Mielestäni kategorisoit Allenin väärään muottiin, ei ole Viinikaisen tai Hongan tapaan jopa ylihyökkäävä puolustaja, vaan moderni kiekollinen peruspakki kuten Vainio tai osin Kalteva. Allen toki pystyy ottamaan myös itse sitä roolia, kuten nähtiin tälläkin kaudella, mutta pääasiassa Allen pyrkii pelaamaan hyvää peruspelaamista kiekollisin maustein kuten Vainio.
Viinikaisen kohdalla kyse on fysiikasta ja sen riittävyydestä/riittämättömyydestä. Hyvä vertailukohta voisi olla Kemiläinen vaikka vahvuudet ei ihan 1-1 täsmääkään. Kyseessä kuitenkin erittäin lahjakas vähän myöhemmin potentiaalinsa tiedostanut ja kiekon tosissaan ottanut pelaaja. Samanlainen tai parempi kehityskaari aivan mahdollinen jopa todennäköinen. Mikäli kesä ei mene vihkoon niin ensi kaudella yllättää monet, itse antaisin suoraan isoa vastuuta yv'llä ja Vainion pakkikaveriksi, sillä hänellä varmasti olisi Joonakselle annettavaa.
Olen muutenkin ilmeisesti erimieltä kanssasi pakiston rakenteesta ja sen tarpeista. Mielestäni modernissa kiekossa on aivan riittävä rakenne tuo JYPissä ensi kaudella mahdollisesti oleva. Eli Viinikainen, Honka selvästi hyökkäävät, Mäenpää no on Mäenpää ja kiekollisia peruspakkeja/yleispuolustajia Allen, Vainio, Kalteva, Ikonen. Omissa nuorissa sopimuspelaajissa OP Viinikainen on vanhan liiton peruspakki, toki pyrkinyt hänkin parantamaan kiekollisia kykyjään ja kategorisointumaan enemmän nykykiekon vaatimuksiin. Yksipuolisten puukäsipakkien kuten Kuukkien ja Yogien aika vaan alkaa olemaan ohi, viimeiset mohikaanit vielä toki mukana.