Naulan kantaan.Itse olen pyrkinyt kaikessa tekemisessä aina huomioimaan sen, että en lähde korjaamaan sellaista mikä ei ole rikki. Edellisissä viesteissä tätä ajatusta on hyvin pohjustettu. Jos jossain kohdassa on pientä vikaa niin korjaa se pieni vika eikä koko isoa kokonaisuutta. Jos minulla on katossa yksi vuotava ruuvi niin en minä sen takia koko kattoa vaihda tai taloa pura.
Joku JYPin aikaisemmista nokkamiehistä (Seppänen tai Tyni?) sanoi, että huipulle nouseminen on vaikeaa, mutta siellä pysyminen on vielä vaikeampaa. JYPissä se huipulla pysyminen romutettiin itse väärillä ratkaisuilla ja valinnoilla (alkaen Veltsun pikaisista potkuista), minkä jälkeen nuo ratkaisut yritettiin korjata vielä enemmän väärillä valinnoilla (kuten viimeisenä Rautakorven & co potkut) ja nyt ollaankin aivan pohjamudissa.
Älä ikinä lähde korjaamaan sellaista, mikä ei ole täysin rikki. Siitä on seurannut tässä tapauksessa jo monen vuoden painajainen.
JYPillä oli 2000-luvulla sekä seura- että pelillinen identiteetti, menestystä, selkeät arvot ja jyppiläisyys, jota vaalittiin pestaamalla entisiä jyppiläisiä.
Mutta kuten sanottua, se vedettiin vessanpöntöstä alas totaalisen rebuildin kautta.
Mutta eteenpäin. Jahka itse voitan sen eurojaskan ja ostan koko paskan, paalutan asiat näin:
Seuraidentiteetti ja arvot
Näissä itse asiassa nykyinen strategia on ihan hyvä ja oikealla tiellä (urheilu, digi, uusi Hippos).
Identiteetin ja arvojen osalta korostaisin:
- Keskisuomalainen seura ja omia junnuja mukaan (kuten nyt) mutta ei ihan niin kunnianhimoisesti kuin nyt (50% -> 25%)
- DNA:ssa peritty Jyppiläisyys kunniaan = jos hankittava pelaaja tai hänen serkun kummin kaimansa ovat paikallisia tai jopa jonkun ikonipelaajien jälkeläisiä, niin se painaa vaakakupissa enemmän kuin varsinainen osaaminen
- Suoraselkäisyys kaikessa toiminnassa. Mielestäni tämä on toteutunut hyvin tähänkin asti. On esim. annettu potkut ratista kärähtäneille tähtipelaajille saman tien
Tässä on enemmän korjattavaa nykyiseen verrattuna.
- Urheilullinen - kaiken perusta. Kun pelaajalta kysytään missä tahansa ja milloin tahansa, että treenattiinko kovempaa kuin koskaan niin vastaus ei tule hymähtäen vaan henkeä vetäen tyyliin: "huhhhuh, ootass, hhhhh, huhh, joo treenatt.... ei saakeli pitää jatkaa juoksemista moi!"
- Taisteleva ja hyvin liikkuva - ei jätetä vajaaksi peleissä missään kohtaa.
- Pystysuunnan NHL-tyylinen jääkiekko - jätönjättö veks ja vietetään enemmän aikaa poissa omalta alueelta.