Ihan hyvä viesti. Mutta ihan en osta tuota että sille on "fakta ja näytöt" olemassa Rautakorvesta massiivisena virheenä?
Tarkoitin tällä massiivisella virheellä suhteessa JYPin tilanteeseen. Kun oli lukkoon lyöty asioita ja suuntaviivoja, jotta viimeinkin paatissa olisi peräsin, jolla sitä ohjata, se tällä valinnalla vesitettiin, eikä sitä peräsintä toimivana sitten ollutkaan.
Siitäkin olen toki kirjoittanut täällä, ja jopa potkujensakin jälkeen laitoin viestissäni, että en halua ottaa mitään pois siitä perustyöstä, jonka JYPin eteen teki. Peli vaan ei ollut riittävää ja tavallaan se osin ei ollut hänen vikansa, vaan koska tuossa oli se ristiveto jo olemassa, joka lopulta tuulettimeen tuli, voinee epäillä, että hänellä oli oman käsityksensä mukaan mandaatti puuhastella omalla näkemyksellään ja pyyhkiä ahteri kaiken maailman strategia papereilla. Se JYPin tilanteessa oli massiivinen virhe.
Mikäli se pelillinen identiteetti seurassa olisi ollut olemassa, silloin moinen omapäinen tekeminen ei olisi ollut niin helppoa, nyt se onnistui sotkemaan palettia entisestään.
Fakta ja näytöt puhuivat kyllä jo ensimmäisen kautensa osalta, silloin meistä moni, ainakin minä, meni vielä sen taakse, että ei voi odottaa ihmeitä samantien kun takamatkaa on. Minkä kuitenkin minä onnistuin missaamaan, näin jälki viisaana, oli tarkkailla millaista peliä oikeastaan ajetaankaan sisään. Kuten monessa olen todennut, ettei ole kannattavaa, edes mahdollista matkia tai siirtää perus fundamentteja organisaatiosta toiseen, siksi se oma identiteetti on kaiken a ja o, siksi itse kelaan asian niin, että Rautakorpi tuli tekemään samaa, mitä tehnyt jo aiemminkin, mutta osui mahdottoman eteen, kun seura samalla tuuletti niin käskyvaltaa, kuin päämääriäkin.
Samoin monesti täällä saa lukea, kuinka valmennus (Rautakorpi) on vaativa ja saa siksi tulosta aikaan, no viime kauden kilpajuoksu sääleihin oli paikka tuo väite lunastaa ja tulokset oli surkuhupaisia. Edes yhden sentterin kyvyttömyys säädellä tekemisiään ei sille anna kertakaikkiaan mitään tekosyytä.
Kun sitten tultiin tähän kauteen, alku oli hyvä, sen lienee kaikki tunnustavat, vaan siinä piili se sudenkuoppa, pelitapa ei edelleenkään ollut liigan tasolla menestyäkseen, vaan heti kun kilpailijat sai lämmittelyt suoritettua kupla puhkesi siihen paikkaan. Moni syyttelee ja saa tietty syytellä materiaaliakin, mutta kuinka olisi muka mahdollista edes ajatuksen tasolla, että sama materiaali olisi riittänyt jopa suoraan po paikkaan, mutta valmennuksen vaihtumisen jälkeen ei edes sääleihin. Yhtälö on epätosi.
Varmaan jokunen piste enemmän ja jopa ehkä säälipaikkaan olisi rautakanki kiekolla saatettu, (huom. saatettu) yltää, mutta millä hinnalla tulevaisuuden suhteen, sitä sopii miettiä. Se, että tämä vaihdettu on osoittautunut yhtä tyhjäksi arvaksi, ei poista sitä tosiasiaa, että kannatti edes yrittää, jos tulille olisi saatu aihioita toimivasta pelitavasta tai dna:sta tulevia kausia ajatellen.