Mainos

Juuso Riksman HIFK:hon

• 238 185
  • 770

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Nyt alkaa jo oikeasti näyttämään pahalta nuo Juuson touhut. Joka neljäs veto maaliin, sen perusteella edellisessä pelissä olisi tullut 12 takkiin. Nyt tuli vain kuusi.

Kun lisäksi funtsataan noita jäähyjä, niin se kertoo jo aika paljon. Yksinkertaisesti jätkä on ihan rapakunnossa. Kun kiekko ei tartu, niin kuuppakaan ei kestä ja otetaan turhia jäähyjä. Laittaisin nyt Juuson huilille pariksi viikoksi. Hiukan keräämään henkistä pääomaa vaikka sitten perhoja viritellen ja hiukan funtsaamaan mitä, missä, miten ja kui.

Miten voikin olla, että Kojon kanssa taas jälleen on vedetty se tyhjä arpa veskareiden kanssa. Eikö Pitkämäestä opittu mitään? Sen vielä ymmärtäisi että olisi säästetty ja hankittu Tsekeistä Tero Leinonen, mutta että tässäkin taas sössittiin. Ei puutu kuin se, että Noroselle väännetään kohta kuusinumeroista pahvia, eikä edes ala ykkösellä. En meinaan ollut kovin vakuuttunut hänenkään pleijaripeleistään.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Miten voikin olla, että Kojon kanssa taas jälleen on vedetty se tyhjä arpa veskareiden kanssa.
Ai Kojon kanssa?
Ihan vinkiksi, tsekkaa HIFK:n maalivahtihistoria 2000-luvulta.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai Kojon kanssa?
Ihan vinkiksi, tsekkaa HIFK:n maalivahtihistoria 2000-luvulta.

Olisi pitänyt näköjään lisätä -kin tuohon Kojoon. nus nus.

Sen mestaruuskauden ja hopeakauden jälkeen on kyllä ollut aikamoista seikkailua veskareiden kanssa muutenkin, mutta olisi jo luullut että jotain tolkkua olisi alkanut tulla Kojon kanssa hommaan. Semminkin kun muistelee esim. kautta jolloin aloitettiin Centomolla ja kauden aikana pelissä ja vaihtoaitiossa kävi kuusi eri veskaria. Saattaa olla jonkin sortin Suomen ennätys?

Jos jotain nyt pitäisi tehdä oikein, olisi se että aletaan pirun äkkiä etsiä uutta ykkösveskaria, rahallahan noita saa. Ja sitten lyödä Lassilalle parin-kolmen vuoden paperi jatkosta. Juuso voisi availla luukkua ja sitoa perhoja 1½ vuotta ja Janne varmaan keksii jotain hommia nuorten ja/tai mv-valmennuksen saralla, jos haluaa. Ei se sen kalliimmaksi tule kuin Draperin kanssa. Aivan, elämä on.

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole nähnyt yhtään harjoitusmatsia tällä kaudella, mutta huolestuttavaltahan tuo tilanne tällä hetkellä näyttää Juuson kohdalla.
Kolme viikkoa aikaa olisi saada mies tikkiin. Jos ei näin tapahdu, niin sitten on parempi aloittaa kausi Jannella, joka on harjoituspeleissä ollut huomattavasti parempi. Jannella ei kuitenkaan enää missään tapauksesssa mennä koko kautta. Tässä vaiheessa kannattaa jo ruveta nopeasti kartoittamaan uutta ykkösvahtia. Ensi kaudelle on myös ehdottomasti saatava uusi maalivahtivalmentaja, Sakesta ei siihen hommaan ole, uskomatonta ylipäätään, että hän on silla pestillä saanut jatkaa vuodesta toiseen. Olen aivan varma, että esim. Janne olisi parempi mies maalivahtivalmentajaksi kuin Sakke.

Krisu-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riksmanin otteet!

Juu täytyy kyllä nyt todeta että todella paljon töitä on Juusolla ennen kauden alkua. Että saisi itseluottamuksen ja kateissa olevan vireen takaisin.. Muuten näyttää aika huonolta tämän suhteen. Toivotaan et koppi tarttuu kun Sm-liiga pyörähtää käyntiin 16.9 kuumalla paikallispelillä :)

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Toivotaan et koppi tarttuu kun Sm-liiga pyörähtää käyntiin 16.9 kuumalla paikallispelillä
Ja jos ei tartu, niin viedään viimeisetki itseluottamuksen rippeet vislaamalla Juuso pois luukulta, jos limppu ei tartu. Jos homma ei lähde hyvin pian toimimaan, niin uutta äijää sisään. Ei voi jäädä odottamaan!

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kun kerta pyydetään, niin vastataan.

1. En ole missään kohtaa itse ottanut kantaa siihen, onko Juuso pelannut liian vähän matseja tähän mennessä, mutta sanotaan nyt tässä kohtaa, että ihan hyvän määrän pelejä on harkkakaudella pelannut.

Juusolle on nyt annettu seitsemän (7) peliä, joista yhdessäkään ei ole ollut edes hyvä, saati loistava. Montako peliä pitää vielä antaa aikaa näyttää? Ja montako pistettä meillä on varaa menettää nyt syksyllä peluuttamalla sinnikkäästi Juusoa, jos / kun hän ei nouse tasolleen?

Tässä mielessä Janne on joukkueen syöpä, koska hän on itsepintaisesti aina läsnä vuodesta toiseen ja sama kuvio toistuu uudestaan ja uudestaan. Parantuminen pitäisi aloittaa täydellisellä poisto-operaatiolla.

Luovutaan kakkosesta, jolla on hyvä tai ainakin tällä hetkellä jopa erinomainen hinta-laatu -suhde ja otetaan tilalle joku muu ihan vain siksi, että ykköseksi hankitaan pehmopäitä, joilla ei kuuppa kestä kilpailutilannetta?

3. Kenties meillä onkin väärä ykkösveskari, mutta tähänkään en suoranaisesti puuttunut. Pointtini oli ja on, että Juuso Riksman on se valittu ykkösveskari ja kaiken toiminnan tulisi tähdätä hänen otteidensa parantamiseen ja luottamuksen rakentamiseen.

Ai tää olikin joku maalivahtivalmennusmanagerointipeli tää sm-liigatasolla pelottava laji? Luo oma veskasi, valitse kivan väriset varusteet ja toivo, että on kondiksessa puolen vuoden päästä, kun pelataan sääleissä Ässiä ja jotain jämäjengejä vastaan?

Mä luulin lajiksi jääkiekkoa, jossa tarkoituksena on voittaa mahdollisimman paljon pelejä, jotta pääsee pelaamaan playoffeja parhaasta mahdollisesta asemasta.

6. Tämä on nimenomaan tulosurheilua ja tulosurheilun ytimessä on ajatus siitä, että pyritään repimään koneesta irti kovimmat mahdolliset tehot niillä resursseilla, jotka on annettu. Viitaten aiempiin vastauksiini, Jan Lundell ei ole se resurssi, jolla tulosurheilussa menestytään, joten mielestäni hän ei ole panostamisen arvoinen.

Näillä näkymin Jan Lundell on kuitenkin se resurssi, joka kykenee torjumaan kiekkoja syksyn peleissä. Pidit sinä siitä eli et.

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Periaatteessa minäkin olen sitä mieltä että joukkueessa pitäisi olla selvä ykkönen ja hälle pitää antaa pelejä ja tuntumaa. Kuitenkin kun muistelee paria edellistä kautta ja miettii montako sijaa menetettiin runkosarjassa syksyn maalivahtikoomailuissa niin en ole kyllä valmis montaa peliä Juusolle aikaa etsiä kuntoaan ja motivaatiotaan. Jos Jannella kulkee niin Janne pelatkoon, Juusolle muutama paikka näytää että alkaako kopit tarttumaan, jos ei niin uutta matoa koukkuun. Ellei ole jo lähtenyt Ruotsiin ennen sitä...

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Juusolle on nyt annettu seitsemän (7) peliä, joista yhdessäkään ei ole ollut edes hyvä, saati loistava. Montako peliä pitää vielä antaa aikaa näyttää? Ja montako pistettä meillä on varaa menettää nyt syksyllä peluuttamalla sinnikkäästi Juusoa, jos / kun hän ei nouse tasolleen?

No toistaiseksi ei ole pelattu vielä yhtään SM-liigapeliä, että jos nyt kuitenkin innokkaimmatkin Juuso-vihaajat odottelisivat kauden alkuun saakka.

Luovutaan kakkosesta, jolla on hyvä tai ainakin tällä hetkellä jopa erinomainen hinta-laatu -suhde ja otetaan tilalle joku muu ihan vain siksi, että ykköseksi hankitaan pehmopäitä, joilla ei kuuppa kestä kilpailutilannetta?

Tässä menee toki paljon myös valmennuksen piikkiin, koska he sallivat tämän kuvion toistua, mutta pikkuhiljaa olisi aika päästää Lundell menemään ja kokeilla kakkosena jotain muuta. Kenties jotain sellaista, jonka kanssa tällainen "kilpailuasetelma" jopa saattaisi kannattaa. Nykyisellään siinä ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä, koska jos Janne sattuisi tällaisessa "kilpailuasetelmassa" valloittamaan ykköstorjujan paikan, niin kusessa ollaan. Ei se riitä kuitenkaan. Tällöin ainoa järkevä malli on heti alusta alkaen tehdä kuvio selväksi: joukkueessa on ykkösmaalivahti ja sitten on Janne kakkosena. Ja näin ymmärtääkseni on tehtykin.

Jos nyt kuitenkin tätä asetelmaa aletaan hätäisesti sotkemaan ja isketäänkin Jannea maaliin toisen epäonnistuttua, voi ykkösmaalivahti kokea, että luottamus on mennyt ja nyt tehdyt lupaukset petetään. Seurauksena on se, että ko. ykkösmaalivahti kokee olevansa ns. heikolla jäällä ja tulee liian itsetietoiseksi tekemisestään ja rentous katoaa. Aletaan pelkäämään virheitä ja miettimään liikaa omaa asemaa joukkueessa. Tästä syystä minä olen sitä mieltä, että kaiken toiminnan tulee tähdätä ykkösvahdin otteiden parantamiseen ja (itse)luottamuksen rakentamiseen.

Vaikka julkisuuteen sanottaisiinkin, että "valmentaja tekee päätökset, kuka pelaa, mä vaan keskityn torjumaan kiekkoja", en usko totuuden olevan tällainen, koska ihmisluonnolle on jokseenkin ominaista pohtia asioita omaan itseen liittyen.

Kuten aiemmassa viestissä sanoin, viime kauden TPS:ssa oli esim. tyystin eri meininki, kun siellä oli kaksi lähtökohdiltaan tasavahvaa maalivahtia, jotka olivat alusta alkaen tietoisia tilanteestaan.

Ai tää olikin joku maalivahtivalmennusmanagerointipeli tää sm-liigatasolla pelottava laji? Luo oma veskasi, valitse kivan väriset varusteet ja toivo, että on kondiksessa puolen vuoden päästä, kun pelataan sääleissä Ässiä ja jotain jämäjengejä vastaan?

Mä luulin lajiksi jääkiekkoa, jossa tarkoituksena on voittaa mahdollisimman paljon pelejä, jotta pääsee pelaamaan playoffeja parhaasta mahdollisesta asemasta.

Keskustelu kanssasi lähestyy sitä pistettä, että on turha vääntää enää peistä, koska olet vetänyt herneenpalon niin syvälle hengityselimistöösi, että et edes yritä vaihtaa mielipiteitä, ainoastaan tuputtaa omaa näkemystäsi. Ihan tätä palstaa lukemalla muuten voisi luulla, että kyseessä on joku managerointipeli, ihan näpsäkkä havainto.

Olet aivan oikeassa tuosta jääkiekon tarkoituksesta sikäli, mutta kun Jannella ei siellä playoffeissa pärjätä. Ellet sitten oleta, että siihen mennessä on hommattu jo uusi maalivahti, mikä on toki mahdollista. Itse lähden siitä, että nykyisestä kaksikosta nimenomaan Juuso on se, jolla on jotain potentiaalia menestyä isommissakin karkeloissa. Janne on niissä geimeissä jo nähty juttu.

Näillä näkymin Jan Lundell on kuitenkin se resurssi, joka kykenee torjumaan kiekkoja syksyn peleissä. Pidit sinä siitä eli et.

Iloitsen katsomossa yhtä paljon Jannen kuin Juusonkin tekemistä torjunnoista. Mutta voin myös vakuuttaa sinulle, että Janne ei ole se resurssi, joka torjuu riittävästi kiekkoja kevään kovissa peleissä. Pidit sinä siitä eli et.

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos nyt kuitenkin tätä asetelmaa aletaan hätäisesti sotkemaan ja isketäänkin Jannea maaliin toisen epäonnistuttua, voi ykkösmaalivahti kokea, että luottamus on mennyt ja nyt tehdyt lupaukset petetään. Seurauksena on se, että ko. ykkösmaalivahti kokee olevansa ns. heikolla jäällä ja tulee liian itsetietoiseksi tekemisestään ja rentous katoaa. Aletaan pelkäämään virheitä ja miettimään liikaa omaa asemaa joukkueessa. Tästä syystä minä olen sitä mieltä, että kaiken toiminnan tulee tähdätä ykkösvahdin otteiden parantamiseen ja (itse)luottamuksen rakentamiseen.

Kyllähän maalivahdeillakin pitää olla kilpailua pelipaikasta, eihän muuten ykkönenkään voi kehittyä kun tietää että pelasi miten paskasti tahansa on kakkonen vielä huonompi. Ja jos ei ykkösen pää tätä kestä on mies väärässä paikassa. Ja tältä valitettavasti alkaa taas tämä kuvio näyttämään. Ei tämä ole mitään sosiaalikiekkoa, paras pelatkoon. Ja Jannehan on mitä parhain kakkonen, vuodesta toiseen haastaa ykkösen. Vielä kun löytyy se ykkönen joka pitää päänsä ja tasonsa ja pitää paikkansa loppuun saakka. Tämä on mielestäni se ongelma, vielä ei ole tätä ykköstä löytynyt, katsotaan kauden alku alkaako se löytymään näillä miehillä vai pitääkö harrastaa kierrätystä.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Case Pitkähousussa meillä oli 3 apinaa kehissä. Yksi imi maalinsuulla, toinen vain tuijotti ja pisti jätkää maaliin joka peliin kaikesta huolimatta, ja kolmantena apinana "maalivahtivalmentaja", joka ei edes tajunnut koko tilannetta.

Riksmanille olen edelleenkin valmis antamaan vähän aikaa, mutta tuota ylempää ei toisintona halua nähdä enää kukaan IFK-fani. Suurin ongelma koko IFK:ssa (ylhäältä alas ja alhaalta ylös) on maalivahtivalmennuksen surkea taso. En todellakaan usko Saken edesauttavan tipan vertaa Riksmanin mahdollista tasonnostoa, päinvastoin. Todella masentavaa, kun meillä ei ole todellista ammattilaista siellä, joka voisi tässä(kin) tilanteessa hioa Riksmanin kanssa hommaa kuntoon.

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riksmanille on tehty täysin selväksi jo sopimusvaiheessa, että hän on HIFKn tulevan kauden ykkösveskari. Yhtälailla Lunkalle on tehty selväksi rooli kakkosveskana ja Nybondaskin nimenomaan viime keväänä totesi, että "Lundell jatkaa meillä kakkosvahtina vielä vuoden". Juuso on nyt harjoituspeleissä saanut sen verran peliaikaa, mitä ykkösveskarin kuuluukin ja Lunkka on sitten tuurannut muutaman pelin. Ongelmana on nyt kaikkein vähiten se, että Lunkka on pelaamaan päästessään pelannut hyvin, vaan se, että Riksman on - de facto - pelannut huonosti. Piste. (Sorry "tamismit").

Syitä Riksmanin huonoudelle voi sitten jokainen arvuutella, mutta oma näkemykseni viittaa siihen, että Juuson oma peli sekosi viime kaudella osin Jokereiden koomailun ja osin oman asennevamman takia. Kesän aikana ei sitten ole nöyrä omatoiminen harjoittelu maistunut ja tuskin Saken kompetenssi veskarikoutsina on edistänyt torjuntavireen saamista oikeille raiteille.

Sitä on mielestäni turha pelätä, etteikö Riksman saisi riittävästi peliaikaa kauden alettua, vaikka jotkut kirjoittajat Jatkoajan keskustelupalstalla moni Lunkkaa istuttaakin pelaavan maalivahdin tontille. Voi tosin kauden alettua käydä niin, että Riksmanin riittävää peliaikaa nimenomaan täytyy pelätä..

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tää IFK:n veskaritilanteen pyörittäminen JA:ssa on saanut elämää suuremmat mittasuhteet, puuttuu enää woodoo ja teenlehdistä ennustaminen.
"Normaalijoukkueissa" varmaan lähdettäis kauteen ykkösellä, (Juusolla) liikkeelle, jos koppi ei tartu, niin kakkonen kehiin ja ykkönen harjoittelemaan.
Moneen kertaan todettuna ongelmana meillä ei laadukasta harjoittelua ei ole tarjolla, tää on suurin yksittäinen ongelma!
Kyllä ammatikseen pelaavan kiekkoilijan (Juuson) PITÄÄ sietää kilpailutilannetta, ei kenelläkään voi olla pelipaikkaa taattuna esityksistä huolimatta, enkä usko että se on Juuson ongelma.
Enkä todellakaan voi uskoa, että Lunkka musertaa maagisella hahmollaan ja pelillään ykkösveskan vuodesta toiseen ja tekee sen vielä pirullisesti virnistäen. Vittu se varmaan harrastaa saatananpalvontaa treenien jälkeen. IFK:n pukukopista on Suomi24:n keskustelusivum "Rajatieto-magia"-osion mukaan löytynyt kananverta ja höyheniä. Tämä viittaa yliluonnollisiin voimiin, sääli ettei kiekonpysäyttämisestä puhuta siellä mitään.
Juuson haku oli periaatteessa ok, jos ei parempaa ollut tarjolla. Ainoa mikä mua häiritsee, on suora 2-vuotinen sopimus, tää sitoo käsiä tai ainakin tulee maksamaan pirusti, jos joudutaan vielä veskarimarkkinoille.

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Moneen kertaan todettuna ongelmana meillä ei laadukasta harjoittelua ei ole tarjolla, tää on suurin yksittäinen ongelma!

Samaa mieltä tästä. Yksittäisten henkilöiden yli tämä on se ongelma.

Enkä todellakaan voi uskoa, että Lunkka musertaa maagisella hahmollaan ja pelillään ykkösveskan vuodesta toiseen ja tekee sen vielä pirullisesti virnistäen.

Tähän en usko minäkään. Luulen, että valmennuksen suosiollisella avustuksella saadaan kausi toisensa jälkeen sotkettua kuviot maalivahtipuolella. Toivottavasti ei enää, vaan nyt olisi selkeä suunnitelma peluutuksesta.

scholl

Jäsen
Minä en usko, että mihinkään kesäharjoitteluun päälle kolmekymppisen pelaajan torjuntataito olisi kadonnut. Kyllähän pelaaja voi kesällä käydä torjuntaansa läpi kenen valmentajan kanssa tahtoo. Luulisi, että kokeneemmat tekevät niin, että riippumatta siitä, missä seurassa kulloinkin pelaavat, käyvät joka kesä asioita läpi saman ukon kanssa.

Riksmanilla ei vain pää kestä. Selänne sanoi haastattelussa, ettei pitänyt aiemmin maalivahteja urheilijoina. Mulla tulee vähän sama mieleen nyt tai sitten Jarkko Nieminen on joskus tavannut näitä maalivahteja. On se kumma, että Lunkka on ilmeisesti pilannut ainakin Pitkämäen, Riksmanin, Niemisen ja Ahlqvistin urat. Aina tulee joku veijari, jolla ei muka pää kestä Lunkan kanssa kilvoitella torjuntavastuusta. Tosin kyllähän Selänteen puheisiin voi suhtautua hieman varauksella. Antoi kuvan, että olisi itse joku huippu-urheilija, mikä lätkäpelaajien osalta on kyllä aikalailla liioiteltu näkemys.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No toistaiseksi ei ole pelattu vielä yhtään SM-liigapeliä, että jos nyt kuitenkin innokkaimmatkin Juuso-vihaajat odottelisivat kauden alkuun saakka.

Onneksi, sillä Juusoa peluuttamalla olisi menetetty jo liikaa pisteitä. Mutta minulla ei ihan aukea nämä kommentit "Juuso-vihaajista". Minkä takia kukaan IFK-fani vihaisi Juusoa taikka ketään muutakaan pelaajaa IFK:ssa? Ok, tämän saman kysymyksen voisi esittää eräälle nimimerkille, joka on täällä purkanut jo vuosia jotain traumojaan Lunkkaa kohtaan, mutta se nyt lienee poikkeustapaus.

Eli eiköhän tässä olle lähinnä huolestuneita nykyisestä maalivahtitilanteesta, ja luulisi jokaisen IFK-fanin toivovan, että Juuso löytäisi jostain vähän toisenlaisen vireen.

Luulen, että valmennuksen suosiollisella avustuksella saadaan kausi toisensa jälkeen sotkettua kuviot maalivahtipuolella. Toivottavasti ei enää, vaan nyt olisi selkeä suunnitelma peluutuksesta.

En edelleenkään ymmärrä tätä kommenttia. Pitkämäen kaudella koko homma sössittiin siihen, ettei kuuminta maalivahtia peluutettu, vaan täysin torjuntavireensä ja itseluottamuksensa (ja isot housunsa) kadottanut Pöksymäki sai jatkuvasti imuroida maalilla.

Väität siis tosissasi, että ns. kuumimpien pelaajien ei tulisi olla kentällä? On kyse sitten pakista, sentteristä, laiturista taikka veskarista? Ajattelutapasi on huolestuttavan samanlainen kuin KJ:lla, jonka reagointikyvyn puute ns. kuumien pelaajien osalta on nähty valitettavan usein. Ja nyt väität, että valmennusjohto sotkee kerta toisensa jälkeen maalivahtikuviot reagoimalla liikaa siihen, ketkä pelaajat ovat iskussa, ja antavat tämän mukaisesti peliaikaa? Kaikkea sitä kuuleekin.

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Minkä takia kukaan IFK-fani vihaisi Juusoa taikka ketään muutakaan pelaajaa IFK:ssa?
Ei liity Juusoon mitenkään, mutta mietippä Lasse Korhosta, kun pelasi meillä. Kyllä se oli vihaa pelitaitoja kohtaan.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei liity Juusoon mitenkään, mutta mietippä Lasse Korhosta, kun pelasi meillä. Kyllä se oli vihaa pelitaitoja kohtaan.

Tuskinpa Tom Wahlskaan sai rakautta osakseen faneilta, se oli vielä huonompi kuin Korhonen. Penan aikana näitä paskaläjiä hiihteli melkein joka vuosi joukkueessa, en sitten tiedä, kumpaan viha kohdistui enemmän, Penaan vai pelaajiin? Pelaajan vikahan se ei ole, jos joku juoppo toimari lyö sopparin käteen hyvillä ehdoilla...

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Mutta minulla ei ihan aukea nämä kommentit "Juuso-vihaajista".

Itseäni on Lundell-kritiikkini ansiosta kerran jos toisenkin syytetty "Janne-vihasta", joten lie paikallaan leimata myös Juuso Riksmaniin kohdistuva kritiikki "Juuso-vihaksi" palstan määritelmien mukaan, eikö? Vai oliko se niin, että jos kritisoi sympaattista IFK-veteraania, syyllistyy vihaan mutta jos kritisoi naapurissa pelanneen oman kasvatin otteita maalinsuulla, niin sehän on vain peruskommentointia?

Omasta mielestäni on jokseenkin turha puhua vihasta ylipäätään, koska tuskin täällä monellakaan on minkäänsorttisia vihantunteita kyseisiä henkilöitä kohtaan sinänsä.

Eli eiköhän tässä olle lähinnä huolestuneita nykyisestä maalivahtitilanteesta, ja luulisi jokaisen IFK-fanin toivovan, että Juuso löytäisi jostain vähän toisenlaisen vireen.

Luulisin, että tämä on kaikkien yhteinen toive.

Väität siis tosissasi, että ns. kuumimpien pelaajien ei tulisi olla kentällä? On kyse sitten pakista, sentteristä, laiturista taikka veskarista? Ajattelutapasi on huolestuttavan samanlainen kuin KJ:lla, jonka reagointikyvyn puute ns. kuumien pelaajien osalta on nähty valitettavan usein. Ja nyt väität, että valmennusjohto sotkee kerta toisensa jälkeen maalivahtikuviot reagoimalla liikaa siihen, ketkä pelaajat ovat iskussa, ja antavat tämän mukaisesti peliaikaa? Kaikkea sitä kuuleekin.

Missään kohtaahan en ole todennut, ettei millään pelipaikalla tulisi olla kilpailua. Itse asiassa aiemmassa kirjoituksessani totesin, että maalivahdin posti eroaa monilla tavoin kenttäpelaajien tilanteesta ja sitä tulisi siksi lähestyä hieman eri tavoin.

Samoin tuo yhteenvetosi siitä, mitä tarkoitin kommentillani valmennuksen sössimisestä, on jo niin pahasti pielessä, että uskon sinun haluavan tietoisesti vääristellä sanomisiani.

Jos lähtöasetelma on se, että meillä on kauden alkaessa aiemmin kykynsä ja osaamisensa näyttänyt selkeä ykkösmaalivahti ja selkeä kakkosmaalivahti, josta on vuosien mittaan nähty ettei kykyjä ykkösmaalivahdiksi ole, niin kenen etuja se palvelee pitkässä juoksussa, että tätä kuviota lähdettäisiin sotkemaan siten, että valitulta ykkösmaalivahdilta vedetään ns. matto alta muutaman huonon esityksen jälkeen ja sanotaankin, että "ähähää et ookaan enää meidän ykkönen, ku Janne pelas niin hyvin sitä takahikiän persnussijoiden ry jengiä vastaan"?

Mitä luulet tämän tekevän sen valitun ykkösmaalivahdin luottamukselle ja suoritukselle? Ajatteletko niiden kenties parantuvan, kun kaveri huomaa, että voi vittu, eihän noi luota muhun yhtään vaikka muuta väittivät ja peruivat sanansa muutaman huonon pelin jälkeen? Ajatuksesi siitä, että kaikkiin pelaajiin voidaan soveltaa samanlaista filosofiaa ja lähestymistapaa viittaa siihen, että kaikki jääkiekkoilijat pelipaikkaan katsomatta ovat samanlaisia mentaliteetiltaan. Vähän samanlainen tapaus olisi yritysmaailmassa sellainen, jossa viiskymppistä kokenutta kaveria johdetaan tismalleen samoin kuin vasta-aloittanutta parikymppistä.

Jos puhutaan yleisellä tasolla, olisi hemmetin hienoa, jos meillä olisi tosiaan kaksi sellaista maalivahtia, jotka aidosti kilpailisivat paikasta auringossa ja molemmat tiedostaisivat tämän jo etukäteen. En tätä lähde kiistämään. Miksi lähtisin?

Mutta kun meillä ei ole kahta sellaista maalivahtia. Meillä on yksi kaveri, joka on pelannut ailahtelevaisesti harjoituskaudella ja yksi kaveri, joka on (tapansa mukaan) pelannut kuin unelma harjoituskaudella. Kumpi näistä on se ennakkoon valittu ykkösmaalivahti? Aivan, se joka on pelannut ailahtelevaisesti.

Kakkosmaalivahdista tiedetään kokemuksen perusteella tähän mennessä jo se, että pelaa aina hyvän harjoitus- ja syyskauden ja luultavasti sitten keväällä taso laskee tai pysyy ennallaan kilpailijoiden sitä nostaessa. Lähdetäänkö me tällä kaverilla pudotuspeleihin? Käsi pystyyn ne, jotka ovat valmiita.

Ykkösmaalivahtina meillä on kaveri, joka on valittu jopa liigan parhaaksi maalivahdiksi ja joka on tiedetysti pelannut kaksi kertaa finaalissa. Tämä kaveri on pelannut nyt harjoituskaudella vähän ailahtelevaisesti.

Tässä tilanteessa (painotan tätä, jotta oikeasti ymmärrät minun puhuvan tästä nimenomaisesti viitekehyksestä, joka nyt HIFK:n kohdalla pätee) mielestäni ainoa oikea tapa menestyä tällä nykyisellä materiaalilla, on yrittää saada kaikki tehot irti siitä ykköstorjujasta. Kun on jo nähty, ettei sen kakkostorjujan tehot riitä kuitenkaan loppupeleissä.

Ymmärrän kyllä ajatusmaailman sen takana, että pistetään veräjän suulle se kaveri, joka torjuu sillä hetkellä kiekkoja paremmin. Mutta mielestäni tämä ei ole nykyisessä asetelmassa hyvä ratkaisu, koska siinä tehdään niin paljon hallaa kokonaisuudella. Kokonaisuuden tähtäin tulisi olla keväässä.

Itse nielen ajatuksen Jannesta (tilapäisenä) torjuntavastuun kantajana siinä tilanteessa, että Juuso on jo matkalla ovesta ulos ja uusi ykköstorjuja haussa. Mutta tämän ottaminen lähtökohdaksi koko maalivahtikeskusteluun pistää pohdinnan jo puhtaasti fantasialätkän puolelle, enkä näkisi sen olevan yhtään TQoFE:n pilkkaamaa maalivahtimanagerointa hedelmällisempi tie.

Ota siis Jermu vastinettasi laatiessa huomioon se, että alkuperäinen motivaationi tähän keskusteluun mukaan lähtemiselle syntyi nimenomaan siitä esitetystä ajatuksesta, että Juuso on flopannut ja nyt Jannelle vastuuta. Vastustin tuota näkemystä enkä edelleenkään näe, että tuollaisella toiminnalla saavutettaisiin mitään. Kerron tämän sinulle siltä varalta, että sisälukutaitosi ei ole tällä hetkellä täydessä käytössä käydessäsi henkilökohtaista vääntöä minun kanssani. Nuo maininnat siitä, miten valmennuksen avustuksella voitaisiin sotkea koko maalivahtikuvio, perustuvat nimenomaan siihen mahdolliseen skenaarioon, jota täälläkin väläyteltiin. Toistaiseksi en ole vielä nähnyt merkkejä sellaisesta - seikka, josta olen suunnattoman helpottunut - mutta olen pyrkinyt perustelemaan yhtä kaikki näkemykseni asiasta.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Pärde: Kyllä veskareiden otteita katsotaan yhtä tarkkaan kuin muidenkin pelaajien. Niiden otteet realisoituvat kentän tapahtumissa vielä selvemmin kuin kenttäpelaajilla, ei ole kenellekkään epäselvä asia. Jos Riksmanille on luvattu ykkösenpaikka, niin mikäs siinä, se pitää kyllä silloin myös hoitaa Riksmanin puolelta niin, että on tuon lupauksen arvoinen. Eihän nämä lupaukset voi olla vain yksipuolisia, enemmän ne mun mielestä velvoittaa pelaajalta kuin seuralta. Tähän mennessä, Riksman ei ole ollut mielestäni lupauksen arvoinen, joten hänellä riittää kyllä tekemistä... Nybari voisi tietysti jo ennakoida hiukan tulevaa ja kartoittaa veskarimarkkinoita...

scholl

Jäsen
Jos Riksmanille on luvattu ykkösenpaikka.

Tuohon en usko. Tottakai pelaaja tajuaa, jos saa palkkatarjouksen, joka on kuusinumeroinen ja varsinkin jos ensimmäinen numero ei ole ykkönen, että tuskin sitten toista kovempaa jätkää hankitaan ja neuvotteluissa on voitu mainita siitä, että hänet on kaavailtu Norosen korvaajaksi, mutta ei kai kukaan niin tyhmä voi olla, että lupaa mitään ykkösenpaikkaa, kun ei tiedä, miten pelaaja pelaa. IFK tekee tarjouksen, joka sisältää palkan ja muut edut ja pelaaja sitten pelaa niin hyvin, että mahtuu pelaamaan. Jos ei mahdu niin lähtee maitojunalla kuten Zlatan konsanaan. Menestystä tavoittelevassa organisaatiossa ei mitään tusinajätkiä pidetä ykkösveskareina.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuohon en usko.
En usko minäkään, mutta täällä viljellään tuollaisia puolitotuuksia. Veskarilla tuo peluuttaminen pitäisi olla vielä raaempaa kuin kenttäpelaajilla, se on joko tulos tai ulos. Ja niinhän se meneekin esim. NHL:ssä ja miksei myös SM-liigassakin. Harva joukkue katselee pitkään, jos oletettavasti parempi maalivahti imuroi kaiken.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
- - -
Kakkosmaalivahdista tiedetään kokemuksen perusteella tähän mennessä jo se, että pelaa aina hyvän harjoitus- ja syyskauden ja luultavasti sitten keväällä taso laskee tai pysyy ennallaan kilpailijoiden sitä nostaessa. Lähdetäänkö me tällä kaverilla pudotuspeleihin? Käsi pystyyn ne, jotka ovat valmiita.
- - -
Ota siis Jermu vastinettasi laatiessa huomioon se, että alkuperäinen motivaationi tähän keskusteluun mukaan lähtemiselle syntyi nimenomaan siitä esitetystä ajatuksesta, että Juuso on flopannut ja nyt Jannelle vastuuta.
- - -

En ole kyllä mielestäni havainnut että olisiko täällä yhtään kirjoittajaa, joka tosissaan olisi esittämässä että Jannella mentäisiin vielä pleijareissa ykkösenä. Mistähän sinä tällaisen väitteen olet tempaissut?

Ymmärtääkseni tässä on vain yritetty kertoa, että mitä todennäköisimmin meillä on uusi ykkösveskari tammikuun jälkeen. Eikä se ole Lundell, vaan joku ihan muu. Tämäkin siksi, ettei Juuso ole todellakaan ollut kaksinen harkkapeleissä. On ollut kaukana siitä tasosta, jolloin mj-kutsuja on tullut.

Vaikken Jermu olekaan, niin eikös kaikki ole lähtenyt siitä pelosta että Riksman tekee pitkämäet ja häntä väkisin peluuttamalla pilataan puolet kaudesta kuten silloin tehtiin. Ilman muuta Riksman aloittaa ykkösenä, mutta jos vähänkään alkaa näyttää siltä ettei kopit tartu ja kiekot putoilee nenän eteen naapurin lapaan niin eikö silloin olisi järkevämpää laittaa kaveri vähäksi aikaa harjoittelemaan kaikessa rauhassa muutaman pelin ajaksi? Varsinkin kun meillä on laittaa tilalle syyskauden sensaatio, joka kyllä siirtyy sivuun heti kun sanotaan.

Jos tätä ei Riksman ymmärrä tai hyväksy, niin eikö silloin ole korvien välissä jotain vikaa.

Vegas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se selvää että Juuso on hankittu IFK:hon 1-veskariksi ja Jannen tehtävä pääasiassa on antaa tälle lepovuoroja pelaten muutamia pelejä kauden aikana. Runkosarjaan lähdetään varmasti Juusolla, ellei tapahdu loukkaantumista tai totaalista kuupan takalukkoa. Jos pelit ei kuitenkaan lähde kulkemaan on Jannen vuoro astua jäälle ja Juuso on saatava vaikka ulkopuolista apua käyttäen hyvään torjuntavireeseen. Valmennusjohtohan ei todellakaan lupaile että saat pelata koko ajan vaikka vedät ihan päin persettä, vaan aina kun pelataan pisteistä, he ovat velvoitettu laittamaan jäälle sen hetken parhaan mahdollisen miehityksen. Kukaan IFK:ssa(paitsi Pygmi) ei ole valmis menemään Janne 1-veskarina kauden loppuun jos Juusosta ei siihen ole, vaan sitten avataan kirstu ja mennään mokkekauppaan.

Viimeksi muokattu:

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Ja niinhän se meneekin esim. NHL:ssä ja miksei myös SM-liigassakin.

Itse asiassa NHL:stä löytyy hyvin toisenlainenkin esimerkki Montreal Canadiensin tapauksessa. Siellä Carey Price esiintyi viime kaudella hieman ailahtelevaisesti ja jäi pleijareissa Jaroslav Halakin (joka btw. pelasi aika uskomattomat pelit ja olisi kenties voinut viedä joukkueen päätyyn saakka) varjoon. Silti Price on se ykkönen, jonka pohjalle lähdetään rakentamaan menestystä. Itse asiassa NHL:ssä peluutetaan vieläkin sinnikkäämmin pelaajia niillä paikoilla, joille heidät on ennakkoon kaavailtu. Osin tämän sanelee toki pelaajan yksisuuntainen sopimus, jota ei haluta riskeerata waivers-listalle.

On hieman harhaanjohtavaa sitoa yhteen kaksi käsitettä: luvattu ykkösvahdin paikka ja ennakkoon valittu ykkösvahti. Luvattu paikka miltei viittaa sopimukseen sisällytettyyn pelipaikkalupaukseen, kun taas tuo ennakkoon valittu viittaa enemmänkin tuohon schollin mainitsemaan, että jo sopimuksen arvosta lähtien on selvää kuka on se tulevan kauden ykkösvahti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy