Haluisin lisätä oman mielipiteeni Justin Hodgmanista näin joulutauolla. Olen nähnyt Pelicansien pelejä n. 10 paikanpäällä, joista muistaakseni seitsemän lahdessa. Lisäksi kaksi tai kolme ottelua olen seurannut telkusta joten otantani on mielestäni riittävän laaja arvioimaan miehen peliesityksiä tähän asti.
Päällimäisenä tulee mieleen, että Hodgman on taitava pelaaja jolla on kuitenkin väärä asenne SM-Liigaan. Mielestäni hän pyrkii liian dominoivaan pelityyliin, johon rahkeet ei kuitenkaan riitä. Usein hän pyrkii leikittelemään kentällä, kun pitäisi suorittaa yksinkertainen, "ruma" mutta tehokas ratkaisu. Hodgmanin mentaliteetti tuntuu olevan: "hieno yritys on parempi kuin ruma maali".
Hodgman on myös äkkipikainen kaveri jonka suoritustasoa pystytään järkyttämään henkisellä psyykkauksella. Tästä on useita esimerkkejä tulistumisena, parhaimpana näistä vierasottelu IFK:ta vastaan.
Lahtelaisilla on ollut todella huonoa tuuria ulkomaalaisten suhteen menneinä vuosina ja kenties se luo vääristyneen kuvan Hodgmanin hyvyydestä. Onhan kaveri äärettömän taitava, mutta en ole varma kannattaisiko häntä kiinnittää ensi kaudeksi sen perusteella mitä on tähän asti nähty. Kaverilla on potenttiaalia ja kenties sen pelsu fanit hänessä näkevätkin, mutta ilmeisesti seuraava kausi tulee olemaan se jolloin haetaan tosissaan sitä tulosta ja paikkaa auringossa ja itse en näe Hodgmanin istuvan mitaleista taistelevan joukkueen ulkomaalaispaikkaa vievänä vahvistuksena.
Otantani tähän asti kattaa noin puolet pelsujen pelatuista otteluista ja siksi haluan olla analyysissani varovainen. Hodgman saattaa olla johtavia pelaajia kotoisessa liigassamme, mutta se vaatisi paljon enemmän suoraviivaisuutta ja tulosta. Muuten hänet muistetaan taitavana pelaajana hienoista harhautuksista ja rankkareista, jotka eivät kuitenkaan auttaneet joukkuetta historiansa ensimmäiseen mitaliin. Haastatteluissa Hodgman vaikuttaa nöyrältä ja tiedostaa mitä häneltä halutaan, mutta kentällä se ei vielä näy.