan. Se on sama kuin Keskisuomalaisen etusivun otsikko pantaisiin jonnekin tasasivulle.


Onko asiasta tullut palautetta?

– Kyllä. Sähköposti tukkeutui ja kuuntelijapalvelu tukkeutui.


Ymmärrätkö vihaisia rallifaneja?

– Tottakai. Ralliradiota on tehty jo 21 vuotta Jyväskylässä, joten sillä on kovat perinteet. Ja nyt kun se oli pikkusen erilainen, että siellä yhtäkkiä oltiin Inarinjärvellä kalastelemassa 15 minuuttia, kun pitäisi olla Laukaan maalissa, niin eihän sitä kukaan ymmärrä. Toki rallifanien fanaattisuus pääsi vähän yllättämään.


Eikö tässä ole kysymys ennen kaikkea Radio Suomen organisaation jäykkyydestä?

– Ei sitä voi niin ajatella. Me ollaan julkisen palvelun kanava, että jos esimerkiksi tulisi kaasuonnettomuus tai joku muu, niin se olisi pakko ajaa.


Joo, joo, mutta entäs puolen tunnin Ajantasa Inarinjärveltä?

– Se on vähän eri asia tietenkin. Siitä pitää neuvotella. Kyllähän sitä nytkin pohdittiin, että voiko sen jättää pois vai ei. Ja nyt tämä palaute, mikä on ollut runsasta, niin mä luulen, että sillä on merkitystä. Se auttaa jatkossa hahmottamaan tilannetta paremmin.


Syntyykö vastaava tilanne myös ensi vuonna?

– Ei sitä tiedä. Kyllä mä myös lähtisin siitä, että jos me ollaan virallinen ralliradio, niin meillä on myös toiveiden sijaa järjestäjälle päin. Voitaisiin katsoa, että milloin erikoiskoe lähtee ja tulee maaliin. Nehän elää koko ajan.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Noniin. Ralli on saatu päätökseen ja tässä vielä epäviralliset lopputulokset:

1. Marcus Grönholm. Ford 2.52.50.3
2. Sebastien Loeb. Citroen + 1.06.7
3. Mikko Hirvonen. Ford + 1.34.5
4. Henning Solberg. Peugeot + 3.57.8
5. Gianluigi Galli. Peugeot + 5.39.9
6. Janne Tuohino. Citroen + 6.05.0
7. Jussi Välimäki. Mitsubishi + 6.55.4
8. Jan Kopecky. Skoda + 10.15.0

Hieman yksitoikkosta luettavaa on pätkäpohjien lukeminen. Bosselle 12 ek-voittoa, Loebille 5 ja Mikolle 4.

Eli kaikki meni, niin kuin alunperin oli suunniteltua kärjen osalta. Pienellä varauksella kyllä ainakin itse odottelin, että Mikko olisi pystynyt ahdistelemaan Loebia ja olemaan toinen, mutta hyvähän tämä kolmas sijakin on. Ei kyllä Mikosta ole voittajaksi tälläkään kaudella, ainakaan ajamalla. Ei vaan riitä, niin ei riitä. Toki tärkeetä kokemustahan hänelle koko ajan tulee, eli joskos sitten ens kaudella niitä voittojakin. Hyvähän tämä kolmas ajopäivä oli, kun pohjat tuli päivän jokaiselle neljälle ek:lle, mutta tokihan kärkikaksikon menossa oli jo pientä hölläyksen makua.
Positiivisia yllätyksiä ilman muuta Henning Solberg neljännellä sijalla ja Gianluigi "Fanfaari-Zizi" Galli viidennellä. En olisi näitä kyllä uskonut vielä torstaina todeksi.

Muu suomalaispanos oli sitten mielestäni vaisu. Tuohinolla ja Välimäellä on potentiaalia parempaankin. Tässähän niitä hyviä näyttöpaikkoja olisi ollut, mutta eipä siellä kummoisia pätkäaikoja löydy kummaltakaan.
Latvalan huonot sijoitukset annettakoon anteeksi vanhan ja hitaan Toyotan takia, mutta Katajamäellä ja Kristian Solbergilla olisi ollut autot, joilla olis voinu hätyytellä kuuden kärkeä. Katajamäen ralli meni pieleen oman virheen takia, mutta Krisun tekniikkaongelmalle ei toki mitään voinut.

Muita pettymyksiä ilman muuta Petter ja Sordo. Olkoonkin, että Sordo oli ensimmäistä kertaa Jyväskylässä wrc-autolla. Petterin ulosajossa, tai ylipäänsä keskeytyksessä nyt ei mitään sen hämmentävää ollut, mutta floppi mikä floppi. Koskahan seuraavan kerran Subaru on maalissa asti, ja ennen kaikkea niillä sijoilla, millä tehdasautolla pitäisikin olla, eli kärjen tuntumassa.

N-ryhmässä Anton Alen sitten löi kun löikin Ruåtsin Patrik Flodinin. Melkoista sekuntivääntöähän tuo oli aina 19 lenkille asti, mutta eipä kestäny länsinaapurin pojan hermot ihan loppuun asti. Käsittääkseni vetäs ihan kunnolla pihalle, mutta pääs silti jatkamaan. Ansaittu voitto toki Antonille, ei siinä mitään. Hienoa, että uutta sukupolvea on tulossa näkyvämmin esiin. Ensi kaudella sitten jo wrc:llä mukana? Ja lisää ralleja koko ajan alle. Toivotavaan näin!

Seuraavaksi päästellään menemään Japanissa 2 viikon päästä (1.9-3.9). Siellähän tiet ovat hyvinkin pitkälti samanlaiset kuin Jyväskylässäkin. Nopeita ja kapeita sorateitä, joten odotellaan suomalaisten voittoputken jatkumista. Niin vaisusti on kuitenkin mennyt tähän mennessä Bossella, että toivoisi loppukaudeksi hyviä kisoja. MM-taisteluhan on ohi, ellei Loeb keskeytä muutamassa rallissa, mutta se kun tuntuu olevan tälläkin kaudella täysin mahdoton ajatus. Bossen kannalta loppukausi lupaa kuitenkin etukäteen ajateltuna hyvää, koska yhtäkään asfalttirallia ei ole enää ohjelmassa.
 

scholl

Jäsen
Snaipperi #16 kirjoitti:
Ajaakos Hirvonen tehdastallin autolla vai yksityistallin kärryllä, niissähän vissi ero.

Tehdastallin. On Grönholmin tallikaveri. Muut tehdaskuskit olivat Petter Solberg ja Atkinson. Muut yksityistallin autoilla.

EDIT: Aika huonolta näyttää suomalaisrallin tulevaisuus. Garde ja Rovanperä työttöminä ja noiden nuorten kundien hommasta ei tule oikein mitään. Hirvosesta ei tule koskaan mitään. Itse asiassa luulen, että Gardemeister olisi pärjännyt tällä kaudella selkeästi paremmin. No pitää odottaa, josko Maximun attack juniorista tulisi jotain. Olisi hauskaa, jos WRC:hen palaisi italialainen automerkki niin siellä sitten mentäisiin Alenin toimesta isänsä jäljillä
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
scholl kirjoitti:
Tehdastallin. On Grönholmin tallikaveri. Muut tehdaskuskit olivat Petter Solberg ja Atkinson. Muut yksityistallin autoilla.

EDIT: Aika huonolta näyttää suomalaisrallin tulevaisuus. Garde ja Rovanperä työttöminä ja noiden nuorten kundien hommasta ei tule oikein mitään. Hirvosesta ei tule koskaan mitään. Itse asiassa luulen, että Gardemeister olisi pärjännyt tällä kaudella selkeästi paremmin. No pitää odottaa, josko Maximun attack juniorista tulisi jotain. Olisi hauskaa, jos WRC:hen palaisi italialainen automerkki niin siellä sitten mentäisiin Alenin toimesta isänsä jäljillä
Samaa mieltä, mutta "MAXIMUM ATTACK" on kyllä mielestäni Ari Vatanen. =)
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Mazaayup kirjoitti:
Samaa mieltä, mutta "MAXIMUM ATTACK" on kyllä mielestäni Ari Vatanen. =)

Noh noh... Markku Alen kylläkin on mr maximum attack, Ari Vatanen Suomen oma maitopoika.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
scholl kirjoitti:
Tehdastallin. On Grönholmin tallikaveri. Muut tehdaskuskit olivat Petter Solberg ja Atkinson. Muut yksityistallin autoilla.

EDIT: Aika huonolta näyttää suomalaisrallin tulevaisuus. Garde ja Rovanperä työttöminä ja noiden nuorten kundien hommasta ei tule oikein mitään. Hirvosesta ei tule koskaan mitään.

Citroen on tehdastalli vaikka papereissa muuta tämän kauden aikana lukeekin ja teamin nimi on Kronos. Aika tylyä sanoa Hirvosesta, että miehestä ei koskaan tule mitään, kyseisen herran ura kun on vielä erittäin nuori. Hirvonen tekee tällä hetkellä asiat juuri niin kuin Fordin pomo Malcolm W haluaa, jos bossi sanoo, että kaasupoljinta ei paineta pohjaan vaan ajetaan varmat pisteet teamille, Hirvonen ei todellakaan ota turhia riskejä ja mokaa uraansa tässä vaiheessa vetämällä lepikkoon. Hirvosessa on kaikki elementit tulevaisuuden mestariksi, nopeutta löytyy kaikilta alustoilta, mies on hyvä edustamaan (mm. erittäin hyvä englanninkielen taito), lisäksi Hirvosen tekninen tietotaito autoista on sarjan parhaimmistoa. Tähän pakettiin kun lisätään maailman paras rallimanageri Timo Jouhki, vieläkö Scholl kirjoitat, että Hirvosesta ei tule koskaan mitään?

Rovanperää ei kannata enää sotkea keskusteluun Suomen rallikuskien tulevaisuudesta, Roviksella kun on ikää lähemmäs 40 vuotta...

Miettikääpä tätä kaavaa... : )

Michael Schumacher / Fernando Alonso - Marcus Grönholm / Sebastian Loeb
Kimi Räikkönen / Nico Rosberg - Mikko Hirvonen / Daniel Sordo
 
Suosikkijoukkue
Suomi
HCM kirjoitti:
Minunkin silmissäni Hirvonen vaikuttaa vain keskinkertaiselta kuskilta. Onhan kaverilla vielä aikaa kehittyä tietenkin, mutta silti jo tähän mennessä olisi kyllä pitänyt antaa osoitus nopeudesta, mitä Hirvonen ei mielestäni ole tehnyt. Pohja-ajat tulee merkitysettömillä pätkillä, mikä kertoo aika paljon vauhdista. En siis usko, että kyseessä on tuleva maailmanmestari.

Tuohon esittämääsi kaavioon en saa kyllä kunnon logiikkaa, muuta kuin ylärivin osalta(mikä nyt on aikalailla itsestäänselvää), mutta valaise toki minua... Ellet sitten väitä, että tuossa on 4 parasta kuljettajaa kummankin lajin osalta ja joista puolet on suomalaisia. Mikäli näin, en yhdy mielipiteeseen Rosbergin ja Hirvosen osalta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jack in the Box kirjoitti:
Minunkin silmissäni Hirvonen vaikuttaa vain keskinkertaiselta kuskilta. Onhan kaverilla vielä aikaa kehittyä tietenkin, mutta silti jo tähän mennessä olisi kyllä pitänyt antaa osoitus nopeudesta, mitä Hirvonen ei mielestäni ole tehnyt. Pohja-ajat tulee merkitysettömillä pätkillä, mikä kertoo aika paljon vauhdista. En siis usko, että kyseessä on tuleva maailmanmestari.
Täytyy ottaa huomioon, että niin kauan kun Grönholm ja Loeb ajavat MM- sarjaa, vaikuttavat suurin piirtein kaikki muut kuljettajat keskinkertaisilta.
Hirvosen keskeytykset/ huonot sijoitukset ovat johtuneet suurilta osin teknisistä ongelmista. Tällä kaudella mies on keskeyttänyt kerran ajovirheen seurauksena, ja kun tekniikka on kestänyt, on jälki ollut hyvää. Ranskassa neljäs, Italiassa toinen, Kreikassa kolmas ja nyt Suomessa kolmas. Keskinkertainen kuski?

Tulokset ja kisaraportit:
www.mikkohirvonen.com
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Trenchtown kirjoitti:
Täytyy ottaa huomioon, että niin kauan kun Grönholm ja Loeb ajavat MM- sarjaa, vaikuttavat suurin piirtein kaikki muut kuljettajat keskinkertaisilta.
Hirvosen keskeytykset/ huonot sijoitukset ovat johtuneet suurilta osin teknisistä ongelmista. Tällä kaudella mies on keskeyttänyt kerran ajovirheen seurauksena, ja kun tekniikka on kestänyt, on jälki ollut hyvää. Ranskassa neljäs, Italiassa toinen, Kreikassa kolmas ja nyt Suomessa kolmas. Keskinkertainen kuski?

Tulokset ja kisaraportit:
www.mikkohirvonen.com
Niin, olen edelleenkin sitä mieltä, että kun on yhteensä 6 todellista kilpailijaa, niin nuo sijoitukset ovat keskinkertaisia. Subarullakin Hirvonen ajoi suoraan sanottuna aivan paskasti, tietenkin kyseessä oli vasta eka kausi, mutta silti ilonaiheet olivat minimissä. Ja keskinkertaisella tarkoitan tietenkin ammattikuskien joukkoa, en yleisesti ottaen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jack in the Box kirjoitti:
Niin, olen edelleenkin sitä mieltä, että kun on yhteensä 6 todellista kilpailijaa, niin nuo sijoitukset ovat keskinkertaisia. Subarullakin Hirvonen ajoi suoraan sanottuna aivan paskasti, tietenkin kyseessä oli vasta eka kausi, mutta silti ilonaiheet olivat minimissä. Ja keskinkertaisella tarkoitan tietenkin ammattikuskien joukkoa, en yleisesti ottaen.
En edelleenkään ymmärrä tuota keskinkertaista. Selvää on, ettei Grönholmin tai Löebin vauhtiin pysty tällä hetkellä vastaamaan juuri kukaan, niin ylivoimaisia nämä kaksi ovat. Subarun kausi meni Hirvoselta monessakin mielessä penkin alle, mutta se ei silti selvitä miksi pitäisit häntä nykyäänkin keskivertokuljettajana. Ja jäihän tuolta kaudelta käteen kuitenkin kaksi viidettä ja kaksi neljättä sijaa. Pistesijoja oli yhteensä kahdeksan, ja keskeytyksiä kolme. Ensimmäinen WRC- kausi 2004 ei muuten Hirvoselle ollut, Hän kun ajoi jo 2003 täyden MM- sarjan Focus WRC:llä.

Kaudella 2005 Hirvonen ajoi yksityistallin Focus WRC:llä viisi MM- rallia ollen kolmas Kataloniassa ja viides Suomessa ja Kreikassa. Ottaen huomioon että auto oli kaksi vuotta vanhempi kuin pääkilpailijoiden menopelit, ei huono ollenkaan. Viime kaudella myös tehdastalleja oli enemmän, kun Mitsu ja Peugeot olivat tosissaan mukana. Tämä taas nostaa yksityistallin autolla otettujen pistesijojen arvoa. Ehkäpä juuri noiden näyttöjen perusteella Hirvonen ajaa tällä kaudella (+ kaksi seuraavaa kautta) Fordin tehdastallissa, ja tekniikan kestäessä on tulostakin jo tullut, kuten edellisessä viestissäni jo mainitsin.

Jack in the Box kirjoitti:
Niin, olen edelleenkin sitä mieltä, että kun on yhteensä 6 todellista kilpailijaa, niin nuo sijoitukset ovat keskinkertaisia.
Jos sijoittuu toiseksi tai kolmanneksi, niin miten helvetissä siitä saa arvosanaksi keskinkertaisen?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikko Hirvonen on tällä hetkellä 26-vuotias, eli rallikuskiksi vielä aika nuori. Esimerkiksi Marcus Grönholm oli vielä 30-vuotiaana suhteelisen tuntematon kuljettaja. Sen jälkeen onkin tapahtunut aika paljon. Hirvosesta kasvaa vielä tulevaisuudessa huippukuljettaja, jos kaikki menee nappiin. Tällä hetkellä hän kerää arvokasta kokemusta eri ralleista.

Suomessa on lupaavia rallikuljettajia, jotka taistelevat muutaman vuoden päästä MM-sarjan voitosta. Bossen aika alkaa kohta olla ohi, mutta sen jälkeen mm. Hirvonen ja Latvala nousevat lähemmäs kärkeä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ketjun otsikosta vielä muutamia juttuja:

Alkuperäiset suunnitelmat menivät aika tavalla uusiksi. Perjantaina tuli oltua aamulla Lankamaassa pätkän alkupuolen risteyksessä, josta tultiin pieneltä tieltä isommalle. Paikkana aika vaisu, koska vauhtia risteykseen tulossa oli vähän. Iltapäiväksi mentiin Vellipohjaan, myös melko alkupäähän takaviistoristeykseen. Mitään ihmeellistä ei tapahtunut, mutta aiemmassa mutkassa kaksi autoa ajoi ulos, muistaakseni 106 ja 116 tjsp. Ääni kuului risteykseen, mutta mitään ei näkynyt.

Lauantaiksi mentiin Ouninpohja itään, jossa katsottiin molemmat kierrokset. Olimme vähän ennen maalia putoavassa vasemmassa, siinä Lindroosin Minnan paikaissa, missä porukkaa riitti. Istuttiin pellon laidalla 5.30-17.30 välinen aika ja eturivissä oltiinkin. Tällä kertaa paikka ei toiminut, joten päivä meni suurimmaksi osaksi pelkäksi odotteluksi.

Illalla sitten päätettiin lähteä himaan, kun Kuohuun olisi ollut matkaa 70 km ja oltaisiin ehditty sunnuntaina katsoa vain ekan kierroksen kärki. Kuohussa muutenkin on vain ne kaksi välitietä, joten sielläkin varmasti oli porukkaa paljon.

Positiivisia yllätyksiä olivat Henning Solbergin ja Gigi Gallin hyvät ajot. Gallin ajolinjat olivat kärjen näyttävimpiä. Pettymyksiä sitten oli enemmänkin, lähinnä kärjen kapeus ja muutamien suomalaisten suoritukset. Tuohinon mm. olisi pitänyt päästä sitikalla kovempaa. Ralliradio oli tällä kertaa huono, kuten jo todettuakin.

Mutta ensi vuotta odotellessa.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Trenchtown kirjoitti:
Jos sijoittuu toiseksi tai kolmanneksi, niin miten helvetissä siitä saa arvosanaksi keskinkertaisen?
Tässähän meilla on perustavanlaatuinen näkemysero. Se, että pystyy satunnaisesti moisiin suorituksiin 6 kilpailijan joukossa ei nosta mielestäni kuljettajaa keskikastin yläpuolelle. Varsinkin siksi, koska en näe Hirvosella olevan minkäänlaisia edellytyksiä voittoon ilman muiden suuria havereita. Näen kaverin tasaisen varmana, muttei erityisen nopeana kuljettajana, seikka joka minun kirjoissani "ajaa" miehen keskinkertaiseksi kuljettajaksi.

Eri asia olisi jos pystyisi näyttävästi, edes satunnaisesti, haastamaan Grönholm-Loeb-kaksikon. Hirvonen on kuitenkin sen verta monta rallia jo ajanut, että olisi pitänyt väläyttää niitä voittomahdollisuuksiakin jo, vaikka kuinka on Grönholm ja Loeb mukana. Jos ei pysty laittamaan hanttiin kyseisille herroille, niin sehän juuri kertoo sen, ettei huipulle ole asiaa ennenkuin nämä herrat sieltä poistuvat, jos silloinkaan, sillä huipulle on muitakin pyrkijöitä. Ymmärrän kyllä jos näet, että miehessä on vielä potentiaalia kehittyä, mutta minä en näe kehitysmahdollisuuksia vauhdin suhteen olevan paljoakaan. Voinhan olla tietysti väärässäkin, mutta aika sen näyttäköön.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Hirvosesta sen verran vielä, että mielestäni keskinkertainen kuljettaja ei edes saa tehdastallipaikkaa. Pitää olla keskivertoa parempi kuljettaja. Paljon on kuitenkin kalustosta kiinni. Tällä hetkellä Hirvosella on nopean auton etu eli kalusto on kunnossa. Siihen nähden nopeampia aikoja olisi pitänyt saada aikaan. Mikko on kuitenkin vielä nuori rallikuskiksi ja kun potentiaalia selkeästi on niin uskallan odottaa vielä Hirvoselta paljon. Ei ehkä vielä tänä vuonna tai seuraavaltakaan mutta parin vuoden päästä Hirvonen tulee taistelemaan maailmanmestaruudesta jos kalusto on vaan kunnossa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jack in the Box kirjoitti:
Tässähän meilla on perustavanlaatuinen näkemysero. Se, että pystyy satunnaisesti moisiin suorituksiin 6 kilpailijan joukossa ei nosta mielestäni kuljettajaa keskikastin yläpuolelle.
Erittäin iso näkemysero. Näetkö siis että MM- sarjassa ei Grönholmin ja Löebin lisäksi ole kuin keskikastin kuljettajia? Jos et, niin kerro minulle ne kuljettajat, jotka mielestäsi ovat Hirvosta parempia, poislukien siis Löeb ja Grönholm. Kukaan muuhan ei tällä kaudella ole osakilpailua voittanut. Daniel Sordo on MM- pisteissä Hirvosta korkeammalla, mutta ei hänkään pysty haastamaan tuota em. kaksikkoa.

Huomioitko ollenkaan muuten sitä, että Hirvonen on kakkoskuljettaja, joka nostaa jalkaa kaasulta silloin kun pomo niin käskee. Paha siinä on tapella voitosta, jos käsky on käynyt että auto ehjänä maaliin, eikä riskejä saa ottaa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
HCM kirjoitti:
Noh noh... Markku Alen kylläkin on mr maximum attack, Ari Vatanen Suomen oma maitopoika.
Jos en väärässä ole niin Vatanen oli se kuka haastattelussa "lanseerasi" termin Maximum Attack, kun häneltä kysyttiin about:
"Että mitenkäs nyt aiot painaa kun on tiukka tilanne" ... tai jotain sinnepäin... Voit toki selventää asian minulle, jos satun olemaan väärässä. :)
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Ihan mielenkiintoisia näkemyksiä täällä.
Minä en missään tapauksessa näkisi Hirvosta "keskinkertaiseksi" kuskiksi.
Toki silloin, kun sopimus julkistettiin Fordin kanssa, niin olin hieman ällistynyt, koska odotin sen paikan aukenevan ilman muuta Toni Gardemeisterille. Nyt jälkeenpäin ei tarvitse enää ihmetellä yhtään. Sitä ei tiedä, että millaista jälkeä esim Garde olisi pystynyt tekemään, mutta villisti arvaten; ei juuri sen parempaa kuin Mikkokaan. Sitä on turha spekuloida sen enempää, mutta mielestäni Mikko on täyttänyt juuri ne odotukset, mitä häneen kohdistettiinkin. Aivan selvä kakkoskuski, jonka hän itsekin tiesi täysin, kun sopimuksen Fordin kanssa allekirjoitti.
On edelleen muistettava myös se tosiasia, että tuo tämän hetkinen Ford alkaa olla vasta nyt siinä iskussa, mikä on tarkoituskin. Onhan se nähty, että uuden auton tuominen WRC-tasolle on haasteellinen homma. Nyt kun on saatu _toistaiseksi_ nämä lapsukset pois ja autoa kehitetty enemmän ja enemmän, alkaa olla paketti pikkuhiljaa kasassa Citroenin haastamiseen. Jossain vaiheessahan tilanne kääntyy päinvastaiseksi. Xsara tulee pian tiensä päähän ja uusi Focus jatkuvassa kehityksessä menee ohi.
Kohta on sitten Loebilla tulossa vaikeat ajat, kun Citroen ajaa uutta autoaan sisään. Tilanne on toistaiseksi se, että Loeb ja Sordo ajavat parempaa autoa, mutta kauaa ei näin enää ole.

Ja kyllähän Maximum Attack on yksinoikeudella Markku Alen :)
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joe kirjoitti:
...Xsara tulee pian tiensä päähän ja uusi Focus jatkuvassa kehityksessä menee ohi.
Kohta on sitten Loebilla tulossa vaikeat ajat, kun Citroen ajaa uutta autoaan sisään. Tilanne on toistaiseksi se, että Loeb ja Sordo ajavat parempaa autoa, mutta kauaa ei näin enää ole.
Tuo on täyttä totta. Peugeotilla oli verrattain sama tilanne silloin, kun täysin suvereeni ralliohjus 206 WRC vaihtui Epäluotettavaan 307 WRC- autoon.
Hienon näköinen on kyllä tuo ensi kauden Citroen:
http://www.paddocktalk.com/news/html/modules/ew_filemanager/images/wrc/2006/CITROEN ANDROS2.jpg
 

scholl

Jäsen
Perustellaanpa hieman näkemyksiä. Ensimmäinen tehdassopimus Hirvoselle oli aikamoinen yllätys rallia seuraavalle kansalle ja kuski päästettiin tavallaan liian nopeasti kovaan paikkaan, koska kaikki meni perseelleen. Garde ajoi viime vuonna vielä vaiheessa olevalla kalustolla aika hyvän kauden, mutta Hirvosen suhteellisen hyvät väläytykset viime kaudella yksityistallin kalustolla toivat sopimuksen, joten siitä täytyy sanoa, että hyvin tehty ja ansaittu tallipaikka.

Siltikin olen sitä mieltä, että Hirvosen vauhti ei riitä. Citroën ei panosta tällä kaudella tuohon Xsaraan sillä tavalla, koska C4:sta hierotaan valmiiksi, joten sen takia ylivoimainen kalusto on taantunut about samalle viivalle. Loeb on vaan niin hyvä kuski, että siihen on vaikea vastata. Ja erikoiselta kuulostaa se, että jos oman tallin autot eivät ole kaksoisjohdossa (kuten joskus Peugeotilla Grönholm ja Burns tai Grönholm ja Rovanperä tai Citröenilla Loeb ja Sainz tai Loeb ja Duval) niin tallipäällikkö käskisi heti rallin alkuosassa nostamaan tassua polkimelta ja varmistelemaan.

Rallissa on tällä hetkellä enemmänkin pulaa tähtikuskeista kuin talleista. Uusia autoja tullee taas viivalle ensi vuonna, mutta mistä saadaan uusia tähtiä. Sainzin, Märtinin ja Burnsin lopettaminen on jättänyt ison aukon tonne rallikartalle. Ja aika ikävä tulee Mikkolan, Blomqvistin, Moutonin, Biasionin, Vatasen, Röhrlin, Alénin, Salosen, Kankkusen, Toivosen ja kumppaneiden kilvoittelua voitosta. Nykyään osittain kyse on Loebin varmuudesta, mutta osittain myös siitä, että tähtikuskeja ei yksinkertaisesti ole kuin Grönholm, Loeb ja Solberg ja se on yksinkertaisesti liian vähän.

Tietysti Mikko Hirvonen tekee hyvää uraa itselleen, mutta minä en pidä tuollaista kaveria tähtiaineksena. Todelliset yrittäjät ovat nuorena vetäneet täysillä ja sitten on tullut ylilyöntejäkin. Aika moni suomalainen on oppinut voittamaan ojan kautta. Viimeisimpänä esimerkkinä tietysti Grönholm, josta moni oli sitä mieltä, ettei hänestä tule koskaan mitään, kun ei pääse maaliin. Itse tosin diggaan paljon enemmän tollaisista kuskeista kuin Grönholm, Toivonen, Alén ja kumppanit ovat olleet verrattuna näihin hirvosiin. Ensin mainitut kuskit laitettoivat kaiken peliin, eivätkä alistuneet mihinkään. Toki Alén oli Stadin kundina paljon sympaattisempi kuin joku Mikko anteeksi olen olemassa Peruskuski, mutta kyllähän se ajotyylikin oli sellainen, että siinä oli sitä jotain.

Keski-Suomen soratiet ovat Hirvoselle niin tuttuja, että siellä olisi pitänyt pystyä haastamaan Loebia. Se on vaan fakta.

EDIT: Unohtui mainita Colin McRae kuljettajana, joka oli nopea ja yliyrittämisen sekä ulosajojen kautta nousi huipulle
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
scholl kirjoitti:
Citroën ei panosta tällä kaudella tuohon Xsaraan sillä tavalla, koska C4:sta hierotaan valmiiksi, joten sen takia ylivoimainen kalusto on taantunut about samalle viivalle. Loeb on vaan niin hyvä kuski, että siihen on vaikea vastata. Ja erikoiselta kuulostaa se, että jos oman tallin autot eivät ole kaksoisjohdossa (kuten joskus Peugeotilla Grönholm ja Burns tai Grönholm ja Rovanperä tai Citröenilla Loeb ja Sainz tai Loeb ja Duval) niin tallipäällikkö käskisi heti rallin alkuosassa nostamaan tassua polkimelta ja varmistelemaan.
En käy kieltämään tuota mitä sanoit Löebista, hän on todellakin erinomainen kuski. Kuitenkin on pakko sanoa että kalustollakin on suuri rooli hänen varmuudessaan. Vai koska viimeksi Löeb on keskeyttänyt tekniseen vikaan?

Tuo mitä kirjoitit tallimääräyksistä on aika kärjistettyä. Hirvonen on ajanut paljon kolmantena tai neljäntenä niin, että edellä olevia ei saa kiinni ajamalla tai se vaatisi isoa riskinottoa. takana olevat ovat jääneet minuuttitolkulla. Ei siinä tilanteessa tehdastallin kakkoskuljettajalla ole todellakaan vapaita käsiä ajamisensa suhteen. Riskejä pitää välttää viimeiseen asti, on parempi ottaa tallille varmat kuusi pistettä, kuin yrittää ottaa sitä seitsemää turhilla riskeillä, ja jäädä kokonaan ilman pisteitä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Trenchtown kirjoitti:
Tuo mitä kirjoitit tallimääräyksistä on aika kärjistettyä. Hirvonen on ajanut paljon kolmantena tai neljäntenä niin, että edellä olevia ei saa kiinni ajamalla tai se vaatisi isoa riskinottoa. takana olevat ovat jääneet minuuttitolkulla. Ei siinä tilanteessa tehdastallin kakkoskuljettajalla ole todellakaan vapaita käsiä ajamisensa suhteen. Riskejä pitää välttää viimeiseen asti, on parempi ottaa tallille varmat kuusi pistettä, kuin yrittää ottaa sitä seitsemää turhilla riskeillä, ja jäädä kokonaan ilman pisteitä.

No jossain vaiheessahan se Hirvonen on sinne kolmannelle tai neljännelle sijalle tippunut, ellei sitten talli ole määrännyt jo lähtöviivalla, että ajat rauhallisesti, mikä kuulostaisi aika oudolta. Sitä paitsi Hirvonen itse sanoi Jyväskylässä joidenkin pätkien jälkeen(muistaakseni ensimmäisenä päivänä), että ajoi aivan limiitillä, eikä voisi kiristää enää vauhtia. Näilläkin pätkillä hän kuitenkin hävisi sekä Grönholmille että Loebille selvästi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös