Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 636 441
  • 13 571

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö "myllyt" ole tummansiniset addut vaaleansinisillä raidoilla, ja nappiverkkarit sitten ihan oma juttunsa. Myllythän oli jo olemassa kauan ennen kuin nappiverkkarit tuli muotiin 90-luvun(?) alussa.

Nyt voidaan olla jonkun isomman määrittelykysymyksen äärellä. Myllyverkkareidenhan piti käsitykseni ja muistini mukaan olla sellaista kiiltävää kangasta ja jotkut ovat jopa hyväksyneet kaksiraitaiset tekeleet samaan kastiin. Eli ei välttämättä addut, mutta ainakin oma muistikuvani näistä nappiverkkareista oli nimenomaan se, että olivat sitä kiiltäväpintaista, suoraresorista kangasta. Noille tummansinisisille, vaaleat raidat omaaville adduille on kai useampikin lempinimi urbaanissa kielessä. Mutta oli niin tai näin, nappiverkkareiden ja junttimaisuuden välillä on yhteys.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaan sarjaan menee ne, yleensä jotkut työpaikan virkistysmatkan jurpot, jotka taputtavat lentokoneen laskeutuessa ja yleensä vielä ihan kuin yhteisellä päätöksellä naureskelevat mukamas hauskan tempauksensa päälle. En muutenkaan ymmärrä, miten lentokone saa hyvin usean ihmisen käyttäytymään junttimaisesti (huonoa ja kornia läppää, päämäärätöntä haahuilua koneeseen noustessa ja sieltä poistuttaessa, oman matkustajastatuksen ylikorostamista jne.). Ehkä olisi parempi, että lennoilla ei tarjoltaisi mitään alkoholipitoisia juomia, niin 'Samsonite-jengi' (huom. Samsonite on kuulemma todistettavasti hyvä matkalaukku) saattaisi käyttäytyä korrektimmin.

Karu totuus on että lentomatkailu jännittää yllättävän suurta osaa ihmisistä. Ja kun vähän jänskättää, menee "oma peli" ihan sekaisin eli sutkautellaan, otetaan yksi konjakki liikaa, haahuillaan, räyhätään, tekonauretaan huonoille vitseille, korostetaan itseään ja käyttäydytään muutenkin oudosti.

Tästä voidaankin vetää johtopäätös että jännittäminen on junttia. Hymiö.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Samaan sarjaan menee ne, yleensä jotkut työpaikan virkistysmatkan jurpot, jotka taputtavat lentokoneen laskeutuessa ja yleensä vielä ihan kuin yhteisellä päätöksellä naureskelevat mukamas hauskan tempauksensa päälle. En muutenkaan ymmärrä, miten lentokone saa hyvin usean ihmisen käyttäytymään junttimaisesti (huonoa ja kornia läppää, päämäärätöntä haahuilua koneeseen noustessa ja sieltä poistuttaessa, oman matkustajastatuksen ylikorostamista jne.). Ehkä olisi parempi, että lennoilla ei tarjoltaisi mitään alkoholipitoisia juomia, niin 'Samsonite-jengi' (huom. Samsonite on kuulemma todistettavasti hyvä matkalaukku) saattaisi käyttäytyä korrektimmin.
Toissa kesänä lensin Ryanairilla Tampereelta Riikaan. Sekä meno- että paluumatkalla matkustamosta lähti taputukset laskeutumisen jälkeen. Ajattelin, että kyseessä oli joku lentoyhtiön oma tapa, kun en ole vastaavaan missään muualla törmännyt (enkä muulloin Ryanairilla lentänyt). Vähän urpoltahan tuo silloinkin tuntui, vaikken välttämättä juntiksi olisi sanonut.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tuo taputus on vähän vanhan kansan perinnettä ajalta, jolloin lentokoneella matkustaminen ei ollut mitään jokapäiväistä rutiinia. Matkajännitys yhdistettynä muisteloihin joidenkin Aeroflotien äkkikuolema-laskeutumisiin purkautuu monen kohdalla edelleen taputuksena ihan siitä syystä, että jännitys purkautuu ja kone laskeutui yhtenä kappaleena.

Ei tuo minusta erityisen junttia ole, mutta ei mitenkään tarpeellistakaan. Paljon juntimpaa on lentokoneessa riehuminen, lentoemännille jatkuva urputtaminen (käpälöinnistä puhumattakaan), vessassa rimppaaminen ja samalla lisäkaljan kittaaminen sekä toisten kanssamatkustajien jättäminen huomiotta.

Jälkimmäinen ilmenee moukkamaisena käytöksenä (esim. iltalennoilla möykkääminen jos selvästi muut yrittävät levätä), omalla istuimella pönöttäminen ilman väistöaikeita jos vieruskaveri yrittää lähteä vessaan sekä koneeseen tultaessa käytävälle seisomaan jääminen ja hoomoilasena seisoskelu matkalaukun kanssa kun takana on toistasataa ihmistä tulossa istuimilleen.

Kesällä tulin Turkuun Berliinistä Riian kautta airBalticilla, ja eiköhän paluulennolla heti erottunut Suomi Finland Perkele -ydinperhe. Läski äiti, joka mm. läästi syömänsä purukumin istuintaskun sisälle, kaksi lippispäistä, suu auki toljottavaa mukulaa ja punaniskainen, ääriaggressiivinen perheenisä, joka ruhjoi matkalaukkuaan lokeroon siten, että hän käytännössä murskasi muitten ihmisten kassit ja pakaasit, kun juuri hänen kohdallaan oli lokerossa vähän ahdasta. Ihmiset jo huusivatkin kovalla äänellä, että "varo nyt vähän, siellä on särkyvää tavaraa", mutta puhiseva siilitukkainen punaniska vain survoi ja runnoi sen sijaan, että olisi pistänyt joustavasti kassinsa esim. viereiseen lokeroon, jossa oli tilaa.

Mies oli sen näköinen, että lyö kyselemättä, jos joku vielä jotain sanoo ja käyttäytyi muutenkin koko lennon ajan kuin täysi kusipää, mikä hän tietysti olikin. Olisi tehnyt mieli päästää koko sakki kotimaahan pikakuljetuksella avaamalla hätäuloskäynti ja tiputtamalla punaniskaperhe siitä alas.

Tuommoiseen junttiuden multihuipentumaan verrattuna satunnaiset kättentaputukset eläkeläisiltä ja muilta eivät ole yhtään mitään. Tuontapaisia ihmisiä ei pitäisi päästää muitten ihmisten ilmoille lainkaan, eikä ainakaan lisääntymään, jotteivat moiset käytöstapojen puutteet ja hallitsemattomat aggressiot siirry eteenpäin seuraaville polville.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Samaan sarjaan menee ne, yleensä jotkut työpaikan virkistysmatkan jurpot, jotka taputtavat lentokoneen laskeutuessa ja yleensä vielä ihan kuin yhteisellä päätöksellä naureskelevat mukamas hauskan tempauksensa päälle.

Mulla on se käsitys, että joskus menneinä vuosikymmeninä ainakin joillakuilla oli tapana taputtaa tilauslentokoneiden lasketumisen yhteydessä. Reittilennoilla sitä kai ei ole ikinä harrastettu.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Toissa viikolla Ryanairille taputeltiin menolennolla Skavstasta Baden-Baden ja paluulennolla sama homma. Tosin menolennon lasketuminen oli luokkaa jenkkifutis-touchdown, joten siinä jengi saattoi taputtaa myös sille, ettei laskutelineet menneet paskaksi. Paljonhan ne tosin kestävät.
Lentomatkustuksessa junttimaisuuden kriteerit täyttävät myös koneeseen siirryttäessä se, kun rivillä 8 istuvat jantterit yrittävät ängetä koneeseen, kun kaksi minuuttia aiemmin on kuulutettu:"pyydämme ensin niitä matkustajia, joilla on paikat koneen takaosassa riviltä 25 riville 39 siirtymään koneeseen". Sitten intetään virkailijalle, kun ei päästäkään vielä koneeseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sormen kostuttaminen syljellä sivujen kääntämisen helpottamiseksi, varsinkin kun selataan jonkun toisen kirjaa tai vastaavaa painotuotetta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Karu totuus on että lentomatkailu jännittää yllättävän suurta osaa ihmisistä. Ja kun vähän jänskättää, menee "oma peli" ihan sekaisin eli sutkautellaan, otetaan yksi konjakki liikaa, haahuillaan, räyhätään, tekonauretaan huonoille vitseille, korostetaan itseään ja käyttäydytään muutenkin oudosti.
No joo, itseäni ainakin noi lennnot jännittävät kyllä ja sitten siellä yläilmoissa en todellakaan ole oma itseni. En mä nyt taputtele, tai pidä mitään älytöntä show:ta, mutta tykkään jos saan jutella jonkun kanssa, heitän paskaa läppää ja muutenkin olen vähän sellainen pelokas, säikkyvä ihmislapsi.

Mutta ketjun otsikkoon muuten, niin itse arvostan hyviä tapoja esim. ruokapöydässä, niin näiden puuttuminen ihmiseltä on aika junttia.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Sormien imeskely puhtaaksi esimerkiksi sipsien syömisen jälkeen.

No mitä ihmettä? Sormet ovat kuorrutettu suolala ja muillakin maukkailla mausteilla, joten totta kai ne imeskellään "puhtaaksi", jonka jälkeen ne tietysti puhdistetaan ihan saippualla ja vedellä.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
No mitä ihmettä? Sormet ovat kuorrutettu suolala ja muillakin maukkailla mausteilla, joten totta kai ne imeskellään "puhtaaksi", jonka jälkeen ne tietysti puhdistetaan ihan saippualla ja vedellä.

Sama. Paitsi että vihaan sipsejä myös samasta syystä. Sitä paitsi, niistä tulee öklö olo. Ei pitäisi ikinä ostaa niitä, mutta joskus harvoin tulee viikonlopuksi ostettua, kun siltä tuntuisi vaikuttavan. Ne pussitkin ovat aivan liian isoja, ja ne pienet liian kalliita.

Ööö, ei tullut mitään junttia nyt mieleen, mutta kommentoin kommentoimisen vuoksi. Junttia?
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Nykyisen EU-passin ympärille laitettavat Suomi-Finland-kuoret ovat erittäin junttimaiset, mielestäni. En tiennyt, että niitä on enää olemassakaan, mutta pari päivää sitten törmäsin sellaisiin eräällä maamme kansalaisella.

Sanottakoon heti alkuun, että itselläni ei tuollaisia ole mutta en kyllä niissä mitään pahaa näe. Niiden tarkoitushan on ymmärtääkseni pitää passi hyvässä kunnossa, mutta onko sillä sitten väliä, että onko ne perinteisen suomalaisen passin näköiset vai vaikkapa Hello Kitty-henkiset? Olen nähnyt näitä myös muunmaalaisilla käytössä, siis omien maidensa kansilla.

Edellä mainituista nappiverkkareista samaa mieltä. Itselläni oli noita kanssa joskus 90-luvulla ja jotkut halppisverkkarit oli aika kivuliaat kun niiden nappien päälle esim. kaatui pelien lomassa. Harvinaisen typerä muoti-ilmiö tuo kyllä oli.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Sanottakoon heti alkuun, että itselläni ei tuollaisia ole mutta en kyllä niissä mitään pahaa näe. Niiden tarkoitushan on ymmärtääkseni pitää passi hyvässä kunnossa, mutta onko sillä sitten väliä, että onko ne perinteisen suomalaisen passin näköiset vai vaikkapa Hello Kitty-henkiset? Olen nähnyt näitä myös muunmaalaisilla käytössä, siis omien maidensa kansilla.
.
Olen matkustanut työni puolesta huomattavan paljon ja itse käytän tuota sinistä suojaa nimenomaan sen takia että passi säilyy todennäköisemmin paremmassa kunnossa. Mitään statementtia noihin kuoriin ei sisälly. Ihmeellistä kyllä että tällaisetkin asiat saavat "juntti-ääniä".
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö "myllyt" ole tummansiniset addut vaaleansinisillä raidoilla, ja nappiverkkarit sitten ihan oma juttunsa. Myllythän oli jo olemassa kauan ennen kuin nappiverkkarit tuli muotiin 90-luvun(?) alussa.
Juuri näin. Myllyverkkareiden määritelmä syntyi ennen ensimmäisiä nappiverkkareita ja "aidoimmat" myllyverkkarit olivat juuri suoralahkeiset tummansiniset addut vaaleansinisillä sivuraidoilla. Mikäli illalla kartsalla tuli vastaan tuntematon kovis tällaiset jalassa, oli turvallisinta vaihtaa toiselle puolelle katua. Ikinä ei tiennyt, milloin tossu alkoi viuhua. Näitä ei vissiin enää valmisteta, joten kyseessä on keräilyharvinaisuus.
Mutta oli niin tai näin, nappiverkkareiden ja junttimaisuuden välillä on yhteys.
Tämä on toki selvä. Verkkareiden pitäminen julkisella paikalla on jo sinänsä itsessään junttimaista, oli niissä napit tai ei. Napit tietysti pahentavat asiaa huomattavan paljon. Olen tosin itsekin muutaman kerran lipsunut periaatteista ja käynyt lähikaupassa verkkareissa. Olenkin määritellyt asian niin, että jos on käymässä ulkoilemassa/kaupassa oma- tai naapurikorttelissa, niin silloin voi hieman lipsua ja liikkua verkkareissa tai muissa kotikäyttöön tarkoitetuissa junttihousuissa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lentomatkailuun liittyen itseäni jaksaa ihmetyttää se jengi joka menee hakemaan matkatavaroita niin että seisovat heti siinä hihnassa kiinni. Siis se hihna jota pitkin matkatavarat tulevat. Mitä järkeä on seistä kiinni siinä ja torpata muiden näkyvyys ja kulkeminen?

Useilla lentoasemilla on tätä tilannetta estämään laitettu maahan sellainen teippi jonka takana ihmisten oletataan seisovan mutta ei mene siltikään jakeluun monelle tuo.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nykyisen EU-passin ympärille laitettavat Suomi-Finland-kuoret ovat erittäin junttimaiset, mielestäni. En tiennyt, että niitä on enää olemassakaan, mutta pari päivää sitten törmäsin sellaisiin eräällä maamme kansalaisella.

Minulla nuo siniset kannet ovat olleet jokaisen passin suojana jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Eivät ole aiheuttaneet mitään reaktioita (tämän lisäksi) muualla kuin kerran Moskovassa, jossa asiaan tai suomalaisiin vittuuntunut tullivirkailija käski ottaa ne pois - otin pois, leimautin ja laitoin takaisin ko. hemmon mulkoillessa vierestä. Ovat erittäin kätevät siinä, että niiden "taskuissa" voi säilyttää mm. irtoviisumeita, maahantulokortteja, jne...
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Lentomatkailuun liittyen itseäni jaksaa ihmetyttää se jengi joka menee hakemaan matkatavaroita niin että seisovat heti siinä hihnassa kiinni. Siis se hihna jota pitkin matkatavarat tulevat. Mitä järkeä on seistä kiinni siinä ja torpata muiden näkyvyys ja kulkeminen?

Useilla lentoasemilla on tätä tilannetta estämään laitettu maahan sellainen teippi jonka takana ihmisten oletataan seisovan mutta ei mene siltikään jakeluun monelle tuo.

Samaa olen ihmetellyt. Tuo teippi ei kyllä juuri tunnu ihmisiä estelevän. On aika kummallista, että kun pääajatuksena luulisi olevan 1) nähdä oma laukkunsa helposti, 2) saada oma laukkunsa otetuksi hihnalta helposti, ihmiset toimivat juuri siten, että nuo molemmat asiat vaikeutuvat, eli rynnivät lähes kiinni hihnaan.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Sanottakoon heti alkuun, että itselläni ei tuollaisia ole mutta en kyllä niissä mitään pahaa näe. Niiden tarkoitushan on ymmärtääkseni pitää passi hyvässä kunnossa, mutta onko sillä sitten väliä, että onko ne perinteisen suomalaisen passin näköiset vai vaikkapa Hello Kitty-henkiset? Olen nähnyt näitä myös muunmaalaisilla käytössä, siis omien maidensa kansilla.

Passin kunnossa pitäminen toki on järkevää. Mutta miksi juuri Suomi-Finland-kuoret? Minä ainakin tulkitse ne jonkinlaiseksi EU:n vastaiseksi kannanotoksi tms. Sekin tietysti sallittakoon, mutta mielestäni sen paikka ei ole tärkeän asiakirjan koristelemisessa. Lisäksi passin säilyttämiseen on monia muitakin ihan hyviä tapoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Passin kunnossa pitäminen toki on järkevää. Mutta miksi juuri Suomi-Finland-kuoret? Minä ainakin tulkitse ne jonkinlaiseksi EU:n vastaiseksi kannanotoksi tms. Sekin tietysti sallittakoon, mutta mielestäni sen paikka ei ole tärkeän asiakirjan koristelemisessa. Lisäksi passin säilyttämiseen on monia muitakin ihan hyviä tapoja.
Ymmärrän assosiaation leijonakoruihin ja vastaaviin, mutta toisaalta mua ainakin harmittaa, että tuollaiset jopa hienotkin asiat on mennään tuomitsemaan kategorisesti yhden ihmisryhmän perusteella. Mun mielestäni esimerkiksi Suomen lippu, leijona ja Suomi-teksti ovat pääsääntöisesti hienoja brändejä, ja toisinaan mulla itsellänikin on sormessa sodanaikainen rautasormus. Myös kiitos-paidan idea oli alunperin hyvä - en sellaista enää kuitenkaan ostaisi tämän tunnetun mielleyhtymän vuoksi. En jaksa mitään liekkipaitoja tai isänmaallista uhoa, mutta ei mun mielestäni jonkun passinkuoren tai leijonakorun perusteella kannata lähteä luomaan mielikuvaa persuöykkäristä. Saa niinkin tehdä, mutta itse mieluummin katson pikkuisen muitakin muuttujia henkilökuvassa kuin yksittäistä materiaalista seikkaa.
 
Ymmärrän assosiaation leijonakoruihin ja vastaaviin, mutta toisaalta mua ainakin harmittaa, että tuollaiset jopa hienotkin asiat on mennään tuomitsemaan kategorisesti yhden ihmisryhmän perusteella.

Ikävä kyllä juntit ovat omineet nämä korut ja muut leijonalogot omaksi tavaramerkikseen kantamalla niitä päällään joka paikassa. Kyseessä on vähän samanlainen ilmiö kuin esimerkiksi mannet; 95% porukasta pilaa 5% maineen. Ja mitä passinkuoriin tulee niin en osannut edes kuvitella että joku pitää sitä junttimaisena, toisaalta en myöskään tiennyt koko kuorien olemassaolosta. Ei mene varmaan enää kauaa kun liputtaminen ja itsenäisyyspäivän juhlinta on takapajuista ja junttimaista.
 
Olen matkustanut työni puolesta huomattavan paljon ja itse käytän tuota sinistä suojaa nimenomaan sen takia että passi säilyy todennäköisemmin paremmassa kunnossa. Mitään statementtia noihin kuoriin ei sisälly. Ihmeellistä kyllä että tällaisetkin asiat saavat "juntti-ääniä".
Junttiääni käytökselle jossa passi nuhjuuntuu. Minun passini on käytännössä koko sen 5v taskussa tai laukussa, sitä plärätään viikoittain, välillä se pyörii jossain venäläisissä virastoissa, hotelliauloissa, yms, eikä se siinä 5v aikana ehdi kulua yhtään. Voisi kuvailla "uudenveroiseksi".
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Mulle ei ole tullut mieleenkään että olisin jotenkin EU-vastainen persusta puhumattakaan kun pidän sinistä muoviläpyskää Suomen leijonalla passini ympärillä. Jos te hommaatte mulle ne Hello Kitty- kuoret niin ei mulla ole kyllä ongelmaa vaihtaakaan. Ihme keskusteluja.
 
Passin kunnossa pitäminen toki on järkevää. Mutta miksi juuri Suomi-Finland-kuoret? Minä ainakin tulkitse ne jonkinlaiseksi EU:n vastaiseksi kannanotoksi tms. Sekin tietysti sallittakoon, mutta mielestäni sen paikka ei ole tärkeän asiakirjan koristelemisessa. Lisäksi passin säilyttämiseen on monia muitakin ihan hyviä tapoja.

Mä en edes tiennyt tuollaisten kuorien olemassaolosta. EU-vastaisena kannanottona sen sijaan on erittäin junttimaista kulkea lentokentillä ja satamissa porteista joissa lukee "Ei EU-kansalaisille". Timo Soini kuulemma tekee niin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minun passini on käytännössä koko sen 5v taskussa tai laukussa, sitä plärätään viikoittain, välillä se pyörii jossain venäläisissä virastoissa, hotelliauloissa, yms, eikä se siinä 5v aikana ehdi kulua yhtään. Voisi kuvailla "uudenveroiseksi".
Junttiääni passin käyttämiselle henkilökorttina sekä Venäjän matkailulle. Kannattaa olla tarkkana niiden viinojen kanssa, ettei tule alkoholitonta takaboksi täyteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös