JYP kaudella 2022–2023 – JYP 2.0:n toinen vuosikurssi

  • 654 507
  • 4 984

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Itselle ja kellekään muillekaan järkeville ei ole mitään väliä onko se rallienglantia vai millä aksentilla tulee kunhan selvää saa. On jopa kummallista, että Suomessa on liikaakin haukuttu, jos ääntäminen ei ole ihan natiivia. Ei sen natiivia tarvitse ollakaan, jokaiselle kansakunnalla on oma aksentti ääntämyksessään ja kun selvää vaan saa se riittää.

Onneksi tämä kehitys ottanut tuulta alleen viime vuosina turhan ääntämys tai kielioppinillityksen sijaan, joskin varsinkin koulumaailmassa tuota yhä paljon on, mutta se varmaan on sellainen paikka jossa sitä voi ollakin mikäli jossain pakko olla.

Mikäli on halu oppia, jokainen kyllä oppii. Itsekään en ole missään määrin kielinero ollut tai kielissä lahjakas, mutta vanhemmalla iällä opetellut suomen ja englannin rinnalle, Saksaa, Venäjää ja vähän Ranskaa. Töitä se vaatii jopa helvetisti, mutta jos halua riittää jokainen varmasti oppii. Mikäli ei oikeasti halua panostaa, ja ei ole kielellisesti lahjakas niin ei varmasti opikaan.

Itse vielä yläasteella puhuin lähinnä suomea, en siis tosiaan ole ollut mikään kiellisesti lahjakas. Nykyään olen kuitenkin työskennellyt ulkomailla ja nykyäänkin työkieli on 50/50 Suomi ja englanti. Vaimo on venäläinen joten hänen kanssa kielenä Suomi - englanti - venäjä kombo, siihen päälle tosiaan ruotsia, saksaa ja ranskaakin pystyy puhumaan jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäli on halu oppia, jokainen kyllä oppii. Itsekään en ole missään määrin kielinero ollut tai kielissä lahjakas, mutta vanhemmalla iällä opetellut suomen ja englannin rinnalle, Saksaa, Venäjää ja vähän Ranskaa. Töitä se vaatii jopa helvetisti, mutta jos halua riittää jokainen varmasti oppii. Mikäli ei oikeasti halua panostaa, ja ei ole kielellisesti lahjakas niin ei varmasti opikaan.
Tämä on ihan totta. Tottakai eroja ihmisten välillä on, mutta jokainen suunnilleen perusterve ihminen pystyy kyllä kieliä oppimaan. Töitä se vaatii aina, joidenkin kohdalla vielä keskimääräistä enemmän, mutta mahdollista se on.

Minulla on oikeasti todella huono kielipää. Yritin kouluaikoina opiskella englannin lisäksi myös ruotsia, saksaa ja espanjaa, mutta mitään näistä en osaa käytännössä ollenkaan. Hyvä jos pari sanaa muistan.

Englantia äitini pakotti pänttäämään ihan hulluna, enkä sitä aikanaan osannut kauheasti arvostaa, vaikka itsekin olin kohtalaisen innostunut sitä opiskelemaan. Lähdin liikkeelle siitä, että peruskoulun alkuvaiheessa pääsin englanninkokeista hädin tuskin läpi (arvosanoilla 5-6), mutta peruskoulun lopussa kokeiden arvosanat pyörivät 9-10 tietämillä ja olin luokkani parhaimmistoa. Se tapahtui ihan puhtaasti helvetin kovan työn kautta, josta olen edelleen äidilleni todella kiitollinen. Tuon ansiosta olen pystynyt työskentelemään ja asumaan ulkomailla kivuttomasti, sekä käytän englantia joka päivä työssä ja vapaa-ajalla runsaasti.

Mutta ymmärrän lopulta sitä, että jos on yhtä huono kielipää kuin minulla, eikä kukaan ole kannustamassa kieliä opiskelemaan, niin voi jäädä oppiminen aika vähiin. Venäjän suunnalla taitaa olla vielä vaikeampaa, kun kouluissa ei kovin ahkerasti lähdetä kieliä opettamaan.

Ehkä Shostakilla on riittävästi motivaatiota opiskella englantia ja/tai suomea, mutta jos ei ole, niin kovin vaikea on nähdä, että tekisi pitkää uraa JYPin riveissä.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Ehkä Shostakilla on riittävästi motivaatiota opiskella englantia ja/tai suomea, mutta jos ei ole, niin kovin vaikea on nähdä, että tekisi pitkää uraa JYPin riveissä.
Onko ylipäätään halukas jatkamaan osasi muuta kieltä kuin venäjää. Sitä pitäisi kysyä ihan Shostakilta itseltä. Minusta maalivahdille tärkein ominaisuus on että on kiekon tiellä ja välillä ottaa koppejakin.
Mutta mitkä kenellekin on niitä tärkeitä ominaisuuksia, Eikö kumminkin ole tärkeämpää miten Shostakn omasta mielestä on hänelle tärkeitä avuja, kuin että on jonkun faniryhmän mieleinen kielitaidoltaan.

Tässä keskustelussa tulee ilmi tämä suomalaisuus pirun hyvin esiin, olemme liikaa huolissaan muiden henk kohtaisista asioista ja neuvomassa millainen ihmisen pitäisi olla, että kelpaa joukkoomme.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko ylipäätään halukas jatkamaan osasi muuta kieltä kuin venäjää. Sitä pitäisi kysyä ihan Shostakilta itseltä. Minusta maalivahdille tärkein ominaisuus on että on kiekon tiellä ja välillä ottaa koppejakin.
Mutta mitkä kenellekin on niitä tärkeitä ominaisuuksia, Eikö kumminkin ole tärkeämpää miten Shostakn omasta mielestä on hänelle tärkeitä avuja, kuin että on jonkun faniryhmän mieleinen kielitaidoltaan.

Tässä keskustelussa tulee ilmi tämä suomalaisuus pirun hyvin esiin, olemme liikaa huolissaan muiden henk kohtaisista asioista ja neuvomassa millainen ihmisen pitäisi olla, että kelpaa joukkoomme.

Kyllähän maalivahdilla olisi hyvä olla edes jonkinlainen kyky kommunikoida kenttäpelaajien kanssa, vaikka ei se ihan pakollista tietenkään ole peliä ohjata.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kyllähän maalivahdilla olisi hyvä olla edes jonkinlainen kyky kommunikoida kenttäpelaajien kanssa, vaikka ei se ihan pakollista tietenkään ole peliä ohjata.
Näinpä ja lisäksi jos aikoo KV-uraa tehdä JYPissä tai ihan sama missä joukkueessa Euroopassa tai pohjoisamerikassa. Niin ei se englannin osaaminen mikään pakko toki ole, mutta helpottaa sekä mukavoittaa ihan normaalia arkea.
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko ylipäätään halukas jatkamaan osasi muuta kieltä kuin venäjää. Sitä pitäisi kysyä ihan Shostakilta itseltä. Minusta maalivahdille tärkein ominaisuus on että on kiekon tiellä ja välillä ottaa koppejakin.
Mutta mitkä kenellekin on niitä tärkeitä ominaisuuksia, Eikö kumminkin ole tärkeämpää miten Shostakn omasta mielestä on hänelle tärkeitä avuja, kuin että on jonkun faniryhmän mieleinen kielitaidoltaan.

Tässä keskustelussa tulee ilmi tämä suomalaisuus pirun hyvin esiin, olemme liikaa huolissaan muiden henk kohtaisista asioista ja neuvomassa millainen ihmisen pitäisi olla, että kelpaa joukkoomme.
Shostakin äidinkieli on valkovenäjä. Sen lisäksi Shostak puhuu venäjää, kun on junnuna jo pelannut Venäjällä.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko ylipäätään halukas jatkamaan osasi muuta kieltä kuin venäjää. Sitä pitäisi kysyä ihan Shostakilta itseltä. Minusta maalivahdille tärkein ominaisuus on että on kiekon tiellä ja välillä ottaa koppejakin.
Mutta mitkä kenellekin on niitä tärkeitä ominaisuuksia, Eikö kumminkin ole tärkeämpää miten Shostakn omasta mielestä on hänelle tärkeitä avuja, kuin että on jonkun faniryhmän mieleinen kielitaidoltaan.

Tässä keskustelussa tulee ilmi tämä suomalaisuus pirun hyvin esiin, olemme liikaa huolissaan muiden henk kohtaisista asioista ja neuvomassa millainen ihmisen pitäisi olla, että kelpaa joukkoomme.
Nyt kyllä tuli vahva tunne siitä, että et ole ajatuksen kanssa lukenut mitä olen tässä Shostakista kirjoittanut. Suosittelen kokeilemaan uusiksi.

Minulle on ehdottomasti tärkeintä, että Shostak torjuu hyvin, jos jatkaa joukkueessa. Minulle on henkilökohtaisesti aivan sama mitä kieliä kaveri puhuu. Minä vain toivoin, että hän viihtyy Suomessa ja JYPissa niin hyvin, että haluaa jatkaa joukkueessa.

Kunhan tässä ääneen pohdin, että vaikuttaako kielitaito hänen viihtymiseensä Suomessa. Vertasin tätä siihen, mitä olen itse ulkomailla asuessa kokenut, vaikka englantia puhunkin. Mielestäni on ihan aiheellista toivoa, että pelaaja viihtyy joukkueessa ja kaupungissa hyvin.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Niin. Onko?
Tämä Latvian kaveri, keskimäärin nuo baltian kaverit jollain tasolla puhuu myös venäjää

Ainakin olen olettanut niin, nimittäin tunnen kolme henkilö kyseisestä maasta, ja ainakin väittävät pystyvänsä kommunikoimaan myös venäläisten kanssa. vähän samalla tavalla kuin norjalaiset ruotsalaisten kanssa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä Latvian kaveri, keskimäärin nuo baltian kaverit jollain tasolla puhuu myös venäjää
Mahdollista toki, mutta selviö tuo ei ole. Etenkin nuoremmat baltialaiset osaavat käsittääkseni aika heikosti venäjää, kun ei sitä koeta erityisen tarpeelliseksi heille opettaa, eikä Venäjää pidetä kovin suuressa arvossa noissa maissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tässä välttämättä edes kakkosmaalivahtiin kannata rahaa pistää kiini, jos selvä ykkönen siis ylipäätänsä ensikaudeksi on tulossa, kyllä Leinonen ja Parkkinen pystyy ne yksittäiset pelit pelata.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Ei tässä välttämättä edes kakkosmaalivahtiin kannata rahaa pistää kiini, jos selvä ykkönen siis ylipäätänsä ensikaudeksi on tulossa, kyllä Leinonen ja Parkkinen pystyy ne yksittäiset pelit pelata.
Eiköhän lähedetä sillä mielellä että Leinonen/Parkkinen kaksikko on JYPn maalivahti kaksikko tulevalle kaudelle
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Ei tässä välttämättä edes kakkosmaalivahtiin kannata rahaa pistää kiini, jos selvä ykkönen siis ylipäätänsä ensikaudeksi on tulossa, kyllä Leinonen ja Parkkinen pystyy ne yksittäiset pelit pelata.
Musta taasen olisi tärkeää olla kaksi maalivahti, joita uskaltaa peluuttaa ”milloin vain”. Nytkin mm. HIFK on enemmän tai vähemmän kusessa, kun Garteig loukkaantui ja jäljelle jäi vain Halonen.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Mahdollista toki, mutta selviö tuo ei ole. Etenkin nuoremmat baltialaiset osaavat käsittääkseni aika heikosti venäjää, kun ei sitä koeta erityisen tarpeelliseksi heille opettaa, eikä Venäjää pidetä kovin suuressa arvossa noissa maissa.
Ei tietenkään selviö, enhän minäkään pysty kommunikoimaan kahdella muulalla meidän virallisella kielellä yhtään (saame/ruotsi) mutta uskon että muut on minua parempia ihmisiä
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Musta taasen olisi tärkeää olla kaksi maalivahti, joita uskaltaa peluuttaa ”milloin vain”. Nytkin mm. HIFK on enemmän tai vähemmän kusessa, kun Garteig loukkaantui ja jäljelle jäi vain Halonen.

Niin vai sanotaanko Leinoselle että "pakkaa kamasi ja etsi muualta pelipaikkaa", mielestäni joskus pitää myös omiin alkaa luottaa jossain määrin varsinin jos budjetti on näin rajallinen mitä nyt ollut ja todennäköisesti tulevilla kausilla on myös. Tietenkin Leinoselle tekee hyvää pelata pelejä vielä mestiksessä ja nuorissa, mutta kyllä näkisin että pitäisi olla myös liigan suunitelmissa mukana. Tämä siis edelleen sillä oletuksella että ulkopuolelta on tulossa Vehviläinen/laurikainen/Olkinuora tasoista kaveria.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Niin vai sanotaanko Leinoselle että "pakkaa kamasi ja etsi muualta pelipaikkaa"
No samahan tuo olisi Parkkisellekin. Vai meinaatko että mennään Parkkinen-Leinonen kaksikolla?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No samahan tuo olisi Parkkisellekin. Vai meinaatko että mennään Parkkinen-Leinonen kaksikolla?

Kyllä tuo ihan pätevä kaksikko kakkosmaalivahdiksi mielestäni on. Shostak tietenkin hyvä olla suunitelmissa jos ei ole ulkopuolelta tulossa maalivahtia tai jos se maalivahti on arpa.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
No samahan tuo olisi Parkkisellekin. Vai meinaatko että mennään Parkkinen-Leinonen kaksikolla?
Parkkinen tuskin kuuluu JYPin suunnitelmiin, sopimuksestaan huolimatta. Varsinkin kun Ruusu ulostetiin Parkkiselle olisi voinut antaa minuutteja, mutta ne vähäiset Šostakin takana haluttiin antaa mielummin Leinoselle.

Leinonen on myös ihan eri tason talentti kuin Parkkinen, joten en näe vääränä jos Nikon suhteen on "luovutettu" kun Topias tulee jo kovaa taustalta.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse ajattelisin Leinosen roolia ensi kaudelle siltä kannalta, että mikä on optimaalisin paikka hänen kehittymisensä kannalta?

Liigan kakkosvahdin tontti se ei välttämättä ole, vaan pojan pitäisi päästä pelaamaan mahdollisimman paljon. Täten itse en lähtisi Leinosta liigarosteriin sijoittamaan, vaan parempi voisi olla pelata ensi kausi KeuPassa ja hypätä sitten valmiimpana Liigaan kaudelle 2023-2024.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liikunnan Riemu
Itse ajattelisin Leinosen roolia ensi kaudelle siltä kannalta, että mikä on optimaalisin paikka hänen kehittymisensä kannalta?

Liigan kakkosvahdin tontti se ei välttämättä ole, vaan pojan pitäisi päästä pelaamaan mahdollisimman paljon. Täten itse en lähtisi Leinosta liigarosteriin sijoittamaan, vaan parempi voisi olla pelata ensi kausi KeuPassa ja hypätä sitten valmiimpana Liigaan kaudelle 2023-2024.
Komppaan tätä. Kärppien Joel Blomqvist pelasi viime kaudella pääsääntöisesti Hermeksen riveissä ja on sitten tällä kaudella pelannut Liigassa erinomaisesti. Varmasti Leinonen saisi KeuPassa enemmän pelejä alleen kuin JYPissä. Toki mielelläni näkisin Leinosen jo ensi kaudella kakkosveskarina Liigassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös