Jyväskylän Neste-Rally 17-20.8

  • 12 691
  • 124

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Eiköhän tämä perinteinen Jyväskylän MM-ralli ansaitse oman ketjunsa.
Eli reilun viikon päästä se lähtee taas käyntiin. Torstaina ralli avataan tuttuun tapaan siis Killerin yleisöerikoiskokeella, joka muuten televisioidaan Eurosport-kanavalta yli 100 maahan. Onko kellään tietoa, että onko Killeriä muutettu esim. viime vuodesta mitenkään?

Ja sitten niitä veikkauksia kehiin. Pelottava ajatus on, että ralli saa tänä vuonna kolmannen -ei pohjoismaisen- voittajan. Jos muistini pelaa oikein, niin aikaisemminhan vain Sainz ja Auriol ovat tähän pystyneet.
Grönholm on voittanut kuudesta edellisestä Neste-rallista viisi. Eli Marko Märtinin voitto 2003 pilasi tuota putkea. Toivotaan, että Bosse ottaisi kuudennen voittonsa tänä vuonna.
Toki myös muilla suomalaisilla on sanansa sanottavana. Hirvonen taistelee varmasti podium-paikasta ja Gardemeister voi myös yllättää.
Petter Solbergia ei tarvitse vissiin nykyään edes mainita enää. Subaru on sen verran tussu, että eiköhän se nyttenkin hajoa jossain Urrian hypyssä.

Tänä vuonna täytyy tyytyä pitkästä aikaa seuraamaan rallit kotisohvalta, mutta pystyypähän seuraamaan tilanteita ainakin paremmin. Kai ralliradio sentään toimii vielä entiseen tapaan?!

Laitetaan vielä oma veikkaukseni podium-kolmikosta:
1. Grönholm
2. Loeb
3. Hirvonen
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Itse olen menossa ihan paikan päälle, aamukuudelta pätkien varteen mentaliteetilla. Mökki Himokselta joten pätkille on siitä suht helppo lähteä. Eiköhän Grönholm&Loeb kaksikko jaa voiton kohtalon ellei tekniikka petä tai koivu tule vastaan. Onko kukaan muu jatkislainen lähdössä rallia katsomaan?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Joe kirjoitti:
... ja Gardemeister voi myös yllättää.

Eipähän Garde yllättele mitään, kun ei aja koko rallissa.

Paikalla ollaan Ouninpohja Idässä kellon ympäri..
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Köpi kirjoitti:
Eipähän Garde yllättele mitään, kun ei aja koko rallissa.

Mitäs hemmettiä? Muistelin, että teki joskus muutama kuukausi sitten diilin nimenomaan tämän rallin ajamisesta, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun muisti pettää. Neste-rallin sivuilta kun ei pysty avaamaan sen enempää aikatauluja, kuljettajia eikä mitään, kun jostain syystä ne eivät vain aukene.
 
Paikanpäälle lähdetään tänäkin vuonna. Ilmeisesti johonkin lauantai aamun pätkälle. Viime vuonna oltiin Ouninpohjalla. Grönholmilla hyvät mahdollisuudet pitää voitto Suomessa. Loeb kuitenkin se vakavin uhkaaja. Toivon mukaan Hirvonen on myös kärkikahinoissa. Suomalaiset ovat kuitenkin aina menestyneet Jyväskylässä hyvin, vaikkei huippu-autoa ole alla ollutkaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Joe kirjoitti:
Mitäs hemmettiä? Muistelin, että teki joskus muutama kuukausi sitten diilin nimenomaan tämän rallin ajamisesta, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun muisti pettää. Neste-rallin sivuilta kun ei pysty avaamaan sen enempää aikatauluja, kuljettajia eikä mitään, kun jostain syystä ne eivät vain aukene.

Kyllä ne minulla ainakin aukenevat. Kysehän on lähinnä siitä, että se auto, millä Garde on muutaman kisan alkukaudella ajanut, on tässä kisassa Janne Tuohinon alla.

Sääli, olisin kyllä itsekin halunnut Gardemeisterin nähdä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ai saatana, vuoden paras reissu kolkuttelee taas ovella. Meitä on sellainen 5-7 hengen porukka taas lähdössä, oisko tämä nyt sitten kuudes tai seitsemäs kerta. Kaverin perheellä on joku sukumökki Mäntässä, joka on itseoikeutetusti meidän käytössämme joka vuosi rallien aikaan. Sauna lämpeää joka ilta, ja reissu suoritetaan aina pelkästään jätkäporukassa. Kun kenenkään akka ei lähde mukaan, ei riitojakaan akan kanssa voi tulla.

Todellinen äijäreissu siis tulossa, neljä päivää eletään grillisapuskalla ja bissellä. Joka vuosi on reissun jälkeen totaalisen loppu, mutta on se sen arvoista. Autossa saa toki istua varmaan taas sen 1300- 1500 kilometriä, mutta mitäs noista.

Grönholm hoitaa tänä vuonna homman kotiin, Hirvosen säestäessä kakkosena. Loeb on kolmas kuitenkin selvästi Fordin kaksikolle jääneenä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Olisi niin kiva ollut hehkuttaa tähän ketjuun, että allekirjoittanut on Neste Rallissa työntekijänä toisena vuotena peräkkäin, vaan eipä AKK'n sähläyksen takia olekaan perkele. No katsomaan menen kun sain korvikkeeksi vipit joka päivälle : ) Viime vuonna olin duunissa siis, ajanotossa ja logistiikassa. Oli hienoa nähdä MM-ralli toiselta puolelta muuria, tosin Himoksen & Vaherin 49 tunnin yhtjaksoinen duunivuoro pisti miettimään onko tässä mitään järkeä, vapaaehtoisena kuitenkin mukana, tosin AKK'n listoilla.

Jotenkin vaisun tuntuinen ralli tänä vuonna tulossa, ei voi mitään. Jos ei ihmeitä tapahdu, Make vie ja selkeästi. Loeb väläytteli viime vuonna, mutta nyt pitää muistaa, että viime vuonna Grönholm ajoi tankkilaiva 307'lla, Loeb huippu Citikalla, silti voitto jäi Suomeen. Tänä vuonna aina kun tekniikka on pelannut ja kivet ovat malttaneet jättää Maken auton rauhaan, Ford on ollut ylivoimainen soralla. Hirvosellakin on kaikki eväät lyödä Loeb, eli kaksoisvoitto Suomeen & Fordille. Saksan rallilla on myös iso rooli. Mikäli Grönholm onnistuisi kaventamaan MM-eroa Saksassa, Loeb ei lähtisi paineitta Suomeen ajamaan. Mikäli Loeb lisää johtoaan Saksassa, lähes paineitta ajava ranskalainen voi sittenkin olla paha vastustaja.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laskeskelin, että tämä on kymmenes vuosi peräkkäin, kun tulee lähdettyä Jyskälään. Ensimmäiseltä reissulta jäi parhaiten mieleen silloin vielä MM-uransa ensiaskeleita ottavan Marcus Grönholmin Toyota Corolla WRC:n hyytyminen bussipysäkillä siirtymätaipaleelle. Olin vielä vieressä katsomassa kun Rautiainen avasi konepellin ja ihmetteli mitä tapahtui.

Tänä vuonna on suunnitelmissa nähdä autot seitsemän kertaa: perjantaina Lankamaa ja Mökkiperä kahteen kertaan, lauantaina kaksi pätkää, varmaankin Vaheri ja Moksi-Leustu sekä sunnuntaina Kuohu kahteen kertaan. Muuten sama suunnitelma kuin viime vuonna, paitsi että olimme sunnuntaina Kruununperässä.

Majoitteena toimii edellisvuosista poiketen pakettiauto. Onneksi ei tarvitse nukkua enää henkilöautossa, sillä kolme yötä etupenkillä peräkkäin on aika puuduttavaa puuhaa. Ja perinteisesti tietenkin nukutaan pätkän varrella.
 

65536

Jäsen
Suosikkijoukkue
Takatukat
1. Loebster
2. Turska Suulper
3. ??

Röönholm ja muut Sotkan kävelevät mainokset ovat Kankkusen rallisaunalla ottamassa lukua.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ruutuässä kirjoitti:
Ensimmäiseltä reissulta jäi parhaiten mieleen silloin vielä MM-uransa ensiaskeleita ottavan Marcus Grönholmin Toyota Corolla WRC:n hyytyminen bussipysäkillä siirtymätaipaleelle. Olin vielä vieressä katsomassa kun Rautiainen avasi konepellin ja ihmetteli mitä tapahtui.

Lisätään tähän vielä sen verran (Ruutuässäkin muistanee), että syynähän oli bensan loppuminen. Make sanoi jossain haastattelussa muutama vuosi myöhemmin, että jos joskus elämässä on ollut tilanne jossa haluaisi muuttua näkymättömäksi ihmisjoukon edessä, tuo olisi ollut juuri se, kuulemma "nolotti niin perkeleesti". Tv-kuvista muistan katselleeni kun kaksikko Grönholm - Rautiainen yritti autoa hytkyttämällä saada tankista viimeisiä pisaroita irti vaan tyhjästä oli tuolloin paha nyhjäistä.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
tintti83 kirjoitti:
Suomalaiset ovat kuitenkin aina menestyneet Jyväskylässä hyvin, vaikkei huippu-autoa ole alla ollutkaan.

Mitä tarkoitat tällä? Siis yleisesti ottaen menestystä? Se on mielestäni suhteellinen käsite, mutta jos vaikka ruoditaan voittajia, niin tästä täytyy olla täysin eri mieltä.
Grönholm on voittanut siis kuudesta edellisestä Jyväsylästä viisi ja jokainen huippuautolla. 206 oli sellainen tykki, ettei paremmasta väliä (lähivuosina) ja kyllähän se 307 oli hyvä myös, mutta ainoa mikä siinä mätti, oli sen hidas kehittyminen ja toistuvat samankaltaiset viat, joita ei jostain syystä pystytty korjaamaan seuraaviin kisoihin. Samahan se on tällä hetkellä Fordilla. Auto on erittäin hyvä, mutta kun se on uusi ja vasta kehitysvaiheessaan, niin keskeytyksiä on tullut sekä Hirvoselle, että Bosselle nimenomaan tekniikan pettämisen takia. Kyllähän 307:kin (OMV-Norway) tällä hetkellä kulkee luotettavasti kisasta toiseen, kun sen pahin kehitysvaihe on takana. Ainoa vaan, että Manfred Stohlin ja Henning Solbergin tasoisilla kuskeilla ei hätyytetä kärkisijoja.

Palatakseni tuohon menestykseen, niin ennen Marcuksen valtakautta oli Tommi Mäkisen viiden voiton putki. Silloin Mitsu oli luotettava ja varma ajokki. Tai toisaalta, mikä nyt rallissa on koskaan varmaa. Huippuauto se joka tapauksessa vielä 90-luvun loppupuolella oli.
Tätä listaa voisi jatkaa vielä pitkäänkin, koska 80-luvulla Salonen ja Vatanen voittivat hirmutykki 205:llä, Mikkola Quattrolla, Alen Lancia Deltalla jne jne jne.. Mielestäni kovan luokan autoja kaikki aikoinaan :)
Jos taas puhutaan siitä, että "menestyminen" tarkoittaa esim. sijoja 4-6, niin tokihan sinne sitten mahtuu satunnaisia väläytyksiä "huonommillakin" autoilla, kuten lähihistoriassa Gardemeister Skodalla.
 
Niin no tuolla menestyksellä tarkoitin muutakin kuin voittoja. Eli pistesijoja. Hyviin tuloksiin on päästy heikommallakin kalustolla. Voittoon toki tarvitaan ihan yleisestikin jo huippu autoa. Tosin viime vuonna Grönholmilla ei se paras auto ollut. Mutta Loebilla taisi olla epäonneakin mukana.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joe kirjoitti:
Ja sitten niitä veikkauksia kehiin. Pelottava ajatus on, että ralli saa tänä vuonna kolmannen -ei pohjoismaisen- voittajan. Jos muistini pelaa oikein, niin aikaisemminhan vain Sainz ja Auriol ovat tähän pystyneet.
Grönholm on voittanut kuudesta edellisestä Neste-rallista viisi. Eli Marko Märtinin voitto 2003 pilasi tuota putkea.

Eli siinähän se kolmas ei-pohjoismainen voittaja rallin historiassa. :)
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Killerin uusi katsomo?

Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä, kun kylillä kuulin että Killerille on rakennettu uusi katsomo etukaarteeseen. Onkos kukaan Jyväskylässä päin asusteleva tai muuten siellä päin liikkunut käynyt katsastamassa minkälaisesta katsomosta on kyse? Sitähän voisi jopa miettiä Killerillä käymistä torstai-iltana, jos siellä vaikka jotain näkisikin...
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Gianfranco kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä, kun kylillä kuulin että Killerille on rakennettu uusi katsomo etukaarteeseen. Onkos kukaan Jyväskylässä päin asusteleva tai muuten siellä päin liikkunut käynyt katsastamassa minkälaisesta katsomosta on kyse? Sitähän voisi jopa miettiä Killerillä käymistä torstai-iltana, jos siellä vaikka jotain näkisikin...
Näyttäisi siellä videokuvan perusteella olevan jonkinlainen katsomo: http://www.killeri.fi/videot/lahto4.wmv
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gianfranco kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä, kun kylillä kuulin että Killerille on rakennettu uusi katsomo etukaarteeseen. Onkos kukaan Jyväskylässä päin asusteleva tai muuten siellä päin liikkunut käynyt katsastamassa minkälaisesta katsomosta on kyse? Sitähän voisi jopa miettiä Killerillä käymistä torstai-iltana, jos siellä vaikka jotain näkisikin...
Kyllähän Killerillä näkee vallan mainiosti, omien kokemuksien mukaan kun menee kolme tuntia ennen alkua paikalle saa tuolinsa asettaa melko rauhassa sellaiseen paikkaan sinne ravintolan eteen, ettei kukaan pysty blokkaamaan näkyvyyttä. Se, meneekö sen kolme tuntia ennen sinne jää jokaisen oman harkinnan varaan.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Trenchtown kirjoitti:
Kyllähän Killerillä näkee vallan mainiosti, omien kokemuksien mukaan kun menee kolme tuntia ennen alkua paikalle saa tuolinsa asettaa melko rauhassa sellaiseen paikkaan sinne ravintolan eteen, ettei kukaan pysty blokkaamaan näkyvyyttä. Se, meneekö sen kolme tuntia ennen sinne jää jokaisen oman harkinnan varaan.

Tottahan tämäkin on; tosin ulkopaikkakuntalaisena/työssäkäyvänä torstaina ei pääse ihan kolmea tuntia ennen starttia paikalle ja perjantaina taas hyvä jos ehtii paikan päälle ollenkaan (Vellipohja 2:lta ja Mökkiperä 2:lta) tulee hieman hoppu... Mutta katsomo toivottavasti pikkasen helpottaa näkyväisyyttä. Tosin jos pikkasenkin tulee vettä (=jengi kantaa paikalle sellasia pj-teltan kokoisia sateenvarjoja), niin takarivissä voi hyvällä syyllä keskittyä vaikka lakun ostoon tai kaljan juontiin...

Mutta hyvä uudistus tämä katsomo ehdottomasti!

G
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gianfranco kirjoitti:
...Tosin jos pikkasenkin tulee vettä (=jengi kantaa paikalle sellasia pj-teltan kokoisia sateenvarjoja), niin takarivissä voi hyvällä syyllä keskittyä vaikka lakun ostoon tai kaljan juontiin...
Kyllä siellä näkee sateenvarjojenkin yli, jos onnistuu valtaamaan paikan siltä pieneltä "korokkeelta/kynnykseltä", joka siinä ravintolan ikkunoiden alla on. Mutta se tosiaan edellyttää paikallaoloa vähintään sen kolme tuntia ennen. Hienoa on että uusia katsomoita rakennetaan, sillä kun mm- ralli tuodaan noin lähelle ihmisiä, pitää kaiken olla järjestyksessä niin, että tapahtumasta jää positiivinen kuva ensikertalaisellekin.

Itse kyllä passaan Killerin tänä vuonna, juurikin siksi että sinne pääsemiseen ja sieltä pois pääsemiseen kuluu liikaa aikaa.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Olen perjantaina menossa Jyväskylään ralliin liittymättömistä syistä ja olen harkinnut Killerin yleisö-ek:lle menoa. Onko todella niin, että näkyvyys on heikko ellei paikalle mene monta tuntia ennen itse showta?

Mielenkiintoista olisi ensi kertaa elämässään käydä katsomassa paikan päällä kun huippukuskit rattia vääntävät, mutta eipä huvittaisi 15 euroa maksaa, jos ei ralliautoja näe kuin vilaukselta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Korhonen kirjoitti:
Olen perjantaina menossa Jyväskylään ralliin liittymättömistä syistä ja olen harkinnut Killerin yleisö-ek:lle menoa. Onko todella niin, että näkyvyys on heikko ellei paikalle mene monta tuntia ennen itse showta?

Mielenkiintoista olisi ensi kertaa elämässään käydä katsomassa paikan päällä kun huippukuskit rattia vääntävät, mutta eipä huvittaisi 15 euroa maksaa, jos ei ralliautoja näe kuin vilaukselta.
Niinkuin sanottu, uusi katsomo sinne on ilmeisesti rakennettu, että kyllä siellä näkee, mutta paikalle kannattaa oikeasti mennä minimissään 1,5 tuntia aikaisemmin, jotta pääsee edes lähelle haluamaansa katselupaikkaa. Ja kyllä siellä enemmän näkee kuin vilauksen, vaikka tulisi viimeisenä paikalle.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Trenchtown kirjoitti:
Niinkuin sanottu, uusi katsomo sinne on ilmeisesti rakennettu, että kyllä siellä näkee, mutta paikalle kannattaa oikeasti mennä minimissään 1,5 tuntia aikaisemmin, jotta pääsee edes lähelle haluamaansa katselupaikkaa. Ja kyllä siellä enemmän näkee kuin vilauksen, vaikka tulisi viimeisenä paikalle.

Joo, ja jos ei ole koskaan käynyt ja ilma ei nyt aivan karmea ole, niin onhan siellä aina ollut hieno fiilis. Eli ihan jo senkin puolesta suosittelen käymistä Killerillä, mikäli alueella liikkuu. Se, että meikäläinen pauhaa huonosta näkyvyydesta johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että rallifriikkinä Killeri ei kuulu aivan niihin "lempparikohteisiin" Neste Rallissa ja sen vuoksi jokainen pikku miinus muuttuu helposti hyväksi syyksi jättäytyä pois Killeriltä... ;-)
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Kyllä minä ainakin suosittelen Killerillä käymistä, jos siellä ei vielä ole koskaan käynyt. Tunnelma on ainutlaatuinen ja näkee autot kyllä koko kierroksen ajan hyvin, eikä pelkästään vilaukselta. Muutaman kerran on joutunut olemaan todella ahtaasti massan seassa ja edessä on ollut isompaakin äijää, mutta aina sieltä nähnyt on. Suunnilleen noin 2 tuntia ennen oon aina vääntäytynyt paikalla ja se on ollut sopiva. Pahimmat ruuhkat ovat siinä tuntia ennen starttia, eli ei kannata niin viime tippaan jättää sitä tulemista.
Tuo lisäkatsomo on kyllä hyvä homma. Paljonkohan se tuo lisäpaikkoja?

Pee kirjoitti:
Eli siinähän se kolmas ei-pohjoismainen voittaja rallin historiassa. :)
Tuota tuota.. Eiköhän kaikki ymmärtäny kuitenkin, että mitä hain takaa :)
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Edellisten tapaan suosittelen menemään, jos vain on mahdollista. Killerillä en ole ollut rallia katsomassa, mutta Kuninkuusraveissa olen ollut samanlaisessa väenpaljoudessa eri raviradoilla useana vuonna. Aina olen nähnyt vähintään tyydyttävästi, vaikkei pituutta ole edes 160 cm.

Uusi katsomo on osa suurempaa Killerin kehittämistä ja lähitulevaisuudessa katsomoalueelle rakennetaan mm. pengerkatsomo nykyisten katsomorakennusten viereen. Enemmänkin muutoksia tehdään, mutta uudistuksista katsomo palvelee ehkä eniten ralliyleisöä. Linkki: http://www2.jkl.fi/kaavakartat/Killeri_yleissuunnitelma_kaavaluonnos_030406.pdf
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
SR kirjoitti:
Uusi katsomo on osa suurempaa Killerin kehittämistä ja lähitulevaisuudessa katsomoalueelle rakennetaan mm. pengerkatsomo nykyisten katsomorakennusten viereen. Enemmänkin muutoksia tehdään, mutta uudistuksista katsomo palvelee ehkä eniten ralliyleisöä. Linkki: http://www2.jkl.fi/kaavakartat/Killeri_yleissuunnitelma_kaavaluonnos_030406.pdf

Wow! No tuossa on otetta! Milloinkohan tuollainen visio mahtaa vaan toteutua? Näyttäisi Killerikin hieman arvokkaammalta "hevourheilukeskukselta" kuin nykyään... Eikös Jyväskylässä muuten ole tässä lähivuosina Kuninkuusravit, joita varten myöskin tarvittaneen hieman lisää katsomokapasiteettia? Rallin kannaltahan uudistukset näyttävän ihan mukavilta, joskaan itse erikoiskoe tuskin tuosta saa mitään erityisiä uudistumismahdollisuuksia. Jotain uutta supererikoiskokeeseen voisi pikku hiljaa jo kyllä toivoa... Eri ajosuunta, jos ei muuta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös