Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 631 492
  • 13 569

Fast Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Ihan junttimaisesti juhlittu...?

Mielestäni ei ole junttimaista juhlia mestaruutta...

-Kärpät voittaa mestaruuden ja Junno huudattaa yleisöä. Junttimaista?
-Tepsi voittaa ja kaksi veljeä tatuoi kannut ihoonsa. Junttimaista?
-Kerho voittaa ja torilla huudetaan karjala-lippikset päässä. Junttimaista?
-Jyppi voittaa ja matti on pokaali kourassa. Junttimaista?

Mielipide kaikista edellisistä...EI

Kun mestaruutta juhlitaan niin silloin ei millään sovi olla mitään väliä ja tunteella pitää mennä.

Ps. Mites noi kauden päätössaunaillat joista soitellaan Radio Rockiin ja örvelletään tai tilataan Teuska Loman vetämään helsinki city boy seitsemän kertaa kuten Helsingissä on tapana. Junttimaista?
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Kun mestaruutta juhlitaan niin silloin ei millään sovi olla mitään väliä ja tunteella pitää mennä.

Ps. Mites noi kauden päätössaunaillat joista soitellaan Radio Rockiin ja örvelletään tai tilataan Teuska Loman vetämään helsinki city boy seitsemän kertaa kuten Helsingissä on tapana. Junttimaista?

Ensimmäiseen +1.

Post scriptumiin voin todeta että hra Lomanin bileisiin kutsuminen oli sellainen taagi, että melkein harkitsin takin kääntöä vaikkapa Pirkkalan Pingviinien suuntaan. Joku vääräleuka voisi kysyä että onko Teuvon uusin hitti, Kari, niiden bileiden aikaansaannosta?

Tuo IFK:n homma oli kyllä omalla tavallaan ihan hauska kun sitä radiosta kuuntelin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Pukinparta. Siis sellanen pelkkä vitun töyhtö leuassa.

Meitsi pitää kyllä pukinpartaa ihan käheänä (en tosin sellaista omista), mutta kun tuohon lyödään kylkeen partakoru niin alkaa tribaalit ja liekkipaidatkin näyttämään kuin suoraan Milanin muotiviikoilta repäistyiltä.
 
En nyt kayttaisi sanaa junttimaisuus. Arsyttavaa, typeraa ja huolestuttavaakin se on osin, mutta ei kai junttimaista? Redneck ja hillybilly jutut on kato ihan erikseen...

Minä käyttäisin.

Omassa kuplassa eläminen ja kaikenlainen kiinnostuksen puute siihen mitä maailmalla tapahtuu sekä jonkinlainen uteliaisuuden puute ajaa mielestäni ihmiset typeryyteen ja minä miellän typeryyden ja "takapajuisuuden" junttimaiseksi. Oman käsitykseni mukaan tätä junttimaisuutta edustaa mitä suuremmissa määrin republikaanien äänestäjät.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
- Kaljapullo avataan omilla hampailla
On muutes joskus helvetin hyödyllinen taito. Ensimmäisiä kertoja pillua saadessa tuli käytettyä tuota; naishenkilö (silloin vielä nuori tyttönen vain) tahtoi olutpuloonsa auki ja omat ritarivaistot heräsivät. Pullo kouraan, korkki auki ja koko loppuillan sitten tämän neidon sankarina. Jatko-osaa tuolle rakkaustarinalle ei tosin ole tulemassa.

Itse tosin niputtaisin tuon avaamisen joko puhtaan idiotismin, huonon varustautumisen tai aivovaurion piikkiin. Sen verran tyhmää hommaa kuitenkin, että ei tuota voi laittaa samaan kategoriaan karjalalippisten, liekkipaitojen tai Nokian lantsarien kanssa. Nuo muut saattavat olla tyylittömiä, mutta ainakaan niissä ei ole samanlaista riskimomenttia mukana.

Ja tosiaan, kummasti ärsyttää murteen puhuminen vain murteen puhumisen vuoksi. Yhdellä opiskelujen takia tänne muuttaneella jampalla on paha tapa alkaa puhua vain ja ainoastaan jotain idän murretta (minä näistä selvää ota) pienessä hönössä. Onko sitten junttia vääntää murretta, vaikka normaalisti puhuisikin edes vähän ymmärrettävämmin? Ehkä ei, mutta siltä se kuulostaa.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ravintolapöydässä kovaan ääneen mylviminen ja muutenkin tarpeettoman kovan äänen käyttäminen tilassa, jossa on muita ihmisiä. Jonkun urpon edellisviikkoisen baari-illan kulku ei hirveästi kiinnosta, kun yrittää nauttia ruoasta ja juomasta.

Venäläinen uusrikas.
Moukka, jolta puuttuu täysin historiallisen kontekstin ymmärrys ja kulttuuripääoma sekä sivistys. Asema perustuu täysin yleensä ottaen rikollisella toiminnalla tai vähintään muilla kuin omilla rehellisen älyn lahjoilla hankittuun varallisuuteen.

Bingo x2. Etenkin ensinmainitusta joutuu kärsimään aivan liian usein. Lisä"bonus": pitkien puheluiden mylviminen junassa, usein asioista, joiden ei pitäisi kuulua kellekään lähipiirin tai työpaikan ulkopuolella.

Kaljapullo avataan omilla hampailla.
No, mitäs toi nyt vielä on. Hurjassa nuoruudessa tullut todistettua hillitöntä intoa näyttää, miten pullo avataan a)korvalla b)SILMÄLLÄ (korkki kulmaluun alle). Turha kai sanoakaan, että aikeet estettiin, ja yrittäjät olivat alle parikymppisiä jääkiek... niinpä:).
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse tosin niputtaisin tuon avaamisen joko puhtaan idiotismin, huonon varustautumisen tai aivovaurion piikkiin. Sen verran tyhmää hommaa kuitenkin, että ei tuota voi laittaa samaan kategoriaan karjalalippisten, liekkipaitojen tai Nokian lantsarien kanssa. Nuo muut saattavat olla tyylittömiä, mutta ainakaan niissä ei ole samanlaista riskimomenttia mukana.

Olutpullon avaaminen hampailla karsii jyvät akanoista. Jotkut ovat ikuisia maitohammasvässyköitä, joille koko homma on täysin ylimitoitettua spedeilyä. Eihän semmoisille sovi olutta tarjoilla. Tosin kuka nyt lasipulloja edes ostelee nykyään, perkele, terveillä hampaillani puren moisia käteen.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Poliitikkojen ja urheilupäättäjien 1960-70 -luvuilla solmitut hyvä veli-verkostot.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
"Nokia Tune" on muuten kulttuuria, se on alunperin espanjalaisen Francisco Tárregan 1800-luvun lopulla säveltämä Gran Vals.

Tässä muuten kielitoimiston sanakirjan määritelmä "juntille":

1. vars. halv. kömpelöstä, tyhmästä tm. miehestä, moukka, nuija, taukki, mäntti, uuno. Maalaisjuntti. Juntti tyyppi.
2. tavallisesta ihmisestä (vars. jupin vastakohtana). Suomalainen perusjuntti.

No pitää muistaa, että tässä on vain kielitoimiston käsitys juntista, mutta mielenkiintoista on se, että naisia harvemmin junteiksi kutsutaan. Tässäkään ketjussa ei naisia ole junteiksi määritelty.

Yksi ällöttävimmistä juntteuden laaduista on hirveä hienhaju, hygieniasta huolehtimattomuus. Oli sitten kyse naisesta tai miehestä. Junttia on myös pitää irrallaan koiraa lenkkipolulla, vieläpä silloin, kun koirien vieminen yleensäkin on kielletty pururadalle. "Ei meidän Musti kellekään mitään tee."

Minullakin on koira, mutta ei tulisi mieleenikään pitää sitä irti kaupungin liikuntapaikoilla. Oulussa on muutama pururata, jossa koiraa saa pitää kytkettynä. Kerran jouduin potkaisemaan kylkeen muudannetta setteriä, kun tämä yritti käydä koirani kurkkuun kiinni tappomielessä. Saatana. Mökillä tai jossakin umpiskutsissa se saa olla irti ihan rauhassa. Kätevänä paimenkoirana se pysyttelee 20 metrin säteellä joukostaan.
 

Tollisko

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
-Armeijamuistojen kertaaminen jokaisessa mahdollisessa yhteydessä vielä 30-50 vuotiaanakin.
-Jatkuva autoista puhuminen.
-Rasismi.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Ja tosiaan, kummasti ärsyttää murteen puhuminen vain murteen puhumisen vuoksi. Yhdellä opiskelujen takia tänne muuttaneella jampalla on paha tapa alkaa puhua vain ja ainoastaan jotain idän murretta (minä näistä selvää ota) pienessä hönössä. Onko sitten junttia vääntää murretta, vaikka normaalisti puhuisikin edes vähän ymmärrettävämmin? Ehkä ei, mutta siltä se kuulostaa.

Tästä tulee mieleen yksi todella junttimainen (ja valitettavan yleinen) murteeseen liittyvä muoti-ilmiö: mie-sanan käyttäminen, vaikkei puhuja itse ole itämurrealueelta lähtöisin. Telkkarissakin kuulee tuon tuosta, kuinka joku koko ikänsä Stadissa elänyt kertoo: "Mie tulin himaan, mut sit mie lähin menee..." Kuulostaa aivan uskomattoman urpolta. Jos käyttää sanoja "mie" ja "sie", pitäisi käyttää myös sanoja "myö" ja "työ" jne. Niiden ihmisten suussa, jotka oikeasti puhuvat murretta, kaikki tuo kuulostaa aivan luontevalta ja mukavalta, mutta miksi helvetissä mie-sanasta yritetään tehdä jokin koko kansan hokema. en ymmärrä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tästä tulee mieleen yksi todella junttimainen (ja valitettavan yleinen) murteeseen liittyvä muoti-ilmiö: mie-sanan käyttäminen, vaikkei puhuja itse ole itämurrealueelta lähtöisin.
Entäpä jos kyseinen henkilö on asunut aikuisiällään vaikkapa 7 vuotta Joensuussa. Antaako se oikeutuksen sanoa mie tai sie.

Mie oon sitä mieltä, että antaa, vaikka Oulusta olenkin kotoisin ja Oulussa nyt taas asun. Eihän sitä nyt helvetti voi käyttää muotoa nää, tai edes mää. Ihan perseestä ovat nuo muodot. Luovuin niistä jo ennen Joensuun aikaa. Silloin käytin muotoja minä ja sinä.

Muodot ja ovat niin eteläsuomalaista suhinä-ässäilyä ja homostelua, etten niitäkään halua käyttää.

Toisaalta, minua ei kiinnosta sinänsä pätkääkään mitä mieltä tästä joku jossakin on. Vaan voihan sitä lukea kaikenlaisia mielipiteitä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
-Armeijamuistojen kertaaminen jokaisessa mahdollisessa yhteydessä vielä 30-50 vuotiaanakin.

... Ja vielä reilusti väritettynä juttuina. Tai vielä pahempaa, niin jopa kokonaan keksittyinä juttuina.

No, väritettyinä tai ei, niin jatkuva intti-stoorien jankuttaminen on kyllä varsin junttimaista.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Entäpä jos kyseinen henkilö on asunut aikuisiällään vaikkapa 7 vuotta Joensuussa. Antaako se oikeutuksen sanoa mie tai sie

Antaapa tietysti. Viestissäni viittasinkin lähinnä sellaisiin ihmisiin, jotka eivät ole eläissään juuri käyneet Keravan pohjoispuolella. Oman elinympäristön kielen käyttäminen ei mielestäni koskaan ole junttimaista. Mutta miksi lainata valikoivasti jonkin aivan toisen ympäristön (sellaisen, jossa ei koskaan ole elänyt) kielestä jotakin, joka omassa kielessä kuulostaa juntilta?
 

orpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks, Kärpät
Jos käyttää sanoja "mie" ja "sie", pitäisi käyttää myös sanoja "myö" ja "työ" jne. Niiden ihmisten suussa, jotka oikeasti puhuvat murretta, kaikki tuo kuulostaa aivan luontevalta ja mukavalta, mutta miksi helvetissä mie-sanasta yritetään tehdä jokin koko kansan hokema. en ymmärrä.

Eise aivan näin mene, koska kyllä meillä täällä Lapissakin kovasti "mie" ja "sie" on valloillaan. Täällä ei kuitenkaan puhuta "myö" ja "työ". Jos nyt tämmönen päteminen sallitaan?

Mutta junttia tuo stadilaisten "mie":n käyttö on. Ilmeisesti se on nykyään trendikästä yrittää puhua toisella murteella. Eipä siinä, kyllä itekki käytän jotain stadin slangin sanoja silloin tällöin, mutta aina pelkästään huumorimielessä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Murteet ovat ehkä hieman juntteja. Mutta eivät niin juntteja kuin se, että yrittää puhua vieraalla murteella. Kuten jo mainittu "stadilaisen mie/sie" kuten myös böndeläisen slangitus. Eräs tuttuni oli käymässä "Hesaassa" ja usutin hänet HIFK:n matsiin. Hän lupasi vielä tarjota. Sitten....kuin salama kirkkaalta taivaalta - hän soittaa: "Mie skahvasin setit iillan muatsiin"
Junttia, mutta tavallaan myös nerokasta!
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo murre hieman tarttuu ja ainakin omalla kohdalla se on välillä havaittavissa. Vajaan 5 vuoden aikana olen alkanut huomaamatta sanoa mie ja sie ja välillä olen joutunut tietoisesti hieman ponnistelemaan, jotta saan sanottua mä ja sä. Myös muut Etelä-Karjalassa käytettävät sanat ovat jääneet elämään omaa elämäänsä meikäläisen äänijänteisiin. Vastaavasti sieltä päin tulevalle on myös tarttunut täällä käytettäviä sanoja ja puheen rytmitystä. Toisaalta ne ovat aika pinnallisia ja saattavat kadota tyystin, esimerkiksi jos on vihainen.

Sitä en kyllä ymmärrä miksi kukaan, joka ei päivittäin altistu murteille - alkaisi niitä myöskään puhumaan
 

baxxter

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muutetaan jostain Nurmeksesta tai Teuvalta pääkaupunkiseudulle ja muutaman vuoden päästä ollaan stadilaisempia kuin Stadilaiset itse.

Itsensä kuvaileminen tyyliin "Mä oon tällanen ad/hd tyyppi" sillä oletuksella tietysti, että kuvailijalla ei ole diagnoosia kyseisestä oireyhtymästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös