Aika ihmeellisen hyvänä pidät Berzinsiä tai ihmeellisen huonona Siikasta, jos Berzins olisi ok, mutta Siikanen "ei tosiaankaan". Itse pidän Siikasta lähtökohtaisesti vähintään yhtä hyvänä sentterinä kuin Berzins.
Mää tökkään lusikkaa tähän asiaan, en ketään vastaan tai puolesta, mutta pikkasen yrittäen avartaa aihetta.
Lähtökohtaisesti vertailu kahden pelaajan välillä, joista toinen on vedellyt tiettyä postia kohelotasolla ja Latvian maajoukkueessa ja toinen on vetänyt samaa paikkaa joskus kolme kautta sitten on epäreilu. Kumpaakin kohtaan.
Sitten hiukan tarkemmin, Berzins on hyvä kentän kaikilla osa - alueilla, mutta kaksi asiaa nostaa häntä ja arvoaan pelipaikallaan erityisesti, sijoittuminen ja maskipeli. Mikään raketti ei ole hokkareilla, eikä sylje maaleja liukuhihnalta ja siksi on nimenomaan puolustava sentteri. Syy siihen kuitenkin miksi olisin ukkelin sainannut ei ole pelkästään ukkeli itse, vaan joukkueessa on luontaisesti match made in heaven tyyppiset pelaajat tukemaan toisiaan, so. ovat yhdessä parempia kuin yksilöinä voisi kuvitella olevan. Vähällä scouttauksella olen minäkin tietenkin, mutta jotkut asiat näkyi tekemisessä samantien ja näiden kolmen yhteys eritoten, puhun siis hänen lisäkseen Lahtisesta ja Salosesta. Sellaista ei vaan joka kausi nää välttämättä missään joukkueessa.
Mitä tulee taas Siikaseen, hän mielestäni oikealla tontilla laiturina ja omaa taas toisensorttisia avuja luonnostaan, hyvä kulmissa, vahva kamppailuissa ja omaa pistelingon silmää. Uskallan olla sitä mieltä, että potentaali on vielä pimennossa, mutta se on siellä, olen myös verrannut häntä Ratiseen ja pidän Siikasta kovempana talenttina aika samalla tontilla. Minulla ei ole mitään mielikuvaa hänen sentteröinnistään, eli se ei ole voinut olla kauheata, joskaan ei siis unohtumatonta, koska muistijälkeä ei ole jäänyt. Silti en dumaa hänen mahdollisuuttaan olla hyvä sentterinä, hänen avunsa vaan pelaajana on pikkasen toiset kuin verratun Berzinsin. En myöskään osaa ajatella hänen avujaan ja luontaista pelaamistaan puolustavana sentterinä ja sellaisen nuo kaksi mainittua tarvitsee liekehtiäkseen.
No, Berzinsiä ei JYP ole sainannut, joten hiukka turhaa haaveilua vaan, mutta Siikasta en toivo hukattavan sentteriksi, kun avut muuhun on niin ilmiselvät. Kausi kuitenkin sitten näyttää millä paketilla JYP kurvailee ja yritän luottaa valmennukseen ainakin pari kolme ekaa peliä (hymiöosasto tähän)