Nielikäinen Jypiin -oma kantani kovanaamoista
Pasi Nielikäinen sopii vallan hyvin pelaajaprofiililtaan esimerkiksi Hifkin organisaatioon, jossa rähäkkä ja joskus ajoittain sääntöjä rikkova pelityyli on sallittua ja vähän oletettuakin. Herran vahvuudet ovat nimenomaan tällä sikailupuolella, jääkiekon maalintekemiseen edellyttävät taidot ovat ainakin jääneet minulta näkemättä ja kuulematta.
Jotkut pitävät fyysisestä taklauspelistä, johon kuuluu pieniä koiruuksia ja jotkut eivät, vaan nauttivat pikemminkin silmiähivelevistä harhautuksista, ovelista kikoista ja ennenkaikkea upeasti tehdyistä maaleista, olivat ne sitten yksilösuorituksella tai joukkuepelinä tehtyjä. Itse - jos nyt jaan jääkiekon pelinä karkeasti tähän kahteen osa-alueeseen, jota se ei todellakaan ole - pidän enemmän taitopuolesta pienellä fyysisyydellä maustettuna. Tästä syystä en itse sulattaisi kovinkaan nopeasti Nielikäisen hankkimista Jypin organisaatioon. Fyysisyyttä kyllä, mutta myös liian paljon turhia jäähyjä. Ei hyvä.
Toisaalta sopisiko Nielikäisen tai jonkin muun kovanaaman hankkiminen Jypin imagoon? Minulle ainakin Jypin imago on tällä hetkellä seuraavanlainen. Pyritään etsimään nuoria lupauksia omien kasvattijunioreiden lisäksi ja kasvattamaan heistä vähintään Sm-liigaan pystyviä pelimiehiä. Tätä tehtävää Jyp on jo monta vuotta tehnyt ja onnistunutkin saamaan joitakin herroja nousuun, jollei omassa niin ainakin viimeistään lähtöä seuraavalla kaudella nostetta on ilmentynyt. Tätä kehitettävien porukkaa on täydennetty pärjäämisen takeeksi muutamalla ulkolaisella tarkkaan harkitulla pelimiehellä. Ulkomaalaisten onnistuminen on viime vuosina ollut usein elinehto Jypin menestykselle. Omista kasvateista kun niin harvoin tulee helmiä pinnalle.
Omasta mielestäni on jo suorastaan käsittämätöntä, että miten esimerkiksi Lukossa, Hifk:ssa ja vaikka Hpk:ssa on muutama nuori noussut pinnalle, mutta ei Jyväskylässä. No jos ensi kauden aikana sitten.
Niin sopiiko tähän nuoret + ulkolaiset -porukkaan kovanaama, jonka tehtävä on suojella omaa maalivahtia tarvittaessa hanskat jäähän periaatteella tai sikailemalla yrittää hiillostaa tai haitata vastustajan pelintekemistä. Tottakai tämä osa-alue on tärkeä, ja joskus vastustajan häiritseminen tai omien miehien suojeleminen on kääntänyt kokonaisia ottelusarjoja. Mutta toisaalta muistuu mieleen niin lämpimästi takavuosien Jyp-Hifk ottelusarjat, jossa Helsinkiläiset saapuivat Jyväskylään, lämpenivät ja hermostuivat lähes aina, ja silloisen JypHt:n voitto oli taattu. Itse näen kuumakalleista olevan poikkeuksetta enemmän haittaa omille kuin harvoin olevaa hyötyä.
Fyysisyyttä toki tarvitaan, esimerkiksi oman maalin edestä maskintekijät ja reboundinnälkäiset vastustajat on siirrettävä lempeästi mutta tylysti sivuun, tai vastustajan maalilla on hyvä olla maskia ja ohjauksia tekemässä kaveri, jota suurempikin lautatavara ei saa sivuun. Mutta tähän ei tarvita sikailijoita tai kovanaamoja, vaan esimerkiksi iso, fyysinen kaveri. Ja vähän päättäväisyyttä. Se riittää. Jypissä löytyy myös heitäkin.
Jyp on neitijoukkue, väriä pitäisi saada. En tiedä, ovatko raivohullut tappeluahakevat sikailijat nyt niitä väriläiskiä? Tiedä häntä.