knttrtknkn1
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Tämä!
Mielestäni JYPin ongelmat viime vuosina pudotuspeleissä ovat johtuneet suoraan sekä välillisesti tästä lähes puhtaasta miesvartiointi puolustuksesta jolla joukkue pelannut jo vuosia, onhan tuossa etuja, mutta niin on isoja haittatekijöitäkin. Pudotuspelit nämä haittatekijät saattavat vaan korostua, jos vastustaja on "tuoreemmilla" jaloilla tai "paremmalla" pelikäsityksellä liikkeellä. Mikäli virhe tulee, niin sitä on vaikea ehtiä paikkaamaan tällä JYPin systeemillä, kun on mies vs mies.
Itse olen aika puhtaan aluepuolustuksen kannattaja, mutta faktahan on se että kyllä joukkue voi voittaa oli puolustus tyyli alue, mies tai niiden yhdistelmä. Mielestäni kuitenkin JYPin varsin hitaahko joukkue hyötyisi tuosta aluepuolustamisesta enemmän kuin nykyisestä. Olisi mielenkiintoista tietää miksi aina RDn ajoista lähtien JYPissä on mies vs mies ratkaisuun päädytty, varsinkin kun sekä Ahon Ässät, että RDn Jukurit esim viime kaudella pelasivat enemmän aluetta kuin Virtasen JYP. Onko tämä päätös linjattu syystä tai toisesta seuratasolla vai onko tämä ns normaalisti kulloisenkin valmennuksen päätettävissä.
Muuten ensi kauden pelitavasta haluaisin, että vihdoin Virtasen ajatukset näkyisivät myös kentällä ja JYP pelaisi tuota nopeaa kiekkokontrollia (ts reagointipeliä, pystysuunnan kiekkokontrollia,, pelikirjastoaukin tuota haluaa nimittää)
Mikäli joku ei vielä tiedä mitä tarkoitan, niin tässäkin ketjussa minä ja varsinkin @JypFabu on tuota hyvin avannut. Viime kaudella KalPa pelasi tuota ja se oli sekä tehokasta, että upean näköistä. Kansainvälisesti paras ja tunnistettavin esimerkki on mielestäni yhä Kanada, vaikka World Cup matseissa emme oikeastaan tätä nähneetkään.
Virtasen haastatteluista sekä henkilökohtaisesti juttelemalla pidän 100% selvänä, että myös Veltsu haluaisi JYPin pelaavan lähes identtistä kiekkoa, kuin KalPa viime kaudella toki omin painotuksin. Minulle onkin sekä ollut, että on suuri kysymysmerkki, miksi JYPin peli ei ole sitten kentällä ajatuksia vastannut? Toivottavasti tulevalla kaudella vastaa, sillä tuolla materiaalilla jos päästäisiin tuota nopeaa kiekkokontrollia pelaamaan, niin tulos olisi todennäköisesti murhaavaa vastustajien kannalta.
Minulla on sellainen mielikuva että Dufvan ja Ahon alaisuudessa JYP pelasi alue- ja miespuolustuksen yhdistelmää. En muista että esim. Dufvan aikana JYP:n pakit olisivat seuranneet miestä oman maalin takaa oman puolustusalueen toiseen kulmaan, vaan mikäli vastustaja kiersi JYP:n maalin niin JYP vaihtoi puolustajaa siten että painollinen pakki lähti mieheen ja painoton tuli maalin eteen puolustamaan maalinedustaa. Samoin kun JYP puolusti johtoa kolmansissä erissä Dufvan ja Ahon aikana niin osattiin tehdä sellainen kilpikonna oman alueen keskustaan ettei JYP:llä ollut mitään hätää. Tälläinen ei onnistu miesvartiointia pelaamalla. Tämä siis oma miesmuistikuva asiasta, joten voin olla väärässäkin.