Viittasin lähinnä KÖKin Barcelona-haastatteluun, jossa peli oli kaunista katsottavaa vaikka tulikin tukkaan, eikä mestaruutta kannata edes tavoitella. Ja epäilen vahvasti, että Viitasen-Hämäläisen linjalla toteutettu pelitapa tuottaa koskaan hedelmää, jos jo ensi askeleilla menee seura sekaisin kuin seinäkello.
Pelin kiekollisempaa ja pelipaikkarotaation lisääntymiseen johtavaa evoluutiota en kiistä, vaan epäilen vahvasti sen menestyksellistä toteutusta JYPin organisaatiossa nykyisillä suhareilla.
Jaa, olenkin ihmetellyt, missä on se syy, miksi tämä Hämäläinen roinaa niskaansa kerää määrättömästi. Minulla ei ole biasta ketään kohtaan, ei edes tätä Hämäläistä, joten tuon haastiksen pointteja on näköjään vedelty piru lukee raamattua tyyliin. Ensinnäkin, siinähän hän on ihan oikeassa, että pelilliseen hallintaan kiteytyy menestys myös liigassa. Onko sen oltava jotakin tiki takaa, on taas selkeästi unelma minun mielestä, ei vakavasti otettava näkemys.
Mainitset tuossa Viitasen - Hämäläisen pelitavan, mikä tämä juttu on? Eikö siellä olekaan tehty strategiaa, jolla kilpajuoksuun pyritään osallistumaan vakavasti otettavana osapuolena? Tässä luulen, näiden kahden mainitsemasi nimen olevan niin eri portaalla, että heidän nimiinsä ei voi edes vitsillä laittaa mitään pelitapaa ja vielä syvemmin, siellähän haetaan kilpailukykyistä identiteettiä, jonka pohjalle voidaan rakentaa sen tuella erilaisia mahdollisia pelitapoja.
Se, että seura menee sekaisin kuin seinäkello, kertoo paljon siitä, kuinka eripurainen ja huonosti tilanteen käsittäviä tahoja seuran sisällä huseeraa. Todiste tästä on jo pelkästään tuo strategian yli juntattu rautakanki kiekkoon hirttäytyminen, jolla tuhottiin taas pari kautta jo ennestään tuhottujen kausien lisäksi. Kalliiksi tulee tämä, ei strategiassa pysyminen pitkässä juoksussa.
Mitä tulee sitten minun käsitykseeni tästä Hämäläisestä osana olevaa valmennusta, muuta pohjaa asiaa katsoa minulla ei ole, niin eipä vaikuta kumpainenkaan olevan voittava arpa, olipa unelmat ja visiot heillä mitä tahansa. Se, mitä olen kentällä nähnyt, ne yrittää jeesusteipillä korjailla rauta kanki kiekon heikkouksia, ei toimi sanon minä.
Jos nämä olisivat alan miehiä kompetenssilla, pelissä pitäisi näkyä hakua johonkin toimivaan rakenteeseen, vaikka tukkaan tämä kausi tulisikin, koska se auttaisi siihen tulevaan kauteen, enemmän kuin tämä epätoivoinen kalastellaan tällä loppukausi ja ehkä sääleillä työpaikka säilyisi.
Minun on oltava rehellinen, jos RG selitteli haastiksessaan, että JYP pelaa nyt omia pleijareitaan haaveena säälipaikka, niin reality check, niin pelaa moni muukin joukkue ja siitä KK kävi antamassa esimerkin. Tuolla pelillä olisi vääryys olla missään säälipeleissä, kun selkäranka joukkueesta kaiken summana puuttuu ja rautakanki on tämmöistä altavastaaja kiekkoa, jossa vastaiskuilla ja tiukalla puolustamisella yritetään tulosta, välistä se voi onnistua, mutta mihinkään se ei tule riittämään. Tämä myös selittää sitä, miksi JYPillä kotona on vaikeampaa kuin vieraissa, kas kun kotijoukkueet tekee kotipeli suunnitelman hallinnan pohjalle ja JYPillä on vain tämä rautakanki, joka ei riitä hallintaan millään, mikäli halutaan minkäänmoista hallintaa kenttäpeliin luoda.
Eli näillä todisteilla, kumpikin, niin tiki taka mies, kuin Heiskanen kuuluu kategoriaan loppukausi, ei peliäkään pidempään, sillä heidän tehtävänsä olisi luoda alku sille strategian mukaiselle työlle, joka tarvitaan, eivätkä ole siihen kyenneet, piste.