Eihän se tipu jos Lahtinen vetää sillä tasolla millä ajoittain loppukaudesta.
Mutta aikamoisissa sykleissähän nuo pisteet tulivat loppukaudestakin, että tasaisuuttahan tuohon olisi löydyttävä jotta voisi ajatella takuuvarmaksi tulosyksikön pelaajaksi.
Ja sitten kun oikeastaan Puustisen, Rooban ja Siikasenkin kohdalle voi asettaa vähän isompiakin kysymysmerkkejä, niin kyllä minä nyt tuohon edelleen kaipailisin jonkuntasoista laiturivahvistusta.
Ja kun Rautakorpi on nyt muokkaamassa joukkuetta ammattitaidollaan, uskon että sinne semmoinen ilmaantuukin.
Nää on näitä pyöriteltäviä mietteitä ja niissä voi olla monta näkökulmaa, eikä yksikään kategorisesti väärä.
Jos itse ajattelen tuota kuviota, niin kyllä sekä Rooba, että Puustinen on ihan osastoa kovan rungon jätkiä. Asioihin sitten taas kuitenkin vaikuttaa, millaisen viisikon kombinaation pelaaja saa, esim. Rooballa meni kausi kyllä opetellessa erilaista roolia henkilökohtaisesti ja samaan aikaan viisikon pelitapaa ja sen vaadetta. Jollakulla homma solahtaa lähes huomaamatta ja joku päätyy jumppaamaan pitemmän kaavan kautta. Hänen kohdallaan voisin kehdata sanoa, että loppua kohti otteet koko ajan parani, eli löysi tapaa tuottaa viisikossaan, silti, mikäli vaan hankinnat suosii, voi löytyä hänelle ominaisempikin rooli viisikkoon, jossa tehot luonnistuu paremmin. Wink wink, riittävä sentteri viereen minimi.
Mitä taas tulee Puustiseen, niin kovien teho odotusten katveeseen monella jäi se viisikkopelin taso minkä tuotti ja yllätys itselle, että veteli pelillisesti kauden parasta minun silmään nelosessa. Hän siis selkeästi on hanakampi löytämään roolin viisikossa, kuin verrokki Rooba tässä tapauksessa ja se on hyvä uutinen JYPille, jos rakentaminen onnistuu kuten pitää, hän voi sieltä tutkan alta äityä kovaankin tehoiluun, mutta roolipelaajana ei kyllä hukkaan mene vaikka ei tehoilisikaan. Taas kerran, laiturien tulos on useasti kiinni sentterien riittävyydestä tuottaa pelille, eli viime kausi ei mitään kiveen hakattua kummastakaan vesselistä lopullisesti kertonut.
Siikanen sitten on se talentti, jonka mittuuseen loukkien vuoksi ei vielä ole ylletty, toivottavasti ensi kausi tätä selvittäisi. Avuillaan voi kuitenkin olla myös pätevä ns. alemman viisikon laituri, voisi jopa ajatella nelosviisikon ketjuna Koskela, Siikanen, Puustinen komboa, jopa sillä olisi tulosuhkaa hyvän puolustamisen kanssa. Tietenkin yhtä muokkaa Vidgren ja Petman, mutta ihan Lassila ei tunnu uskottavalta sentteriltä vielä ensi kauteen BC olisi tähän kuin nyrkki silmään, vaan toimisiko Lassila laidallakaan? Koskelan kuitenkin pitäisin yhdessä viisikossa sentterin tontilla, osoitti viime kaudella siihen paukkuja omaavansa, hänestä voi haaveilla jopa tulevaisuuden kakkos sentteriä ja se on jo paljon minun papereissani sanottu.
Kun sitten on vielä Heljankoa ja Perttua joille sovittelua pitäisi löytyä myös tulevaisuuden kannalta ajatellen on siinä kimurantti palapeli valmennukselle mietittäväksi. Silti, yhdelle hyvälle ns. ykköskorin laiturille tuossa olisi ehkä reikä, vaikka en usko tehojen niin paljon tippuvan näilläkään ukoilla, jos sentterit on mitä tarvitaan, että sen kanssa olisi pakkohankinnan edessä. Kuvittelisin, että markkinasta löytyy myöhemminkin laitureita, jos näyttää, ettei omista riitä lunastamaan.
Minä löisin siis isointa rahaa puolustukseen ja ja sentteristöön, jälkimmäiseen jopa eniten, kun veska osasto on kunnossa.