Tulipa tuossa eilen pohdiskeltua JYPiä, kannattajia ja taloutta sen jälkeen, kun jostain artikkelista luin Ville Peltosen palopuheesta, jossa korostettiin IFK:n merkitystä yhteisölle. Tuon artikkelin mukaan Peltonen puheessaan oli todennut jotakuinkin näin: "Arvatkaa kuinka moni kausikorttilainen vaati rahoja takaisin viime kaudesta? Ei yksikään".
Mitenköhän tuo JYPissä meni? En missään nimessä halua tuomita niitä, ketkä ovat kompensaatiota maksetulle kausikortille pyytäneet. Enempi tuossa mietin sitä, että olisiko tilanne kompensaatioiden ja tälle kaudelle myytyjen kausikorttien suhteen toinen, jos pitkäjänteisesti seuran päässä oltaisiin tehty töitä sen eteen, että ollaan vähän lähempänä kannattajia? Että tuntuisi, että kannattajien merkitys on seuralle yhtä suuri kuin seuran merkitys kannattajille. Siinä kohtaa ehkä tuollaisissa poikkeustilanteissa päätös erilaisten kompensaatioiden suhteen sekä kausikortin uusimisen suhteen voisi olla toinen?
Totta kai iso osa rahasta tulee sponsoreilta, mutta siinä kohtaa, kun jäädään sankoin joukoin kotiin pelipäivänä, alkaa tuo tuntumaan seuran taloudessa aika äkkiä (vrt. viime kausi). Siinä kohtaa meillä yksittäisillä kuluttajilla alkaakin olla merkitystä ja olisi hyvä, että tiivis suhde kannattajakuntaan olisi luotu. Oulussa tunnutaan tuskailevan vähän saman asian kanssa, kun koetaan, että tavalliset kannattajat on unohdettu.
Ikävä kierrekin tuosta syntyy - itselle iso asia paikan päällä olossa on se tunnelma. Jos katsojia on se 2000, niin ei tunnelmakaan ihan katossa ole. Sitten jos pelikin sakkaa, niin helppo on olla menemättä. Enkä minä mikään mallioppilas ole. Kausikortti on, mutta läheskään joka peliin en pääse. Pahimpina aikoina olen saattanut jättää menemättä ihan sillä, että välttelen tappion tuottamaa ketutusta.
Ottelutapahtumaketjussa tuli asiasta keväällä jo mainittua, mutta jotenkin minusta niitä ensisijaisia tunnelman luojia siellä katsomossa pitäisi pitää erityisen hyvänä ja huomioida paremmin. Lisäksi tulisi varmistaa, ettei heidän tapauksessa hinta muodostu esteeksi hallille tulolle. Siellä kun saattaa olla useampikin tuleva istumapaikkakausikorttilainen, jotka seuraavan pandemian aikana pohtivat kortin uusimista tai rahojen palauttamista. Jos ovat kasvaneet yhteen seuran kanssa ja seuralta on tullut kädenojennuksia, niin vaikuttaahan tuo päätöksentekoon monella.
Viimeiset somevideot ovat jo hyvä askel oikeaan suuntaan, mutta enemmän kannattajien iholle pitäisi vielä päästä. Eikä sillä väliä, vaikka sinne päätyyn jää pelin jälkeen kolme kaveria heiluttamaan lippuja ja kiittämään joukkuetta - joukkueen tulisi antaa sitä lovea takaisin aina. Oli sinne päätyyn jäänyt sitten kaksi tai 200 kannattajaa. Eilistä peliä piti kuunnella radiosta, kun olin muualla. Jossain kohtaa selostuksessa todettiin pelitilanteen jälkeen Salosen antaneen propsit päädyn kannattajille. Minä annan Sählälle tuosta isot propsit. Tämän vuorovaikutuksen kautta sitten isosti tunnelmaa halliin ja kunhan peli näyttää siltä, että mennään eteen päin, niin ehkä saadaan enemmän porukkaa halliin?