Tekemätön paikka? Ei ehkä. Helvetin vaikeaa? Todellakin.
Minulla on ihan sisäpiiritietoa tästä, että jo nykyisen henkilöstömäärän saaminen on ollut työn ja tuskan takana. Ei ole helppo paikka, kun on kyse lyhyestä pätkätyöstä ja vain viikonloppuisin. Eikä siihen voi ottaa ketä tahansa, vaan vaaditaan lupia ja osaamista jonkin verran.
Tässä ei ole kyse siitä, että JYP olisi kokenut nykyisen määrän riittäväksi, vaan siitä, että enempää ei meinaa olla saatavilla, vaikka kuinka halutaan. Ajoittain on nykyiseen määräänkin tullut vajausta, kun tulee yllättäviä poissaoloja.
Eikä tämä muutenkaan ole kiinni pelkästään henkilöstömäärästä, vaan tilat ovat muutenkin hyvin rajalliset sekä työskentelyn, että jonottamisen kannalta. Tähän ei ole olemassa yksinkertaisia ratkaisuja, vaikka jotkut laskutoimitukset voivat sellaisen vaikutelman antaakin.
Kääntäisin asian ympäri, ja kysyisin, että mitä JYP on tehnyt saadakseen tekijöitä ottelutapahtumiin? Minun muistikuvani mukaan JYP on mainostanut joka syksy lyhyellä ja napakalla uutisella, että ottelutapahtumiin kaivataan henkilöstöä.
Kaivelin Googlesta muutaman syksyn uutisen aiheesta, ja niissä on puhuttu aina vain otteluisännän/seremoniamestarin paikasta, joskus myös kioskitoiminnasta, mutta ei koskaan "kaljankaatajista". Miksi näin? Kuluvana syksynä JYP on hakenut uutisen kautta ottelutapahtumaan seremoniamestaria, mutta miksei muita työntekijöitä?
Leikitellään asian kanssa, että minä haluaisin mennä JYPin tapahtumaan töihin kaatamaan kaljaa. Miten toimin? Kotisivulta ei löydy mitään "tule meille töihin" -sivua, tai edes mitään selkeitä yhteystietoja henkilöstä, johon voisi olla asian tiimoilta yhteydessä. En muista koskaan myöskään nähneeni JYPiä minkäänlaisilla Keski-Suomen opiskelijamessuilla tai opiskelijatapahtumissa esittelemässä omaa toimintaansa. Kaljankaatajan työ ottelutapahtumissa soveltuu erinomaisesti opiskelijan lisätyöksi, koska työt osuvat lukukauden keskelle ja vain muutama tunti viikossa ei häiritse opiskelua.
Tämäkin puoli menee taas hiljaisen some-preesensin alle, mutta miksei JYP vaikka esittele/haastattele ottelutapahtumissa toimivia henkilöitä? Säännöllisillä päivityksillä voisi tuoda paremmin ilmi sitä, että JYP tarjoaa TÖITÄ tai VAPAAEHTOISHOMMIA monille halukkaille, ja että haku on jatkuvasti päällä. Siellä voisi myös tekijät itse päästä ääneen ja kertoa millaista ottelutapahtumissa työskentely on ollut ja mitä sieltä on saanut palkan ohella. Tässä tätä viestiä kirjoittaessa tuli jopa mieleen idea podcast-jaksosta, jossa äänessä olisivat ottelutapahtuman tuottajat (seremoniamestari, dj, järkkäri, kioskipalvelut jne).
JYPin ottelutapahtumasta minulla ei ole omakohtaista kokemusta "tiskin takaa", mutta muista keskisuomalaisista urheilutapahtumista on. Vaikka omalta osaltani työt ovat olleet palkatonta vapaaehtoistyötä, ovat nuo reissut joka kerta antaneet enemmän kuin ottaneet. Ihan jo se, että pääsee näkemään miten urheilutapahtuma rakentuu on jo hieno kokemus, mutta myös ko. lajin urheilijoihin törmääminen ja erilaisten "juorujen" kuuleminen on hieno lisä. Puhumattakaan sitten siitä, että vapaaehtoisuudesta huolimatta tuo on ehtaa työkokemusta, joka on myös minua ajanut eteenpäin työurallani.
Jos/kun tekijöistä on pulaa, niin kyllä JYPin pitäisi pystyä tekemään enemmän tilanteen korjaamiseksi. Sekään ei ole selitys, että ei ole rahaa tai resurssia, koska tällä hetkellä JYP hukkaa joka ottelussa euroja työvoimapulan vuoksi.