Olen yleisesti samaa mieltä kuin
@JypFabu tai
@Hukkaviiva yllä, ja pitäisin normaalisti absurdina lähteä tuollaisella pakistolla tulevaan kauteen, mutta tässä on muutama mutta.
Ensimmäinen ja olennaisin, mutta on se, että koska kausi ollut todella poikkeuksellinen, niin enemmän tai vähemmän liigaotteluita ovat saanet kaikki noista nuorista, lukuunottamatta Ruusua. He eivät siis tulisi uusina märkäkorvina mukaan, vaan heillä on jo tiedossa omien kokemusten mukaan, mikä on taso sarjassa ja mitä pitää kehittää tässä offseasonin aikana, että peli ei ole pelkästään selviytymistä, vaan oikeasti tuottavaa.
Toinen, mutta on raha. Kuten sanoin jo aiemmin kyllä ulkopuolelta tulevasta varmasta pelitapa esimerkki pelaajasta ala Vainio, olisi varmasti hyötyä, mutta toisaalta tässä kannattaa nyt tarkasti miettiä onko se raha missään määrin järkevää kohdistaa osa-alueeseen jonka materiaali JYPissä on todella laaja ja lupaava, toki myös nuori ja kokematon.
Kolmas, mutta on myös kysyä osin edellisiin liittyen, onko ollut mitään järkeä ajaa useaa eri nuorta liigan rytmiin tällä kaudella sisään, jos ajatuksena on ensi kaudella peluuttaa vain 1-2? jos siis oletettaisiin, että Seppälä, Honka, Salonen ottaa kolme paikkaa ja ulkopuolelta hankintaan x ja y, siinä käytännössä olisi vain yksi paikka enää jaossa pelaavaan kokoonpanoon. Henkilökohtaisesti JYPin tämän kauden usean pakin sisäänajo, ei tuota vasten kovinkaan järkevältä vaikuttaisi.
Ja sitten vielä se neljäs, mutta jota tässäkin ketjussa useaan otteeseen sivuttu. Puutteellisessa pelitavassa kukaan ei näytä hyvältä, pakisto on nuori ja kokematon kyllä. Toisaalta lajitaidoiltaan erittäin lupaavia, suurin osa näistä ei ole profiililtaan puolustajia jotka tekevät pitkän liigauran, vaan heidän tavoitteena on kovemmat sarjat. Tästä johtuen itse uskon, että oikeassa valmennuksessa ja pelitavassa joka tukee nuorien pakkien vahvuuksia ja piilottaa heikkouksia JYP voisi hyvinkin lähteä ja pelata nuorella puolustukselle. Ikä on täskin tapauksessa vain numero, jos peli on muuten tarpeaksi kovalla tasolla.
Kertauksena vielä, nyt moni nuori on päässyt pelaamaan useammankin pelin liigassa ja peliaikaakin on tullut lähemmäs 10min tai yli, joten voidaan olettaa että pelaaja ja valmennus on saanut selville, missä mennään ja mitä pitää kesän aikana kehittää. Nuoret tunnetusti myös kehittyy erittäin nopeasti jos vastuuta saavat ja pelitaidot taustalla ovat sillä tasolla, että vastuuta voivat ottaa.
Mielestäni on siis erittäin tarkkaan mietittävä onko JYPin kannalta noin 3-5v syklillä parempi antaa nyt nuorille isoa vastuuta vai hommata ulkopuolelta pelaajia mukaan. Molemmissa on varmasti plussat ja miinukset, mutta mitä itse olen näitä nuoria (suurinta osaa) jo monta vuotta seurannut, niin nyt puhutaan jopa poikkeuksellisen kovista lupauksista. Ei välttämättä Suomen tasolla, mutta JYPin tasolla kylläkin. JYP ei varmasti ensi kaudella pelaa lähtökohtaisesti mestaruudesta, joten voitaisiinko oikeasti hyvässä valmennuksessa luottaa ja antaa vastuuta heille. Jopa nyt tällä kaudella moni nuori on esiintynyt enemmänkin kuin edukseen, vaikka pelitapaa ei ole tai siihen ei voi nojata.
On aika olla rohkea ja luottaa omaan osaamiseen ja juniorityöhön? Ja kyllä itse tekisin Kakkoselle, Allenille sekä Seppälälle jatkot, ellei heille tehdä jatkoja sitten voidaan harkita ulkopuolelta pelaajien hankintaa.