Minulle jää hämäräksi, miten tämä puhuisi Quirkin puolesta? Eli kun edes AHL-tähdet eivät ole liigassa automaattisesti sateentekijöitä, niin vielä vähemmän sellaisia ovat AHL:n rivimiehet, jollaiseksi Quirk voidaan laskea.
Vertailu Hodmaniin, Kelleriin ja Laschiin ontuu siinäkin mielessä, että kaikki nuo olivat urallaan menossa eteenpäin ja kaikilla oli ennen Suomeen saapumistaan takanaan uransa siihen asti paras kausi. Quirkin ura on taas vuosia kulkenut alaspäin. Hänen AHL-kausiensa pistekeskiarvot heikkenivät kausi kaudelta ja siksi tie vei Saksaan ja sielläkin heikkoon kakkossarjaan.
Itse näkisin siinä, että jos Quirk tämän JYP-mahdollisuutensa mokaa, voi kaveri sen jälkeen hyvästellä haaveet pelata kovatasoisissa pääsarjoissa. JYPin kannalta paras asia voikin olla se, että jos Quirk itse ymmärtää tämän olevan viimeinen oljenkortensa, voi hän olla valmis tekemään enemmän töitä kuin ikinä ja raatamaan kaksin kerroin. Koska tämä on Holtarin scouttaus, veikkaan, että nimenomaan tuo puoli on alleviivattu ja selvitetty. Jos Quirkilla on joukkueen peräänantamattomin asenne ja kovin tsemppaus vaihdosta toiseen, voi hän olla esimerkkinä isoksi hyödyksi vaikka pelaisi vain kolmosketjussa.
Minun pointtini ei ole varsinaisesti puolustella Quirkiä. Minun pointtini on:
a) Luotan Holtariin enemmän kuin tilastoihin. Minun mielestäni yksi tärkeä osa scoutin työtä sm-liigassa on arvoida pelaajasta sekä kykyä, potentiaalia ja sopeutumista SM-liigan pelityyliin.
b) Tuomitsen hankinnan vasta sitten, kun voidaan osoittaa, että ei onnistunut. En etukäteen.
Vanha vitsihän sen sanookin: vale --> emävale --> tilasto
Toki myönnän, että kyseessä ei ole mediaseksikäs hankinta. Tosin keskustelua näyttää aiheuttavan.
Mutta siis se, että tuijotellaan pelkästään tilastoja, on nopea tie tuhoon. Kysy vaikka Virmasmasalta :)
Sm-liigaan on tuotu kavereita jopa kohtuullisen isolla NHL-statuksella, mutta ovat olleet täysiä lapasia (Justin Mapletoft, Eric Beaudoin) tai keskikertaisuuksia (Roman Vopat, St.Pierre). Ja liigaan on tuotu nimettömiä kavereita, ja ne ovat menestyneet... historia ei ole tae tulevaisuudesta. Luotan scouttiimme, ja ennen kaikkea luotan valmennukseemme, että saavat pelaajia kehitettyä, VALMENNETTUA.
Minä en kaipaa "Tyttö, MINÄ olen tähti"-asenteen omaavia pelureita JYPiin rahastamaan, vaikka sellainen ex-superstara saattaisi jotain kausarimyyntiä vähän lisätäkin.
Jos Quirk on hinnaltaan epäilemääni tasoa, niin olen tyytyväinen jos tekee 20 pinnaa tai enemmän ensi kaudella. Esim. Kärppien "superhankinta" (ainakin nimellisesti) Kamil Kreps teki 2010-2011 29 pinnaa 55 pelissä. Kreps oli todennäköisesti kuitenkin 2-4 kertaa kalliimpi pelaaja kuin Quirk.
Esim tällä kaudella JYPin viidenneksi tehokkain hyökkääjä oli Ossi Louhivaara ja teki 27 pistettä, Kuudenneksi tehokkain (Miika Lahti) 16 pistettä. Siihen väliin pitäisi pyrkiä.
Mielummin olisin minäkin ottanut vastaan Perrinin, Skrbekin ja Hubacekin jatkot kuin kaksi minulle ennestään tuntematonta pelaajaa. Mutta voinko olla pettynyt, ennen kuin olen nähnyt peliäkään herroilta? En!
Voi olla, että Quirk tulee olemaan tasoa Josef Voskar. Voi olla, että meillä on käsissämme uusi Eric Perrin. Vuoden päästä ollaan viisaampia.