Mainos

JYP2025 strategian seurantaketju – paluu mestaruuksiin?

  • 14 040
  • 74

Saint

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku konsultti (Tyni?) on kyllä käärinyt hyvät rahat tämän hevonpaskabingon perusteella.
Veikkaan, ettei. Niin suuri JYP-sydän on rinnassa, että veikkaisin päinvastoin, paljonkohan Kari maksoi, että on päässyt bändiin mukaan? ;) #kohtamennään
Juuri nuo mainitsemasi valmentajauutiset ja sen, mitä kenties sen jälkeen tulee.

Olen ehtinyt istua melko monessa strategiainfossa ja vastaavassa, missä powerpointilta luetellaan täsmälleen samat asiat ja hienolta kuulostavat termit. Ja lopulta sitten koko paperi unohtuu jonnekin.
Niin, näitäkin on aika monenlaisia. Viimeksi kun meillä oli tällainen niin pyttyjä tuli useampia aina Eurooppaa myöten. Toiset puhelee joutavikseen kaikkea paskaa, mutta täälläpäin ei ole tapana huudella ellei ole pohjaa. Ja uskon, että ei tähän lähdettäisi, ellei siitä uudesta hallistakin olisi jo tietoa. Aika riski olisi lähteä viemään tällaista läpi tuossa vanhassa keittolassa. Katsokaa niiden asioiden taakse, jos osaatte..
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Joo kyllä Tyniä lyödään vähän turhan rujosti tällä palstalla. Hän on Seppäsen ohella yksi suurimpia JYP-hahmoja, joita en ole luistimilla kaukalossa nähnyt. Tynin vahvuudet ovat organisaation ja (yritys)kumppanien puolella, heikkoudet taas keskivertofanien ja etenkin nuoremman polven kanssa. Ihan normaalia, että pian seitsenkymppisiään juhliva kaveri ei ymmärrä viimeisimpiä sometrendejä, ja kun herra elää vahvasti yrityskumppanien kanssa, niin keskivertofanin ottelutapahtuma jää paitsioon. Ei siinä, sitä varten meillä on toiset henkilöt palvelemaan "seisomakatsomokansaa".

Oli ihan mukavakin yllätys, että Tynillä on yhä näppinsä pelissä seuran kanssa. Eiköhän siellä ole Tyni ja Seppänen kahdestaan muistelleet paljon vuosia 2004-2009 ja miten se temppu silloin tehtiin. Samalla uudessa strategiassa oli viitteitä myös siitä, että menestysbuumin jälkeisestä ajasta on otettu opiksi. Esimerkiksi se kohta, että JYP tavoittelee joukkueessaan 50 % omavaraisuusastetta viittaa juuri siihen, että enää tänne ei hankita kovia kotimaisia nimiä, jotka myydään kesken sopimuskauden KHL:ään.

***

Omavaraisuudesta puheenollen, olin kuulevinani JYPin (Viitanen?) kertovan, että tällä hetkellä JYPin omavaraisuusaste pelaajatuotannossa on 40 % kieppeillä, kun se pitäisi olla 50 %. Se Viitasen käyttämä termi oli vähän epämääräinen, siitä ei ottanut selkoa että puhuiko hän viime kauden joukkueesta, tulevan kauden joukkueesta vai tämän hetken tilanteesta (julkistetut sopimukset tai julkaisemattomien kera).

Niin tai näin, tein pieniä laskutoimituksia Eliten puolella. Elite oli listannut viime kauden päättäneeseen joukkueeseen 27 pelaajaa, joista 10 oli laskettavissa meidän omaksi kasvatiksi (jätin Jerryn ulos, vaikka hän tuli tänne jo yläasteikäisenä). Kalajanniska on laskettu omaksi pojaksi, koska EP:n historia alkoi JYP-junnuista. 10/27 on 37 %, mikä saattaa pyöristyä Viitasen esittelemään lukemaan 40 %. Jerryn kanssa se menisikin jo 40 %:iin asti.

Noh, lähtijöissä oli yllättävän paljon omia poikia. Airo, Salonen, Salmio ja Honka (+Jerry) lähtivät jo menemään, sekä Kalajanniskalla taitaa olla vielä optio pöydällä, eli jatko ei ole varma. Seuraan jää sellaiset nimet, kuin Kakkonen, S.Koskela, V.Koskela, Valkeejärvi ja Kemell, siinä ne sitten ovat. Laurikainen tuli sisään, eli sieltä yksi piste lisää. Päästään kuuteen omakasvattiin, mikä on kyllä vähemmän kuin Viitasen maalailemat 40 % ja vielä vähemmän kuin tavoite 50 %.

Keitäs tänne voisi heitellä mukaan, jotta tavoitteet täyttyisivät? Leinonen ja Lassila? Varauksin maajoukkueen mukaan lähtenyt Minkkinen. Vaikka kupattaisiin kaikki vähänkin potentiaaliset junnut mukaan, niin ei riitä.

Jos junnut on jo imetty kuiviin, katseet kohdistuvat paluumuuttajiin. Tämän päivän puheisiin peilaten uskon, että sieltä tulee 2-3 oman kylän poikaa. Sanotaan nyt taikasanat Nättinen, Vatanen, Niku vain muutaman nimen ilmoille heittämisen ilosta. Eipä taida muita omia poikia olla sellaisessa tilanteessa, että voisi kotiuttaa helposti?

Mitä mieltä tuo omavaraisuudesta puhuminen herättää? Onko se merkki tulevista hankinnoista?
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Kaiken kaikkiaan olen innoissani päivän annista ja uskon tällä hetkellä vahvasti siihen, että JYP tulee jatkossa palaamaan suoraksi pudotuspelijoukkueeksi. Tähän syynä erityisesti kahden henkilön anti - Jukat Rautakorpi ja Seppänen. Erityisesti ensimmäinen kaveri huokuu sitä, että JYP tulee nousemaan suosta. Vaikka tätä odotinkin, niin täytyy myöntää, että olen haltioitunut - ja kaikki sen tietää, että JR:llä kapasiteettia riittää. Osansa uskoon valaa Seppäsen selkeä viesti, että tyhjäkäynti ja sekasorron aika loppuu nyt.

Tässä strategiasta muutamia huomioita, mitä juolahtanut mieleen tiedotustilaisuutta, radiohaastiksia ja JYPin haastiksia kuunnellessa. Otan urheilupuoleen enemmänkin sitten kantaa toisessa ketjussa:

- Jotkut voi tietysti väittää, että ulosanti oli ympäripyöreää liirumlaarumia ja perusstrategiahöttöä - ja niin se monilta osin olikin. Mielestäni kuitenkin tilaisuus piti sisällään paljon erilaisia detaljiasioita, joita huomioida sen hötön keskeltä. Mitään viiltävän yksityiskohtaista ja koko strategian purkavaa luentoa tuskin kukaan odotti ja paljon tilaisuuden olikin tarkoitus vain buffata uutta nousua, niin mielestäni esitys oli siinä määrin ihan mukiinmenevä. Näiden haastatteluiden ja esitysten jälkeen näyttää myös siltä, että yksityiskohdat suunnitellaan yhdessä kokeneen ja tässä asiassa huomattavan kokemuksen ja osaamisen omaavan Rautakorven kanssa, että miten JYP nostetaan suosta nyt ja miten se pysyy pinnalla tulevaisuudessa. Siitä syystä yksityiskohtiin meneminen myös voi olla hankalaa. Toki samalla tämä tarkoittaa sitä, että strategia on vain kuoret tällä hetkellä ja sisältö vasta luodaan, mikä tarkoittaa, että oikeasti menestyselementit vasta luodaan ja nykyinen strategia ei sinällään ole mitään muuta kuin sananpartta, kunnes konkretia on suunnitelmissa. Ainakin siihen löytyy nyt oikeita tekijöitä.

- Tietysti SWOT ja CRM:t ovat aika peruskauraa tänä päivänä, mutta hyviä oikein tehtynä ja hyödynnettynä. Eivät ehkä "namedroppailun" arvoisia kuitenkaan.

- Seppäsen mukaan talous on vakaa ja ilmeisesti riittää silläkin puolella toteuttaa nousu. Omistajilla/hallituksella myös selvä tahtotila saada tämä aikaiseksi.

- Strategian kohta 1. ja "Vahva urheilussa"-teeman alla merkittävää on omavaraisuusaste ja JYP-taustaisten pelaajien arvostaminen, mikä tukee jo aiempaa projektia kasvattamona ja tietyillä parametreillä sitä linjaa pyritään jatkamaankin. 1-3 ulkomaalaista kärkipelaajaa voitaneen tulkita niin, että alakenttiin ei tarvitse odottaa täytettä ulkomaalaisista jatkossa, vaan siellä on tilaa antaa paikkaa parrasvaloissa omille kasvateille ja kotimaisille pelaajille.

- Strategian 2. kohta eli "Vahva datassa ja digissä". Tietysti jo itse esitys ja sanavalinnat, sekä sanomatta jätetyt asiat antavat sen kuvan, että nykyinen henkilöstö ei ole tällä pelikentällä vahvimmillaan ja tämä ymmärretään toimistolle itsekin, kuten Korpela totesi. Se ei myöskään ole mikään häpeä, vaan nimenomaan osoittaa henkilöstön vahvuutta myöntää, että ei osata kaikkea ja joissain asioissa osaaminen muualla on parempaa. Toivottavasti tietämys hankinnoissa riittää löytää ne oikeat ulkopuoliset palvelut ja tekijät toteuttamaan tätä, sillä se ei ole kenellekään kivaa, että hankitaan jotkut pöhisijät, joiden kädenjälki ei näy muualla kuin palavereissa ja aivoriihissä. Menee värväyksien tärkeysjärjestyksessä sinne samaan kastiin ykkössentterien ja -pakkien kanssa. Ulkoiset palvelut tässä yhteydessä on toki hyviä, sillä eivät sido käsiä samalla tapaa kuin henkilöstön lisääminen ja pöhisijöistäkin on onneksi helpompi irtaantua, jos tekevät laskulla.

- Strategian 3. kohta "Vahva uudella Hippoksella". Jännä, että tähän ei vielä taidettu oikeastaan pureutua kertaakaan, koska tässä mielestäni sivutaan melkein sitä arvokkainta antia pitkälle aikavälille, nimittäin minun ja ainakin @Kelmu peräänkuuluttamaa täydentävää liiketoimintaa, jolla turvataan taloutta. Yleisökapasiteetin kasvu on itsestäänselvyys, mutta ravintolatoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen, sekä seuraavat bullet pointit esityksessä:
  • "JYP aktiiviseksi tapahtumajärjestäjäksi"
  • "JYP aktiiviseksi toimijaksi Hippoksen ekosysteemissä -> mahdollistaa uutta liiketoimintaa ja laajentaa tietotaidollaan JYPin kilpailuetua joka sektorilla
Näillä tulee olemaan merkittävä vaikutus siihen, miten JYP turvaa taloudellisesti asemansa Liigan kärkipäässä myös niinä aikoina, kun tulee tukkaan ja vitsitniekat kiekuu, että tarvitsiko sitä katsomotilaa entistä enempää. Mikäli Hippokselle syntyy aktiivisempi liikekeskus ja JYP pystyy luomaan kannattavia liiketoimia ravintoloiden parissa ja tapahtumanjärjestämisessä, asiaa saatetaan vuosien päästä katsella jopa 13.4.2022 tiedotustilaisuuden merkittävimpänä antina.

- JYPin oma vastuullisuusohjelma. JYPin arvojen listauksessa tämä ehkä oli olennaisin osa, koska muut mainitut asiat löytyvät jokaisen yrityksen arvoista ja voidaan vain toivoa, että ne hyvin toteutuvat käytännössä. Vastuullisuusohjelman osalta JYP voi kuitenkin olla edelläkävijä ja saada paljon julkisuutta, sekä voittaa myös ympäristötietoisia ihmisiä jääkiekon pariin. Toki jokainen Vakiopaineen penkinkuluttaja ei kausaria tule ostamaan, mutta vastuullisuus niin sosiaali- kuin ympäristönäkökulmista tulevat olemaan aina vain kasvavasti kuluttajien päätöksentekoa määrittäviä asioita.

- JYPin urheilustrategiassa lyhyellä aikavälillä panostetaan enemmän rahallisesti ja "ammattiurheilu vaatii tuloksia". Kaiken muun ohella ja mitä palstallakin jo tiedetty, niin välikausia kasvun merkeissä ei enää ole. Tavoitellaan Veken mukaan nopeastikin jo mestaruutta ja Seppäsen mukaan paluu TOP6-joukkueeksi ja mitalipeleihin on selkeä tavoite. Tämä mielestäni esitettiin varsin uskottavasti ja asian kanssa ei arkaillut kukaan - on helppo ostaa, että Seppänen, Rautakorpi ja Veke uskovat tähän itsekin. Ja Rautakorpi sanoikin, että lähdetään siitä, että organisaatioon palautuu usko itseensä.

- Pitkän aikavälin urheilustrategiassa oman ideologian luominen, joka ulotetaan junnuista miehiin ja valmennuslinja sekä perusteesit urheiluun ajetaan läpi organisaation. Muun muassa Nemon ulosannista ja JR tuntien tietysti voidaan päätellä, että työnteko jäällä tulee varmasti olemaan TAAS niitä näkyviä elementtejä JYPin pelillisessä brändissä. Hyvä niin.

- Junnupuolelle panostetaan valmennukseen ja kehitysvalmentajiin, josta lisätietoa kevään/kesän aikana. Hunajaa mun korville, sillä olen täälläkin paasaillut junnutuotannosta ja junnuissa menestymisestä, sekä tietysti JYP on myös tätä tuonut esille jo aiemminkin linjakkaasti. Nyt siihen on tulossa Talenttitallin jälkeen seuraavia selkeitä panostuksia.

- Rautakorvella on kokemusta Kihun ja yliopiston kanssa työskentelemisessä jääkiekon kehittämiseksi ja tällä kertaa uskon 100%, että näistä mahdollisuuksista revitään kaikki irti. Nyt JYPillä on varmasti käsitys, että miten heidän kanssa työskentelyä voidaan hyödyntää. Aiemmin tainnut olla vähän työkalu, joka on hieno ja edistyksellinen, mutta jota ei ole sitten osattu käyttää.

- Nemohan sen vahvisti, että pelaajahuhuissa on ollut jotain perää aikanaan.

- "Että meistä välittyy se, että me ollaan.. no ei nyt vakavissaan, mutta tosissaan.. joka helvetin pelissä!" Intohimo näkyy jo ensipressissä Rautakorvella.

Rautakorpea loppuun lainatakseni: "Vahva yhdessä, yhdessä vahva" (tuliko vain vahingossa vai tarkoituksella ksml-haastiksen loppuun, mutta hyvä klangi näin aseteltuna)
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Tähän ketjuun on saatu hyviä yhteenvetoja palstaveljien kynistä. Vanhana pieruna käännän katsetta menneeseen ja Aku Valleniuksen aikaan.

Muutamat uuden strategiakauden ranskalaisista viivoista toivat Nykäs-Matin bon voyage -fiiliksen, kun mm. käsitteet CRM ja "Hippoksen ekosysteemi" mainittiin. Lainaus vanhasta KSML:n artikkelista:
Kun haluttiin olla olosuhteiden tasoisia, tehtiin isoja investointeja. Haluttiin yleisöä enemmän, kehittää B to B -toimintaa sekä ottelutapahtumia. Sain kuusinumeroisen summan kehittämistyöhön... Meillä oli iso tarve uudistua. Me tarvitsimme ihmisiä markkinointiin ja tietotekniikan hallintaa.
Digiä ja yritysliiketoimintaa suunniteltiin jo 5-6 vuotta sitten. Muistaakseni Vallenius puhui jo tuolloin, ettei seuralla ollut kunnollista asiakasrekisteriä. Ilmeisesti näin on edelleen...

Itse näen JYPin 2025-strategian osin reboottina sille samalle työlle, jota Vallenius palkattiin tekemään. Kyseinen ajanjakso oli starttilaukaus siihen alamäkeen ja Seppäsen sanoin "välitilaan", johon JYP organisaationa päätyi. Huipentumana nähty parin kauden kotoilu sarjan tyvipäässä. En kaipaa julkista mutapainia miksi tilanteeseen päädyttiin, mutta toivottavasti organisaation sisällä tiedetään mitä pitää tehdä toisin. Ettei tehtäisi samoja virheitä uudelleen. Ainakin valmentajanelikolla on eri luokan meriitit kuin Merikiven nipulla aikanaan!

Kuten ketjussa on todettu, strategiatason puhe jää herkästi yläpilvihöpinäksi ja käsien heilutteluksi. Arki ja henkilöstö ratkaisee sen, happaneeko CRM:n data alkuinnostuksen jälkeen ja ohjaako liiketoimintaa tieto vai mutu. Vanhalla työkulttuurilla on pitkät juuret ja ei toimi meillä -jurnutus tukahduttaa uudistukset kehtoonsa.

Minulle ei ole vielä valjennut millä kaavalla 2025-strategiakauden talous saadaan tasapainoon. Top6-tason nippu vie rahaa ja panostukset digiin ja toimistoon eivät ole ilmaisia. Halpaa ei ole konttaaminenkaan, mutta urheilullisen menestyksen osto ilman talouden pitävää perälautaa ei kanna seuraa hetkellistä boostia pidemmälle. Meillä seuran taustalla ei ole Supercell-omistajien pohjattomia taskuja.

Marinasta huolimatta olen erittäin iloinen seuran määriteltyä mitä se haluaa tavoitella ja miten lopputulokseen on ajateltu päästävän. Enää ei puutu kuin toteutus, sanoisi savolainen.

Editti: viitattu KSML:n artikkeli: (+typot pois)
 
Viimeksi muokattu:

Corvus corax

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LA Kuninkaat, John Tortorella
Minulle ei ole vielä valjennut millä kaavalla 2025-strategiakauden talous saadaan tasapainoon. Top6-tason nippu vie rahaa ja panostukset digiin ja toimistoon eivät ole ilmaisia. Halpaa ei ole konttaaminenkaan, mutta urheilullisen menestyksen osto ilman talouden pitävää perälautaa ei kanna seuraa hetkellistä boostia pidemmälle. Meillä seuran taustalla ei ole Supercell-omistajien pohjattomia taskuja.
Tähän toivoisin itsekkin enemmän avausta seuran puolelta.
Millä tämä kaikki rahoitetaan, nyt ja tulevaisuudessa?
Eli lyhyesti kysyttynä, onko tämä kaikki rahallisesti kestävällä pohjalla?
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän toivoisin itsekkin enemmän avausta seuran puolelta.
Millä tämä kaikki rahoitetaan, nyt ja tulevaisuudessa?
Eli lyhyesti kysyttynä, onko tämä kaikki rahallisesti kestävällä pohjalla?
Sen verran olen ollut muissa hommissa kiinni, etten edes koko pressiä ole vielä katsonut. Pitää katsoa ajan kanssa ja sen jälkeen pohtia strategiaa. Tähän asiaan kuitenkin ensimmäisenä tulee mieleen, että onko vaan niin, että nyt omistajat ja sponsorit lyö taalaa tiskiin? Pidemmällä aikavälillä sitten syntyisi niitä muitakin tulonlähteitä, jotta ei koko ajan olla omistajien varassa?

Erittäin hyviä kirjoituksia aiheesta @RäpyläRepe ja @Huerzo ! Tuo yhteneväisyyksien nostaminen muutaman vuoden takaa nyt lausuttuun oli kyllä mielenkiintoinen nosto.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle ei ole vielä valjennut millä kaavalla 2025-strategiakauden talous saadaan tasapainoon. Top6-tason nippu vie rahaa ja panostukset digiin ja toimistoon eivät ole ilmaisia. Halpaa ei ole konttaaminenkaan, mutta urheilullisen menestyksen osto ilman talouden pitävää perälautaa ei kanna seuraa hetkellistä boostia pidemmälle. Meillä seuran taustalla ei ole Supercell-omistajien pohjattomia taskuja.
Kun tähän asiaan ei ole täsmällisesti pureuduttu, niin itse ainakin oletan, että talous halutaan laittaa kuntoon tavanomaisin keinoin, joka onkin se kestävin vaihtoehto, eli tuote kuntoon ja markkinointi kuntoon. Kun tuote on kunnossa ja sitä markkinoidaan hyvin, niin silloin urheiluseuralla on mahdollisuus omavaraisuuteen sponsoreiden, yleisön ja oheistuottojen kautta. Korpela puhui myös sivuliiketoimista ja esimerkkinä otti esille sen, että uuden areenan myötä JYPin vetämää ravintolatoimintaa olisi tarkoitus kasvattaa reilusti.

JYPin käytössä oleva talousalue on riittävä, siitä on puhuttu ennenkin ja sen pitäisi olla ilmiselvää.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Itseä kiinnostaa eniten tästä asianyhteydestä tuo sivuliiketoiminta, mitä olen kuullut ei koskisi vain ravintoloita mahdollisella uudella areenalla.

Uskon ja toivon, että näistä kuullaan lisää vielä ennen kesää. Toimivan sivuliiketoiminnan löytäminen ja pyörittäminen olisi suorastaan lottovoitto, harmittavasti helpommin sanottu kuin tehty. Jääkiekko ei ole itsessään tunnetusti Suomessa erityisen hyvä business, jos JYP löytyisi jonkun toisen kanavan hyvälle bisnekselle tämä todennäköisesti olisi isoimpia juttuja JYPin lähihistoriassa.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Yksi olennainen seikka koko uudistuksessa on vahvistaa toimiston puolta. Uusi valmennus ja pelaajisto auttavat urheilulliseen puoleen, mutta digi ja data ja markkinointi eivät tule itsekseen edes ulkoa ostettuna. Sisällön teko pitää olla omissa, aktiivisissa ja osaavissa käsissä.

Onko jossain kerrottu, miten tuota osastoa vahvistetaan?
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itseä kiinnostaa eniten tästä asianyhteydestä tuo sivuliiketoiminta, mitä olen kuullut ei koskisi vain ravintoloita mahdollisella uudella areenalla.

Uskon ja toivon, että näistä kuullaan lisää vielä ennen kesää. Toimivan sivuliiketoiminnan löytäminen ja pyörittäminen olisi suorastaan lottovoitto, harmittavasti helpommin sanottu kuin tehty. Jääkiekko ei ole itsessään tunnetusti Suomessa erityisen hyvä business, jos JYP löytyisi jonkun toisen kanavan hyvälle bisnekselle tämä todennäköisesti olisi isoimpia juttuja JYPin lähihistoriassa.
Kannattaisikohan kokeilla jotain, mikä muillakin toimii? Lähinnä RTK:ta mietin ja vaikka lähtisi liikkeelle todella pienestä; kiinteistöhuoltoa tai siivoushommia vaikka kotitalouksillekin? Itse hommaisin mielelläni kotiin siivojan JYP-Kotisiivous Oy:stä kahdestakin syystä: ettei itse tarvitse ja kun siitä maksaa ulkopuoliselle, tietäisi sen auttavan kannattamaani seuraa. Luulisi, että yrityspuolellakin olisi tällaisia JYP-henkisiä?

Tämä vaan suoraan ulos oksennettuna ilman sen kummempaa analyysiä ko. liiketoiminnasta ja kilpailutilanteesta. Vois olla kuitenkin suht helppo ja halpa kokeilla?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
kiinnostaa eniten tästä asianyhteydestä tuo sivuliiketoiminta, mitä olen kuullut ei koskisi vain ravintoloita mahdollisella uudella areenalla.

Tästäpä olen oraakkelina aiemmin kirjoittanutkin täällä. Konsepti (uusi hippos) mahdollistaa luontevan askelen tapahtuma teollisuuden pariin, koska tuo fasiliteetti siihen tuo luonnollisen alustan. Samalla toinenkin ennustamani ilmenee strategiassa, eli yhteistoiminta muiden hippos toimijoiden kanssa yhteistyössä osallisena. Nämä lisäävät isosti sitä oheisliiketoimintaa ja tietenkin sen kassavirtaa myös. Nämä ei välttämättä rikastuta niinkään JYPiä, mutta lisäävät vakavaraisuutta ja talouden pohjaa.

Tuo data ja markkinointi on semmoinen asia, että seuran pitää hankkia ensin osaaja(t) jotka ymmärtävät mitä seura haluaa ja hakee ja siten osaavat hakea osaajat toteuttamaan sen ulkona olevin osaajin. Näin ainakin minä ymmärsin ajatuksen, joka tuossa ilmituotiin, halusta löytää paikallinen osaaminen toteuttamaan myös JYP visiota yhteistyössä.

Ihan hirmuisia ei välttämättä noihin tarvitse saldoa upottaa, jos toki osaamatta upottaa yhden moskova paatin verran euroja ihan huomaamattaan. Oletan, että kohelteluista lähimenneisyydestä on opittu jotakin, eikä hyvin aikein lähdetä mereltä kareja etsimään, vaan osataan hankkia merikartat ennen seilaamaan lähtöä ja siihen paattiin kippari joka niitä osaa lukea.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Olen koittanut psyykata itseäni tähän Tap Jyväskylä -projektiin ja siitä tykkäämiseen. Pakko siitä on alkaa kaiken luettua ja kuunneltuna tykkäämään. Kolme vuotta on kuitenkin pitkä aika sitoutua projektiin.

Täällä Tanpereella hommaa pidetään Rautakorven väliduunina kunnes oikeasta Tapparasta löytyy sopivaa työtä, joka herralle kelpaa. Sitä ennen leikitään Tapparaa Jyväskylässä.

Totuus on varmaan kyllä se, että ammattilainen uppoutuu hommaansa ja tulos on sen mukaista. Toivottavasti Jukan kärsivällisyys on vanhemmiten parantunut. Muutos ei välttämättä ole nopea, vaikka oikeita asioita tehtäisiin alusta saakka.

Kausikortti meni taas hankintaan. Go, Tap!
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen koittanut psyykata itseäni tähän Tap Jyväskylä -projektiin ja siitä tykkäämiseen. Pakko siitä on alkaa kaiken luettua ja kuunneltuna tykkäämään. Kolme vuotta on kuitenkin pitkä aika sitoutua projektiin.

Täällä Tanpereella hommaa pidetään Rautakorven väliduunina kunnes oikeasta Tapparasta löytyy sopivaa työtä, joka herralle kelpaa. Sitä ennen leikitään Tapparaa Jyväskylässä.

Totuus on varmaan kyllä se, että ammattilainen uppoutuu hommaansa ja tulos on sen mukaista. Toivottavasti Jukan kärsivällisyys on vanhemmiten parantunut. Muutos ei välttämättä ole nopea, vaikka oikeita asioita tehtäisiin alusta saakka.

Kausikortti meni taas hankintaan. Go, Tap!
Älä turhaan psyykkaa itteäs, pysy vaan sää ajatuksinesi siä Tampereella nii se o kato nääs 'win-win' -tilanne kaikille...
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Älä ny...ostan hallilta oheiskrääsää noin satasella / peli. Lisäksi kulutan hotelli- ja taksipalveluja elintasomahan edestä. Ja pelipaita+huivi on aina niskassa. Mukavuushaluisuus estää seisomakausarin hankkimisen. Sitäkin voisi kyllä harkita.

Tällä päivämäärällä muuten oltiin Raumalla pronssijuhlissa 7 vuotta sitten. Muistan kuinka auton antennista oli viety parkkipaikalla JYPin lippu ja antenni taiteltu palasiksi...

Mutta aiheeseen. On hyvä, että ON strategia. Se on useammalle vuodelle ja siihen on palkattu henkilöitä joilla lukee CV:ssä muutakin kuin Hytösen vanhoja kavereita.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Älä ny...ostan hallilta oheiskrääsää noin satasella / peli. Lisäksi kulutan hotelli- ja taksipalveluja elintasomahan edestä. Ja pelipaita+huivi on aina niskassa. Mukavuushaluisuus estää seisomakausarin hankkimisen. Sitäkin voisi kyllä harkita.

Tällä päivämäärällä muuten oltiin Raumalla pronssijuhlissa 7 vuotta sitten. Muistan kuinka auton antennista oli viety parkkipaikalla JYPin lippu ja antenni taiteltu palasiksi...

Mutta aiheeseen. On hyvä, että ON strategia. Se on useammalle vuodelle ja siihen on palkattu henkilöitä joilla lukee CV:ssä muutakin kuin Hytösen vanhoja kavereita.
Täältä kyllä hatunnosto, että 150 km päästä on hommattu kausikortti ja käydään peleissä. Kai sitä prkl joutuu itsekin kortit uusimaan. Hetihän se on parempi kritisoidakin maksavana asiakkaana :).
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ukrainan maajoukkue
Nyt vasta pääsiäsien kiireettömänä aikana tuli katsottua tuo tiedotustilaisuus kokonaan lävitse. Uskottavimmat setit tulivat Seppäseltä, Rautakorvelta ja Niemiseltä. Vaatii pokkaa tunnustaa, että pariin kauteen ei ole oikein tavoiteltu mitään. No ehkä tavoitteena on ollut seuran hengissä pitäminen, mutta mitäs sitä sen enempää dramatisoimaan.

Rautakorven esiintyminen oli yllättävän hyvä. Jopa lämminhenkinen. Kyllä minä uskon siihen, että Jukka on psyykannut itseään ja Jyväskylä identiteettiään ihan aidosti. On helpompi esittää asiaansa yhteisössä, kun on tehnyt itselleen selväksi mitä JYP ja Jyväskylä itselleen merkitsee. Se voi kuulostaa vähäpätöiseltä (jopa keinotekoiselta), mutta jokainen tekee sen omalla tavallaan ja turha sitä on alkaa kyseenalaistamaan.

Nieminen oli myös oma aito itsensä. Kyllähän tuossa kaksikossa sellaista karismaa on, että ei sitä JYPin penkin takana ihan vähän aikaan ole ollut. Niemisen arvelu (ei lupaus) siitä, että pullot ja takit lentää askiin kuulosti hyvälle. Jos tehdään asioita, niin tehdään ne sitten sata lasissa.

Viitasen esiintyminen oli kanssa uskottava. Hänestä henkii särmä kuva ja toivottavasti kemiat löytyy toden teolla uuden valmennusryhmän kanssa. Ja vielä sillä tavalla, että homma on tasapainossa. Vähän siihen suuntaanhan Jukka jo yhteistyötä kuvasi.

Heikoin setti oli toimitusjohtajan tarina siitä, miten organisaatio kehittää itseään. Sisältö oli ihan asiaa ja kaikki tarpeellisia ja kannatettavia projekteja. Hieman liian usein kuitenkin tuli kuultua sitä, miten JYP "haluaa" olla sitä ja tätä. Osa asioista kaiketi on sellaisia, että on ihan mahdollista sanoa "tulee olemaan". No turha alkaa saivartelemaan. Teot puhuvat puolestaan.

Hemmetisti tsemppiä vaan koko porukalle ja JYP yhteisölle. Tästä se taas lähtee.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio

JYP panostaa odotetusti juniorityöhön ja valmennuksesta vastaamaan tulee mm. Lausannen entistä valmentajaa. Pari vuotta tämän kehityssuunnan perään kuuluttanut ja JYP myös jo Veken tullessa urheilujohtajaksi puhui tämän suuntaisesta kehityksestä. Hyvä nähdä, että junnumyllyä kehitetään ja toivottavasti se näkyy parin vuoden sisään jo parempana menestyksenä junioreissa ja 3-5 päästä saadaan jo todistaa selkeää tasoeroa juniorimyllystä putkahtavissa pelaajissa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Siirretty oikeaan ketjuun.
Suora lainaus JYPin sivuilta : Haemme seuralle tulevaisuuden kilpailuetua jyppiläisestä urheiluideologiasta eli tavasta ja tyylistä toimia ja sitä, että tulevaisuuden JYPin liigajoukkueen omavaraisuusaste nousee pysyvästi yli 50 prosentin, JYPin urheilujohtaja Mikko Viitanen kertoo.

Eli eipä tuossa puhuta mitään että 2025 pitäs olla puolet omia poikia. Muistaakseni julkistuksessa puhuttiin että 2025 pitäisi olla maksimissaan 1-2 pelaajaa ulkomailta.
Kevään puheet voit katsoa täältä (linkin pitäisi viedä oikeaan kohtaan, eli 8:40 ->).





Korpela selittää videolla aika suoraan, että tavoitteena on nostaa JYP-omavaraisuus 50% tietämille, jonka ainakin minä ymmärrän siten, että vuoteen 2025 mennessä joukkueesta puolet olisi JYP-taustaisia tai vähintäänkin keskisuomalaisia pelaajia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siirretty oikeaan ketjuun.

Kevään puheet voit katsoa täältä (linkin pitäisi viedä oikeaan kohtaan, eli 8:40 ->).





Korpela selittää videolla aika suoraan, että tavoitteena on nostaa JYP-omavaraisuus 50% tietämille, jonka ainakin minä ymmärrän siten, että vuoteen 2025 mennessä joukkueesta puolet olisi JYP-taustaisia tai vähintäänkin keskisuomalaisia pelaajia.

Tässä on hyvä muistaa, että juniorityön kokonaisvaltainen kehittäminen siten, että se näkyy edustusjoukkueessa, vaatii paljon enemmän kuin 2-3 vuotta. Lyhyellä tähtäimellä voidaan lähinnä keskittyä ottamaan kaikki irti niistä pelaajista, jotka ovat jo junnupolun loppupäässä menossa. Jos siellä ei ole riittävästi sopivia yksilöitä, niin sille ei voi mitään.

On haastavaa tasapainoilla omavaraisuuden ja menestykseen pyrkivän joukkueen välimaastossa. Vaikka junnutyöhön laitettaisiin resursseja, niin voi silti olla lähes mahdoton tehtävä, että sieltä aina löytyy riittävä määrä riittävän laadukkaita yksilöitä.

Siksi tämä 50% tavoite tulee nähdä nimenomaan tavoitteena, mutta ei kiveen hakattuna lukuna, johon tullaan aina pääsemään.

Tämän kauden joukkueenrakennus ei mennyt ihan tavanomaisen kaavan mukaan, kun joukkue uudistui paljon ja matkan varrella tapahtui yllättäviä asioita, jotka vaikuttivat tarjolla oleviin pelaajiin. Tätä projektin ensimmäistä kautta ei tarvitse ajatella siten, että joukkueen kasaus tulee tulevillakin kausilla menemään saman kaavan mukaan.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä peräänkuulutan eniten tätä "datalla johtamista" ja modernin myynnin tekemistä, sieltä kun ne rahat tähän leikkiin lopulta pumpataan, jotta on pohjaa pelaajiin ja muihin strategian tahtotiloihin.

Tälle sektorille Jypille ei ole ainakaan vielä toistaiseksi tullut vahvistuksia. Uuden CRM:n järjestelmän käyttöönottaminen ei ole modernia myyntiä, se on aikalailla kaiken pohja. Mitä olen ymmärtänyt, ei Jypillä ilmeisesti edes ole ollut aiemmin mitään asiakkuudenhallintajärjestelmää, jos wordia ja exceliä ei niiksi lueta. Hyvin paljon olisi aivan perusasiat kuntoon laittamalla saatavissa enemmän tehoa Jyp toimistosta. Plussaa siitä, että asioita on alettu tehdä, mutta pitkä on vielä matka tällä saralla, todella pitkä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ei liity Jyväskylään, saati jääkiekkoon, mutta jaan erinomaisen urheilumarkkinointiartikkelin tähän ketjuun. Keskiössä on pesäpallo ja Porin Pesäkarhut - joukkue joka on sarjan ylivoimainen yleisömagneetti naispesäpallossa.


Muutamia hyviä nostoja, jotka koskevat myös jääkiekkobisnestä:

  • Yleisö löytää paikan päälle, kun ottelua markkinoidaan kunnolla ja ottelutapahtuma on viihdyttävä
  • Yleisö löytää paikalle, vaikkei kirkkainta urheilullista menestystä tulisikaan (Porilla 2 mestaruutta, Kirittärillä 16)
  • Jotta ottelutapahtuma ja sen markkinointi onnistuvat, tarvitaan ammattilaisia. Seuralla on viisi päätoimista ja viisi osa-aikaista työntekijää. Työntekijät ovat alansa ammattilaisia, eikä heillä tarvitse olla välttämättä lajitaustaa jos osaavat muuten työnsä (vrt jääkiekko, jossa lopettavat pelaajat siirtyvät suoraan myyntitehtäviin). Jutussa korostetaan myös sitä, että liiallinen urheilufanaattisuus syö usein liiketoimea.
  • Ensiksi laitetaan seuran tausta kuntoon, sitten vasta urheilullinen puoli
  • Markkinoinnilla on mahdollisuus saada seura näyttämään isommalta kuin se oikeasti on
  • Markkinoinnin tulee olla monikanavaista ja yksittäisten lehtimainosten sijaan tulisi tehdä lehtiin vaikkapa pesäpalloliitteitä
  • Ottelupuitteet pitää olla hyvät, kioskipalvelut toimia, katettuja paikkoja. Liian väljä areena syö ottelun tunnelmaa.
  • Ottelutapahtumat kilpailevat hmisten vapaa-ajasta teatterien, konserttien, Netflixin ja kotisohvan kanssa. "Pitää pystyä herättämään tunnereaktio ja tarjoamaan ihmisille uusi kokemus"
  • Otteluiden ajankohdilla suuri merkitys, ei saa olla kilpailevia tapahtumia ja myös sunnuntait ovat huonoja päiviä oheismyynnin osalta
  • Naiskatsojia ei kiinnosta makkara, pahvimukista juotu kahvi tai kalja muovituopista, vaan kuohuviini sekä laadukkaat taukoeväät (patongit ja salaatit). Myös kahvin laatuun voi kiinnittää huomiota. Popcorn-kone on ollut kannattava investointi.
  • Talkoolaiset oleellinen osa ottelutapahtumaa ja keskiverto talkoolainen on melko vanha, joten uusia naamoja ja nuorempaa polvea on pakko saada mukaan.
  • Fanituotteet on vaikea bisnes: vaaditaan isoja ostoeriä, varastossa on kiinni paljon rahaa, tuotteiden laatu ei vastaa aina hintaa ja esimerkiksi vaatteiden kokoerot vaikeuttavat oikeiden tuotteiden tilaamista.
 
Viimeksi muokattu:

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei liity Jyväskylään, saati jääkiekkoon, mutta jaan erinomaisen urheilumarkkinointiartikkelin tähän ketjuun. Keskiössä on pesäpallo ja Porin Pesäkarhut - joukkue joka on sarjan ylivoimainen yleisömagneetti naispesäpallossa.


Muutamia hyviä nostoja, jotka koskevat myös jääkiekkobisnestä:

  • Yleisö löytää paikan päälle, kun ottelua markkinoidaan kunnolla ja ottelutapahtuma on viihdyttävä
  • Yleisö löytää paikalle, vaikkei urheilullista menestystä tulisikaan (Porilla 2 mestaruutta, Kirittärillä 16)
  • Jotta ottelutapahtuma ja sen markkinointi onnistuvat, tarvitaan ammattilaisia. Seuralla on viisi päätoimista ja viisi osa-aikaista työntekijää. Työntekijät ovat alansa ammattilaisia, eikä heillä tarvitse olla välttämättä lajitaustaa jos osaavat muuten työnsä (versus jääkiekko, jossa lopettavat pelaajat siirtyvät suoraan myyntitehtäviin). Jutussa korostetaan myös sitä, että liiallinen urheilufanaattisuus syö usein liiketoimea.
  • Ensiksi laitetaan seuran tausta kuntoon, sitten vasta urheilullinen puoli
  • Markkinoinnilla on mahdollisuus saada seura näyttämään isommalta kuin se oikeasti on
  • Markkinoinnin tulee olla monikanavaista ja yksittäisten lehtimainosten sijaan tulisi tehdä lehtiin vaikkapa pesäpalloliitteitä
  • Ottelupuitteet pitää olla hyvät, kioskipalvelut toimia, katettuja paikkoja. Liian väljä areena syö ottelun tunnelmaa.
  • Ottelutapahtumat kilpailevat hmisten vapaa-ajasta teatterien, konserttien, Netflixin ja kotisohvan kanssa. "Pitää pystyä herättämään tunnereaktio ja tarjoamaan ihmisille uusi kokemus"
  • Otteluiden ajankohdilla suuri merkitys, ei saa olla kilpailevia tapahtumia ja myös sunnuntait ovat huonoja päiviä oheismyynnin osalta
  • Naiskatsojia ei kiinnosta makkara, pahvimukista juotu kahvi tai kalja muovituopista, vaan kuohuviini sekä laadukkaat taukoeväät (patongit ja salaatit). Myös kahvin laatuun voi kiinnittää huomiota. Popcorn-kone on ollut kannattava investointi.
  • Talkoolaiset oleellinen osa ottelutapahtumaa ja keskiverto talkoolainen on melko vanha, joten uusia naamoja ja nuorempaa polvea on pakko saada mukaan.
  • Fanituotteet on vaikea bisnes: vaaditaan isoja ostoeriä, varastossa on kiinni paljon rahaa, tuotteiden laatu ei vastaa aina hintaa ja esimerkiksi vaatteiden kokoerot vaikeuttavat oikeiden tuotteiden tilaamista.
Ei noista kovin paljon eri mieltä voi olla. Kauden avauksessa meillä eivät kyllä oheispalvelut pelanneet. Ainoa, josta olen eri mieltä, on tuo "vaikkei urheilullista menestystä tulisikaan" - taitaa Pesäkarhut olla ihan hyvin pärjännyt viime vuosina, vaikkei mestariksi asti ole riittänyt kuin pari kertaa?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ainoa, josta olen eri mieltä, on tuo "vaikkei urheilullista menestystä tulisikaan" - taitaa Pesäkarhut olla ihan hyvin pärjännyt viime vuosina, vaikkei mestariksi asti ole riittänyt kuin pari kertaa?
Oikeassa olet. Pori on kuitenkin vuodesta toiseen aina mitalipeleissä mukana. Jutussa oli vain korostettu sitä, ettei Pori omien sanojensa (vai toimittajan?) mukaan kerää urheilullista menestystä, joten siksi se on muotoiltu tiivistykseen samoin.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli katseltua, ehkä vähän jälkiviisasteluhengessäkin, tuo avausviestin video. Strategian pääteemathan tiivistettynä oli vahva kaukalossa (paluu mitalipeleihin ja vahva omien kasvattien osuus joukkueessa), vahva digissä ja datassa ja uusi Hippos.

Tuohon viimeiseen en nyt tartu, kun asia ei ole ollut JYPin kontrollissa. Sen sijaan nuo kaksi ensimmäistä kiinnostaa. Rautakorpihan mainitsi omassa osuudessaan laadun ja sen mittaamisen (liekö exceleitä). Minua kiinnostaisi vähän isommassa kuvassa se, miten strategian toteuttamista/ toteutumista on mitattu? Mitä ollaan saavutettu matkalla ja mikä jäänyt piippuun?

Toivon, että vastaus strategian mittaamiseen ei ole: ei mitenkään. Silloin strategiatyö on täysin hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Kiva olisi, jos tällainen katsaus strategian toteutuksesta tehtäisiin julkisesti, vaikkakaan en siihen usko.

Omia huomiota/ kysymyksiä urheilupuoleen liittyen:
- Onko strategialla mitään roolia, kun puhutaan kokoonpanoista ja peluutuksesta? Strategian mukaista olisi laittaa Kakkonen ja Malinen isommille minuuteille.
- Pelaajapolusta oli paljon tarinaa. Ketä junnupolussa on sellaisia (pl. jo Liigaa pelanneet) ketkä oikeasti olisivat potentiaalisia Liigapelaajia 2-4 vuoden päästä?
- Viitanen mainitsi, että joku junnuporukka jo pelaa uudella tavalla ja oliko tieteeseen pohjautuvasti. Tuloksetkin ovat sen mukaiset kuulemma. Mikähän porukka tämä on? Ainakaan tällä hetkellä meidän U20, U18 tai U16 -joukkueet eivät varsinaisesti pyyhi muilla lattiaa.

Tuosta digistä ja datastakin kiinnostaisi tietää, mitä on tehty toisin ja miten strategiaa on toteutettu. Näin maksavana asiakkaana en ole huomannut muutosta.

Nyt kun tosiaan alkaa strategiajakson kolmasosa olemana kohta takana, olisi kiva kuulla, missä mennään ja mitä seuraavaksi.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
- Viitanen mainitsi, että joku junnuporukka jo pelaa uudella tavalla ja oliko tieteeseen pohjautuvasti. Tuloksetkin ovat sen mukaiset kuulemma. Mikähän porukka tämä on? Ainakaan tällä hetkellä meidän U20, U18 tai U16 -joukkueet eivät varsinaisesti pyyhi muilla lattiaa.
U13 porukka missä Viitasen oma poika pelaa. Ymmärtääkseni menevät tavallaan jonossa kentälle eli pelissä ei ole vakioituja pelipaikkoja vaan pelipaikan vaihtuvat jatkuvasti. Joku vanhempi tuosta mulle joskus puhui, että on jotain pelipaikatonta pelaamista. Yhden pelin joskus näin ja aika sekavaa touhua oli, mutta siellä on jotain yksilöitä jotka dominoivat luistelulla joten tuloksellisesti ilmeisesti toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös