Sentteripelissä kyllä oli paljonkin asioita mitä olisi voinut ja pitänyt tehdä toisin. Platt lähtöä ei mitenkään korvattu ja sitten jääräpäisesti peluutettiin Vidgreniä kolmossentterinä ja Lassilaa mukana vaikka molemmat ei liigatasoisia sentterin roolissa. Sittenhän kun uskallettiin peluuttaa muita niin Stråka oli ok nelosketjun sentterinä joka paransi alivoimaa ja Koskela jopa pienoinen yllättäjä vaikka rahkeet ei ehkä vielä aivan kärkiketjujen rooliin riitäkään, mutta käytössä olevissa paras vaihtoehto tuohon kolmosen keskelle.
Määrällisesti sentteriosasto oli kuitenkin laaja, mutta ei annettu kilpailua ja näytönpaikkoja kaikille tasapuolisesti. Ymmärrän sinällään Lassilan sisäänajon tulevaisuuden kannalta ja mahdollisten kasvattajakorvauksien takia, mutta toisaalta olisihan tuossa mahdollisuus ollut isoon rooliin Mestis/u20 ja sitten hakea loukkaantumisten/pelikieltojen aikaan sitä sisäänajoa.
Ollaan aika samoilla näkemyksin asiasta. Koskela, niin hienon (ainakin minun mielestä) ja positiivisen sisäänajon vaikka tuottikin, ei hänelläkään ollut liigatasoisesti sentterin roolia lunastamaan paukkuja, tällä tarkoitan, että kolmosen sentterin pitää liigassa kyetä tuottavasti isommin minuutein ja pelistä toiseen tasaiseen suorittamiseen, jos meinaa ruutunsa oikeasti lunastaa. Hänellä tason pito ei vielä ollut rooliin riittävä ja tällä en laita raippaa pelaajan niskaan, vaan jokainen taatusti laittaa likoon sen mitä irtoaa.
Yksi iso asia sitten ja jokaisessa pelissä vaikuttava tekijä on aloittaminen, Tämän kauden JYPiin sattui osumaan liigan heikoin nelikko tuota hoitamaan ja vaikka aloituksilla ei pelejä voitetakaan, niillä luodaan etuja tilanteissa luoda niitä voittavia hetkiä. Omissa varsinkin oli koko kauden katsojalla jännäkakka pöksyissä, että soiko heti, vai vasta myllytyksen päätteeksi. Mitään faktaa ei tästä ole laittaa, mutta näiden aloittamisen hankaluuksien syyksi voi ainakin jokusen noista maalin tappioista huoletta laittaa.
Toinen puute, tai varmaan näkemysero monen kirjoittajan kanssa tulee pakiston syyttelemisestä, kun joku sanoo, ettei ole viiva peloitetta, se johtuu tasan siitä, ettei JYP oppinut koko kaudella maalille ajoa kun viivan kautta pelattiin ja jos ei ollut riittävän hyviä aloittajia, ei ollut myöskään maskin tekijöitä joukkueessa, erikoisala tuokin, mutta ymmärrettävästi JYPillä ja valmennuksella oli syli täynnä tärkeämpääkin iskostamista pitkin kautta pelaajille.
Samoin omaa huomiota kiinnitti se ja tämä tietysti johtui osin vajaasta viisikkopelistä, mutta ei kokonaan, kun JYP sai pelin hyökkäysalueelle, ryhmityttiin laitoihin ja varsin kaavamaisiin positioihin ja muihin verraten kovin harvassa oli hetket, että nälkäistä mailaa olisi sen metrin säteellä maalista useampi kuin yksi ukko, jonka maila on helppo pois pelata, kun sinne ei ylivoimaa saa aikaan. Siihen tietenkin osaltaan vaikutti se viisikkopelin opettelu, JYP sai hyvin vähän keskialueen voittoja ja sen myötä liikeylivoimaisia hyökkäyksiä, joissa maalille ajo olisi selviö, sen sijaan se tuotti enemmän pistohyökkäämistä ja ihan kiitettävästi kärjen laatu niistäkin ylsi rokottamaan, joskaan ei riittävästi.
Tähän vissiin voi sitten ylempää lisää selittävästi lisätä sen, että kyllä JYPillä oli koko ajan viivapelote olemassa, sitä ei vaan osattu hyödyntää rakentamisen tässä vaiheessa riittävästi. Samoin moni, varsinkin ne, jotka vyöryttää syytä pakkien osaksi korostaen kuinka kamppailut hävitään ja vääntö ei riitä, jättää huomiotta tieten tai huomaamattaan, että ne kamppailut hävittiin kyllä ihan jokaisella kentän osa - alueella, joten kysellä voi viisikkoa, ei syyllistää pakkeja, samoin, jos viisikko vuotaa, se tarkoittaa vastustajalle liike ylivoimaista hyökkäämistä omiin, joten pakit ei millään edes voi päästä kiinni ja ovat jo lähtökohtaisesti altavastaajia vääntötilanteisiin.
Näitä vähän korostaen sanoen pikkudetaljeja, jotka kaikki tavalla toisella linkittyvät viisikkopelin tasoon ja joukkueen kokonaistasoon olisi aika monta esille nostettavaksi, mutta loppupeleissä noiden ruotiminen sotkee vain fokusta sen ison kuvan ja isoimpien asioiden tiimoilta, se iso kuva kun pitää saada parannettua ensin, sitten voi detaljia hieroa valmennuksen kanssa pelin kehittämiseksi, kun taso on riittävä.