"Mutta Järventien jäähyä ei silti olisi tullut ilman Juuson mokaa. Simple as that."
Tuosta saa sellaisen käsityksen, että aina kun joku ottaa jäähyn, niin sen jälkeen alivoimalla pelaavat saavat perseillä niin paljon kuin haluavat, kun syyn omasta epäonnistumisesta voi kuitenkin pistää sille aiemmin jäähyn ottaneelle. Ei se mun mielestä ihan noin yksinkertaista ole.
Jos Mara olisi ottanut jäähynsä oikeasti pahassa paikassa estääkseen maalipaikan, niin sitten hän olisi päässyt irti vastuustaan. Mutta nyt hän kuulemma otti tyhmän jäähyn vaarattomassa tilanteessa ja silloin kyllä MJ saa ottaa rapaa vastaansa ihan aiheesta.
Juusolle toki omat risunsa loppuhetkillä tehdystä mokasta, jolla vastustajalle annettiin taas yksi mahdollisuus.
Yksinkertaista se ei toki ole, mutta jos sinä saitkin tuollaisen käsityksen, tuo käsitys syntyi sinun päässäsi eikä ollut minun väittämää. En ole väittänyt että alivoimalla pelaavat saisivat perseillä, enkä että Maran jäähyn "syy" olisi jotenkin Juuson. Ihan itse Mara otti typerän jäähyn ja siinä mielessä voi sanoa että Mara oli syypää pistemenetykseen. Yhtä paljon syy oli Kojon yksittäinen sanavalinta ennen peliä tai se että zamboni ajoi myötäpäivään eikä vastapäivään.
Mutta mieti vähän kausaalisuutta. Jos Juuson purku ei olisi mennyt laidan yli, ei olisi tullut pelikatkoa eikä jäähyä. Ei olisi syntynyt av-tilannetta (pelin viivyttämisestä), Mara ei välttämättä olisi edes ollut yhdessäkään kamppailutilanteessa enää loppumatsin aikana. Ei voi millään tietää miten loppumatsi olisi mennyt, mutta yhdenkään pelaajan yksikään luistimenpotku, liike tai edes ajatus siinä matsissa ei ainakaan olisi mennyt samalla tavalla, jos Juuson purku olisi pysynyt kaukalossa. Perhosefekti vaikuttaa loputtomasti enemmän ku jengi tuntuu luulevan, sillä kvanttitason muutos yhdessäkin kvarkissa vaikuttaa koko vitun kaikkeuteen.
Tästä syystä on minusta aika perseestä, että suurin osa faneista arvioi peliä yksittäisten (epä)onnistumisten kautta. Zoomatkaa vähän ulospäin niin näette sen todellisen käyrän, suuren kuvan.