Ikosesta puhutaan melko paljon ja pelkästään negatiiviseen sävyyn. Jos mies olisi pari maalia napauttanut viime peleihin, niin sävy olisi aivan toinen. Tuntuu, ettei täällä taaskaan nähdä numeroiden taakse. En sano, että Ikonen oikeasti olisi hienosti onnistunut - onhan tuo nyt päivänselvää, että Ikonen on ollut pettymys. Mutta täysin toivoton tapaus hän ei ole.
Olen seurannut alusta asti Ikosen otteita jokaisessa pelaamassaan JYP-matsissa hyvin tarkalla silmällä. Ikosen otteissa huolestuttavinta on ollut ajoittainen välinpitämättömän tuntuinen asenne, mutta viimeaikoina tätäkään ei ole näkynyt. Hän tietää olevansa pieni ja kevyt pelaaja, jonka fysiikka ei tällä hetkellä kaksinkamppailuissa riitä. Tämän vuoksi hän pyrkii pelaamaan vahvuuksillaan, eli luistelulla ja kiekonkäsittelytaidoilla. Ja tekeekin sen ajoittain todella hyvin. Kaikesta tekemisestä kuitenkin paistaa se, ettei onnistumisia ole tullut. Yritystä on, mutta tekeminen on usein todella väkinäistä ja miehen harteilla tuntuu olevan melkoisen iso apina, kun ei maaleja ole syntynyt.
Sanokaa minun sanoneeni, Ikonen tekee vielä sen ensimmäisen JYP-maalinsa ja lähtee sen jälkeen aivan uudenlaiseen lentoon. Tämä tosin vaatii myös sitä, että Ikoselle löydetään hyvä paikka oikeanlaisesta ketjusta. Itse lähtisin siitä ajatuksesta, että ainakin Nenonen löytyy samasta ketjusta Ikosen kanssa. Heidän vahvuutensa tukevat hyvin toisiaan ja nuorten kavereiden välillä varmasti homma sujuisi muutenkin hyvin.
Jos Ikosen tekemisiä tarkkaan seuraa, niin ei voi olla huomaamatta sitä huikeaa määrää taitoa ja pelikäsitystä, mitä mieheltä löytyy. Antakaa vielä hieman aikaa, niin ehkä nämä taidot saadaan oikeasti hyödynnettyä kuten pitäisi.