Tämän valossa ihmettelen suuresti ensimmäisen kappaleesi väitettä "se ei voi pitää paikkaansa". Ei ne meteorologitkaan duuneja lopettanut, kun sammakkomies kerran veikkasi kesäkelit kohdalleen. Se tässä ennustamisessa on minusta hienoa, kun uskalletaan vähän laittaa kirjoittana kroppaa likoon. Joskus osuu, useimmiten ei. Omat ennustukset perustuu enemmän lukuihin ja muihin tietoihin (mm. sinun kirjoituksiin). Sinulla selvästi enemmän itse pelin kehittymiseen ja etenkin viisikkopelin kantilta. Kärjistyksesi voi kääntää myös näin: Turha pelata kautta loppuun, kun @JypFabu sanoo JYPin yltävän kympin sakkiin, mutta ei välttämättä pidemmälle. Excel tai pelisilmä - molemmat omia päätelmiä, mutta eri lähtökohdista.
Minusta on keskustelun kannalta todella hyvä, että esitetään neljän komean voiton jälkeen myös yltiöpäisen hehkutuksen (itse teen tätä) lisäksi kehityskohteita tai epäkohtia peleistä. Sinä esim. kerroit minulle pitäneesi Ässä-peliä pelillisesti parhaimpana viime viikolla ihan perustellusti. Samoin @JJLehto teki tuossa pari viestiä sitten niin ikään perustellusti Jukuripelien osalta.
Loppukaneettisi on sinänsä aika itsestään selvä. Kun pelit vähenee, vähenee saumat tehdä isoja nousuja tai romahtaa. Viime kaudella voinee kuitenkin todeta JYPin saumojen menneen ennen vuodenvaihdetta yhdistämällä numerot ja kaukalon tapahtumat mielessään.
Asiasta melkein toiseen; minun on tässä pitänyt kysyä sinulta @JypFabu näkemystäsi voittopelin otteista. Ollaanko itse pelissä otettu nyt iso steppi vai ainoastaan tuloksessa, jos vaikka viimeistä kymmentä peliä pohtii? Tämän mielellään kuulisin ihan omienkin spekulaatioiden evääksi.
Hyvin napattu kiinni. Mitä tarkoitin tuolla "se ei voi pitää paikkaansa" on, että koska se tilasto kertoo pelkästä toteutuneesta, se ei voi ennustaa kehitystä 15 muuttujan osalta mitenkään. Se voi osua, tai olla osumatta, eikä kerro enempää ja osuvampaa kuin sammakonreisi kesällä.
Mutta älä käsitä väärin, en missään nimessä tahtonut esittää asiaa niin, että tilastojen kautta tarkastelu ja ennakointi olisi väärin, tai jotenkin huono juttu. Kyllä ne asioita oikeasti kertovat ja luen kiinnostyuksella sinunkin, jos muidenkin, johtopäätelmiä niiden pohjalta. Tulkoon tämä selväksi.
Kun ottaa sitten noiden tilastojen lisäksi mukaan katsannan, millaisin pelillisin eväin mikäkin joukkue ponnistaa saa niiden yhdistelmällä mielestäni jotain osuvampaa, vaan ei tässäkään mitään eksaktia tietenkään.
Se empiria itsellä on, että ne joukkueet, joiden pelin tasoon tulee potentiaalin suoma parannus tulevat juurikin tuossa tammi - helmikuussa nostamaan osakkeitaan, kun palaset on paremmin kohti pleijareita ja toki aina on se kärki, jolle niitä notkahduksia ei juurikaan tule, eli tuo ajan jakso on se vedenjakaja lopulta.
Mainitsit tuosta Ässäpelistä, jota en muistaakseni nimennyt parhaimmaksi peliksi, vaan tykkäsin, kun joku moisesti kommentoi ja tykkäsin juuri siksi, että olin koko lailla samaa mieltä, mutta laajemmin niin, että kun viisasta on pelata vieraspeliä kun on vieraissa, niin yhtä viisasta on osata pelata kotipeliä, eli kyetä dominoimaan ja ottamaan henkinen yliote pelillisesti. Tuossa mielessä Ässä peli oli parasta JYPiä toistaiseksi, vaikka ei kurjasti pistesarakkeeseen näkynytkään. Toisaalta, ihan yhtä kovia suorituksia on ne vieraspelitkin, kun siltä kotijoukkueelta pitää kyetä se huumori ja itseluottamus viemään. Eli en osaa ihan arvottaa, mikä olisi se paras toistaiseksi.
Jukuripelissä vieraissa minusta johtoasemapelaaminen oli edistynyt ja parasta tähän kauteen JYPiltä siinä osiossa, kun taas alku oli vähän semmoista peura ajovaloissa touhua. Puhun siis vieraspelistä, en kotipelistä, jossa upeata oli taas tehollinen laajuus jota joukkue on kaivannut ykkösen tueksi. Osasia on siis eri asioissa eri peleissä, joihin huomio kiinnittyy, mutta taustalla on koko ajan se prosessi, joka tarkoittaa, että mitä paremmin se on pelaajien selkärangassa, sitä kovempi on tulos sarjataulukossa.
Se minun exelini syntyy niiden tilastojen ja joukkueiden tasollisen kyyläämisen kombinaatiosta, jossa en painota sen tilaston olevan painoarvoltaan isompi, koska se on toteutuma vaan lisään siihen sitä, kuinka näen eri joukkueiden pelin kehittyvän ja jonkinlaisena olettamana rosteri+valmennus, että mikä on se kehittymispotentiaali joukkueilla pelien kovetessa kohti ratkaisuja.
Tuohon viimeiseen kappaleeseen taisin vastailla ainakin osin tuossa ylempänä, mutta kyllä mä näen, että JYP on pelannut tulostaan paremmin viimeisen kymmenen pelin otannalla verrattuna aiempiin, eli peli kehittyy koko ajan, enkä ainakaan minä näe, että tämän kauden JYP olisi lähelläkään tapissa otteissaan, pääseekö se sinne, sitähän ei tiedä, mutta palikat kyllä on. Olen toki kommentoinut, että sääleihin jos ei tuo jengi mene niin on ihme, mutta korkeampaa sijoitusta en alkukauden opettelun vuoksi povaa, koska kärjen taso liigassa on viime kautista monta askelta edellä ja monikaan ei sieltä kuuden kärjestä juuri notkahda, jotta sinne asti yltäisi JYP.
Lopulta myös se muuttuja pitää pitää mielessä, että loukkaantumiset ja muu yllättävä voi aina panna puumerkkinsä minkä tahansa joukkueen lopputulemaan.