Tuli mieleen yksi tarina vuosien takaa, joka on jäänyt palavasti mieleen, koska kyseinen tapahtuma hävetti tuolloin todella paljon.
Olimme työporukalla tyhy-reissulla Tallinnassa. Mukana oli lähinnä firman hallinnon porukkaa, mukaan lukien useampi johtaja. Olin tuolloin selvästi porukan pienipalkkaisin ja nuorin. Osa porukasta sai minuun nähden moninkertaista palkkaa.
Tuli sitten aika etsiä ravintola, mihin mennään syömään. No eihän tämä jengi ollut valmistautunut asiaan ollenkaan, eli eivät ymmärtäneet, että ruuhkaisimpaan aikaan lauantaina voi olla hankala päästä suosittuihin ja "sopivan hintaisiin" ravintoloihin. Päädyimme lopulta pihviravintolaan, joka ei ollut halvimmasta päästä, mutta ei myöskään laatuunsa nähden pahan hintainen, jos vertaa siihen mitä moinen kustantaisi Suomessa.
Noh, istuimme isoon pöytään koko porukalla, eli 10 henkeä. Kaikki, siis ihan kaikki muut kuin minä, alkoivat kauhistelemaan menussa näkyviä hintoja kovaan ääneen. Siis niin kovaan ääneen, että tarjoilijat varmasti kuulivat. Osa porukasta myös kysyi suoraan tarjoilijalta, että mikä on halvinta mitä teiltä saa - sekä tietysti valitti hinnoista tarjoilijoille. Lopulta kaikki muut kuin minä, eli 9 henkilöä, päätyivät tilaamaan halvinta ruokaa mitä sieltä sai, joka oli joku pienehkö lohifile. Maksoi muistaakseni 16€ se annos. Jokainen otti toki jonkun juoman siihen kylkeen, mutta toista juomaa ei kuulemma ollut varaa ottaa. Kokonaishinnaksi jokaiselle näistä muista jäi noin 20€ per henki.
Noh, minua hävetti tuo tilanne ihan älyttömästi, ja tuntui siltä, että olin ainoa joka tajusi hävetä sitä hintojen kauhistelua ja halvimman mahdollisen tilaamista. Muita ei edes kiinnostanut, että mitä kaikkea sieltä olisi voinut saada, kun hinta oli ainoa merkittävä asia. Itselle ei tullut mieleenkään tilata halvinta mahdollista, vaan tilasin Entrecote-pihvin, sekä kylkeen höyrystettyjä kasviksia ja ranskalaisia. Sivutuotteet tarjoiltiin erikseen omissa astioissaan, kuten asiaan kuuluu. Otin myös kaksi juomaa. Oma kokonaisuus maksoi jotain 40€, joka oli toki tuplahinta muihin nähden, mutta sain myös ihan helvetin hyvää ruokaa ja palvelua.
Ravintola oli niin tyhjä, että lähes kaikki tarjoilijat olivat meidän seurueen käytössä. Lähistöllä oli jatkuvasti 2-3 tarjoilijaa, palvelu oli erittäin nopeaa ja ystävällistä, sekä ruoka tosiaan premium-laatua.
Häpesin tuolloin silmät päästäni muiden puolesta, mutta toisaalta huomasin, kuinka tarjoilijoita häiritsi muun seurueen käytös ja sain sen vuoksi ehkä vielä vähän ekstratason palvelua, kun osasin toimia arvokkaasti ja arvostavasti ravintolaa ja sen henkilökuntaa kohtaan.
Erityisen häiritsevää tästä kaikesta teki tosiaan se, että olin selvästi pienipalkkaisin ja nuorin koko porukasta, eli minulla olisi ollut eniten syytä kauhistella hintoja tai olla käytöstapojen suhteen vielä vähän pihalla. Lähes koko porukka oli peräisin pieneltä paikkakunnalta, joten laitoin tämä aika vahvasti junttiuden piikkiin.
Kiitos, että jaksoit lukea avautumiseni. En tiedä pääsenkö tästä asiasta koskaan yli, mutta ainakin auttaa vähän, kun pääsee avautumaan.