Se ei olekaan junttia, kun Amerikassa amerikkalainen juo kaljaa katsomossa. Se, että suomalainen juo sitä, oli missä maassa tahansa, on helvetin junttia, koska keskimääräinen suomalainen ei osaa juoda niin kuin normaalit ihmiset.
Istuin viime keväänä Kölnissä MM-puolivälierässä kolmen keski-ikäisen kanadalaisen vieressä. Kun kerroin heille, että Suomessa ei saa juoda katsomossa kaljaa, he sanoivat, että mitä ihmettä, ettekös te suomalaiset tykkää ryyppäämisestä kuin hullu puurosta. Totesin että kyllä tykkäämme mutta näittekö te miten tuolla osa porukasta melkein konttasi sisään halliin, vaikka kello oli vasta neljä iltapäivällä. Kannattaako tällaista kansaa enää hallissa juottaa lisää. Herrat totesivat, että no saattaisihan se kieltämättä vähän ongelmia poikia.
Mullahan ei toki ole hirveästi varaa toisten juomisia moralisoida mutta itse olen yleensä konttauskunnossa aikaisintaan alkuyöstä.
Taannoin olin Miami Heatin matsissa ja jo kaukaa American Airlines Arenalle johtavien portaiden yläpäässä kuului mölinää. Nousuhumalainen suomalainen miesseurue siellä kehuskeli kovaan ääneen, että pojat nyt ollaan isossa maailmassa ja arvuuttelivat, että onkohan kukaan suomalainen ennen edes ollut siellä niin hienossa paikassa. Itse olin ehkä vittu viidettä kertaa ja kävelin vähin äänin ohi, koska en yleensäkään keskustele suomi-junttien kanssa ulkomailla. Itse nautiskelin sivistyneesti katsomossa mojitoja ja Papa Johnsin pizzaa ja nautin urheiluviihteestä. Matsin jälkeen sitten näin suomalaiset uudestaan, yksi oli sammunut käytävälle ja muukin porukka nuokkui lähestulkoon oksennukset rinnuksilla hirveässä kunnossa. Ja se onkin ainoa kerta, kun olen NHL- tai NBA-matseissa törmännyt tuollaisessa sikahumalassa oleviin ihmisiin.
Kuulostaa keksityltä tai ainakin vahvasti väritetyltä tarinalta. Itse olen läikyttänyt änäripelissä kaljaa edessä istuvien päälle mutta olen myös saanut sitä niskaani itse, kun ihan paikalliset Rangers- ja Bruins-fanit rupesivat MSG:llä myllyttämään lähes kymmenen riviä ylempänä. Järkkärit saattelivat sitten yhden fanin ulos katsomosta.
Ja vaikka satoja matseja olen katsonut Hakametsässä, kertaakaan en ole nähnyt siellä sellaisia helvetin apinoita, joita seisoi edessäni Islandersin ja Capitalsin välisessä pudotuspelimatsissa Nassau Coliseumilla keväällä 2015. Jätkät oli riisuneet paidat päältään ja isoin ja äänekkäin oli kovin kärkäs kertomaan mielipiteitään. Bäckström "fucking faggot" ja "Swedish pussy" ja Ovetshkin "fucking commie bastard". Kun Joel Ward lanasi kotijoukkueen pelaajan hienolla puhtaalla taklauksella, kaveri huusi kovaan ääneen: "Ward, you dirty fucking nigger!" Katselin ympärilleni ja huomasin, että lisäkseni vaim yksi ihminen pyöritteli silmiään. Muita katsojia ja järkkäreitä ei näytännyt haittaavan ollenkaan. Valioliigassa noista jaellaan käsittääkseni pitkiäkin bännejä.
Onneksi noita herroja tuskin tarvitsee katsella, kun menen kolmen viikon päästä Islandersin ja Wildin matsiin Barclays Centeriin. Eiköhän Brooklyn ole heille liian urbaani ja monikulttuurinen ympäristö, joten sinne ei lähdetä pelejä katsomaan.
Papa Johnsin pizzan nauttiminen "sivistyneesti" oli aika hyvä läppä. Vähän sama kuin joku väittäisi syöneensä Hesen kerrosateriaa tai HK:n nakkimukia sivistyneesti.