Ihmettelen vieläkin hieman sitä, että miten lyhytnäköistä porukkaa täällä pyörii, kun heti alkuunsa nähdään muka kaikki oleellinen ja "tiedetään" ettei tällä joukkueella voi saavuttaa mitään.
Sinulle ja muille asiaa viistäneille kommentoinneille. Hymystä plussaa, sitä pitää olla. Itse kun olen jääkiekkopeliä katsellut enempi vähempi aktiivisti sieltä 60 - luvun puolivälin tienoilta lähtien, on kehittynyt silmä jotenkin sellaiseksi, että noin kymmenen kilpailullisen pelin otannalla näkee, onko joukkue oletettavasti menestysvalmis vai ei. Aina silloin tällöin toki tulee sääntöä vahvistavia poikkeuksia, mutta todella harvoin lopulta.
ne elementit mitä kaukalossa näen, ei ikävä kyllä näytä siltä, että tämä olisi se sääntöä vahvistava poikkeus. Yksi ja merkittävä tekijä on tietysti pelitapa, jonka valmennus luo. Olen jo Virtasen kaudella ihmetellyt, miksi JYP ei osaa pelata viisikkona koko kentän alueella, Virtanen koitti jotain harppuuna tyyliä keskialueen ylittämiseen, mikä osoittautui sudeksi, koska niin helppo se oli vastustajan pelata pois. Ns. rumputulilätkä toimi sen erän ja puolikkaan korkeintaan ja sitten oltiin niin hapoilla, että loppu peli hiihdeltiin sumussa. Päivänselvää jo pitkään on ollut, se JYP pelitapa on mennyt päiväykseltään vanhaksi jo kauan aikaa sitten. Virtanen ei sitä osannut muuttaa, mutta myöskään Merikivi ei näytä olevan kartalla mihin suuntaan sapluunaa rakentaa, jos olisi, siellä myös aihioita näkyisi, vaikka ei tuloksessa näkyisikään.
Ihan avainkysymys molempiin suuntiin on se kuinka pelaat keskialueen ja siihen ei JYP ole vuosien yrittämisellä löytänyt mitään lääkettä. Toinen vähän hupaisia kysymys on ollut oman pään pelaaminen ja kuinka vaikeaa se muka on organisoida pitävämmäksi. Tottakai, kaikessa valmennuksessa on haasteensa, mutta ei se nyt herranjumala rakettitiedettä ole, jota pitää vuosikausia hieroa onnistumatta. Maalinedus tukkoon ja viidellä syöttösuunnat pois, siihen tylsyy kovempikin rosteri jos vaan kärsivällisyys riittää. Ei tarvita mitään ihmeukkoja pakistoon, liigaukoilla pärjää vallan hyvin.
mestaruudesta tuolla joukkueen rakenteella on toki turha haaveilla miltään kantilta, mutta oikein taktisesti evästettynä kuuden joukkoon riittäisi kyllä paketti.
Joku taisi mainita, ettei tällä ottelumäärällä voisi mihinkään päätelmiin voida päästä, mutta minä olen erimieltä. Tossa katsellut sen kolmisenkymmentä matsia eri joukkueilta ja vaikka alkukauden heittelyä ja sohlaamista joukkueilla onkin, kyllä sen näkee, kenen tekemisessä on ne rakenteet kunnossa, joista kevääseen voi kehittyä kova nippu ja JYP ei ole niiden joukossa.
Sitten, jos katsotaan sitä joukkueen vahvistamista täsmähankinnoilla, se mielestäni toimii, jos ne palaset on terveet ja kunnossa, jos vaan hommaillaan toivotaan mielessä ison profiilin ukkoa sisään, se yleensä vertautuu pakkasella housuun kusemiseen. Siksi esitin toiveen, että ensin pelitapa ja rakenteet kuntoon, vasta sitten rahaa hankintoihin.