Joo, olen samaa mieltä kanssasi. Olin jo kirjoittanut viestiini pari lausetta samasta aiheesta kuin mitä itse lainauksessa tähdensit, mutta menin pyyhkimään ne pois, koska vietini pointti näytti siirtyvän Mestis vs Liiga -aiheesta kohti Heljangon sopimustilannetta ja käyttöä JYPissä.
Heljangolla on ehdottomasti aineksia läpimurtoon Liigassa. Mestiksen kaveri on jo pelannut läpi, mutta Liigan puolella paikka on vielä ollut vähän vakiintumatta - vaikkakin on syksyn jälkeen päässyt kivasti pelaamaan. Paikan vakiinnuttamiseen on kuitenkin vielä varsin pitkä matka. Nythän viime aikoina Heljanko on pelannut nelosen laiturin paikkaa yhdessä Salosen kanssa, jonka kanssa he jakavat tämän "viimeisen pelipaikan". Kolmen ensimmäisen ketjun laitureiden paikat on hyvin pitkälti jo sinetöity, ja myös Vidgren on saanut tukevan jalansijan nelosesta. Lisäksi siellä on vielä Mikko Petman loukkaantuneena, jonka paluu tekee Heljangon tilanteesta taas pykälää ahtaamman.
Ensi kausi on mielenkiintoinen Heljangon osalta, sillä laiturien TOP6-pelaajista vain Kemell poistunee, kun taas Pudi, Jerry, Rooba, Puutarhuri, Lahtinen ovat jo kiinnitetty. Heljangolla ja Salosella on laput ensi kaudesta, Petmanilla vielä kahdesta seuraavasta. Ja eikös Siikanenkin ole enemmän laituri?
Näkisin mielelläni Heljangon jossain vaiheessa isommassa roolissa kärkikentissä, sillä hänen vahvuutensa ovat nähdäkseni enemmän siellä kuin duunarien kanssa nelosketjussa.
Tilanne JYPin laituriosastolla on villi, sillä siellä katsomoon joutuu ihan pelimiehiäkin, kun taas puolustajien ja etenkin sentterien osalta kilpailu on suorastaan olematonta. Tästä syystä uskon Pertun kyllä kasvavan jo ensi kaudella meillä Liiga-kokoon, ellei jopa jo tälläkin kaudella. Heljangon kohdalla minulla on pieniä pelkoja siitä, että onko kaverille käyttöä Jyväskylässä, vai pakkaako hän kimpsunsa ja karkaa johonkin muualle tekemään läpimurtoa Liigaan.