JYPin joukkueenrakennus ja spekulaatiot 2018–2019

  • 393 233
  • 1 765

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kai se Veltsun tuplamestaruus olisi jo tullut paremmalla materiaalilla, jos olisi ollut tullakseen. En osta sitä että tämän kauden matsku on esim. viimekautista parempi.
Minusta se on parempi. Lisäksi uskon, että viime kaudella joukkue ei ollut vielä valmis tuplamestaruuteen. Paukut menivät tosissaan tavoiteltuun CHL-mestaruuteen. Ei käsittääkseni ole helppoa boostata kesken kauden voitetun ainutlaatuisen mestaruuden jälkeen samaa joukkuetta henkisesti ja fyysisesti uuteen mestaruusiskuun vielä saman kevään aikana. Kai silloin puhuttaisiin jo todellisesta eurooppalaisesta mahtijoukkueesta. Sitä JYP ei ihan vielä viime kaudella ollut - eikä näillä näkymin ole vielä tälläkään kaudella, vaikka mahdollisuuksia tuolla materiaalilla optimistisesta mielestäni voisi ollakin. Kysymysmerkkeinä Mäenpään kuntoutuminen ja paluun ajankohta, uusi päävalmentaja ja pelitapa(?), "isännän" puuttuminen pakistosta, maalivahtiosasto (epävarmat maalivahtien otteet heijastuvat koko joukkueen peliin negatiivisesti, oon varma tästä!) - siinä suurimmat pointit mielestäni tämän kauden menestystavoittelussa.
 
Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
En osta sitä että tämän kauden matsku on esim. viimekautista parempi.

Julius Nättisen paluun myötä päästään ehkä vähän lähemmäs viime kauden tasoa. Perrin pystynee paikkaamaan Puustisen maalit, mutta Tomasek ei korvaa Suomelaa eikä Julius veljeään.

Eli ei ole materiaali kyllä viime kauden tasolla - vielä. Mäenpään loukkaantuminen ja Newtonin lähto heikentävät lisäksi puolustusta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Joukkueella, jolla on kaksi "ihan hyvää" kakkosveskaria, ei mitään yksilötaitoa kiekollisena voittaa yks ykköstä, viisikot pelkkiä yksilöitä, valmentaja ilman pelitaktiikoita, liigan hitaampia jalalla, junioreilla on viisi numeroa liian ruutu taitoihin nähden ja lopuksi liigan taatusti huonoin keskialueen peli, on mahdollista rutinoiduilla papoilla ylttää säälipaikasta taistelemaan. Siinä on tämän kauden JYP. Toivottavasti eivät raahaa tonne enää mitään kalliita ukkoja, vaan ottavat sen sukelluskauden miehekkäästi ja alkavat tosissaan pohtia, mitä pitää paletissa olla nykykiekossa, jos meinaa pärjätä. Lisäisin listaan vielä suunnattoman huonon ja heiveröisen pelaamisen kulmissa ja molempien maalien adustoilla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joukkueella, jolla on kaksi "ihan hyvää" kakkosveskaria, ei mitään yksilötaitoa kiekollisena voittaa yks ykköstä, viisikot pelkkiä yksilöitä, valmentaja ilman pelitaktiikoita, liigan hitaampia jalalla, junioreilla on viisi numeroa liian ruutu taitoihin nähden ja lopuksi liigan taatusti huonoin keskialueen peli, on mahdollista rutinoiduilla papoilla ylttää säälipaikasta taistelemaan. Siinä on tämän kauden JYP. Toivottavasti eivät raahaa tonne enää mitään kalliita ukkoja, vaan ottavat sen sukelluskauden miehekkäästi ja alkavat tosissaan pohtia, mitä pitää paletissa olla nykykiekossa, jos meinaa pärjätä. Lisäisin listaan vielä suunnattoman huonon ja heiveröisen pelaamisen kulmissa ja molempien maalien adustoilla.
Pisti hymyilyttämään tämä viesti. Siellä on myyty maat ja heitetty kirveet kaivoon, kun 8 ottelua on pelattu. Tämä toistuu monien joukkueiden kohdalla joka vuosi, että alussa näyttää siltä kuin joukkue olisi kasattu päin persettä, valmentaja olisi ihan hukassa ja pelikirjaa ei olisi ollenkaan. Mutta niin vain saattaa käydä, että palikat alkavat loksahtelemaan kohdalleen ja näistä joukkueista tulee mestareita kauden pääteeksi.

Ihmettelen vieläkin hieman sitä, että miten lyhytnäköistä porukkaa täällä pyörii, kun heti alkuunsa nähdään muka kaikki oleellinen ja "tiedetään" ettei tällä joukkueella voi saavuttaa mitään.

Jotkut laittaa leukaa rintaan ja matkaavat kohti uusia pettymyksiä, kun taas toiset nostavat päätä entistä ylemmäs ja katsovat kohti parempaa huomista. Kukin taaplaa tyylillään, mutta uskallan väittää. että tämän kauden JYP ei ole toivoton tapaus, vaan se tulee yltämään neljän parhaan joukkoon runkosarjassa, jonka jälkeen kaikki on pleijareissa auki.

Veltsun jälkeen voi tuntua turhauttavalta kuunnella näitä puheita rakentamisesta ja pitkästä matkasta, mutta ne ovat silti ihan täyttä asiaa. Minä ainakin luotan tuohon joukkueeseen ja valmennukseen edelleen.
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pisti hymyilyttämään tämä viesti. Siellä on myyty maat ja heitetty kirveet kaivoon, kun 8 ottelua on pelattu. Tämä toistuu monien joukkueiden kohdalla joka vuosi, että alussa näyttää siltä kuin joukkue olisi kasattu päin persettä, valmentaja olisi ihan hukassa ja pelikirjaa ei olisi ollenkaan. Mutta niin vain saattaa käydä, että palikat alkavat loksahtelemaan kohdalleen ja näistä joukkueista tulee mestareita kauden pääteeksi.

Voihan se olla, että peli kokee ihmeparanemisen, mutta siitä ei juurikaan ole merkkejä, vaikka kilpailullisia pelejä on pelattu jo 13, joista 7 on hävitty. Suoria voittoja on tullut vain Slovakian heikkotasoisesta jengistä, Ilveksen ylimielisen, oman maalinkin johtaneen pelailun vuoksi sekä täysin tehottoman vaikkakin peliä hallinneen Ässien kustannuksella. Jokainen vähäänkään kykenevä vastustaja on vienyt pelin vähintään jatkoajalle.

Kirves ei kuitenkaan ole vielä kaivossa (miksi heittäisin kirveen kaivoon, onhan se arvokkaampi kuin JYPin kausari tällä hetkellä).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan se olla, että peli kokee ihmeparanemisen, mutta siitä ei juurikaan ole merkkejä, vaikka kilpailullisia pelejä on pelattu jo 13, joista 7 on hävitty. Suoria voittoja on tullut vain Slovakian heikkotasoisesta jengistä, Ilveksen ylimielisen, oman maalinkin johtaneen pelailun vuoksi sekä täysin tehottoman vaikkakin peliä hallinneen Ässien kustannuksella. Jokainen vähäänkään kykenevä vastustaja on vienyt pelin vähintään jatkoajalle.

Taidettiin olla edellisellä mestaruuskaudella vielä kovemmassa suossa kun nyt ja Aho ei saanut joukkueen peliin minkäänlaista ideaa vuodenvaihteeseen asti, mutta sitten lähtikin kone jyrisemään. Barrikaadeilla taidettiin vaatia potkuja. Näkisin että nyt joukkueen pelissä ja joukkueen rakeentessa on paljon parempi lähtökohdat tavoitella mestaruutta kun silloin. Tällähetkellä kuitenkin pitäisi sitä laajuutta saada ei papat (Hytönen, Immonen, Perrin) yksinään joukkuetta pitää pystyssä, tarvitaan taustatukea nuoremmista.
 

Jarzki

Jäsen
Voihan se olla, että peli kokee ihmeparanemisen, mutta siitä ei juurikaan ole merkkejä, vaikka kilpailullisia pelejä on pelattu jo 13, joista 7 on hävitty. Suoria voittoja on tullut vain Slovakian heikkotasoisesta jengistä, Ilveksen ylimielisen, oman maalinkin johtaneen pelailun vuoksi sekä täysin tehottoman vaikkakin peliä hallinneen Ässien kustannuksella. Jokainen vähäänkään kykenevä vastustaja on vienyt pelin vähintään jatkoajalle.

Kirves ei kuitenkaan ole vielä kaivossa (miksi heittäisin kirveen kaivoon, onhan se arvokkaampi kuin JYPin kausari tällä hetkellä).

Jo 13, minusta tuo on kaikkea muuta kuin jo. Viime kaudella taidettiin pelata Liiga ja CHL mukaan lukien 73 ottelua. Viime kauden jälkeisen uudistuksen jälkeen en todellakaan odottanut, että peli olisi tässä vaiheessa mitään silmiä hivelevää. Hieman odotettua sekavampaa se kyllä on ollut, mutta en minä ainakaan jaksa vielä suuremmin huolestua. Tässä on niin pirun paljon pelejä vielä kauden aikana jäljellä, että ihan mitä tahansa voi tapahtua. Uusi valmennusjohto(etenkin siis päävalmentaja) on ollut lopulta niin vähän aikaa joukkueen kanssa yhteistyössä, että mielestäni pitää antaa hieman normaalia enemmän aikaa.

Jo vuosia on oletetuista kärkiseuroista yksi tai useampi pelannut heikon alkukauden, mutta pikkuhiljaa noussut kohti kärkeä. Niin uskon käyvän myös JYPin kanssa. Tapahtuuko se heti seuraavasta pelistä alkaen vai joskus myöhemmin, kuka tietää. Paniikkia tässä ei ole, eiköhän näiden menestysvuosien luulisi tuoneen myös luottoa siihen, että joukkue nousee vaikeuksien jälkeen sinne kärkikahinoihin. Materiaali on kuitenkin niin hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan se olla, että peli kokee ihmeparanemisen, mutta siitä ei juurikaan ole merkkejä, vaikka kilpailullisia pelejä on pelattu jo 13, joista 7 on hävitty. Suoria voittoja on tullut vain Slovakian heikkotasoisesta jengistä, Ilveksen ylimielisen, oman maalinkin johtaneen pelailun vuoksi sekä täysin tehottoman vaikkakin peliä hallinneen Ässien kustannuksella. Jokainen vähäänkään kykenevä vastustaja on vienyt pelin vähintään jatkoajalle.
Eipä niitä "merkkejä" yleensä olekaan näkyvillä, kun joukkue tarpeeksi syvällä tarpoo. Se ei silti kerro siitä, että toivoa ei olisi. Eikä tässä kukaan väitä, että alkukausi olisi ollut hyvä. Minä sen sijaan väitän, että tähän asti nähty otanta on häviävän pieni - etenkin, kun ottaa huomioon, että puhutaan keltanokkavalmentajan ensimmäisistä peleistä joukkueen peräsimessä. Joskus se vain ottaa aikansa ja jokaisella valmentajalla on oma tapansa vielä projektia eteenpäin.

Minulle riittävä merkki on siinä, että joukkueessa ei vaikuta olevan mitään kriisiä päällä ja se on täynnä kokeneita ammattilaisia.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ihmettelen vieläkin hieman sitä, että miten lyhytnäköistä porukkaa täällä pyörii, kun heti alkuunsa nähdään muka kaikki oleellinen ja "tiedetään" ettei tällä joukkueella voi saavuttaa mitään.

Sinulle ja muille asiaa viistäneille kommentoinneille. Hymystä plussaa, sitä pitää olla. Itse kun olen jääkiekkopeliä katsellut enempi vähempi aktiivisti sieltä 60 - luvun puolivälin tienoilta lähtien, on kehittynyt silmä jotenkin sellaiseksi, että noin kymmenen kilpailullisen pelin otannalla näkee, onko joukkue oletettavasti menestysvalmis vai ei. Aina silloin tällöin toki tulee sääntöä vahvistavia poikkeuksia, mutta todella harvoin lopulta.

ne elementit mitä kaukalossa näen, ei ikävä kyllä näytä siltä, että tämä olisi se sääntöä vahvistava poikkeus. Yksi ja merkittävä tekijä on tietysti pelitapa, jonka valmennus luo. Olen jo Virtasen kaudella ihmetellyt, miksi JYP ei osaa pelata viisikkona koko kentän alueella, Virtanen koitti jotain harppuuna tyyliä keskialueen ylittämiseen, mikä osoittautui sudeksi, koska niin helppo se oli vastustajan pelata pois. Ns. rumputulilätkä toimi sen erän ja puolikkaan korkeintaan ja sitten oltiin niin hapoilla, että loppu peli hiihdeltiin sumussa. Päivänselvää jo pitkään on ollut, se JYP pelitapa on mennyt päiväykseltään vanhaksi jo kauan aikaa sitten. Virtanen ei sitä osannut muuttaa, mutta myöskään Merikivi ei näytä olevan kartalla mihin suuntaan sapluunaa rakentaa, jos olisi, siellä myös aihioita näkyisi, vaikka ei tuloksessa näkyisikään.

Ihan avainkysymys molempiin suuntiin on se kuinka pelaat keskialueen ja siihen ei JYP ole vuosien yrittämisellä löytänyt mitään lääkettä. Toinen vähän hupaisia kysymys on ollut oman pään pelaaminen ja kuinka vaikeaa se muka on organisoida pitävämmäksi. Tottakai, kaikessa valmennuksessa on haasteensa, mutta ei se nyt herranjumala rakettitiedettä ole, jota pitää vuosikausia hieroa onnistumatta. Maalinedus tukkoon ja viidellä syöttösuunnat pois, siihen tylsyy kovempikin rosteri jos vaan kärsivällisyys riittää. Ei tarvita mitään ihmeukkoja pakistoon, liigaukoilla pärjää vallan hyvin.

mestaruudesta tuolla joukkueen rakenteella on toki turha haaveilla miltään kantilta, mutta oikein taktisesti evästettynä kuuden joukkoon riittäisi kyllä paketti.

Joku taisi mainita, ettei tällä ottelumäärällä voisi mihinkään päätelmiin voida päästä, mutta minä olen erimieltä. Tossa katsellut sen kolmisenkymmentä matsia eri joukkueilta ja vaikka alkukauden heittelyä ja sohlaamista joukkueilla onkin, kyllä sen näkee, kenen tekemisessä on ne rakenteet kunnossa, joista kevääseen voi kehittyä kova nippu ja JYP ei ole niiden joukossa.

Sitten, jos katsotaan sitä joukkueen vahvistamista täsmähankinnoilla, se mielestäni toimii, jos ne palaset on terveet ja kunnossa, jos vaan hommaillaan toivotaan mielessä ison profiilin ukkoa sisään, se yleensä vertautuu pakkasella housuun kusemiseen. Siksi esitin toiveen, että ensin pelitapa ja rakenteet kuntoon, vasta sitten rahaa hankintoihin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinulle ja muille asiaa viistäneille kommentoinneille. Hymystä plussaa, sitä pitää olla. Itse kun olen jääkiekkopeliä katsellut enempi vähempi aktiivisti sieltä 60 - luvun puolivälin tienoilta lähtien, on kehittynyt silmä jotenkin sellaiseksi, että noin kymmenen kilpailullisen pelin otannalla näkee, onko joukkue oletettavasti menestysvalmis vai ei. Aina silloin tällöin toki tulee sääntöä vahvistavia poikkeuksia, mutta todella harvoin lopulta.
Vaikka en epäile asiantuntemustasi noin yleisellä tasolla ja olen lukenut riittävästi kirjoituksiasi jatkiksessa nähdäkseni, että tietoa löytyy huomattavasti keskimääräistä kaveria enemmän, niin tämä menee kyllä ylimielisyyden puolelle. Sellaista on havaittavissa, että kun pitää omaa tietotaitoaan ylivertaisena, niin on näkevinään kaiken täydellisesti ja pystyy ennakoimaan tulevaa muutaman pelin jälkeen. Tässä tilanteessa tarvitaan itsekritiikkiä ja pitäisi kyetä myös ymmärtämään, että kaikkea ei voi nähdä ja otanta on lopulta varsin pieni.

Faktaa kuitenkin on, että vaikka näkisit läheltä joukkueen jokapäiväistä toimintaa otteluiden ulkopuolellakin, niin et silti pystyisi ennakoimaan tässä vaiheessa kauden lopputulosta kovinkaan suurella varmuudella. Veikata voi aina oikein, mutta on eri asia tietää, kuin veikata.

Olen nähnyt lukemattomia kertoja, kuinka syksyllä jokin joukkue ylisuorittaa tai alisuorittaa pahasti, jolloin asiantuntijat luulevat tietävänsä tarkalleen mihin nämä joukkueet lopulta päätyvät. Ja nämä asiantuntijat ovat usein pahasti väärässä. Mutulla sanoisin, että keskimäärin joka toinen kausi viimeisen 20 vuoden ajalta kevään mestarijoukkue on syksyllä näyttänyt joltain muulta, kuin mestarijoukkueelta. Jos on liigaa seurannut vuosikymmenien ajan tarkalla silmällä, niin pitäisi myös tiedostaa tämä varsin kirkkaasti.

Kaikkea ei voi aina muistaa, mutta jos lähtee tässä vaiheessa kautta tekemään viiltäviä loppupäätelmiä, niin silloin tulisi ottaa huomioon paljon muutakin, kuin pelkästään se mitä juuri nyt kentällä näkee.

Minulle on täysin selvää, että epäileväisiä JYP-kannattajia tässä vaiheessa kautta löytyy - ja niin pitääkin löytyä. Vierastan kuitenkin todella rankasti näitä absoluuttisia totuuksia viljeleviä kirjoituksia, joissa kuvitellaan, että kaikki on jo nähty ja kausi on paketissa. Mitä kokeneempi kannattaja on kyseessä, niin sitä paremmin pitäisi löytyä malttia kommentteihin ja ajatuksiin, kun syyskuu on juuri päättynyt ja kausi hädin tuskin ehtinyt alkaa.

Maalivahtiosastolla meillä on nyt kaksi kaveria, joilla on molemmilla potentiaalia pelata hyvällä tasolla liigaa, mutta luottamus pakiston ja maalivahtien välillä ei ole kunnossa, joka johtaa monenlaisiin ongelmiin. Itse näkisin, että nyt tarvitaan vahvistusta pakistoon ja viisikkopuolustus kuntoon, jota kautta lähdetään hommaa rakentamaan.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Olen nähnyt lukemattomia kertoja, kuinka syksyllä jokin joukkue ylisuorittaa tai alisuorittaa pahasti, jolloin asiantuntijat luulevat tietävänsä tarkalleen mihin nämä joukkueet lopulta päätyvät. Ja nämä asiantuntijat ovat usein pahasti väärässä.

Ensinnä haluaisin korjata sen saadun tunteen, että jotenkin ylimielisyyksissäni tai kaikkitietäjänä kirjoittelisin. Luonnollisesti nojaan ihan omaan empiriaan tämmöisessä asiassa. Mitä muut tietäjät mistäkin asiasta lausuvat on heidän asiansa, ei minun. Monesti on tosiaan joukkue, joka keväällä kannua nostelee, vedellyt syksyllä tuloksettomasti ja rämpien, minun silmään siellä on kuitenkin sen tuloksen takana yksi asia ne rakenteet. Ne kyllä näkee joukkueen rungon tekemisestä, vaikka tulos piippuun tuppaisi kierroskaupalla jäävänkin. On oikeastaan varsin vaikea aukikirjoittaa niitä asioita, joita on oppinut näkemään joukkueista vuosien varrella. Kuin myös osata määrittää tarkasti millä osa - alueilla pelin generaatio on muuttunut. Silti kykenee varmuutta antavan johtopäätelmän mielessään tekemään, ihme juttu.

Väärässäkin voin monesti olla ja tietysti JYPin kohdalla toivoisin olevanikin, mutta kun sielu sisällä sanoo, että tämä on nyt meininki, niin minkäs teet. Itseasiassa, eniten, kun tuota pelin puutteiden listaa joudun katsomaan, toivoisin ihan yhden kauden kustannuksellakin keskityttävän kuromaan umpeen ne pelilliset ongelmat, jotta ei jatkuvasti hakattaisi päätä seinään väärän analyysin kanssa. Tai mistäs minä sen tiedän, vaikka par aikaakin siellä istuttaisiin mietintämyssyt päässä suunnittelemassa tulevaa, toivotaan sitä.

Minä en siis edes yritä tässä vaiheessa kautta veikata kuka on mestari, jos tämmöinen käsitys on siis syntynyt, tällä otannalla voi sanoa mitkä edellytykset eri joukkueilla on kehittyä kauden mittaan siitä kannusta kilpailemaan tai mihin ne noin oletusarvoisesti tulevat sijoittumaan kauden mittaan, eikä tämä kokonaisuutena ole mikään eksakti tieto, eikä sen tarkoitus ole se ollakaan.

Minä en kyllä ihan ymmärrä, mitä tuolla malttamis kommentilla haet takaa, mutta minulle on itsestään selvää, että siitä kirjoitan, mitä näen ja miten sen käsitän. Olen oikein valmis kuulemaan vastakkaisia analyysejä omilleni, varsinkin niihin alueisiin, jotka itse olen esiin tuonut, mutta eipä tänne varsinaisesti itse pelistä ole kovin montaa postausta tullut.

Apropoo, kun olet itse asian nostanut, niin laita oma analyysisi vaikka pelin rakenteesta ja niistä aihioista joita näet ja jotka tukevat uskoasi JYP menestykseen tällä kaudella tai kiinnitä huomio pelin eri osa - alueiden tekemiseen noin kymmenen pelin otannalla, hyökkäyspeli, puolustuspeli, keskialueen peli, viisikkopeli tai roolitukset. Kyllä niistä lukisi mieluusti muidenkin näkemyksiä, ties vaikka viisastuisi itsekin, vaikka tässä iässä taitaa olla jo toivotonta ja harjoittelee vain veivin heittoa näin lopullisena urheilutekona.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en siis edes yritä tässä vaiheessa kautta veikata kuka on mestari, jos tämmöinen käsitys on siis syntynyt, tällä otannalla voi sanoa mitkä edellytykset eri joukkueilla on kehittyä kauden mittaan siitä kannusta kilpailemaan tai mihin ne noin oletusarvoisesti tulevat sijoittumaan kauden mittaan, eikä tämä kokonaisuutena ole mikään eksakti tieto, eikä sen tarkoitus ole se ollakaan.
Niin, muuten vain teidät varmaksi kertoa, että tämä kausi on JYPille täydellinen välikausi, kuuden joukkoon ei ole juurikaan mahdollisuuksia ja joukkueessa ei oikeastaan tule toimimaan yhtään mikään koko kauden aikana.

Minulta lähtee kaikki into analyyttiseen keskusteluun, kun toinen osapuoli ottaa tällaisen absoluuttisen asenteen. Tulee sellainen olo, ettei keskustelusta voi tulla hedelmällistä, kun toisen osapuolen näkemykset ovat absoluuttisia ja hän ei itse näe juuri mitään mahdollisuutta sille, että voisi olla jollain tapaa väärässä.

Jos haluat herätellä analyyttistä keskustelua, niin lähdit liikkeelle täysin väärällä tavalla.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minulta lähtee kaikki into analyyttiseen keskusteluun, kun toinen osapuoli ottaa tällaisen absoluuttisen asenteen. Tulee sellainen olo, ettei keskustelusta voi tulla hedelmällistä, kun toisen osapuolen näkemykset ovat absoluuttisia ja hän ei itse näe juuri mitään mahdollisuutta sille, että voisi olla jollain tapaa väärässä.

Jaa'a Minusta on kummallista, että sinulla on intoa kertoa mielipiteesi toisten kirjoittajien mielipiteestä, mutta ei antaa omaa käsitystä itse po. aiheesta. Jos nyt katsot voivasi esittää minun lähteneen liikkeelle väärällä tavalla, voin kaiketi sanoa, että siihen kyllä syyllistyt itse. Mikäli ei muuta sanottavaa asiasta olisi ollut, olisi riittänyt osaltasi kirjoitta "olen erimieltä". Sinun analyysisi minun kirjoittamastani ei kaiketikaan kuulu ihan topikin aiheisiin kumminkaan.

Silti, yritän vielä rautalangasta. Täällä ei liene kyse siitä, kuka on oikeassa tai väärässä, vaan omista mielipiteistä, joita jokainen on vapaa käsillä olevasta aiheesta julki tuomaan itse perustellen toisten siihen puuttumatta, mitä mieltä on jonkun kirjoittajan tyylistä keskustella. En kuitenkaan ole suivaantunut, että niin ei tarvitse tulkita, kunhan yritän selkiyttää asiaa. Asiat voivat sitten olla vaikka väännön arvoisia ja sytykkeitä ajatustenvaihdolle, vaikka täyttyyhän palsta tälläkin tavoin. mennen pieleen kuin JYPin pelikin (hymiön kanssa).
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaa'a Minusta on kummallista, että sinulla on intoa kertoa mielipiteesi toisten kirjoittajien mielipiteestä, mutta ei antaa omaa käsitystä itse po. aiheesta. Jos nyt katsot voivasi esittää minun lähteneen liikkeelle väärällä tavalla, voin kaiketi sanoa, että siihen kyllä syyllistyt itse. Mikäli ei muuta sanottavaa asiasta olisi ollut, olisi riittänyt osaltasi kirjoitta "olen erimieltä". Sinun analyysisi minun kirjoittamastani ei kaiketikaan kuulu ihan topikin aiheisiin kumminkaan.

Silti, yritän vielä rautalangasta. Täällä ei liene kyse siitä, kuka on oikeassa tai väärässä, vaan omista mielipiteistä, joita jokainen on vapaa käsillä olevasta aiheesta julki tuomaan itse perustellen toisten siihen puuttumatta, mitä mieltä on jonkun kirjoittajan tyylistä keskustella. En kuitenkaan ole suivaantunut, että niin ei tarvitse tulkita, kunhan yritän selkiyttää asiaa. Asiat voivat sitten olla vaikka väännön arvoisia ja sytykkeitä ajatustenvaihdolle, vaikka täyttyyhän palsta tälläkin tavoin. mennen pieleen kuin JYPin pelikin (hymiön kanssa).
Kerroin jo varsin selvästi miksi en ole juuri nyt innokas lähtemään analyyttiseen keskusteluun kanssasi. Minä en lähtenyt liikkeelle väärällä tavalla tavoitteisiini nähden, koska tavoitteeni oli vain tuoda esille mielipiteeni siitä, että jonkun mielestä kahdeksan ottelun jälkeen kaikki on jo selvillä ja kausi paketissa. Minusta se on vain hyvin erikoinen näkemys ja halusin tämän mielipiteeni ilmaista. Saavutin sen mitä halusinkin, joten en lähtenyt liikkeelle väärällä tavalla. Sinä lähdit, jos tavoitteesi oli saada aikaiseksi analyyttistä keskustelua, kuten vaikuttaa olleen.

Sinä et ole tässä keskustelussa lähtökohtaisesti esittänyt mielipiteitä, vaan (mielestäsi) absoluuttisia totuuksia. Tai no, niin sinä siis asiat ilmaiset. Et aina, mutta tässä tapauksessa kyllä. Tämänkin halusin tuoda esille, koska ajattelin sen auttavan tulevaisuudessa, mikäli haluat asioista oikeasti keskustella.

Kun joku yrittää avata keskustelua noin naurettavalla tavalla, niin jotenkin sitä vain tulee sellainen olo, että haluan tuosta ilmaista mielipiteeni. Ehkä se on sitten paskaa sisältöä palstalle, mutta en koe olevani siitä lähtökohtaisesti vastuussa. Kun itse lähtee laukomaan tuon tyylisiä kommentteja, niin ei tarvitse ihmetellä, jos siitä seuraa turhaa vääntöä ja paskaa sisältöä. Siitä ei myöskään tarvitse syyttää muita.

Sanotaanko nyt näin, että olen pettynyt siihen, miten olet viime aikoina itseäsi täällä jatkoajassa ilmaissut. Odotin parempaa, kun olen tottunut parempaan.

Kiitos ja anteeksi.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meikäläiseltä löytyy luottoa organisaatioon sen verran, että peli kulkee rosterin edellyttämällä tasolla viimeistään vuodenvaihteen tienoilla.

Sivuhuomautuksia aiheen vierestä;
Nelfor, vanha sensuurinvastustaja, bannaa (sensuroi) se kaveri itseltäsi kuten minutkin. :D
En tiedä muista, mutta minusta on kiva lukea näitä metakeskustelujakin, niille pitäisi olla oma ketju.
Edit: ”Faktahan on, että ...”, ” .. kun minä jo -60 -luvulla ...”. Legendaarista argumentointia, lisää näitä!
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
mutta en koe olevani siitä lähtökohtaisesti vastuussa. Kun itse lähtee laukomaan tuon tyylisiä kommentteja,

Jaa, minä koen, että olet ihan itse tasan vastuussa jokaisesta sanasta, jonka tänne postaat, niin kuin minäkin.

Ainakin olen kiinnittänyt huomioni asiaan josta topikissa puhutaan ja perustellut sitä omiin kokemuksiini ja näkemyksiini pohjaten. Jokainen sana, poikkipuolinen tai perustellusti vastainen otetaan kyllä vastaan kirjoittajan jakauksesta näppiksen ääressä välittämättä. Niin syntyy keskustelu, mielestäni tämä on fakta, näin syntyy vain jankkaamista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaa, minä koen, että olet ihan itse tasan vastuussa jokaisesta sanasta, jonka tänne postaat, niin kuin minäkin.

Ainakin olen kiinnittänyt huomioni asiaan josta topikissa puhutaan ja perustellut sitä omiin kokemuksiini ja näkemyksiini pohjaten. Jokainen sana, poikkipuolinen tai perustellusti vastainen otetaan kyllä vastaan kirjoittajan jakauksesta näppiksen ääressä välittämättä. Niin syntyy keskustelu, mielestäni tämä on fakta, näin syntyy vain jankkaamista.
Miten voi mennä pointti ohi näin lujaa, kun käytän useamman viestin sen selostamiseen. Ihan käsittämätöntä. Ja vieläpä kaverilta, joka yleensä on koko JYP-osion järkevimpiä.

Kuten totesin, olen pettynyt. En olisi reagoinut tuon kaltaiseen kirjoitukseen joltain muulta kirjoittajalta todennäköisesti ollenkaan, mutta yllätyin suuresti, kun se tuli sinulta. Siksi reagoin näin voimakkaasti. Ja kun siihen reaktioon sain ylimielisen vastauksen, niin soppa oli valmis.

Olen vielä pettyneempi siihen, miten olet tätä keskustelua jatkanut. En vain ymmärrä. Olin lähtökohtaisesti ihan varma, että ensimmäisen reaktioviestini jälkeen tilanne olisi tasaantunut ja olisimme päässeet keskustelemaan asiasta, mutta näin ei käynyt.

Taitaa olla aika jättää koko JYP-osio rauhaan toistaiseksi, kun viimeisiltäkin järkeviltä kirjoittajilta on mopo karannut käsistä.
 

Hexa

Jäsen
Pelissä on kyllä näkynyt paljon hyviäkin juttuja, mutta sitten koko paketti leviää aina käsiin jostain syystä. Hieman sama tilannehan oli useasti Virtasen kausillakin. Onko kyseessä se, että Liigan vanhimpiin keski-iältään kuuluva joukkue ei jaksa pelata samalla intensiteetillä täyttä 60 minuuttia, vaikka mielestäni joukkue vaikuttaakin nyt kovakuntoisemmalta ja liikkuvammalta kuin viime kaudella. Joka tapauksessa niukat tappiot tasaisissa otteluissa rupeavat pikkuhiljaa syömään miestä ja pitemmän päälle tämä saa joko joukkueen yrittämään entistä kovemmin ja kääntämään otteluita edukseen, tai sitten kamelin selkä alkaa taittumaan. Nyt on pelattu pitkälti vaistokiekkoa, mikä on toiminutkin parhaimmillaan todella hyvin hyökkäyssuuntaan, mutta puolustussuuntaan on nuotit olleet hieman hukassa. Silti tämän joukkueen vahvuudet ovat edelleen hyökkäyssuuntaan, joten jonkinlainen kompromissi pitää pystyä tekemään pelikirjassa hyökkäämisen ja puolustamisen välillä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Silti tämän joukkueen vahvuudet ovat edelleen hyökkäyssuuntaan, joten jonkinlainen kompromissi pitää pystyä tekemään pelikirjassa hyökkäämisen ja puolustamisen välillä.

Itse näen joukkueen vahvuutena kokemuksen ja sen tuoman kokonaisvaltaisen peliälyn. Nuorukaiset sitten piristävät pappoja. Käytännössä tarkoitan sitä että joukkue tajuaa jo sisäsyntyisesti heikkoutensa ja vahvuutensa. Tuolla rosterilla tulisi pyrkiä todella tiiviiseen viisikkopeliin ja tuolta pohjalta alkaisi keskialuekin hoitumaan. Kun tarjotaan järkevät edellytykset 1) avauspelaamiseen ja 2) karvaamiseen sekä paineistukseen. Tuolloin hyökkäys -ja puolustusalueella reagointi alkaa tulemaan selkärangasta(esimerkiksi Honka tajuaa milloin nostaa jalalla tai milloin antaa nopea lyhytsyöttö. Tai Ikonen tajuaa milloin paahtaa nyytit munissa neljänneksi hyökkääjäksi). Tiettyjen perusasioiden jälkeen peli antaa kyllä tilaa luovuudelle sekä kehitykselle. Nyt on fiilis että pyritään enemmänkin trendikiekkoon ja pyritään olemisen sijaan näyttämään hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP
Itse näen joukkueen vahvuutena kokemuksen ja sen tuoman kokonaisvaltaisen peliälyn. Nuorukaiset sitten piristävät pappoja. Käytännössä tarkoitan sitä että joukkue tajuaa jo sisäsyntyisesti heikkoutensa ja vahvuutensa. Tuolla rosterilla tulisi pyrkiä todella tiiviiseen viisikkopeliin ja tuolta pohjalta alkaisi keskialuekin hoitumaan. Kun tarjotaan järkevät edellytykset 1) avauspelaamiseen ja 2) karvaamiseen sekä paineistukseen. Tuolloin hyökkäys -ja puolustusalueella reagointi alkaa tulemaan selkärangasta(esimerkiksi Honka tajuaa milloin nostaa jalalla tai milloin antaa nopea lyhytsyöttö. Tai Ikonen tajuaa milloin paahtaa nyytit munissa neljänneksi hyökkääjäksi). Tiettyjen perusasioiden jälkeen peli antaa kyllä tilaa luovuudelle sekä kehitykselle. Nyt on fiilis että pyritään enemmänkin trendikiekkoon ja pyritään olemisen sijaan näyttämään hyvältä.

Tämä.

Kokemus tulee olemaan joukkueen vahvuus keväällä kun tosipelit alkavat. Kokenut joukkue tietää mitä tärkeiden pelien voittaminen vaatii ja kokeneet pelaajat osaavat paikata mahdollisia heikkouksiaan tuolla mainitulla kokonaisvaltaisella peliälyllään.

Itse en ole huolissani vaikka alkukausi ei voittokulkua ole ollutkaan ja tuskin kokenut joukkuekkaan on kirvestä kaivoon heittänyt vaikka pelien voittaminen on keskimäärin mukavampaa kuin pelien häviäminen.

Ainut asia mistä olen huolissani on maalivahtipeli. Jos nykyiselle kaksikolle ei ala koppi tarttumaan on melkein pakko kunnon molari hommata jos meinataan että pelit jatkuvat pitkään keväällä.
 

Ändy78

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, keväisin ei sympatiaa muille
Vain muutaman pelin tällä kaudella nähneenä on helppo yhtyä JypFabun pohdintoihin.

- jalkanopeus. tämä heijastuu kokonaisvaltaisesti koko kentän alueella tehtäviin ratkaisuihin. Riistopeli, paineen anto, pelin nopea kääntäminen
- laitojen ohuus.
- mukavuusalueella pelaaminen

+ Yllättäjä Allen, joka oli Mikkelissä joukkueen paras pelaaja.

Mitä pitäisi tehdä? Jalkanopea laituri joukkueeseen ja äkkiä. Tuli mieleen Pihlström, mutta napsun verran hitaampikin riittää.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Toivottavasti jaksat JypFabu kirjoitella kummallisesta tölvimisestä huolimatta jatkossakin, analyysisi ovat osion kiinnostavinta antia.

Juu, kiitoksia arvostuksesta. Semmosta on kiva kuulla. Kuitenkaan @Nelfor in antia en kokenut tölvimisenä, meille vaan sattui keskenään semmoinen avaamaton ajatussolmu. Kaippa nekin ihan kuuluu tänne, niin kuin ihan tavan keskusteluunkin joskus. Kyseinen nikki on kyllä ihan järkikirjoittaja, eikä tämmöinen pikku juttu asiaa muuta.

Sitä en tiedä, josko tuotokseni on ihan niin mahtipontisia, että analyysiksi kehtaa sanoa, mutta sen olen omalla kohdalla huomannut, että tämä palsta on ihan tärkeäkin omalle mielenterveydelle, kun ei mulla siviilissä ole ketään, jonka kanssa kiekosta paasata, niinpä tänne on aika tärkeää päästä virtuaali leukoja louskuttamaan niiden kanssa, joita asia kiinnostaa ja joille se jotakin merkitsee.

Vielä tähän toiveen omainen ajatuksen tynkä: Kunpa joukkue hoksaisi panostaa kiekottomaan peliin viisikkona. Siinä on avain nykykiekkoon ja sen takana on tulos.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osaisiko joku viisaampi kertoa minulle miksei Samuli Ratinen ole esiintynyt viimeisimmissä peleissä vakiokokoonpanossa? Ilmeisesti kyse ei ole loukkaantumisesta. Mun ymmärrykseni jääkiekosta ei ole kovinkaan hääviä taktisen joukkuepelaamisen suhteen, joten onko Ratinen vetänyt sen suhteen jotenkin vihkoon?
Mun järjellä en tuota poppareilla oloa ymmärrä..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös