Eilen tuli Jatkoaikaveljen kanssa aika paljon keskusteltua tästä Suopuron oksennuksesta. Olipahan melkoinen kirjoitus.
1. Olen täysin samaa mieltä siitä, että joukkue ei ole Virtasen hallussa.
2. Olen täysin samaa mieltä siitä, että nykytyylillä ei välieriä nähdä. Toivottavasti edes puolivälierät.
3. Olen täysin samaa mieltä siitä, että joukkue ei pelaa valmentajalle.
4. Pidän Virtasen käyttäytymistä Abid ja Myttynen -caseissa huonona, mutta me emme tiedä kaikkea. Voihan olla, että miekkoset ovatkin maailman pahimpia joukkueen sisältä nakertajia ja Virtanen on toiminutkin harvinaisen kypsästi. Tosin tätä en usko, kun Abid sai kuitenkin jatkosopimuksen täksi kaudeksi ja Myttysellekin annettiin useamman kauden sopimus.
Suopuron kirjoitus oli yksi huonoimmista jutuista, mitä olen koskaan painetusta mediasta lukenut. Ja kyllä, painettu media on vielä armon vuonna 2014 painoarvoltaan huomattavasti edellä merkitykseltään kuin nettiin kirjoitettu purkaus JYPin kannalta. Istun kotipelit istumakatsomossa niiden vanhempien herrasmiesten keskellä, jotka tuovat omien tai yritystensä kautta JYPiin ne tärkeimmät eurot. Myös siviilissä olen paljon tekemisissä JYPin yhteistyökumppaneiden edustajien kanssa. Kun puhutaan mitä JYPistä ollaan mieltä, aina siellä puhutaan mitä Ksml on kirjoittanut tai mitä vieraspelin radio/tv-lähetyksissä on sanottu. Ei sanallakaan mainita sitä, mitä on kirjoitettu netin otteluennakossa, Jatkoajassa tai somessa. Kun Suopuron teksti päästetään läpi viikonlopun Keskisuomalaisessa, vaikutus on valtava. Paljon isompi kuin minkään nettikampanjan.
Toinen juttu: mitä Suopuro tuolla luuli voittavansa, jos hän ajatteli JYPin parasta? Ratkaisukeinoksi Suopuro ehdottaa käsien pystyyn nostamista ja vallan antamista pelaajien haltuun. No huh! Onnistuu kerran vuosisadassa ja silloinkin sattumalta. Mitä luulette, miten joukkue pelaisi jos Virtanen oikeasti tekisi noin? Kuka sitä porukkaa sen jälkeen johtaisi? Joka asialle (harjoitusohjelmasta kokoonpanoihin ja peluutukseen) löytyisi napisija ja kukaan ei olisi asemassa, jossa voisi johtajuudellaan hommaa viedä eteenpäin. Kumpiko ottaa aikalisät, Perrin vai Louhivaara? Kuka ohjeistaa kun näkee, että Perrin pelaa jossain kohtaa päin persettä, kun Perrin johtaa joukkuetta? Kuka sanoo Louhivaaralle, että näillä näytöillä tiput kolmoseen kun joukkueessa on viisi parempaa laituria? Kuka pudottaa kokoonpanosta koviakin äijiä, kun loukkaantumislista lyhenee? Kuka tekee selväksi Tuppuraiselle, että taso ei riitä?
Ei Micke, ei näin. Sahasit tuolla puheenvuorolla Virtasen oksan tosi ohueksi. Ensi kauden osalta se ei minua harmita tippaakaan, toivon, että koutsi vaihtuu. On siinä helppo lähteä JYPiä myymään, kun valmentajana on henkilö josta ei "varmojen" lehtitietojen mukaan tykkää joukkue, katsojat tai kukaan ja joka ei osaa mitään. On tässä tietysti se riski, että JYPillä on sopimus Virtasen kanssa ensi kaudesta eikä vapailla markkinoilla ole helppoa, halpaa ja pätevää ratkaisua => entäs jos joudutaan jatkamaan Virtasella? No, en usko tähän...
Tämän kauden osalta minua vituttaa vielä enemmän. Suopuron oksennuksella vietiin Virtaselta viimeinenkin tuki joukkueen ulkopuolelta. Nyt seurajohto vaikuttaa pölkkypäältä, kun eivät tajunneet antaa kenkää (nyt se on myöhäistä). Virtanen on yleisön silmissä juuri sitä, mitä Suopuro kirjoitti, vaikka faktaahan jutussa oli yhtä paljon kuin täältä Jatkoajasta on kaivettavissa. Todennäköisesti totta, mutta faktoja hyvin vähän. Tarkin ininä (puolustus Virtaselle) Twitterissä ei kuulu kenenkään niiden korviin, jotka ostivat Suopuron jutun totuutena. Kun koko kaupunki puhuu Virtasesta paskana valmentajana, se on totuus, joka alkaa pikkuhiljaa iskostumaan myös pelaajien päähän lähipiirin vaikutuksesta. Joo, se voi olla totuuskin, mutta silti ihmettelen - mitä tällä jutulla haettiin?
Ainoa positiivinen vaikutus jutulla voisi olla siinä tapauksessa, että joukkue on oikeasti yhtenäinen ja oikeasti tykkää Virtasesta. Silloin tämä toimisi sytyttävänä juttuna, jolla joukkue alkaisi puolustaa kaikin puolin Virtasta. Kieltäytyisi Suopuron haastatteluista, kehuisi kaikkialla Veltsua ja pelaisi hurmoksessa Virtaselle mestaruuden. Tähän ei usko Suopurokaan ja tällä oksennuksella hän paskoi suoraan Virtasen syliin. Kiitti ja hei.
Kuka tällä jutulla sitten voitti? Suopuro varmaan vilpittömästi luuli voittavansa. Häkkipään höntyilyä. Luuli keksineensä viisasten (Karri) kiven, kun tarjosi valtaa pelaajille. Micke, se juna meni viime talvena. Saipahan nimensä tunnetuksi ja kuohuntaa aikaan, mutta saa kirjoitella aika monta juttua ennen kuin on taas "luotettavan" toimittajan maineessa Jyväskylässä. Minä tuon annan anteeksi ja unohdan (Heikki Kärki kirjoitti joskus vuosia sitten jotain tosi pahasti ja loukkaannuin kovin, mutta en edes enää muista mitä se kirjoitti pahasti), mutta unohtaako Tyni ja Seppänen?
Kuten alussa tein selväksi, olen asioista aika pitkälti samaa mieltä. Paitsi ratkaisuehdotuksesta. Ja en ole mikään sensuurin kannattajakaan. Mutta kun Suopuro tunnetaan käsittääkseni JYP-myönteisenä toimittajana, en ymmärrä jutun tarkoitusperiä. Ilman faktan faktaa suollettu oksennus pari viikkoa ennen pleijareita on omaan pesään pissimistä. Jutun olisi voinut kirjoittaa samoista asioista myös Ilkka Kulmala -tyylillä, eikä kukaan olisi suuttunut. Yksi mielenkiintoinen kysymys on sekin, miksi tämä juttu meni Kulmalalta läpi lehteen asti? Veikkaan, että Kulmala on saanut Seppäsen puheluun asiasta vastata...