Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 613 599
  • 13 531

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
-saatujen lahjojen äänen arvostelu antajalle
-television katsominen isänpäivälounaalla
-syöminen kyynärpäät pöydälle, pelkällä haarukalla, josta tietenkin on nyrkkiote
-eksoottisten ruokalajien (kuten katkaravut tai herkkusienet) tuomitseminen etukäteen
-iskelmä yleensäkin, puhumattakaan Simo Silmusta tai Yölinnusta
-Kummeli, tuo modernin huumorin ruumiillistuma tai siitä pitäminen
-toimintaelokuvat
-Toyota-hypetys
-formulat

Ja bonuksena perintein kysymys-vastaus-palsta
K: Mitä saadaan kun yhdistetään kaikki em asiat
V: Lanko
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Suu auki maiskuttaen syövä aikuinen. Se on paitsi junttia myös niin raivostuttavaa, että voisi tappaa. Entisellä duunipaikalla oli aikamiespoika, joka maiskuttelun lisäksi ynisi syödessään. Hän ei käsittääkseni kuitenkaan ollut esim. kehitysvammainen, joka olisi edes osin selittänyt asian.

Hän muuten selitti ruoan maistuvan paremmalle, kun maiskuttaa. Tuon selityksen hän antoi, kun joku menetti lopullisesti malttinsa ja kysyi voisiko junttieinari vittu mitenkään lopettaa sen maiskuttamisen ja vingahtelun.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Suu auki maiskuttaen syövä aikuinen. Se on paitsi junttia myös niin raivostuttavaa, että voisi tappaa. Entisellä duunipaikalla oli aikamiespoika, joka maiskuttelun lisäksi ynisi syödessään. Hän ei käsittääkseni kuitenkaan ollut esim. kehitysvammainen, joka olisi edes osin selittänyt asian.

Hän muuten selitti ruoan maistuvan paremmalle, kun maiskuttaa. Tuon selityksen hän antoi, kun joku menetti lopullisesti malttinsa ja kysyi voisiko junttieinari vittu mitenkään lopettaa sen maiskuttamisen ja vingahtelun.

Tuo muuten ärsyttää ihan perkeleesti. Vitutusta lisää jos kiduttaja vielä hengittää raskaasti maiskuttaessaan. Vittu hengästyy syödessään - hyi helvetti.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Virolaisten puhuttelu suomeksi Tallinnassa.

Tää onkin aika paha. Itse pyrin aina käyttämään englantia, mutta ainakin omien kokemusten mukaan kun on näin aloittanut, niin sitten tarjoilija vaihtaa kielen suomeen/suomiviroon kun huomaa mistä päin ollaan. Muutenkaan vanhempi väki ei oikein englantia tunnu ymmärtävän, joten usein on junttia mutta käytännöllistä mennä suomella.

Lisätään listaan vielä SDP ja Tarja Halonen.
 

Baldrick

Jäsen
Ketjussa häiritsee se, että kuka pitää mitäkin junttina. Jotkut sanovat, että muodin mukana pysyminen on junttia, mutta itse käsitän juntteiluksi juurikin, että jää ulos muodista, vaikken itse muodin mukana juuri kuljekaan, enkä kyllä itseäni juuri juntiksi laskekaan(Niin ota tästä sitten selvää). Ja snobbailuhan ei ole junttia, vaan päinvastoin. Vaatimaton päivittäinen rivimiehenä/-naisena eläminenhän junttia onkin! Eli junttejahan on ne, jotka eivät kulje käsikädessä yhteiskunnallisen cooleuden mukana?

Ja juurikin:

- Liekkipaidat
- Ysärituulipuvut
- Kaljalippikset
- Englanninkielisten muotisanojen suomenkielinen käyttö esim. "viileetä"
- "Kannabis on pahasta ja vain viina miehen tiellä pitää, sekä homot laitoksiin" eli tuulipukukansa
- Perussuomalaiset

Schollin osallistumista odotellessa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Virolaisten puhuttelu suomeksi Tallinnassa.

Tästä pakko kysyä sen verran, että pidät(te)kö oikeasti vaikkapa Virolaista ihmistä junttina, jos hän koittaa Helsingissä kysyä jotain Viroksi sinulta, ja toivoo että yhteinen ymmärrys kuitenkin löytyy... kielimuurista huolimatta?

Eli mun mielestä aikalailla sama, puhuuko Tallinnan reissulla vaikka jollekin ravintolan työntekijälle Suomea vai Englantia. Vaihtaa kieltä sitten, jos paremmin yhteinen ymmärrys löytyy toisella. Suomalaiset ovat maailmalla niittäneet juntin mainetta ikävä kyllä, mutta en mä tuosta kieliasiasta tällä kertaa kyllä junttipiirrettä löydä.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Suu auki maiskuttaen syövä aikuinen. Se on paitsi junttia myös niin raivostuttavaa, että voisi tappaa.

Ai niin joo, tää unohtu tosta lankomiehen listasta. Senki se osaa. Taidanpa siirtyä motivoituneena tonne vitutuslistan puolelle.
 

Baldrick

Jäsen
Vaikka tulipahan vain mieleen, että jos muodin matkasta tippuminen on junttia ja samaan aikaan on nousemassa Suomessa tällainen fasismin tyyppinen (fasismi liian raju sana, mutta jotain sen suuntaista) aatesuunta muotiin. Itse en perusta tästä nykyisestä nousevasta äärioikeistolaisesta suuntauksesta perusta, joten siltä osin taidan sitten olla juntti, vaikka pidänkin junttina nimenomaan tätä äärioikestolaisuutta.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Eikös junttimaisuutta ole ns. kansan syvien rivien laumakäyttäytyminen, joka ei lievässä muodossaan ole edes typerää: esim Toyota on kestävä auto ja tuulipuku järkevä vaate moneen keliin. Leijona-koru ulkomailla asuvalla muistuttaa kotimaasta, Suomessa se menee jo vähän yltiöisänmaallisuudeksi, ellei sitten satu olemaan vaikka kapiainen. Mutta jos miettii nykyisiä tavisten muoti-ilmiöitä tältä kannalta, niin tässä omaa listaani.

- Urbaani "luonnonsuojelu"/vihreä aate
- Niinistö-hypetys
- PerusSuomalaisuus
- Tarja Halonen
- Kirkosta eroaminen Räsäsen puheiden takia
- Kirkkoon kuuluminen tavan vuoksi
- Hupparit
- Kaikki vanhat tuulipuvut
- Toyotat, volkkarit ja volvot

Sitten on sellaisia laajempia muoti-ilmiöitä, joista en tiedä varmasti. Eikös sekin ole vähän junttimaisuutta, että kaikkien pitää olla Facebookissa? Ehkä ilmiö on vielä liian nuori, jotta sitä voisi satavarmasti luokitella.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi asia on pahemman kerran unohtunut tässä ketjussa, nimittäin rasismi. Eikä siis pelkästään tummaihoisten haukkuminen neekereiksi, vaan ylipäätänsä kaikenlaisten erilaisten ihmisten suora tai epäsuora syrjintä.

Itse sain nähdä läheltä pahemman sortin junttimaisuutta, kun olin parin vuoden aikana töissä Korpilahdella. Vaikka tuo paikka nykyään Jyväskylään kuuluukin, niin sama sisäsiittoinen 5000 asukkaan kyläpahanen tuo on, mitä se oli ennen kuntaliitosta. Vaikka työpaikassani toki oli mukavaakin sakkia, niin useampaakin "kaveria" ei kyllä tule koskaan ikävä.

Erityisesti masensi se, että kyseisellä paikkakunnalla jo parikymppiset klopit omasivat jo lukuisia tapoja ja asenteita, mitä kylän pahimmät isännät. Yleissivistys oli sillä tasolla, että hädin tuskin osattiin puhua englantia, 52 viikonloppua vuodessa meni hallitsettoman ryyppäämisen parissa, ja useimmille suurin huvi oli autolla kaahaaminen. Pahinta kuitenkin oli se, että porukalle riitti se, että paikkakunnalle saapui 30 kilometrin päästä, Jyväskylästä. Kun itse heitin työpaikalla jotain vitsiä, vastakaiuksi sain lakonisia toteamuksia "no oletpa sinä tosi hauska mies", mutta keskenään kerrotuille homovitseille naurettiin aivan vedet silmissä. Ylipäätänsä tuntui, että osa tyypeistä ei osannut mitään muita kuin homovitsejä, "mitähän ne Mikko ja Matti siellä kahvihuoneessa kahdestaan puuhailevat...". Ainoa radiokanava, mitä työpaikalla kuunneltiin, oli Radio SuomiPop. Siis vaikka kanava soittaa ne samat biisit joka päivä, niin varmaan puoli vuosikymmentä oli sama kanava työmaalla soinut. Ja mitähän vielä... Jos jonkun henkilön käytös otti kaaliin, niin viimeinen asia, mitä tälle tehtiin, oli suoraan sanominen. Siis vaikka joku olisi kuinka kussut toisten muroihin, niin suut pysyivät supussa. Toisten kavereiden kanssa sitten keskenään supateltiin ja puhuttiin paskaa selän takana, mutta ei voitu mennä sanomaan suoraan kaverille, että hei, nyt tuo sun käytös ei ole muiden mielestä sopivaa. Ja niin edespäin.

Voi helvetti, minkälainen avautuminen tuli tehtyä... Mutta tuollaista on siis se aito junttimaisuus, ei esimerkiksi vain pelkkä Klamydian kuuntelu.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös junttimaisuutta ole ns. kansan syvien rivien laumakäyttäytyminen...

Onhan se vaikeaa jokaisen olla erilainen, sillä esim. taloudelliset seikat ja työ voivat vaikuttaa kulutustottumuksiin ja käyttäytymiseen ja siten myös junttimittarin viisarin heilahdukseen.

Jatkoa listallesi:
  • Big Brotherin ja Salkkareiden katsominen
  • juhliminen eli joupottelu joka viikonloppu
  • viikon reissu vuosittain Kanarialle tmv. turistirysään
  • sauvakävely
  • Ale-korien penkominen
  • selän takana puhuminen
  • hymiöiden jatkuva käyttäminen

  • kaikki muut asiat, jota en itse tee/harrasta
;)

.
 

julle-jr

Jäsen
Junttimaisuuden kärkikastia on eräs nykyään jo onneksi vähentynyt tapa, eli Simpsoneista tutun d'oh (tou) -huudahduksen käyttö kun joku asia menee pieleen tms.

Huonolle TV- ja radioviihteelle nauraminen on minusta myös junttimaista. Esimerkiksi Kummelit ja hauskat kotivideot ovat pääasiassa aikamoista skeidaa.

Melko junttimaista on myös sulkujen ja lainausmerkkien yletön käyttö tekstissä.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
-Karaoke
-Leijona korut, t-paidat, tatuoinnit
-Perussuomalaiset
-Hämeenlinna
 
Viimeksi muokattu:

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Yhtä junttimaista asiaa ei ole mainittu. Nimittäin tupakan asettaminen suuhun kauppakeskuksessa/kaupassa/ravintolassa/huoltoasemalla paikalla istuessa, sen jälkeen kävellään tupakka huulessa coolisti läpi tilan ulos tupakalle. Ja suurin osa tästä kansasta pukeutuu vitsipaitoihin, verkkareihin ja kaljalippiksiin.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kaikki mitä Vesa Keskinen tekee, pukee päälleen tai sanoo.

Mutta toinen asia on kokonaan se, että onko junttius mitenkään pahasta? Täällä on listattu asioita kuten huono käytös, joka on luonnollisestikin pahasta, mutta en osaa pitää nappiverkkareita tai liekkipaitaa, jotka ovat junttiuden timanttisia ilmentymiä, kuitenkaan mitenkään paheksuttavina. Sehän on vain hyvä, että ihminen viihtyy vaatteissaan ja pitää peilistä kurkistavaa Koff-lippikseen pukeutuvaa nappiverkkaria tyylitajun ruumiillistumana. Pitää olla sinut itsensä kanssa ja juntit usein ovat.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
  • Ruotsinkielisten sanojen sotkeminen suomenkieleen
  • Julkisilla kulkuvälineillä matkustaminen, pl lentäminen
  • Valkoiset tennarit
  • Peltorin kokoiset korvakuulokkeet
  • Hyppyritukat ja muka-irokeesit
  • Purjehdus ja golf
  • Ikean huonekalut
  • Facebook
  • Yli 5e maksaminen keskioluesta
  • Kiirehtiminen
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Tämä ketju, ylivoimaisesti junttimaisinta on arvostella toisia ihmisiä internetissä ja pönkittää sillä omaa itsetuntoaan. Varsinkin tällaisten pukeutumisen tai käytöksen kaltaisten asioiden takia, ellei ne sitten riko jotain lakia.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Tämä ketju, ylivoimaisesti junttimaisinta on arvostella toisia ihmisiä internetissä ja pönkittää sillä omaa itsetuntoaan. Varsinkin tällaisten pukeutumisen tai käytöksen kaltaisten asioiden takia, ellei ne sitten riko jotain lakia.

Kyllä ihmisten käytöstä voidaan arvostella ja arvioida vaikka se ei rikkoisikaan lakia. Sitä on laumassa eläminen. Sen sijaan pukeutumisen arvosteleminen on jo vähän niin ja näin.
 

orpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks, Kärpät
-Hämeenlinna

Vietin viikonlopun Porissa ja uskallan sanoa paikan olevan melkoisen lähellä juntteuden ydintä. Porukka oli kaupungilla varsin myllyherkkää, mutta onneksi turpaanvetotalkoilta vältyttiin vaikka niihin kyllä paikalliset koitti mukaan saada.

Muutama yksittäinen mielestäni juntteutta huokuva asia:

- "Kiitos 1939-1945" t-paidat, hupparit ym. (Sääli että sinänsä hieno asia ilmentyy noin juntilla tavalla)
- Jalkapallon jumalointi ja jääkiekon pitäminen junttina.
- Jääkiekon pitäminen äijä-lajina ja jalkapallon haukkuminen
- "Käytän Nokian puhelimia, koska ne ovat kotimaisia ja olen aina käyttänyt Nokiaa"-periaate
- Karaoke
- Suomipop
- Turvakenkien käyttäminen vapaa-ajalla (pl. remontit ym.)
- Hihattomat paidat muualla kuin urheillessa
- Lauri Tähkä & Elonkerjuu
- Radio Nova

Oishan noita vaikka kuinka paljon, mutta kaikkea ei jaksa kerralla kirjata.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Tämä ketju, ylivoimaisesti junttimaisinta on arvostella toisia ihmisiä internetissä ja pönkittää sillä omaa itsetuntoaan. Varsinkin tällaisten pukeutumisen tai käytöksen kaltaisten asioiden takia, ellei ne sitten riko jotain lakia.

Kyllä (mun mielestä) käytös määrää junttiuden asteen, liekkipaidat sun muut on vaan junttiuden ulkoisia ilmentymiä. Ihminen, joka käyttää "Palkka juoksee, minä en" T-paitaa on todennäköisempi syömään suu auki kuin asiallisesti pukeutunut.

Mutta toinen asia on kokonaan se, että onko junttius mitenkään pahasta?

Mun arvomaailmassa on. Mut se on mun valinta, joku muu saattaa valita toisin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
- "Kiitos 1939-1945" t-paidat, hupparit ym. (Sääli että sinänsä hieno asia ilmentyy noin juntilla tavalla)

Se on kyllä junttia, vaikka asia on sinänsä arvokas. Kyllä sotaveteraaneja oikeasti on syytä kunnioittaa. Sen sijaan minulle ei avaudu lainkaan mikä idea on paidoissa, joissa lukee "Tätä maata ei myydä, eikä vuokrata". Mitä helvettiä se kenellekään kuuluu, kenelle yksittäinen maanomistaja maaplänttiään myy tai vuokraa?

Myönnettävä kyllä on, että minua on hymyilyttänyt "Kiitos Nuijasodan veteraanit 1596-97! Aina kannattaa yrittää!" -paidat sekä paita jossa on sirpin ja vasaran kuva, vuosiluvut 1939-45 sekä teksti "Eipä kestä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös