JYP tilastojen valossa

  • 79 000
  • 638

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koitin itse asiassa Liigan sivuilta vilkuilla, josko sieltä saisi valitulla otannalla PDO:t. No ei saa. Valmennuksen puheiden sekä täälläkin esitettyjen ajatusten perusteella ollaan siirrytty maalinteon tehottomuudesta erittäin korkeaan tehokkuuteen. Oma mielenkiinto kohdistuu nyt vahvasti siihen, mille tasolle voittoputken jälkeen asetutaan (vai heiluuko taso).
Joo, Liigan tilastot on aika paskat. Tätä varten yritän itse vilkulla pelien jälkeen noin Liigaplotin maaliodottama kuvaajat
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPin plusmiinus-tilaston kärkenä Gardiner +9(!), sitten Ottavainen +7 ja Suhonen +5. Aikamoista tulosta ottaen huomioon joukkueen päästettyjen maalien määrä.
Tähän muuten kun ottaa rinnalle viime kauden Reijon -15 (olisko parantunut loppukaudelle IFK:ssa), niin on kyllä melkoinen ero!
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pistekeskiarvojen pohjalta exelöinti sisältää aivan liikaa muuttujia ollakseen mitattava arvo. JYP onneksi sitä asiaa valottaa. Kun lasketaan millä piste keskiarvolla pitää mennä, jotta joku tavoite toteutuu, se ei voi pitää paikkaansa, koska kaikki eivät kerää pisteitä samaan tahtiin, jotta ennuste voisi kutiaan pitää, jos noin olisi, sarjaa olisi aivan turha enää jatkaa, koska homma olisi taputeltu ja voisi aloittaa pleijarit sinne yltäneiden kesken.

Silti, tottakai nuo exelit asioita kertovat, mutta siihen lisäksi on nähtävä eri joukkueiden trendit pelin tasossa, koska niiden vaihtelut voivat olla dramaattisiakin, niin ylös-, kuin alaskin päin. Tämän on historia osoittanut aika aukottomasti, siinä kuin exelit kuluvan kauden toteutumaakin. Edelleen empiria sanoo, että vuodenvaihteen jälkeen yleensä syntyy asetelmat, jotka kohtuullisen hyvin kutinsa pitää loppukautta ajatellen, koska pelien määräkin jo vähenee, jolloin exel on eksaktimpi.
Nappaan tästä nyt kiinni kaikkien yllätykseksi ja koska koen olevani ainoa excelin käytön tunnustanut kirjoittaja. Lainaus posiketjusta.

En tiedä oletko ehtinyt/ onko kiinnostanut lukea noita minun kirjoituksia, mutta niissähän spekuloin mahdollsesti tänä vuonna tarvittavaa pistekeskiarvoa sääleihin. En esitä faktana, veikkauksena vain. Tämä perustuu omalla kohdalla viiteen aiempaan kauteen ja olen tuonut myös esille hajonnan tarvittavassa keskiarvossa. Tämä hajonta johtuu nimenomaan siitä, miten muut joukkueet pelaa. Tälle kaudelle tähän saakka pelatun perusteella veikkaan sitä 1.4 pistettä/ peli sääliplayoffseihin, koska sarja on toistaiseksi ollut aika tasainen. Aiemmin siis tasaisessa sarjassa on vaadittu jopa yli 1.5:n keskiarvoa, ja alimillaan alle 1.3:n. On toki täysin mahdollista, etten ole osannut tätä muiden suoriutumisen vaikutusta tarvittavaan pistekeskiarvoarvioon riittävän selvästi aiemmin kertoa.

En voi nähdä tulevaisuuten sen enempää kuin muutkaan ja on täysin mahdollista, että lopun reilun puolikkaan aikana sarjassa erot vielä repsahtaa. Ihan yhtä mahdollista on myös se, ettei repsahda. Tämän valossa ihmettelen suuresti ensimmäisen kappaleesi väitettä "se ei voi pitää paikkaansa". Ei ne meteorologitkaan duuneja lopettanut, kun sammakkomies kerran veikkasi kesäkelit kohdalleen. Se tässä ennustamisessa on minusta hienoa, kun uskalletaan vähän laittaa kirjoittana kroppaa likoon. Joskus osuu, useimmiten ei. Omat ennustukset perustuu enemmän lukuihin ja muihin tietoihin (mm. sinun kirjoituksiin). Sinulla selvästi enemmän itse pelin kehittymiseen ja etenkin viisikkopelin kantilta. Kärjistyksesi voi kääntää myös näin: Turha pelata kautta loppuun, kun @JypFabu sanoo JYPin yltävän kympin sakkiin, mutta ei välttämättä pidemmälle. Excel tai pelisilmä - molemmat omia päätelmiä, mutta eri lähtökohdista.

Minusta on keskustelun kannalta todella hyvä, että esitetään neljän komean voiton jälkeen myös yltiöpäisen hehkutuksen (itse teen tätä) lisäksi kehityskohteita tai epäkohtia peleistä. Sinä esim. kerroit minulle pitäneesi Ässä-peliä pelillisesti parhaimpana viime viikolla ihan perustellusti. Samoin @JJLehto teki tuossa pari viestiä sitten niin ikään perustellusti Jukuripelien osalta.

Loppukaneettisi on sinänsä aika itsestään selvä. Kun pelit vähenee, vähenee saumat tehdä isoja nousuja tai romahtaa. Viime kaudella voinee kuitenkin todeta JYPin saumojen menneen ennen vuodenvaihdetta yhdistämällä numerot ja kaukalon tapahtumat mielessään.

Asiasta melkein toiseen; minun on tässä pitänyt kysyä sinulta @JypFabu näkemystäsi voittopelin otteista. Ollaanko itse pelissä otettu nyt iso steppi vai ainoastaan tuloksessa, jos vaikka viimeistä kymmentä peliä pohtii? Tämän mielellään kuulisin ihan omienkin spekulaatioiden evääksi.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tämän valossa ihmettelen suuresti ensimmäisen kappaleesi väitettä "se ei voi pitää paikkaansa". Ei ne meteorologitkaan duuneja lopettanut, kun sammakkomies kerran veikkasi kesäkelit kohdalleen. Se tässä ennustamisessa on minusta hienoa, kun uskalletaan vähän laittaa kirjoittana kroppaa likoon. Joskus osuu, useimmiten ei. Omat ennustukset perustuu enemmän lukuihin ja muihin tietoihin (mm. sinun kirjoituksiin). Sinulla selvästi enemmän itse pelin kehittymiseen ja etenkin viisikkopelin kantilta. Kärjistyksesi voi kääntää myös näin: Turha pelata kautta loppuun, kun @JypFabu sanoo JYPin yltävän kympin sakkiin, mutta ei välttämättä pidemmälle. Excel tai pelisilmä - molemmat omia päätelmiä, mutta eri lähtökohdista.

Minusta on keskustelun kannalta todella hyvä, että esitetään neljän komean voiton jälkeen myös yltiöpäisen hehkutuksen (itse teen tätä) lisäksi kehityskohteita tai epäkohtia peleistä. Sinä esim. kerroit minulle pitäneesi Ässä-peliä pelillisesti parhaimpana viime viikolla ihan perustellusti. Samoin @JJLehto teki tuossa pari viestiä sitten niin ikään perustellusti Jukuripelien osalta.

Loppukaneettisi on sinänsä aika itsestään selvä. Kun pelit vähenee, vähenee saumat tehdä isoja nousuja tai romahtaa. Viime kaudella voinee kuitenkin todeta JYPin saumojen menneen ennen vuodenvaihdetta yhdistämällä numerot ja kaukalon tapahtumat mielessään.

Asiasta melkein toiseen; minun on tässä pitänyt kysyä sinulta @JypFabu näkemystäsi voittopelin otteista. Ollaanko itse pelissä otettu nyt iso steppi vai ainoastaan tuloksessa, jos vaikka viimeistä kymmentä peliä pohtii? Tämän mielellään kuulisin ihan omienkin spekulaatioiden evääksi.

Hyvin napattu kiinni. Mitä tarkoitin tuolla "se ei voi pitää paikkaansa" on, että koska se tilasto kertoo pelkästä toteutuneesta, se ei voi ennustaa kehitystä 15 muuttujan osalta mitenkään. Se voi osua, tai olla osumatta, eikä kerro enempää ja osuvampaa kuin sammakonreisi kesällä.

Mutta älä käsitä väärin, en missään nimessä tahtonut esittää asiaa niin, että tilastojen kautta tarkastelu ja ennakointi olisi väärin, tai jotenkin huono juttu. Kyllä ne asioita oikeasti kertovat ja luen kiinnostyuksella sinunkin, jos muidenkin, johtopäätelmiä niiden pohjalta. Tulkoon tämä selväksi.

Kun ottaa sitten noiden tilastojen lisäksi mukaan katsannan, millaisin pelillisin eväin mikäkin joukkue ponnistaa saa niiden yhdistelmällä mielestäni jotain osuvampaa, vaan ei tässäkään mitään eksaktia tietenkään.

Se empiria itsellä on, että ne joukkueet, joiden pelin tasoon tulee potentiaalin suoma parannus tulevat juurikin tuossa tammi - helmikuussa nostamaan osakkeitaan, kun palaset on paremmin kohti pleijareita ja toki aina on se kärki, jolle niitä notkahduksia ei juurikaan tule, eli tuo ajan jakso on se vedenjakaja lopulta.

Mainitsit tuosta Ässäpelistä, jota en muistaakseni nimennyt parhaimmaksi peliksi, vaan tykkäsin, kun joku moisesti kommentoi ja tykkäsin juuri siksi, että olin koko lailla samaa mieltä, mutta laajemmin niin, että kun viisasta on pelata vieraspeliä kun on vieraissa, niin yhtä viisasta on osata pelata kotipeliä, eli kyetä dominoimaan ja ottamaan henkinen yliote pelillisesti. Tuossa mielessä Ässä peli oli parasta JYPiä toistaiseksi, vaikka ei kurjasti pistesarakkeeseen näkynytkään. Toisaalta, ihan yhtä kovia suorituksia on ne vieraspelitkin, kun siltä kotijoukkueelta pitää kyetä se huumori ja itseluottamus viemään. Eli en osaa ihan arvottaa, mikä olisi se paras toistaiseksi.

Jukuripelissä vieraissa minusta johtoasemapelaaminen oli edistynyt ja parasta tähän kauteen JYPiltä siinä osiossa, kun taas alku oli vähän semmoista peura ajovaloissa touhua. Puhun siis vieraspelistä, en kotipelistä, jossa upeata oli taas tehollinen laajuus jota joukkue on kaivannut ykkösen tueksi. Osasia on siis eri asioissa eri peleissä, joihin huomio kiinnittyy, mutta taustalla on koko ajan se prosessi, joka tarkoittaa, että mitä paremmin se on pelaajien selkärangassa, sitä kovempi on tulos sarjataulukossa.

Se minun exelini syntyy niiden tilastojen ja joukkueiden tasollisen kyyläämisen kombinaatiosta, jossa en painota sen tilaston olevan painoarvoltaan isompi, koska se on toteutuma vaan lisään siihen sitä, kuinka näen eri joukkueiden pelin kehittyvän ja jonkinlaisena olettamana rosteri+valmennus, että mikä on se kehittymispotentiaali joukkueilla pelien kovetessa kohti ratkaisuja.

Tuohon viimeiseen kappaleeseen taisin vastailla ainakin osin tuossa ylempänä, mutta kyllä mä näen, että JYP on pelannut tulostaan paremmin viimeisen kymmenen pelin otannalla verrattuna aiempiin, eli peli kehittyy koko ajan, enkä ainakaan minä näe, että tämän kauden JYP olisi lähelläkään tapissa otteissaan, pääseekö se sinne, sitähän ei tiedä, mutta palikat kyllä on. Olen toki kommentoinut, että sääleihin jos ei tuo jengi mene niin on ihme, mutta korkeampaa sijoitusta en alkukauden opettelun vuoksi povaa, koska kärjen taso liigassa on viime kautista monta askelta edellä ja monikaan ei sieltä kuuden kärjestä juuri notkahda, jotta sinne asti yltäisi JYP.

Lopulta myös se muuttuja pitää pitää mielessä, että loukkaantumiset ja muu yllättävä voi aina panna puumerkkinsä minkä tahansa joukkueen lopputulemaan.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aikamoinen reaktio taas muutamalta posiketjussa. Miten voi mennä numerot niin ihon alle? Miksi?

Yhtään morkkaamatta exel miehiä ja vaikka ne minulle vähän näyttäytyvätkin kummelihahmoilta,
Tämä oli kyllä sinulta vaihteeksi totaalinen rimanalitus. Yhtään morkkaamatta, näyttäytyi minulle kusipäisenä lauseena.

Excelini mukaan näitä tulee onneksi sinulta harvemmin nykyään.

Edit: Itse asiassa tuo lainaus on kyllä niin helmi, että luvallassi voisin sen vaihtaa allekirjoitukseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Lätkä ST-84
JYPin pakit on paukuttanu maaleja kiitettävään tahtiin tässä vaiheessa kautta. Onkohan liigassa toista joukkuetta, keillä pakit on onnistunut näin monesti maalinteossa? Veikkaan, että ollaan ihan kärkipäätä tässä tilastossa.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tilastojen valossa JYPin piti saada muutettua kurssia nopeammin kuin "sitten joskus keväällä", jos mieli päästä pleijereihin. Vielä 10 matsia lisää sitä samaa korpivaellusta, niin tilanne olisi ollut jo todella tukala ja eikä välttämättä edes sen yhden Virtasen kauden kaltainen kevätliito olisi enää riittänyt.

Onneksi kurssi muuttui - lähinnä Veinin tulon ansiosta - jolloin nyt viimeisimpien voittojen myötä voi vähän levollisemmin mielin jatkaa prosessia.
Nuorison termein: No älä vaa :). Tämähän se on ollut omien pistekeskiarvojorinoiden pointti!

Lupaan laittaa kaikkien riemuksi taas pian lisää numeroita historiasta ja runkosarjasijoituksista, niin pysyy verenpaineet korkealla :).
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelistä toiseen selostajat ihmettelevät, miksei tulostaululla olevat numerot täsmää maaliodottamaa ynnä muuta. Ymmärrän, että joitakin kiehtoo tilastotieteellisen lähestymistavan yhdistäminen urheiluun, mutta itseä se ei vaan sytytä. Jokainen kvantitatiivisista menetelmistä paremmin kärryillä oleva tietää, että kvanttimenetelmien soveltaminen jaakiekkoon menee jo lähtökohtaisesti metsään. Kun havaintoyksikkönä on esimerkiksi "laukaisu" ja sen jälkeen määritellään spesifit alueet kentältä, mistä tämä laukaisu on lähtenyt ja annetaan sille joku painokerroin. Ja siitä sitten lähdetään laskemaan jotakin odottamia tai muuta (en tiedä, ei kiinnosta). Seuraavassa lauseessa sitten taas hehkutetaan Kemellin laukaisua. Eikös laukaisu ole laukaisu? Pitäisikö Kemellille antaa joku painokerroin? Koska Lassilan ja Kemellin laukaisut ovat erintasoisia (vai?), ei tilastotieteellisessä mielessä niitä kayttämällä pysty eikä saa laskea yhtään mitään. Ja "pitkässä juoksussa" on huono argumentti tässä. Mutta kyllähän tuo tilastotieteiden huuhaa-hyödyntäminen on niin yleistä urheilupiirissä, että varmaan minä olen tässä sitten väärässä. Ja jos se nostaa joillekin pelin viihdearvoa, niin mikäs siinä. Minä keskityn pelin seuraamiseen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Aikamoinen reaktio taas muutamalta posiketjussa. Miten voi mennä numerot niin ihon alle? Miksi?


Tämä oli kyllä sinulta vaihteeksi totaalinen rimanalitus. Yhtään morkkaamatta, näyttäytyi minulle kusipäisenä lauseena.

Excelini mukaan näitä tulee onneksi sinulta harvemmin nykyään.

Edit: Itse asiassa tuo lainaus on kyllä niin helmi, että luvallassi voisin sen vaihtaa allekirjoitukseksi.

Otan napautuksen nöyränä vastaan, lienee mahdotonta voiton maljojen jälkeen luotettava ulosanti. Siinä ajatuksena oli keventävä keskustelun väritys, päädyin laittamaan siis kusipäisen lauseen. Sori, tulos ei ollut tarkoitus tai tarkoitus ei ollut tulos. Yritin viestiä, että minulla ei ole mitään negaa kenenkään tapaan seurata jääkiekkoa ja minusta me kaikki kiekkoniilot ollaan kummelihahmoja, kysykää vaikka vaimoiltanne, sieltä se totuus pajahtaa kuin kuparipannu rapulaiseen ohimoon.

Lainaa poijes, ei mulla muuta lainattavaa tässä olekaan, Putelikin on tyhjä.
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuorison termein: No älä vaa :). Tämähän se on ollut omien pistekeskiarvojorinoiden pointti!

Lupaan laittaa kaikkien riemuksi taas pian lisää numeroita historiasta ja runkosarjasijoituksista, niin pysyy verenpaineet korkealla :).
Hyvä @Hiki-Pena, jatka samaan malliin vaan, perskules, periksi ei anneta! :)
(ja peukku!)
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Tällainen positiivissävyinen katsaus vielä illan päätteeksi, murhetuikun saattelemana:
  • JYP on tehnyt Liigassa jo 3. eniten maaleja. Edellä vain Pelicans ja Ilves (sarjakärki ja kolmonen).
  • Ylivoima melkein 21% teholla, sarjan 4. parasta. Alivoima 10 parasta.

Näiden kiistattomien faktojen valossa, jos/kun JYP jatkaa nousujohteista pelisuoritetta Vehviläisen johdolla, ennustan kauden loppusijoituksen olevan korkeammalla kuin nyt, jolloin kausi päätyy vasta pleijareissa.

Kevennyksenä loppuun katsaus C-moren studion erätauko-ohjelmasta, jossa studiovieraina olivat valmentajat Jukka Jalonen ja Tero Lehterä. Insertissä kerrottiin Ässien urheilutoimistusjohtajasta, joka ennen Ässä-pestiään oli ollut Jokereissa samassa toimessa Jalosen aikana. Jalonen kehui, että ko. henkilö käytti laajasti tilastodataa pelaajista ja onnistui tehtävässään erittäin hyvin, kuten Jokerien sarjamenestys "pienistä" resursseista huolimatta näytti.

Lehterä siihen: "Minä valmentajana katson ihan omalla silmällä, miten pelaaja suoriutuu enkä niin välitä tilastoista."

Joku voisi kysyä kumpi herroista on saavuttanut enemmän valmentajana - se, joka hyödyntää tilastotiedettä vai se joka käyttää havaintoyksikkönään omia silmiään.

Mutta sekin voi olla tilastoharha ja sattuma.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koitin perehtyä viime vuonna vähän noihin maaliodottamiin (jotka @Marcus Juslin nosti esille) ja huomasin tuolloin, että niitä lasketaan hyvinkin monella tavalla. Liigassa lienee huomattavasti vähemmän dataa sellaisen laskentaan kuin isoilla pojilla. Siinä kai on otettu x määrä muuttujia historiasta maalinteon suhteen ja sitten lasketaan tuota odottamaa. En itsekään ole nähnyt, että nuo yksittäisen tulevan/ käynnissäolevan pelin kohdalla oikein mitään kertoo. Pitkällä otannalla ehkä? Pitäisi perehtyä enemmän.

Koska olen kuitenkin suht yksinkertainen heppu, pyörittelen pistekeskiarvoja ja niissähän ei mitään muuta noituutta tai salatiedettä ole kuin se arvaus pistekeskiarvosta, joka kuluvalla kaudella riittää eri sijoituksiin. Aivan kuten @kaamoskiekko tuossa kirjoitti.

Nyt menee vähän kuivaksi, mutta tuossa alla on viiden edellisen kauden sijoituksiin vaaditut pistekeskiarvot sekä kaikkien viiden kauden keskiarvot. Lisäsin myös kuluvan kauden tilanteen juuri nyt. Tämän kauden tilanteessa noin puolessa välissä kautta on erikoisuutena tuo tasainen rypäs sijoilla 1-4 ja häntäpäässä jumboa lukuunottamatta. JYP on siis tuossa sijala 11. Jukurit sijalla 8 on hyvä esimerkki viimeisen neljän pelin osalta:
Ennen JYP-pelejä ka. oli 1,38 ja kaksi tappiota pudotti sen reilusti alle 1,3:n. Sitten kuitenkin kaksi voittoa perään, niin noustiin tuohon 1.4:ään.

Nyt pitää muuten itsekin alkaa tarkastelemaan sitä salatieteiden kautta heitettyä 1.4 keskiarvoa säälipaikan edellytykseksi. Pikkuisen ehkä alkaa näyttämään siltä, että vähempikin riittää.

Tuota kuudetta sijaa tässä vielä heitellään välillä, niin ao. taulukosta voidaan vaikka ottaa arvioksi se 1.6 pistettä, joka tuohon sijoitukseen saattaisi kohtuullisella todennäköisyydellä riittää. Siihen JYPin pitää pelata loppukausi suunnilleen tahdilla 1.9 pistettä per peli. 2 pisteen ottelukohtaisella keskiarvolla saavutetaan kauden lukema 1.65.

Sijoitus2017-182018-192019-202020-212021-22Keskiarvo2022-23
1​
2,05​
2,28​
2,15​
2,117​
1,917​
2,1028
1,962​
2​
1,87​
1,8​
2​
1,92​
1,883​
1,8946
1,96​
3​
1,83​
1,73​
1,98​
1,797​
1,85​
1,8374
1,926​
4​
1,8​
1,72​
1,93​
1,678​
1,7​
1,7656
1,893​
5​
1,72​
1,65​
1,86​
1,672​
1,678​
1,716
1,692​
6​
1,65​
1,63​
1,75​
1,672​
1,583​
1,657
1,607​
7​
1,55​
1,6​
1,73​
1,672​
1,583​
1,627
1,556​
8​
1,47​
1,52​
1,54​
1,66​
1,567​
1,5514
1,4​
9​
1,42​
1,47​
1,29​
1,655​
1,55​
1,477
1,357​
10​
1,38​
1,37​
1,27​
1,389​
1,534​
1,3886
1,333​
11​
1,35​
1,35​
1,17​
1,281​
1,467​
1,3236
1,25​
12​
1,3​
1,27​
1,12​
1,138​
1,305​
1,2266
1,222​
13​
1,12​
1,22​
0,95​
0,962​
1,033​
1,057
1,222​
14​
1,03​
1,12​
0,92​
0,947​
0,967​
0,9968
1,192​
15​
0,97​
0,78​
0,83​
0,932​
0,883​
0,879
0,963​

P.S. Nöyrä kiitos muutamalle kanssakirjoittajalle tuesta!
 
Viimeksi muokattu:

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
80 pisteeseen JYPiltä vaaditaan vielä 45 pistettä eli 1,41 keskiarvoa. Eli melkein joka toinen peli pitäisi voittaa. TOP 6 tosiaan vaaditaan vielä n. 2,00 keskiarvoa joka on todella paljon eli käytännössä suora pudotuspelipaikka on ”utopiaa”. Eli fakta on se ettei pidempiä tappioputkia saa enää tulla ja jos tulee niin näitä pitää seurata pitkä voittoputki…
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku voisi kysyä kumpi herroista on saavuttanut enemmän valmentajana - se, joka hyödyntää tilastotiedettä vai se joka käyttää havaintoyksikkönään omia silmiään.
Tähänkin sisältyy jostain kummasta syystä sellainen olettamus, että se toinen kaveri EI käyttäisi myös omia silmiään. Olen valmis lyömään vetoa, että se kaveri myös katselee pelit siinä missä Lehteräkin.

Tilastothan ovat apuväline tukemaan sitä, mitä silmillä ei näe vaikka kuinka katselisi. Osa hiffaa tämän, osa ei
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Ylellä hyvä juttu maaliodottamasta, joskin futiksesta.

Kiinnostaisi tietää miten maaliodottama ottaa huomioon esimerkiksi oikein ajoitetun kahden tason maskin jääkiekossa? Vetopaikkanahan siniviivan kulma-alue on maaliodottaman kannalta huono alue, mutta kyllä maaleja sieltäkin tulee todella paljon kun tukitoimet on kunnossa. Vastaavasti taas paremmalta sektorilta laukauksen laatu voi olla todella heikko, esimerkiksi siitä syystä että pelaajalla on kiire ja mailaviidakkoa joka puolella. On vaikea kuvitella että etenkään liigan resursseilla yksittäistä laukaustapahtumaa pystyttäisiin ihan hirveän monen muuttujan suhteen analysoimaan. Väkisin tulee mieleen että verrataan tasan sitä mistä laukaus lähtee ja maaliodottama muodostuu sillä tavalla. Hienoahan se olisi jos pystyttäisiin analysoimaan pelaajien sijainti ja laukaisupaikkaan johtava syöttö, vielä tuo laukauksen laatu ehkä jopa ihan pelaajakohtaisella painotuksella. Mutta liigan kuviot tietäen kyse on todennäköisesti jostain paljon simppelimmästä.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiinnostaisi tietää miten maaliodottama ottaa huomioon esimerkiksi oikein ajoitetun kahden tason maskin jääkiekossa? Vetopaikkanahan siniviivan kulma-alue on maaliodottaman kannalta huono alue, mutta kyllä maaleja sieltäkin tulee todella paljon kun tukitoimet on kunnossa. Vastaavasti taas paremmalta sektorilta laukauksen laatu voi olla todella heikko, esimerkiksi siitä syystä että pelaajalla on kiire ja mailaviidakkoa joka puolella. On vaikea kuvitella että etenkään liigan resursseilla yksittäistä laukaustapahtumaa pystyttäisiin ihan hirveän monen muuttujan suhteen analysoimaan. Väkisin tulee mieleen että verrataan tasan sitä mistä laukaus lähtee ja maaliodottama muodostuu sillä tavalla. Hienoahan se olisi jos pystyttäisiin analysoimaan pelaajien sijainti ja laukaisupaikkaan johtava syöttö, vielä tuo laukauksen laatu ehkä jopa ihan pelaajakohtaisella painotuksella. Mutta liigan kuviot tietäen kyse on todennäköisesti jostain paljon simppelimmästä.
Juuri näin. Jos oikeasti lähdettäisiin tosissaan rakentamaan selittävää mallia siitä, mitkä tekijät vaikuttavat maalien syntyyn, siinä pitäisi olla valtava määrä eri juttuja huomioituna. Maskin takaa tulevat vedot ovat maalivahdeille niitä pahimpia, joten maski pitäisi ottaa huomioon, mutta toisaalta nämä vedot myös usein jäävät tuohon maskiin. Toki näistä saatetaan päästä irtokiekkoihin tuohon parhaalle maalintekosektorille. Miten muuten ohi menneet ohjaukset tilastoidaan? Jos ne menee sisään, ne ovat parhaalta maalintekosektorilta lähteneitä laukauksia, mutta entä ohi menneet?

Viime kaudella kustiin monia pelejä henkilökohtaisiin virheisiin ja näitä tapahtuu koko ajan (vrt. Veini ja Tapparan AV-maali). Ei mitään tekemistä minkään sektorin kanssa. @JypFabu on muistuttanut meitä useaan otteeseen viisikkopelin eheyden samoin kuin pelikirjan noudattamisen tärkeydestä, joka siis hänen mielestään on tämän "maaliodottaman" perusjuuri. Palautuuko se laukaisusektoreihin ja laukaisujen määriin? Ehkä jotakin kiertotietä juu, mutta käytännössä ei. Jotkut joukkueet hyörivät ja pyörivät kiekon kanssa kulmissa niin kauan, että saadaan se yksi hyvä maalipaikka. Toiset joukkueet taas perustavat hyökkääyksensä klassiseen "toimitetaan kiekkoa maalille ja miestä maalille" -taktiikkaan, jossa laukaisujen määrän ajatellaan olevan paras konsti saada niitä maaleja. Toiset pelaajat ovat parempia maalintekijöitä kuin toiset. Jonakin iltana kaikki menee sisään, toisena iltana ainoastaan tolpissa soi. Miksi? Maalivahdilla ohipeli (eilinen pizza?). Löfman ja Yonkman ottavat puolen minuutin sisään molemmat vahinko-ulosajot, melkein 5 minuuttia kahden miehen alivoimaa. Miksi palauttaa "maaliodottama" laukaisusektoreihin, kun maalien syntymisen taustalla on oikeasti ihan muut tekijät?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
@JypFabu on muistuttanut meitä useaan otteeseen viisikkopelin eheyden samoin kuin pelikirjan noudattamisen tärkeydestä, joka siis hänen mielestään on tämän "maaliodottaman" perusjuuri. Palautuuko se laukaisusektoreihin ja laukaisujen määriin? Ehkä jotakin kiertotietä juu, mutta käytännössä ei. Jotkut joukkueet hyörivät ja pyörivät kiekon kanssa kulmissa niin kauan, että saadaan se yksi hyvä maalipaikka. Toiset joukkueet taas perustavat hyökkääyksensä klassiseen "toimitetaan kiekkoa maalille ja miestä maalille" -taktiikkaan, jossa laukaisujen määrän ajatellaan olevan paras konsti saada niitä maaleja. Toiset pelaajat ovat parempia maalintekijöitä kuin toiset.

Otat esiin mielenkiintoisen asian, en minäkään kehtaa mikään tiedon ja viisauden torvi olla, no, ehkä torvi, mutta tuo perusjuuri on minusta juuri noin. Itse jopa ajattelen, että nämä maaliodottama pohdinnat menevät isosti metsään siinä, että keskialueen voitto ei ilmeisesti siinä odottamassa näy, vaikka ihan empiirisesti se joukkue pelin vie, joka sitä keskialuetta kykenee pelillisesti hallitsemaan. Poikkeuksin toki, mutta pääsääntöisesti.

Tavallaan minun hetteisessä päässä tämä maaliodottama juontuu todella kauas vetopaikkojen laskemisesta, koska yksittäinen tilanne on yksittäinen tilanne, voi johtaa maaliin tai olla johtamatta, mutta toimiva peli - identiteetti ja tiiviit viisikot merkkaavat kuitenkin enemmän, kuinka sarjassa pärjää. Ilman sitä henkilökohtaista taitoa toki ei pärjää pelkällä identiteetillä, tulkoon selväksi tämä.

Tuo, kun puhut alueella hyörimisestä ja pyörimisestä, tarkoittaa usein sitä, ettei sieltä keskialueelta ole sittenkään sitä etua osattu pelata, eli voittaa sitä, toki on myös joukkueita, joilla tietoisesti vähän Espanjalaistyylisesti haetaan sitä varmaa paikkaa, joka sitten harvoin oikeasti tulee. Tuo klassinen tapa on äärimmäisen virhealtis pelitapa, varsinkin ns. vastaisku joukkueita vastaan, koska siinä syyllistytään hirveän usein ylihyökkäämiseen ja se on myrkkyä tulokselle, tietenkin, jos joukkue on liigan nopein ja vauhtikestävin, niin tulosta saa tuollakin tavoin useammin, kuin sen menettää, vaan aika harvassa liigassa on tämmöiset joukkueet.

Sinänsä, en tiedä oletteko sattuneet huomioimaan, vaikka JYP ei vielä juhli millään samettisella viisikkopelillä, se on oppinut niissä hetkissä, kun keskialueen voittavat olemaan tehokas, mielestäni jopa reilusti keskimääräistä liigajengiä paremmin, pitäisi vaan kyetä se keskialue useammin voittamaan.

Miten tämä kaikki peilaa tuohon pähkäiltyyn maali odottama puheeseen, niin onhan se dataa silmän avuksi ja vaikka itsessään se ei ole oraakkeli, innostaa se pohtimaan syvemmin syntyjä yhdessä silmän todistuksen kanssa. Eli en minä sitä missään mielessä turhana pidä, enemmänkin tulkintojen kapeutta sen merkityksestä ja siitä mitä se kertoo. Tämmöistä pohjaa hifistelylle siis.

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille palstaveljille.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täältä vaikka sitten lisäinfoa siitä kiinnostuneille

Tämä on hyvä linkki ja maaliodottama ei tosiaan kerro keskialueen pelistä tai jäähyilystä yhtään mitään. Se on vaan maalia kohti menevän laukauksen tilastollinen todennäköisyys mennä maaliin, ei muuta.

Eri tahot sitten laskee tuon tarjolla olevien tietojen mukaan. Tuon linkin takana on yhden sortin lista muuttujista, joita yksi taho on käyttäny.

Kuten @Valajas tuossa kirjoitti, veikkaan että Liigan tarjolla olevat tiedot ei kovin laadukkaita ole. Kunhan saisivat alkuun ne torjunnat oikein...

Minä taidan pitäytyä pinnallisissa luvuissa. Hyvää itsenäisyyspäivää täältäkin!
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Juuri näin. Jos oikeasti lähdettäisiin tosissaan rakentamaan selittävää mallia siitä, mitkä tekijät vaikuttavat maalien syntyyn, siinä pitäisi olla valtava määrä eri juttuja huomioituna.

Mutta tosiaan simppelikin xG arvo kertoo ehkä enemmän ottelun kulusta kun pelkkä laukauksien määrä. Esimerkiksi viikko sitten lauantaina Jukurit paukutti varmaan nelisenkymmentä lämmittelykutia laitojen läheltä Vehviläiselle ja oli sillä mittarilla ylivoimainen. xG arvot taas oli varmaankin tasaisemmat.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Minä taidan pitäytyä pinnallisissa luvuissa. Hyvää itsenäisyyspäivää täältäkin!

xG arvo on ehkä jotenkin matsia seuratessa jotenkin valju, kyllähän sitä näkee tyhmempikin kummalla on enemmän ns. maalipaikkoja ja kumpi ottelua on vienyt. xG tuntuu olevan usein vähän semmoinen väärin voitettu argumentti: tuurilla voititte kun me vietiin maaliodottama sata-nolla.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esimerkiksi viikko sitten lauantaina Jukurit paukutti varmaan nelisenkymmentä lämmittelykutia laitojen läheltä Vehviläiselle ja oli sillä mittarilla ylivoimainen. xG arvot taas oli varmaankin tasaisemmat.

Tähän lienee viittaat:


xG hävittiin siinä ihan pystyyn ja Jukurit jyskytti joka puolelta kenttää vetoja



xG arvo on ehkä jotenkin matsia seuratessa jotenkin valju, kyllähän sitä näkee tyhmempikin kummalla on enemmän ns. maalipaikkoja ja kumpi ottelua on vienyt. xG tuntuu olevan usein vähän semmoinen väärin voitettu argumentti: tuurilla voititte kun me vietiin maaliodottama sata-nolla.
Yllä oleva olkoon esimerkkinä siitä että ei todellakaan näe. Ja "näkeehän" sen jo miten tälläkin palstalla keskustellaan pelien jälkeen. Tulos ohjaa 99%.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös