Ainakaan minä en määrittele enkä halua määritellä JA:n virallista kantaa. Kuten jo aiemmin sanoin, tuomarit joutuvat katsomaan tilanteen livenä ja antamaan tuomionsa heti sen perusteella mitä näkivät. Minä en pidä siitä, että Jatkoajan "virallisen" raportin kirjoittaja kertoo yksittäisestä tuomiosta tai tuomarista tuohon sävyyn, mitä nyt Helminen teki. Tähän haluaisin toki myös moderaattorien kannan. En millään usko, että esimerkiksi Theref pitää siitä, että erotuomarin puolueettomuus asetetaan noin törkeästi kyseenalaiseksi.
Tämä juttu rupesi muutenkin kiinnostamaan, joten katsoin uudestaan videolta kyseisen tapahtuman. Erittäin lähellä ollut tuomari Repo katsoi tilannetta samasta kulmasta kuin TV-kamera. Siitä tosiaan näyttää siltä, että Cech iskee korkealla mailalla Alankoa päähän. Sen sijaan ensimmäisen kerran vasta nyt itse huomasin tuon Alangon koston. TV-kuvasta näkee selvästi, että Repo kääntää katseensa muualle juuri ennen tuota Alangon kostoa. Hän ei siis nähnyt sitä. Ikävä kyllä, sillä olen samaa mieltä aiemmin kirjoittaneiden kanssa, että kakkosen olisi siitäkin voinut puhaltaa.
Hidastuskuva Cechin ja Alangon ensimmäisestä, jäähyyn johtaneesta tilanteesta, tulee eri kuvakulmasta kuin live-tilanne ja siis myös eri kulmasta kuin mistä Repo tilannetta katseli. Tästä kulmasta katsottuna on tosiaankin vaikea sanoa avittiko Alanko mailan nousemista vai ei. Ymmärrän siis tässä tilanteessa hyvin jypiläisten katkeruuden, koska tuomio ei välttämättä mennyt lopultakaan täysin oikein. Ehkä oikeampi olisi ollut kakkonen molemmille.
Peräänkuulutan kuitenkin edelleen kunnioitusta erotuomarien ratkaisuille, koska ne on tehtävä heti ja siitä kulmasta mistä ne sattuu näkemään. Sattumallakin on siis osuutta asiaan.
Kypsä otteluraporttien kirjoittaja ymmärtää, että tuomari ei tahallaan tee väärää ratkaisua. Toistan vielä, että siitä kulmasta, mistä Repo tilannetta katsoi, se näytti aika törkeältä. Ja Alangon kostoa hän ei enää nähnyt.
Theref, kommentoi Sinäkin jotain tähän.