Tämä päivä on osoittanut taas raadollisuutensa. Yhden työpäivän aikana et ehdi käymään kaikkia JYP-käänteitä läpi, vaan pökäleitä lentää tuulettimeen siellä ja täällä. Roskispaloja yritetään sammuttaa bensiinillä ja lopputulemana on kahta kauheampi liekki.
Unelma-ketjussa kun ollaan, niin heitän ilmoille oman unelmani. JYP-organisaation suurin vahvistus tässä hetkessä ei ole kauan kaivattu ykkössentteri, meritoitunut valmentaja eikä uusi urheilutoimenjohtaja. Tällä hetkellä JYPille parasta olisi oma kriisiviestintään erikoistunut viestintävastaava, mielellään jonkinlaisella urheiluymmärtämisellä.
JYPin kannattaisi kiinnittää nyt viestinnästä vastaava kaveri, sen voi tehdä ihan ostamalla ulkoisia viestintäpalveluita, mutta etenkin tähän tammikuulle JYPin tulisi ostaa täysipäiväiset resurssit viestintähenkilöltä. Ammattilainen saa roskispalot sammumaan ja eiköhän viimeistään helmikuussa voida siirtyä vähän rauhallisempaan tahtiin, jonkin ammattilaisesta kannattaa pitää jatkossakin kiinni. Kriisiviestinnän palveluita myydään vakuutustyylisesti, eli maksat kuukausittain jotain, ja vahingon sattuessa saat apua ainakin tiettyyn pisteeseen saakka.
Viestintäammattilainen saisi varmasti solmut hiljalleen aukenemaan, ainakin mikäli organisaation pääjehut antavat ammattilaisen tehdä työtään. Ihan pelkästään tämänpäiväiset tai viimeistään viikonlopusta tähän päivään sijoittuvat ongelmat on valitettavasti marinoitu paskalla viestinnällä. Jos organisaatiossa olisi edes joku joka osaisi A) suunnitella viestintää, B) miettiä strategiaa, että mitä tehty siirto todennäköisesti aiheuttaa ja C) valmistautuu henkisesti taklaamaan JYPiin kohdistuvan paineen.
Ihan esimerkkinä vaikka tämä Niku-kohu. Jonkun pitäisi kertoa ammattilaisille, mitä seura (valmentajat, somevastaavat) Nikun tilanteesta kertovat. Onko syy kokoonpanosta putoamiselle pelillinen vai joku muu? Pitääkö joitakin hurjimpia huhuja ampua jo tässä vaiheessa alas? Tai viikonlopun podcast-sekoilun yhteydessä viestintäammattilainen olisi voinut haastaa Seppästä siinä, että oletko Jukka miettinyt yhtään miltä jo luvatun jakson peruminen näyttää sidosryhmien silmissä? Hyvin suurella todennäköisyydellä JYP ei tee näitä typeriä, tai epäloogisia päätöksiä "tahallaan", vaan silkasta ymmärtämättömyydestä. Nikun tilanteessakin annettiin tänään tiedote, joka herättää enemmän kysymyksiä kuin vastaamisia. Tämä tuskin oli seuran tarkoitus.
Pidemmän päälle tämäntapaisen viestintäammattilaisen tulisi olla seuran käytössä aina, erityisesti kun kriisi tai vastaava kohtaa. Tälle henkilölle olisi ollut myös käyttöä syksyn Lahtis-kohun aikana.
Viestintään panostaminen maksaa rahaa, mutta se myös auttaa säilyttämään seuran uskottavuuden. Jälkiviisaana on helppo sanoa, että viestintäammattilaista olisi pitänyt käyttää jo Rautakorven potkujen ulostulossa, sillä se olisi vähentänyt paskan määrää merkittävästi. Ei tämä sekoilukaan ole ilmaista, JYP menettää jatkuvasti houkuttelevuutta pelaajamarkkinoilla (lue: pitää lyödä lisää euroja pöytään pelaajien tänne saamiseksi) ja sponsoreiden silmissä.
Tämäkin menee sarjassamme jääkiekkomaailman omituisuudet. Nykyään ei tarvitse olla kummoinen artisti, somevaikuttaja tai muu henkilöbrändillään elävä, ja lähes kaikilta näiltä löytyy jonkinlaista ulkopuolista julkisuudenhallinta-avustusta. Jääkiekkomaailmassa palkataan hommiin lähes koulujakäymättömiä ex-pelaajia, ja oikeille ammattilaisille viitataan kintaalla. Rosterin leveysmiehetkin tienavat todennäköisesti isompia summia kuin mitä nämä "kaukalon ulkopuoliset ammattilaiset" pääsevät organisaatiolta laskuttamaan.