Juuso Hahl – kasvu Sportin päävalmentajaksi

  • 10 271
  • 61

Winger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
41-vuotias Juuso Hahl siis päävalmentajaksi kaudesta 2024-2025 alkaen. Kelpuutan kyllä tässä kohtaa tämän. Ei toki mikään kovin mediaseksikäs valinta.

Ylen juttu aiheesta. Linkki vie Ylen sivuille.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Eikä tarvi ollakaan. Saa työrauhan.

Tämä. Oikeastaan ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin Sportilla tulee olemaan päävalmentaja, jonka persoonaan huomio ei ainakaan turhalla tavalla kiinnity. Hahl saa valmentaa ja keskittyä olennaiseen työssään.

Kieltämättä tylsä valinta, mutta voi olla juuri sitä mitä Sport tarvitsee kehittyäkseen urheilullisesti pärjääväksi organisaatioksi. Huomionarvoista on sekin, että uusi valmentajasukupolvi on muutenkin kurkottamassa tuntemattomuudesta liigaan monissa muissakin pienemmissä liigaseuroissa (Ässät, HPK, Pelicans, KalPa ym.). Ihan hyvä että pieni tuttu piiri saa uusien kasvojen myötä uusia ajatuksia pelin kehittämisestä. Nämä kokeneemmat valmentajat alkaa monet jo lähestyä eläköitymisvuosia.

Myrrä valitsi KooKoon varmasti paremman menestyksen ja terveemmän talouden takia. Mutta eipä ne Myrränkään pudotuspelinäytöt nyt toistaiseksi kummoiset ole, vaikka kokenut valmentaja onkin. Ihan hyvä että Sportissa katsotaan jo eteenpäin tulevaisuuteen.
 

Lehmäkello

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hyvä valinta. Ei nämä Pekka Virrat ja Karri Kivet olisi mitään ihmeitä tehnyt, rahaa olisi vaan palanut enemmän. Tärkeintä menestyksessä on oikein rakennettu joukkue.
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Tämä. Oikeastaan ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin Sportilla tulee olemaan päävalmentaja, jonka persoonaan huomio ei ainakaan turhalla tavalla kiinnity. Hahl saa valmentaa ja keskittyä olennaiseen työssään.
Mä lisäisin tähän kyllä Maukan, joka Tomekin jälkeen oli persoonana paljon enemmän laid back ja toki myös kokematon pääkäskijänä. Hahlin suurella todennäköisyydellä tapahtuvaan valintaan itse olen pienen alkuyskinnän jälkeen varovaisen tyytyväinen. Parhaat argumentit tulikin jo @magnum37 viestissä esiin joten oma kysymys on että jatkaakohan Tommo Nukari apulaisena, ainakin uskottavan näköistä patsastelua aitiossa RD:n ja Hahlin taustalla (huonoa huumoria :)). En tiedä mikä miehen tarkempi tehtävä peleissä on, peluuttaako puolustusta vaiko hyökkäystä vai tekeekö kumpaakaan vaanko jotain muuta. Sittenhän siinä olisi vielä toisen apurin paikka vapaana, Maukka vaiko joku Hahlin oma valinta?
 

Merkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Mä lisäisin tähän kyllä Maukan, joka Tomekin jälkeen oli persoonana paljon enemmän laid back ja toki myös kokematon pääkäskijänä. Hahlin suurella todennäköisyydellä tapahtuvaan valintaan itse olen pienen alkuyskinnän jälkeen varovaisen tyytyväinen. Parhaat argumentit tulikin jo @magnum37 viestissä esiin joten oma kysymys on että jatkaakohan Tommo Nukari apulaisena, ainakin uskottavan näköistä patsastelua aitiossa RD:n ja Hahlin taustalla (huonoa huumoria :)). En tiedä mikä miehen tarkempi tehtävä peleissä on, peluuttaako puolustusta vaiko hyökkäystä vai tekeekö kumpaakaan vaanko jotain muuta. Sittenhän siinä olisi vielä toisen apurin paikka vapaana, Maukka vaiko joku Hahlin oma valinta?
Itse olen kuullut ettei Risto peluuta kumpaakaan. Eli Hahl ja Nukari sitten jakavat vastuun. En tiedä onko totta, mutta voisin jopa uskoakin todeksi.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Mietin tässä edelleen viime kautta, kun alkukausi mentiin enemmän pleksistä ulos, rännistä sisään- tyylillä. Joskus marraskuussa tai Karjalan jälkeen Sportin pelityyli muuttui: joukkue pyrki pysymään kiekossa ja rakentamaan peliä. Ja etenkin joulukuussa viilattu pelityyli näkyi myös pistepussissa. Samaa rakennetta on nähtävissä myös tällä kaudella - toki joukkuekin on pelitaitavampi kuin viime kaudella. Mietin tuolloin viime kaudella, että johtuuko muutos Hahlista vai onko myös kokeneilla ruotsalaisilla oma lusikkansa ärtsopassa.

Jos/kun Hahl on meidän seuraava koutsi, niin toivoisin, että Juuso ottaa ruotsalaiset mukaan Sportin pelitavan jalostamiseen. Toivoisin, että Sport lähtee kulkemaan liigassa SHL:n pelityylin suuntaan. Pelaajamateriaali riittää tähän jo osittain, mutta karkeasti sanottuna raskastekoisten pelaajien tilalle pitäisi saada kepeämpijalkaisia luistelijoita. VPS on tällä kaudella pelannut pienen budjetin joukkueella epätyypillistä Veikkausliigan futista ja tämä on tuottanut tulosta. Samanlaista toivon ensi kauden Sportiltakin....eli 16 pelin tappiottomia putkia :)
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
@Nebelwerfer Juuri näin ja siksi laitoinkin, että karkeasti sanottuna. Kepeäjalkaisuus on mun ajatusmaailmassa enemmän tilannenopeutta ja luisteluvoimaa. Liiga on kuitenkin luisteluliiga.
 
Suosikkijoukkue
Sport, Vepsu
Päävalmentajana oleminen on eri juttu kuin apuvalmentajana. Kaikki paineet kohdistuu aina päävalmentajaan. Apuvalmentajan on helppo olla pääkoutsin takana ja harvoin saa minkäänlaista kritiikkiä. Hahlin päävalmentajakokemus on olematonta ja onko sitä pakko harjoitella Sportin kanssa. Ensi kaudella on tilanne ihan uusi, kun tulee karsinnat eteen. Itse olisin lähtenyt hiukan kokeneemmalla koutsilla matkaan. Eihän tuota vielä julkaistu ole mutta toivon, että eivät ole päätyneet Hahliin. Liitteessä Hahlin valmentajaura.
 

Liitteet

  • IMG_6464.png
    IMG_6464.png
    447,4 KB · kertaa luettu: 213
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Päävalmentajana oleminen on eri juttu kuin apuvalmentajana. Kaikki paineet kohdistuu aina päävalmentajaan. Apuvalmentajan on helppo olla pääkoutsin takana ja harvoin saa minkäänlaista kritiikkiä. Hahlin päävalmentajakokemus on olematonta ja onko sitä pakko harjoitella Sportin kanssa. Ensi kaudella on tilanne ihan uusi, kun tulee karsinnat eteen. Itse olisin lähtenyt hiukan kokeneemmalla koutsilla matkaan. Eihän tuota vielä julkaistu ole mutta toivon, että eivät ole päätyneet Hahliin. Liitteessä Hahlin valmentajaura.
Herkon mukaan parin viikon päästä uutisoidaan koko valmennusryhmä. Samaa mieltä ensi kaudella karsinnat takasin niin on valmentajalla vielä enemmän painetta suoriutua.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Hyvä valinta. Ei nämä Pekka Virrat ja Karri Kivet olisi mitään ihmeitä tehnyt, rahaa olisi vaan palanut enemmän. Tärkeintä menestyksessä on oikein rakennettu joukkue.

Vaikka K. Kivi kuuluu all-time valmentajasuosikkeihin ja toki porilaisen kiekkoilun kunniagalleriassa niin hyökkäyspelikirja saattaa olla hieman safety. Toki, materiahan siihen aina vaikuttaa ja kenties Ässillä viime kaudella oli tuloksenteko-paine melkomoinen. Ja sehän menikin nappiin.

Pekka Virrasta en osaa sanoa. Onko vielä intohimoa lähteä projektiin tai valmentaa mitenkä ylipäänsä. Kuopiossa toimi pari kertaa hyvin, Raumalla pari kautta loisteliaasti. Ja näyttävästi. Yhdistää voittaminen näyttävyyteen vaatii jo jotain.
 

P Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoimen liigan karsinnat, Marcin Kolusz
Ensi kaudella on tilanne ihan uusi, kun tulee karsinnat eteen. Itse olisin lähtenyt hiukan kokeneemmalla koutsilla matkaan.
Kun SaiPa on jäämässä nykyisellä tahdilla noin 30 pisteen päähän, en menisi näillä argumenteilla muuttamaan juuri mitään. Kun ykkösketjun mahtimiehillä on sopimukset myös ensi kaudelle, eiköhän Hahl ole se ylivoimaisesti varmin valinta tähän rakoon? Jonkin tasoinen jatkuvuus on paras takuu sille, että SaiPa jää myös ensi kaudella taakse. Kukaan muu kuin jumbohan ei ole mihinkään karsintoihin menossa vielä pitkään aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Sport, Vepsu
Kun SaiPa on jäämässä nykyisellä tahdilla noin 30 pisteen päähän, en menisi näillä argumenteilla muuttamaan juuri mitään. Kun ykkösketjun mahtimiehillä on sopimukset myös ensi kaudelle, eiköhän Hahl ole se ylivoimaisesti varmin valinta tähän rakoon? Jonkin tasoinen jatkuvuus on paras takuu sille, että SaiPa jää myös ensi kaudella taakse. Kukaan muu kuin jumbohan ei ole mihinkään karsintoihin menossa vielä pitkään aikaan.
Tämä kausi on kesken ja ensi kausi on taas uusi. Ei kannata keskittyä siihen miten muut pärjää vaan siihen miten me kehitymme. Tämä 4 matsin voittoputki ei saa sumentaa ajatuksia. Itse uskon Herkon pitkän ajan strategiaan, että juniorit saadaan ylös mutta se tulee joskus. Nyt pitää tehdä kaikki, että ollaan joka vuosi sijoilla 6-8 ja minä olen skeptinen sen asian suhteen, että Hahl meidät sinne vie.
 

Redarmy229

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kun SaiPa on jäämässä nykyisellä tahdilla noin 30 pisteen päähän, en menisi näillä argumenteilla muuttamaan juuri mitään. Kun ykkösketjun mahtimiehillä on sopimukset myös ensi kaudelle, eiköhän Hahl ole se ylivoimaisesti varmin valinta tähän rakoon? Jonkin tasoinen jatkuvuus on paras takuu sille, että SaiPa jää myös ensi kaudella taakse. Kukaan muu kuin jumbohan ei ole mihinkään karsintoihin menossa vielä pitkään aikaan.
Löökellä ei ole sopimusta Sporttiin ensi kaudeksi saadaankohan pidettyä?
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Löökellä ei ole sopimusta Sporttiin ensi kaudeksi saadaankohan pidettyä?
Tässähän voisi ajatella niinkin, että Hahl olisi varsin kustannustehokas valinta, ei kokemusta päävalmentajana liigassa joten palkkapyynti varmasti merkittävästikin pienempi kuin kokeneemmilla ja meritoituneemmilla ketuilla.
Jäisi enemmän pelimerkkejä hommata valmentajalle niitä nimekkäämpiä työkaluja, vaikkapa Lööken jatkot noin esimerkkinä. Eikä varmaankaan olisi paha jos pääkäskijänä jatkaisi Löökelle ennestään tuttu mies organisaatiosta.
 

Rocco

Jäsen
Hahl on tässä vaiheessa hyvä valinta. Sport on kesällä aloittanut kunnollisen kasvojenpesun ja ottanut uuden suunnan kaikessa tekemisessään. Vuoden jälkeen olisi vähän outoa ottaa siihen joku rutinoitunut ja kaavoihin kangistunut päävalmentaja vaatimaan omia suuntalinjojaan. Parempi antaa junan mennä samalla raiteella nyt eteenpäin, kun varikon pihasta on saatu vihdoin suunta eteenpäin, ettei laiteta junaa heti ekasta vaihteesta pääraiteen sijasta Kaskisten satamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös