Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 638 241
  • 13 571

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Rakkaudesta se hevonenkin potkii, vai miten vanha sanonta menikään? Uudemman sukupolven edustajat käyttänevät ilmausta "vittuilu on välittämistä". No, se off-topicista.

Ehkä tässä taas tuli muistutus absoluuttisesta junttiudesta, kun kävin kaupassa. Jollakin sepällä siellä oli sukat sandaalien kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
TQoFE ja sampio kuulostavat kuin vanhalta avioparilta, jossa puolisot vänkäävät ihan periaatteesta vastaan toisilleen ja vanhoista erimielisyyksistä muistutellaan uudenkin keskustelunaiheen lomassa. Onko se sitten junttimaista vai ihan vain perinteistä perhedraamaa?
Asiasta keskustellaan asiaan kuuluvissa ketjuissa, mutta pakko myöntää, etten oikein sulata sitä, että lähdetään muihin ketjuihin vittuilemaan kun ei polla kestä tulla oikeaan keskusteluun mukaan. Sitten aletaan jankata, miten joskus sitä sun tätä sanoit. Joo, ja lähdin turhaan mukaan. Loppu sille omasta puolestani.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pihvin voin leikata valmiiksi ennen aterioimista. Joskus vedän senkin paloiksi saksilla

Ei millään pahalla, mutta tuo ruoan pilkkominen saksilla kuulostaa jotenkin, jos ei nyt junttilta, niin ainakin hieman erikoiselta. Toki jokainen syö miten syö kotonaan eli eipä toki siinä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Missäs mittasuhteissa se on huolestuttavaa? Mihin rinnastaisit sen? Esim. onko veitsen käyttämättömyys yhtä paha juttu kuin esim. ruoka suussa puhuminen, oven avaamatta jättäminen vanhukselle tai etuilu ja vittuilu huomautuksen jälkeen kauppajonossa? Miten paljon minä loukkaan jotakuta jättämällä veitsen pois peruskouluruokaa syödessäni vrt. jos hotkisin, murustelisin ympäriinsä tai maiskuttaisin?

Koeta nyt vaan elää sen asian kanssa, että minun mielestäni on junttia olla käyttämättä veistä, saati sitten moisen junttimaisuuden siirtäminen lapsillekin.

Retorinen kysymys: saisiko veitsen käyttö sinut hotkimaan, murustelemaan ympäriinsä tai maiskuttamaan?

Ehkä tässä taas tuli muistutus absoluuttisesta junttiudesta, kun kävin kaupassa. Jollakin sepällä siellä oli sukat sandaalien kanssa.

Minä näin pari päivää sitten Tappara-paidan, jonka päällä oli vyölaukku.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Koeta nyt vaan elää sen asian kanssa, että minun mielestäni on junttia olla käyttämättä veistä, saati sitten moisen junttimaisuuden siirtäminen lapsillekin.
Kyllä minä sen kanssa pystyn vallan hyvin elämään. En vain nyt aivan tajua, miksi et voinut tulla asiasta keskustelemaan ketjuun, jossa se oli esillä, vaan aloitat piikittelyn jossain muualla. Ei mulla muuta ongelmaa tässä ollut, eikä sinunkaan tarvitse olkiukkoa tähän tarjota.

Retorinen kysymys: saisiko veitsen käyttö sinut hotkimaan, murustelemaan ympäriinsä tai maiskuttamaan?
Saanen retorisuudesta huolimatta vastata: Ei ole saanut. En vain näe mitään käyttöä veitselle, kun syön kouluruokaa tai kotona jotain sellaista, mihin ei leikkaamista tarvitse.

Niin, edelleen näkisin pöytätavoissa monia muita puutteita, joihin kiinnittäisin huomiota ennemmin kuin veitsen käyttöön. Viekö se joltakin ruokahalut? Siis kysyn nyt tätä kaikessa naurettavuudessaan tosissani, koska tässä nyt väkisinkin kuvastuu sellainen.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jos haluaa kliinistä muotitietoista kulttuuria, gastronomiaa ja sen sellaista elämäntapaa tavoitella kannattanee harkita muuttoa esimerkiksi Pariisin. Siellä on elämänarvot kohdallaan.
Pariisi on niin hieno paikka, että siellä spurgutkin puhuvat ranskaa!
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sampiolla on veitsi ja haarukka -episodissa hyvä ja validi pointti, samoin Toffeenkin mielipide on aivan pätevä. Toffeen viesti tänne oli harkittua vastustajan härnäystä, jossa pienellä mailan kopautuksella saadaan vastustaja hiiltymään jäähyn tai ulosajon arvoisesti. Eikä junttiutta nyt pidä ottaa liian negatiivisena asiana, kotioloissa on mielestäni paljon parempi ollakin vähän juntti kuin hienostella liikaa, ihmisten ilmoilla voi sitten olla vähän sivistyneemmin. Muutenkin turha hienostelu on vähintään yhtä hupaisaa kuin pieni junttimaisuus.

Tuossa on myös perää mitä Toffee puhui käytöstapojen opettamisesta lapsille, vaikka toki aikuisenakin asioita voi oppia ja itsekin juuri noissa asioissa tiedän juuri tuosta syystä olevan edelleen osin opetteluvaiheessa.

Mahtaa muuten sampion oppilailla olla hauskaa jos sampio myös "in real life" hiiltyy yhtä helposti ja ennalta arvattavasti kuin täällä.

EDIT: Junttimaista on myös se, jos kaksi ihmistä juttelee tai edes seisoo kasvot toisiaan kohti, niin joku kävelee siitä välistä. Aiemmin tuohon ei oikein kiinnittänyt huomiota, mutta armeijassa tuosta tavasta kyllä huudettiin aika tehokkaasti irti ja itse ainakin otin opiksi siitä. Nykyään itse katson vähän pahalla silmällä ihmisiä jotka tekevät niin.
Mä teen aina näin jos ne juntit seisovat siten, että siitä ei muuten pääse kunnolla ohi tai mikä junttimaisinta, ovat asettuneet esimerkiksi oven eteen tai muuten selkeästi kulkuväylän tukkeeksi. Se on minulta sellainen sanaton vihjaus miettiä vähän sitä paikkaa missä kannattaisi seisoskella.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kummeli kirjoitti:
Junttimaista on myös se, jos kaksi ihmistä juttelee tai edes seisoo kasvot toisiaan kohti, niin joku kävelee siitä välistä. Aiemmin tuohon ei oikein kiinnittänyt huomiota, mutta armeijassa tuosta tavasta kyllä huudettiin aika tehokkaasti irti ja itse ainakin otin opiksi siitä. Nykyään itse katson vähän pahalla silmällä ihmisiä jotka tekevät niin.

Mä teen aina näin jos ne juntit seisovat siten, että siitä ei muuten pääse kunnolla ohi tai mikä junttimaisinta, ovat asettuneet esimerkiksi oven eteen tai muuten selkeästi kulkuväylän tukkeeksi. Se on minulta sellainen sanaton vihjaus miettiä vähän sitä paikkaa missä kannattaisi seisoskella.

Usein marketissa on kaksi leveäperseistä vanhaa ämmää tai vähän nuorempia mutta yhtä leveäperseisiä muijia kokoontumassa päivittäiseen juoruiluhetkeensä keskellä käytää. Ohi ei pääse kummaltakaan puolelta ja ämmät ei tajua väistää. Minä vedän ainakin surutta päin ja yleensä vielä heitän pikku vittuilut päälle.
 

Zoltán

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967 - 2013
Usein marketissa on kaksi leveäperseistä vanhaa ämmää tai vähän nuorempia mutta yhtä leveäperseisiä muijia kokoontumassa päivittäiseen juoruiluhetkeensä keskellä käytää. Ohi ei pääse kummaltakaan puolelta ja ämmät ei tajua väistää. Minä vedän ainakin surutta päin ja yleensä vielä heitän pikku vittuilut päälle.

Hyvinkin sama, tosin vittuilua en jaksa alkaa harrastamaan, pyörittelen vain päätäni tai mulkaisen pahasti. Tulikin tuosta kulkuväylän tukkimsesta mieleen kusipäät, jotka kävelevät pyöräteillä. Tähän toimintaan törmätessä tulee kyllä heitettyä palautetta. Tästä voisikin luoda vielä aasinsillan siihen, että erittäin junttimaista on kanssaihmisten huomioimattomuus ihan normiarjessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toffeen viesti tänne oli harkittua vastustajan härnäystä, jossa pienellä mailan kopautuksella saadaan vastustaja hiiltymään jäähyn tai ulosajon arvoisesti.
Ehkä näin, sen tietää kai Tgufi itse. Mun pointtini liittyi lähinnä siihen, että miksipä siitä asiasta ei voisi jutella ihan siinä asianosaisessa ketjussa. Vähän sellaista seläntakana vinoilua levitellä juttuja moniin ketjuihin. En arvosta irl enkä sen enempää netissäkään.

Tuossa on myös perää mitä Toffee puhui käytöstapojen opettamisesta lapsille, vaikka toki aikuisenakin asioita voi oppia ja itsekin juuri noissa asioissa tiedän juuri tuosta syystä olevan edelleen osin opetteluvaiheessa.
Holdaappas hevosesi. Käytöstapoja ON opetettava lapsille ja nuorille, mutta mitä nyt sitten kukin painottaa. Mun mielestäni veitsen käyttämättä jättäminen ei rinnastu huonoon pöytäkäytökseen millään tapaa, ellei pihvejä sun muita olla syömässä. Ehkä joku sitten ahdistuu siitä, ettei makaroonilaatikkoa avusta veitsellä yhtä paljon kuin ruoka suussa puhumisesta tai maiskutuksesta.

Mahtaa muuten sampion oppilailla olla hauskaa jos sampio myös "in real life" hiiltyy yhtä helposti ja ennalta arvattavasti kuin täällä.
En minä ole hiiltynyt tänään kertaakaan. Reagoin kyllä kirjoituksiin isolla prosentilla, mutta eipä tässä kovin kierroksilla ole käyty jos nyt ei naureskeltukaan koko aikaa.

Sen verran voin salaisuuksien verhoa raottaa, että nuorien kanssa mulla ei juuri ongelmia ole ollut, päinvastoin tuntuvat tykkäävän meikäläisestä ja minäkin kyllä ihan viihdyn työssäni. Onhan noita ongelmatapauksia toki aina, ja kerran olen vetänyt tilanteen turhan kireälle, puutuin siis käytökseen luokkahuoneessa. Siitä opin sen verran, että ainakin tähän saakka olen pärjännyt ilman otsasuonten pullistumista. Aikuiset ovat usein paljon kierompia. Nuoret ovat aitoja, ja jos eivät tykkää, niin senkin saa kuulla suoraan. Mutta enpä ole tottavie kuullut kovin montaa kertaa sitä! Varmaan vituttaa monia, jotka ovat minusta mielikuvansa sementoineet. Järsikää käpyjä!
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Minä vedän ainoastaan keittoa. Ei tarvitse veistä eikä haarukkaa. Usein ei edes lusikkaa.

Helposti lihakeiton syö ruisleipää käyttämällä.

Mutta alkaa toi jääkiekon koodisto ja kirjoittamattomat säännöt kaikkine pykälineen jota ei varmasti tiedä täysin kuin Don Cherry ja Vincent Lecavalier
kuulumaan tähän osastoon. Vaadin kirjaa jääkiekon koodista.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiinnostus käytöstapojen hallitsemiseen lähtee yleensä kotoa. Aika harva veitsettömänä ja tervehtimättömänä kasvanut "valaistuu" ja alkaa opetella perusasioita enää aikuisiällä.
Tämä on sinänsä ihan totta. Veitsen käyttö on tosin sellainen asia, että se riippuu täysin ruokalajista. Laatikkoruoat ym. syödään pelkällä haarukalla. Valistunut lapsi varmaan oppii itsekin huomaamaan, mihin ruokalajeihin tarvitaan veistä ja mihin ei.
 
Kun olin lapsi, meillä ei ikinä syöty kotona puikoilla, mutta nykyisin kyllä tulee syötyä myös kotona puikoilla silloin kun syödään kunnolla pöydän ääressä ja kun ruoka on sellaista, että puikot kuuluvat asiaan.

Kiinalaista syödessä olisi tietenkin myös hyvä keskustella kiinaksi, jottei ole juntti. Ja sitä kiinaa pitää ehdottomasti opetella puhumaan siinä määrin sujuvasti, ettei Suomi-aksentti puske kovin pahasti läpi. Mielellään kannattaa myös istua hartiat vähän lysyssä, jottei vaikuta junttimaisen pitkältä ihmiseltä. Myös kylmässä vedessä uimista suositellaan miehille ennen ruokailua ns. katkarapuefektin tuottamiseksi. Siitä tulee heti paljon autenttisempi itäaasialainen fiilis.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kiinalaista syödessä olisi tietenkin myös hyvä keskustella kiinaksi, jottei ole juntti. Ja sitä kiinaa pitää ehdottomasti opetella puhumaan siinä määrin sujuvasti, ettei Suomi-aksentti puske kovin pahasti läpi. Mielellään kannattaa myös istua hartiat vähän lysyssä, ettei vaikuta junttimaisen pitkältä ihmiseltä.

Lisäksi olisi asianmukaista mässyttää suu auki ja röyhtäillä, koska sellainen kuuluu kiinalaiseen ruokakulttuuriin, toisin kuin täällä, jossa kasvatetaan lapsia syömään junttimaisesti suu kiinni.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Pyöräilyshortsit ns. sunnuntaipyöräilijöillä. Voi jumalauta kun osaa olla törkeän näköistä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pyöräilyshortsit ns. sunnuntaipyöräilijöillä. Voi jumalauta kun osaa olla törkeän näköistä.

Mutta vielä juntimpaa on, jos sporttaajalla on trikoot ja niiden päällä löysät shortsit. Jos kantti ei kestä trikoissa kekkulointia, niin sitten kannattaa suosia suosiolla löysää. Ja jos shortsit on liian kylmät, niin sitten vaan reilusti pitkää urheilutaminetta.

Itse en kyllä trikoita suosi, mutta tähän on syynä yksinomaan se, että trikoot ovat minusta ahdistavan tuntuiset päällä. Samoin kuin tietysti pitkät kalsarit.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pyöräilyshortsit ns. sunnuntaipyöräilijöillä. Voi jumalauta kun osaa olla törkeän näköistä.
Helppohan sun on huudella, kun ei kalsarit hierrä kasseja. Törkeän näköistä totta, mutta tärkeistä asioista kannattaa pitää huolta. Ei siis pääse jatkoon tämäkään havainto junttiuskisassa.
 

julle-jr

Jäsen
Kiinalaista syödessä olisi tietenkin myös hyvä keskustella kiinaksi, jottei ole juntti. Ja sitä kiinaa pitää ehdottomasti opetella puhumaan siinä määrin sujuvasti, ettei Suomi-aksentti puske kovin pahasti läpi.
Toki olisi hyvä, jos tuollaiseen kykenisi. Onneksi itse en junttimaisuutta pidä kovinkaan pahana asiana, joten en tunne pakonomaista tarvetta opetella esimerkiksi kiinaa junttimaisuuden välttämiseksi.

Aasialaista ruokaa sen sijaan on monesti melkein helpompi syödä puikoilla, joten siinä asiassa junttimaisuuden välttäminen tulee kuin itsestään. Esimerkiksi jonkun sushi-palan dippaaminen soijakastikkeessa sujuu luontevasti puikkoja käyttämällä. Yleisesti ottaen luontevasti toimiminen on järkevää ja jopa epäjunttimaista. Ja jos ravintolassa on kattauksena puikot, tuntuu totta kai luontevalta syödä niillä, erityisesti kun on paikan päällä vaikkapa nyt sitten Kiinassa tai Koreassa. Tässä toki edellytyksenä on, että osaa käyttää puikkoja kätevästi, kuten edellä tulikin jo esille.

Myös kotona juon kyllä mielelläni esimerkiksi vehnäoluen siihen tarkoitetusta lasista jne. Tämän takia tuntuu luontevalta kotonakin syödä aasialaista ruokaa siihen tarkoitetuilla välineillä, vaikka en ihan niin pitkälle menekään, mitä sinä ehdotat. Kukin tavallaan, kuten aina. Ja kuten sanottua, kotona puikoilla syömistä pidän yleisesti ottaen hyvänä tapana siksi, että ei tarvitse mennä ihmisten ilmoille opettelemaan niillä syömistä (kuten itse olen tehnyt). Syömisen opettelu ravintolassa nimittäin on junttimaista, ei luontevaa lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen käveli Mannerheimintiellä vastaan humalainen herrasmies, jolla oli varustuksenaan sukat + sandaalit, reisitaskushortsit sekä t-paita, jossa teksti "kyllä suomalaisen miehen vartalo on kaunis".
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Eilen kierrätyskeskukseen avattu oksennusketju (en avannut, oletan porukan kertoilevan siellä kokemuksiaan) on kyllä junteimmasta päästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös