Joopa joo, ”neste-ralli loppui ja kankkunen ei voittanut”. Rallin tiimellyksessä keskusteltiin myös JYPistä ja tässä muutamia muistikuvia asioista.
Maalivahdeista todettiin heidän olevan vastaavalla tasolla kuin viime kaudella. Ehkä liigan tasaisin maalivahtikaksikko.
Puolustuksesta todettiin parin pelaajan (Cech ja Glad) poistumisen myötä lähteneen väriä ja kokemusta. Loukkaantuneet Nikolov ja Poikolainen ovat ilmeisesti parantumaan päin ja sitä myöten pelikuntoisia. Marttisellakin taisi olla joku ”pipi” jalassa kuin nuorella pojalla ikään. Puolustuksen taso ehkä hiukan heikompi kuin edellisellä kaudella, Siltavirran poistumisella ei ollut merkitystä. Uudet puolustajat ovat vielä arvoitus näiden muutamien pelien jälkeen.
Hyökkäykseen syntyy ilmeisesti ns. Vostrakin ketju ja Chlubnan ketju. Kokeneemman kaartin muodostaa Vostrak, Chlubna, Sillgren, Hauhtonen, Virtanen, Pihlman ja Perrin. Heistä saadaankin vaivoin kasaan ratkaisuketjut. Nuorempi kaarti Kulonen, Liimatainen, Mikkonen, Viljanen, Immonen ja Mustonen yrittävät valloittaa peliaikaa Jääskeläisen ja Kärkkäisen kanssa. Viljanen on ollut harjoitusotteluista näkymätön ja mukana on ahertanut Aki Hyyppä, ja ei ollenkaan huonommin. Hyyppää olen itse seurannut parin kauden ajan ja ensi kaudella onkin junnujen yksi ratkaisusenttereistä. Tosiaankin, kaksi ketjua syntyy vaivoin ja rippeet jäävät kahteen muuhun. Ongelmaksi saattaa muodostua edelleenkin ”The” sentteri. Arvoitus on ketjujen muodostuminen, koska on nuoria pelaajia, pieniä pelaajia ja kokemattomia pelaajia. Onko Sillgren pelikuntoinen ja milloinka on jossakin harjoituspelissä mukana, kysymys jäi avoimeksi. Vostrakin ja Chlubnan sijoittaminen samaa ketjuun vaatii sentteriltä enemmän kuin nyt on tarjolla, ehkä ylivoimalla Vostrak korvaa toisen puolustajan. Todettiin pikataipaleen varrella, että paljon on odotusarvoja ja pakko jättää arvailut tuonnemmaksi.
Miksi tämän kirjoitin? Uusi valmentaja on yllättänyt monet pelaajat erittäin positiivisesti ja varsinkin tsekit ovat ihmeissään Alatalon osallistumisesta niinkin syvällisesti joukkueen tekemisiin. Alatalo painaa joukkueen mukana kuin junnu konsanaan. Ensi kausi saattaakin yllättää meidät jääkiekon ystävät, tosin mahdollisuus on positiivinen tai negatiivinen, mutta merkit viittaavat positiiviseen tulokseen. Mielenkiintoiseksi tekeekin Alatalon rooli nuorien pelaajien peluuttamisessa verrattaessa edellisiin kausiin. Saarinenhan ei saanut kiitosta katsomosta, vaikka itse olikin tyytyväinen nuorten pelaajien tekemisiin. Valmentajien onnistumisen myötä JYP voi taas yllättää monet, mutta edelleenkin arvailut tuonnemmaksi. Alatalon rooli joukkueen valmentajana on ollut harjoituksissa iso plussa joukkueen henkiselle yhteenkasvamiselle.
Ja minä en ole mikään JYP-fani vaikka joku voisi luullakin, tämä vain keskustelujen tuloksena kirjoitettua.