Jos nyt jonkun nimen vielä haluat, niin Rauman tomut ilmeisesti jaloistaan karistava Peter Tiivola kelpaisi minulle tuohon rooliin. Toki kun nevoförget-osasto on edelleen edessä kiveenhakattuine paikkoineen, ei välttämättä ole kovin helppo houkutella Tiivolan tapaisia hakuja tänne.
Kiitos, erityisesti nimi kiinnostikin jotta saisi osviittaa siitä millaista pelaajaa pidät riittävän potentiaalisena. En ole Tiivolaa nähnyt tietoisesti sitten Blues-aikojensa jolloin mies ei tehnyt vaikutusta. Lopetin Jykä Ahon Bluesin aktiivisen seuraamisen kuitenkin sillä viimeisellä kaudella kun kaikki lyötiin läskiksi, enkä siksi katsonut Tiivolan Espoon aikojen tilastomerkinnöistä montaakaan. Tänään kallistun sille kannalle että Tiivola kuulostaa mun korvissa hyvältä ehdotukselta...
mutta. Sun kannaltasi epätoivottava sellainen.
Elleivät Paatelaisen pahamaineiset sanat "jos on löysä, on löysä" valitettavasti kuvaisi sitä miten olen nähnyt Kannisen esiintyvän viime kaudesta eteenpäin, toteaisin nyt painokkaasti ettei Tiivolan potentiaalin katto ole yhtään sen korkeammalla kuin Kannisenkaan. Nyt en oikein tiedä mitä mieltä olla, etenkään koska tällä kaudella syystä ja toisesta näkemättä jääneitä otteluita on niin paljon ettei mulla ole kristallinkirkasta kuvaa Henkankaan paraikaa pelaamasta hokista vaikka niissä nähdyissä Kanninen onkin ollut se sama kiekollisesti saamaton kuin pahan pettymyksen takia pienet traumat takaraivoon jättäneenä toissa syksynä. Tukeudutaan siis tilastoihin.
Tiivola vs Kanninen, pisteet tasavoimin per 60 minuuttia:
2016-2017: 1,12 vs 0,76
2017-2018: 1,52 vs 1,18
1,07 oli Henkan luku sillä kaudella, jolloin mies pelasi mun mielestä kiekollisesti hyvää hokia ja ajattelin Kannisen olevan tässä vaiheessa kahteen suuntaan vaivatta hommat hoitava hyökkääjä, joka tekee siinä sivussa päälle 30 pistettä. Toi lukema ei varsinaisesti yllätä mua koska muistin ison osan sen kauden tehoista tulleen ylivoimalla, mutta silti mukava huomata Henkan pelaavan edes tilastojen valossa uransa parasta hokia hyökkäyspäähänkin.
Numeroita ei ole helpoin hahmottaa tossa muodossa, joten esitetään asia toisella tapaa. Jos kumpikin pelaisi 12 minuuttia tasamiehityksin ottelua kohden, suunnilleen kolmoskentän minuutteja ja sinne suuntaan mitä kaksikko on kellottanut pari viime kautta, Tiivola tekisi täyteen 60 otteluun 18 pistettä ja Kanninen 14 pistettä tämän kauden tahdilla.
@Köpi sivistäköön meitä mahdollisesta tilastoilta piilossa olevasta potentiaalista jota Tiivolalla on suhteessa Kanniseen, tai vaihtoehtoisesti vastatkoon, onko vaivainen neljän pisteen ero tarpeeksi kun huomioi Henkkaa puoltavan paikallisuuden, oletettavasti jopa huomattavasti halvemman hinnan ja sekä vuotta nuoremman iän että vähäisemmän liigakokemuksen (mikä tarkoittaa keskimäärin isompaa kehitysvaraa). Ja jos jollakulla on mielessään vielä Ahokkaan argumentit, Kanninen on taisteluparista se joka nauttii seurajoukkueessaan vakituista alivoimavastuuta.
ps. "sekä mahdollisesti pyörittämään kakkosylivoimaa" - ylivoimapisteet per 60 min kahdelta viime kaudelta: Tiivola 3,80 vs Kanninen 5,53 (5,89 kaudella 2015-2016).
--------
.. nevöfögetit sitä, nevöfögetit tätä. Ellet muista, yhdelle seurahistorian suurimmista, Tuomas Pihlmanille, jätettiin juuri jokunen kuukausi sitten tarjoamatta jatkoa.
Olisin jättänyt Kolehmaisen jatkosopparin väliin, unohtanut Puustisen, jatkanut sopimusta Pilen kanssa ja tarjonnut Topi Nättiselle tarvitsemansa roolin. Tehtyjä virheitä ei voi sanoa valtaviksi, mutta sitäkin valitettavammiksi. Noilla valinnoilla joukkue olisi ollut sekä paikallisempi että nähdäkseni myös parempi, varsinkin kun säästyneet rahat auttaisivat tarvittaessa puolustuksen vahvistamisessa.
Ja edelleen samaa mieltä; joskin Puustinen on ollut kovempi kuin odotin joten en väitä enää että joukkue olisi välttämättä pelillisesti parempi, mutta kokonaisuus tekisi valinnan vieläkin helpoksi.
Entä sä? No... sä et nähnyt Topi Nättisessä tulosyksikköjen tasoa. Eikä sitä jostain epäpätevästä syystä nähneet näitä päätöksiä tekevätkään emmekä siksi saa pohtia nyt yhdessä sitä, voisiko 45 pisteen vuotta pelaava Topi siirtyä ensi kaudeksi keskikaistalle Suomelan saappaisiin.
Pitänee tehdä twitter ja siirtyä sinne ytimekkäiden yksirivisten pariin, koska täällä kirjoittaminen menee näköjään aina aikaa vieväksi pienoisromaaniksi.